• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
2
دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه سمنان:

شفافیت خود عدالت زاست

  • کد خبر : 10579
  • 23 آذر 1397 - 22:17
شفافیت خود عدالت زاست

دبیر عقیدتی سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه سمنان گفت: ما اهل پروژه عبور کردن از هیچ کس نبوده و نخواهیم بود.

متن سخنرانی دبیر عقیدتی سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه سمنان که در نماز جمعه این شهر ایراد شد، به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِین وَ الصَّلَاهُ وَ السَّلامُ عَلَى سَیِّدِنَا وَ نَبِیِّنَا أبوألقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّدٍ وَ عَلی آلِهِ الطَیِّبینَ الطَّاهِرِینَ وَ لَعنهُ اللهِ عَلَی أعدائِهِم أجمَعینِ مِنَ الان إلی قیامِ یَومِ الدّین
“وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا”

باسلام و صلوات بر روح پر فتوح شهدا و امام شهدا و با عرض سلام و ادب و احترام خدمت مردم غیور و انقلابی سمنان.
در حالی که ایام ۱۶ آذر را به تازگی پشت سر گذاشته ایم، بنده به نمایندگی از انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان، بزرگترین تشکل دانشجویی استان که قدمتی ۳۵ ساله را به همراه دارد و همواره برای تحقق آرمان های انقلاب اسلامی تلاش کرده است، نکاتی را خدمت شما بزرگواران عرض می کنم. در همین ابتدا هم از تریبون قرار داده شده در اختیار دانشجویان که بر اساس منویات رهبری است تشکر می کنم، به امید افزایش و مثمر ثمر بودن این تریبون ها، انشاالله.
جریان دانشجویی در ایران قدمتی به اندازه ی عمر دانشگاه و نهاد آموزش عالی دارد که همواره نسبت به مشکلات موجود در جامعه واکنش نشان داده و سعی در بازتاب آنها داشته و تمام تلاش خود را در پیدا کردن راهکارهایی برای حل این مشکلات به کار برده است. دانشجویانی که ضمن حضور در عرصه علم به عنوان سنگر اول خود، در سایر عرصه هم با تمام توان حضور داشته و همواره اثرگذاری خود را در جامعه به منصه ظهور می گذارند.
پس از دوره اختناق پهلوی اول دانشجویان برای اقامه نماز و اقامه دین خدا و ایجاد جبهه ی الهی در مقابل جریانات مارکسیستی دانشگاه دور هم جمع شدند و اولین مجموعه دانشجویی اسلام گرا را به وجود آوردند. جریان دانشجویی پس از کودتای ۲۸ مرداد و منزوی کردن سران نهضت ملی شدن صنعت نفت جزو معدود جریاناتی بود که به رسالت خود یعنی استکبار ستیزی و استقلال طلبی پایبند بوده و راه خود را ادامه داد. که پس از آغاز نهضت اسلامی به مانند بسیاری از جریانات دیگر به جمیع مبارزان پیوستند.
و ثمره این آرمان خواهی جریان دانشجویی به شهادت رسیدن سه تن از بهترین جوانان این کشور احمد قندچی، مهدی شریعت رضوی و مصطفی بزرگ نیا نشانی از روحیه ضد استکباری جریان دانشجویی است. خون این شهدای بزرگ در جریان سفر نیکسون معاون ریاست جمهوری وقت آمریکا که برای گرفتن دکترای افتخاری به دانشگاه تهران آمده بود بر روی زمین ریخته شد تا نشانی باشد از این روحیه ضد استکباری آنها. این فارغ از صدها دانشجویی است که به دستور حکومت پهلوی زخمی و یا دستگیر شدند.
این خود نشان دهنده نکاتی در مورد جریان دانشجویی است. این جریان آرمانخواه است و به شرایط موجود اکتفا نکرده و همواره به دنبال بهتر شدن شرایط موجود است و حتی حاضر است به پای مبارزه برای استکبار ستیزی و استقلال طلبی خود هزینه هایی گزافی را پرداخت نماید. از سویی دیگر صرفا دغدغه خود را نداشته بلکه نگاه به کلان جامعه دارد. و در آخر در آن برهه زمانی به هیچ جریانی منسوب نیست و دارای استقلال فکری است، که بهترین حالت ممکن برای هر جریانی است که متاسفانه در طول زمان در برهه هایی از تاریخ دچار خدشه شده است.
فعالیت های جریان دانشجویی در بعد از انقلاب را می توان در تسخیر لانه جاسوسی که به گفته بنیان گذار انقلاب، انقلاب دوم نامیده شد و همچنین انقلاب فرهنگی در دانشگاه ها و یا حضور در جبهه های حق علیه باطل مشاهده کرد.
