• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
3
گلرو مفرد:

شعار «مرگ بر آمریکا» باید به یک گفتمان قالب تبدیل شود/ ۳ آسیب مهم آسیب‌ مهم جنبش دانشجویی

  • کد خبر : 7184
  • 13 آبان 1396 - 16:05
شعار «مرگ بر آمریکا» باید به یک گفتمان قالب تبدیل شود/ ۳ آسیب مهم آسیب‌ مهم جنبش دانشجویی

محمدرضا گلرو مفرد دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در این میزگرد گفت: در ایام سیزده آبان و روز تسخیر لانه جاسوسی هستیم اتفاقی که دانشجویان سال ۵۸ آن را رقم زدند و وارد سفارت آمریکا شدند ابتدا برای همه این اقدام عجیب بود اما امام(ره) بدرستی این حرکت دانشجویان را انقلاب دوم نامید. وی […]

محمدرضا گلرو مفرد دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در این میزگرد گفت: در ایام سیزده آبان و روز تسخیر لانه جاسوسی هستیم اتفاقی که دانشجویان سال ۵۸ آن را رقم زدند و وارد سفارت آمریکا شدند ابتدا برای همه این اقدام عجیب بود اما امام(ره) بدرستی این حرکت دانشجویان را انقلاب دوم نامید.

وی اظهار داشت: برای این اقدام دانشجویان چند دلیل وجود دارد، به عقیده عده‌ای دیدار رئیس دولت موقت با «برژینسکی» در الجزایر و از آن طرف پذیرفتن شاه برای درمان توسط آمریکا و پیام امام(ره) ضد آمریکا چند روز قبل از تسخیر لانه جاسوسی باعث شد تا یک اجماع ضد امریکایی و ضد استعماری بوجود آید و دانشجویان تصمیم بگیرند منتظر سیاسیون نمانند و وارد سفارت آمریکا شوند.

این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: اخیرا برخی برای القای شبهه این بحث را مطرح می‌کنند که ورود دانشجویان به سفارت آمریکا به معنی وارد شدن به خاک کشور دیگری است و چرا دانشجویان این کار را کردند! ولی واقعیت این است که این اقدام یک حرکت متقابل بود.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل افزود: چند روز قبل از این ماجرا سخنگوی دولت موقت اعلام می‌کند که سفرای اسبق آمریکا در ایران مشغول خرابکاری هستند و یکی از آنها هم اکنون در کردستان مشغول تحریک کردهای منطقه علیه انقلاب است.

وی گفت: این یک گواه متقنی است که نشان می‌دهد ابتدا آمریکایی‌ها بودند که وارد خاک ایران شدند و دشمنی علیه جمهوری اسلامی را شروع کردند.

گلرو با بیان اینکه اقدام دانشجویان در سال ۱۳۵۸ پاسخی به اقدامات خرابکارانه ایالت متحده آمریکا بود، یادآور شد: دانشجویان آن زمان با بصیرت خود این کار را انجام دادند و امام (ره) نیز آن را انقلاب دوم نامید.

وی افزود: استکبارستیزی یکی از عناصر گفتمان انقلاب اسلامی است و یکی از دلایل موفقیت انقلاب اسلامی نسبت به سایر انقلاب‌ها  است. حتی انقلاب‌هایی که در بهار عربی شکل گرفت. وجه تمایزی که انقلاب اسلامی را نسبت به سایر انقلاب‌ها متمایز کرده است همین استکبارستیزی است.

وی افزود: در مصر انقلابی شکل گرفت و اخوان‌المسلمین روی کار آمدند اما اعتماد آنها به آمریکا و بی‌توجهی آنها به استکبار باعث شد که انقلاب آنها شکست بخورد و کسانی که به آمریکا اعتماد کرده بودند نتیجه اعتماد خود را دیدند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: گفتمان استکبارستیزی دوباره باید زنده شود و شعار «مرگ بر آمریکا» آنقدر باید چه در گفتار و چه در عمل تکرار شود که به یک گفتمان قالب تبدیل شود.

گلرو افزود: اگر مسئله استکبارستیزی در سیاست‌های داخلی و خارجی ما کمرنگ شود متحمل هزینه‌های بسیاری خواهیم شد. مثال بارز آن همین عملکرد دولت یازدهم در ماجرای برجام است که می‌بینیم دولت با ایده مذاکره و تعامل و بستن با کدخدا می‌آید و خیلی خوشبینانه به مذاکره نگاه می‌کند و در نهایت نتیجه آن را هم می‌بیند.