به نظر ما دو نگاه به مسائل وجود دارد نگاه انقلابی و غیر انقلابی؛ اما هم اکنون قصد دارم از تبئات پایبند نبودن به نگاه انقلابی سخن بگویم. اکنون در شرایطی با شما سخن می گویم که دلار به عنوان یک معیار برای قیمت ها به چند برابر افزایش یافته و به گواه آمار قدرت خرید مردم نصف گردیده، سفره مردم کوچکتر و شکاف طبقاتی در حال افزایش است. رانت بالخصوص رانت اطلاعاتی بسیار گسترش یافته و مشکلات فرهنگی و اجتماعی هم که جزو عادی زندگی مردم شده است، موارد متعددی مانند پوشش و اعتیاد و یا سایر مشکلات که بیان آنها در این مقال نمی گنجد.
دولت محترم که حل تمام مشکلات مردم را در گرو برجام قرار داده بود و بر خلاف مسیر آرمانی انقلاب دست دوستی به سوی غرب دراز کرد تا کم کاری های خود و مشکلات را حل کند، حالا هم که حاضر به برخاستن از سر گور برجام جوان مرگ شده ی خود نیست و سعی در زنده کردن آن با مذاکره با اروپا، تصویب FATF و یا توقف برای برای مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا را دارد و این نشان دهنده همان نگاه ضد آرمانهای انقلاب اسلامی است که عرض شد.
دیگر بروز این نگاه در دولت گره زدن تمامی مشکلات به خارج از کشور و عدم توجه به سرمایه های عظیم داخلی است. این نگاه به بیرون هم خود دارای اشکالاتی می باشد که از آن جمله عدم نگاه مناسب به کشورهای منطقه به عنوان ابزار اقتصادی است که از سویی باعث گردیده در کشورهای مهمی چون هند و چین ما حتی از داشتن سفیر هم محروم باشیم و از سویی ما در کشورهای همسایه هم نتوانیم بازار اقتصادی مناسبی برای خود دست و پا کنیم.
از عدم نگاه به اقتصاد مقاومتی هم می گذریم چرا که اظهر من الشمس است. از اقتصاد مقاومتی تنها شعار دادن آنرا یاد گرفته ایم ولی در نهایت به همان اقتصاد لیبرال عمل می کنیم. مدل اقتصادی ایی که به گفته نظریه پردازانش، علت تمام مشکلات غرب در عمل کردن به همین مدل اقتصادی است.
این نگاه غیر انقلابی در مجلس هم وجود دارد و ثمره آن تصویب ۲۰ دقیقه ای برجام با لابی گری عده ای در مجلس است. که با وعده هایی چون پس از توافق برجام همه چیز ۲۰ درصد ارزان می شود اتفاق افتاد. البته که هم اکنون هم شاهد وعده ی مشابهی در مورد FATF هستیم؛ اما گویا وکلای ملت حاضر به عبرت از تجارب خود نیستند و بیشتر وکلای جریانات خاص بودن را ترجیح می دهند. یا وزیری که با کارنامه ای خالی برای استیضاح به مجلس می رود اما با رایی بالاتر از قبل از مجلس خارج می شود؛ که تماما حاصل نگاه جریانی و لابی گری عده ای محدود در مجلس است.
در بعد دیگر در دستگاه قضا بعضا شاهد تصمیماتی سیاسی و یا از روی مصلحت اندیشی اشتباه هستیم. و یا پرداختن به موضوعاتی که اصلا اولویت ندارند از چند کنسرتی گرفته که در سال لغو می شوند آن هم در مقابل هزاران کنسرت برگزار شده تا اظهار نظر در مورد انواع فیلترینگ یا حتی حکم فقهی در مورد دیدن زانوی فوتبالیست ها توسط بانوان. البته که برخوردهای اخیر دستگاه قضا با متخلفین شایان تقدیر است البته امید است که با سران اصلی این اتفاقات هرچه سریعتر برخورد گردد و صرفا به چند نام و چند نفر اکتفا نگردد.
از سویی دیگر در عرصه فرهنگ شاهد این نگاه غیر انقلابی هستیم. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متصدی فرهنگ کشور شاهد عدم نظارت در بسیاری از عرصه ها ایم. فیلم هایی در سینما بالخصوص سینمای خانگی مجوز انتشار می یابد که علاوه بر محتوایی ضد فرهنگی دارای محتوایی ضد اخلاقی هستند به صورتیکه بعضا در جمع خانواده قابل مشاهده نیستند. اما این مجموعه به خوبی توانایی انتخاب رنگ سال را دارد. از حتی نداشتن راهبرد دقیق برای حل معضلات فرهنگی و اجتماعی هم می گذریم چه برسد به عمل کردن به آنها.
دیگر ارکان فرهنگی کشور صدا و سیمای جمهوری اسلامی است که بسیاری از رفتارهای آن میلی گشته و به میل خود نیز عمل می کند. حتی کار بدان جا می رسد که ما شاهد عدم پوشش دیدگاه های انقلابی هستیم. نمونه آن هم حضور دانشجویان در رسانه ملی که با سعی در جهت دادن به صحبتها و یا تیغ سانسور مواجه می شوند. اما به جای تبین صحیح مبانی انقلاب، این سازمان به برنامه هایی می پردازد که صرفا در پی مخاطب گرایست که مخاطبی را هم جذب نمی کند.