این فعال دانشجویی اضافه کرد: دولتی که ابتدا می‌گفت ما نمی‌خواهیم به کره شمالی تبدیل شویم به جایی می رسد که خود آقای روحانی می گوید کشورهای شرق آسیا مگر دیوانه‌اند که با آمریکا مذاکره کنند. حالا ما عبرتی شده‌ایم برای سایر کشورها در تعامل و مذاکره با آمریکا.

گلرو گفت: جنبش دانشجویی امروز با سه آسیب مواجه است. یکی بحث توجیه‌گرایی است، در تاریخ جنبش دانشجویی می بینیم که در دوره ای دچار این آسیب شده بود و از آرمانخواهی فاصله گرفته بود. اوج ماجرا هم ابتدای دهه ۷۰ است که شعار قالب آن دوره هم این بود که « مخالف هاشمی، مخالف رهبریست، مخالف رهبری دشمن پیغمبر است.» و جنبش دانشجویی سیاست غلط دولت وقت را توجیه می‌کرد.

وی تاکید کرد: اما به نظر من باید هوشیاری خودمان را حفظ کنیم. شاید ما به یک نهاد حاکمیتی انتقادی هم داشته باشیم ولی وقتی شرایط را نگاه کنیم می بینیم داریم در پازل دشمن بازی می‌کنیم.

این فعال دانشجویی گفت: برای مثال ما انتقاداتی به قوه قضائیه داریم ولی باید مراقب باشیم ضدانقلاب و دشمن از این ماجرا سوءاستفاده نکند.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل افزود: اخیرا هم دیدیم جنبش عدالتخواه دانشجویی انتقاداتی را از قوه قضائیه مطرح کرد ولی وقتی پای ضدانقلاب به این موضوع کشیده شد، این اتحادیه دانشجویی با بصیرت کامل و به درستی اعلام برائت کردند و گفتند که ما اگر انتقادی هم داریم در چارچوب نظام است و حتی اگر محکوم هم شویم دست از نظام نمی کشیم.

گلرو تبدیل شدن به پیاده نظام احزاب سیاسی را هم یکی از آسیب‌هایی دانست که جنبش دانشجویی با آن مواجه است و گفت: در تاریخ جنبش دانشجویی ما این ماجرا را هم می‌بینیم و به خصوص در انتهای دهه هفتاد زمانی که دفتر تحکیم وحدت در آن وقت به پیاده نظام جریان اصلاحات در دانشگاه تبدیل شده بود و اوج ماجرا هم فتنه۱۸تیر ۷۸ بود و البته اصلاح طلبان بعد از اینکه استفاده خود را از جنبش دانشجویی کردند آنها را کنار زدند.

وی گفت: در دولت یازدهم مشابه چنین عملکردی را می بینیم و وزارت علوم می‌خواست فضا را به همان اواخر دهه هفتاد بازگرداند.

گلرو ادامه داد: از اوایل دولت یازدهم مخصوصا دوران وزارت آقای فرجی دانا ما شاهد آن بودیم که سیاست دولت و وزارت علوم این است که دوباره در دانشگاه برای خودش پیاده نظامی داشته باشد و این کار را با تاسیس تشکل‌های یکبار مصرف انجام داد و در انتخاباتهای مجلس و ریاست جمهوری بهره برداری خودش را هم کرد و بعد در زمان معرفی وزیر علوم در دولت دوازدهم هیچ توجهی به مخالفت طرفداران خود در دانشگاه نکردند.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل تاکید کرد: این مسائل نشان می‌دهد جنبش دانشجویی نباید پیاده نظام احزاب سیاسی شوند و باید آنچه می بینید در فضای آزاد بیان کند.

وی نداشتن اولویت در کارها را سومین آسیب جنبش دانشجویی دانست و افزود: ما الان در آستانه ۱۳ آبان قرار داریم و مهمترین موضوع بحث مبارزه با استکبار است. ما هزینه های بسیاری در دولت یازدهم و دولت‌های گذشته از بی‌توجهی به این مسئله داشته‌ایم و امروز باید جنبش دانشجویی استکبارستیزی را در اولویت خود قرار دهد و مسائل دیگر را در حاشیه قرار بدهد.

 

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=7184

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.