و اما دانشگاه به عنوان نهادی جریان ساز باید عرصه حضور مدیرانی انقلابی باشد، نه مدیرانی که دانشگاه را جولانگاه جریانات ضد نظام قرار داده و یا به خاطر مقاصد شخصی و گروهی تصمیماتی اثر گذار بر فضای دانشگاه بگیرند. زیرا دانشجوی انقلابی از دانشگاهی سر بر می آورد که مدیریت انقلابی در آن وجود داشته باشد؛ و آن زمان است که می تواند برای شکل گیری تمدن نوین اسلامی گامی به جلو بردارد.
البته که حرف بسیار است و پرداختن به آن فرصتی طولانی می طلبد. موارد مطروحه از باب مثال عرض شد و گرنه نهادها و نقدهای فراوانی هست که در این زمان نمی گنجد.
قطعا این شرایط مطلوب نیست که تمام آن حاصل نداشتن نگاه انقلابی است؛ زیرا عده ای فکر کرده اند پرونده انقلابی گری در همان سال ۵۷ یا با اغماض بعد از اتمام جنگ بسته شده است. اما راه حل وجود دارد و آینده ای روشن در انتظار است که این آینده حاصل همیاری و همراهی اولا تمام مردم و در مرحله بعد مسئولین کشور را نیاز دارد.
و اما در نگاه انقلابی باید به پشتوانه تجربه ی ۴۰ ساله خود دوباره تمام گفتمان های خود را یادآوری کرده و خطوط انقلاب اسلامی را پررنگ کنیم. این کار باعث می گردد هر کسی نتواند از اسم انقلاب برای خود ردایی بدوزد و بر خلاف آرمان های انقلاب اسلامی عمل کند.
عدالت به عنوان مهم ترین عنصر حائز اهمیت حال حاضر جامعه تنها و تنها با شفافیت در تمامی ارکان امکان پذیر است؛ زیرا شفافیت خود عدالت زاست. نماینده مجلسی که حتی حاضر به بیان رای خود نیست مشخص است در پیش تصمیامتش چه تفکراتی و در پس آن چه مصوباتی است، چطور نماینده ای که حاضر به شفافیت رای خود نیست می خواهد طرح شفافیت مالی را تصویب کند؟ یا نهادی که حاضر به شفافیت مالی در برابر مردم نیست امکان هر گونه خطایی را برای خود میسر می سازد. ما اعتقاد داریم که تمامی وجوه حاکم بر ارکان حکومت باید در شفافیت کامل باشند و در اتاقی شیشه ای در مقابل دیدگان مردم قرار گیرند مگر مسائل امنیتی که بحث آن تفاوت می کند.
البته این شفافیت مذکور با شفافیتی که به تبع پیوستن به FATF حاصل می شود تفاوت می کند. همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند نیازی به ابزار خارجی نیست بلکه ما خود می توانیم ابزاری داخلی برای آن ایجاد کنیم.
اما دیگر عنصر مهم همان طور که عرض شد نگاه به داخل و تکیه به سرمایه های داخلی است. تکیه کردن به مهمترین سرمایه داخلی یعنی جوانان که موتورهای پیش برنده جامعه هستند. حاصل این تکیه کردن هم شواهدی در طول تاریخ دارد؛ از سالهای دفاع مقدس با اتاق جنگهایی با زیر ۳۰ سال سن تا پیشرفت های ما در فناوری های نوین مانند هسته ای، نانو و موشکی را می توان نام برد.
جوانگرایی هم خود دارای تهدید هایی است، این عنصر یا اصلا وجود ندارد یا تحریف شده است. از سمتی مقاومت مدیران کهن سال و فرتوت و بدون هیچ ایده ی جدید که شرایط موجود را به وجود آورده اند، در برابر قانون بازنشستگی و سعی در پیدا کردن راهکاری برای فرار از آن و از سویی دیگر آقازاده هایی که با رانت و فساد وارد مدیریت کشور می شوند تهدید کنندگان این عنصر هستند.
و اما در آخر باز هم تاکید می کنیم ما اهل پروژه عبور کردن از هیچ کس نبوده و نخواهیم بود و باز هم شعار خود در این سالها را بازگو می کنیم که “نقد حکومت آری، نفی حاکمیت هرگز”. ما همچنان امیدواریم، و مردم شریف ایران را به همراهی و همیاری بیشتر دعوت می کنیم. امید است که عده ای از مسئولین محترم هم از مردمی که وظیفه خدمت به آن ها را دارند آموخته و با تغییر رویه های غلط خود و همراهی ما مردم همگی گامی در زمینه سازی ظهور حضرت صاحب الزمان-عجل ا… تعالی فرجه شریف- برداریم.

اَللّهُمَّ اِنّا نَرْغَبُ اِلَیْنا فی دَوْلَه کَریمَه تُعِزُّ بِهَا الاْسْلامَ وَاَهْلَهُ، وَتُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَاَهْلَهُ
و السلام علی من اتبع الهدی و الرحمه الله و برکاته

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=10579

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.