• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
1
در نشست اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل

زاهدی: در جهت تقویت جریان انقلابی حرکت خواهم کرد

  • کد خبر : 6065
  • 01 اردیبهشت 1396 - 13:03
زاهدی: در جهت تقویت جریان انقلابی حرکت خواهم کرد

کاندیدای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: سرسوزنی حاضر نیستم به جریان انقلابی کشور صدمه وارد شود و در جهت تقویت جریان انقلابی حرکت خواهم کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل که صبح امروز با عنوان «میز انتخابات» در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه برگزار شد، گفت: اگر قرار باشد به جایی برسیم که جایگاه خود را پیدا کنیم و معادلات منطقه بدون ما رقم نخورد و به جایگاه اول در رتبه علمی دست پیدا کنیم، باید با یک برنامه‌ریزی دقیق و انقلابی حرکت کنیم. با حرف زدن و شعار دادن نمی‌توان به این جایگاه رسید. این مسئله هم روحیه انقلابی می‌خواهد و هم کار جهادی.

وی افزود: اگر دولتی تشکیل دهم حتماً اسمش را دولت تغییر و تحول می‌گذارم. تغییر به معنای اینکه باید در خیلی از جاها تغییر ایجاد شود.

زاهدی تصریح کرد: اگر بخواهیم قطار کشور را روی ریل مناسب قرار دهیم که با سرعت مطمئنه جلو برود و در سال ۱۴۰۴ به اهدافش برسد، باید تغییراتی ایجاد شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: وقتی من در زمان ثبت‌نام برای انتخابات نوه‌ام را همراهم بردم، برای این بود که بگویم اگر ما بخواهیم کشور را به نسل‌های بعدی تحویل دهیم، باید کشوری مترقی، پیشرفت کرده و همراه با آسایش و آرامش ایجاد کنیم و اگر قرار است چنین چیزی محقق شود باید تغییر و تحول صورت گیرد.

این نماینده مجلس با اشاره به سرمایه‌های فراوان کشور، گفت: کشور ما ثروت و سرمایه زیادی دارد و علی‌رغم این مسئله دچار چالش و مشکلات جدی شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد:‌ جوانان، نخبگان، اعضای هیأت‌ علمی، مراجع و حوزه‌های علمیه، رهبر معظم انقلاب و جریان ولایت فقیه برای کشور سرمایه است. از طرفی بزرگ‌ترین معادن در خاورمیانه را داریم. میراث تاریخی و فرهنگی عظیم و قوای نخبگی ما هرکدام سرمایه‌ای عظیم است، با این‌حال چرا با چالش‌ها و مشکلات زیادی مانند مشکلات معیشتی، اقتصادی، فسادهای بانکی، پارتی‌بازی،‌ تبعیض، بی‌عدالتی، رکود و حاشیه‌نشینی مواجه هستیم.

زاهدی تصریح کرد: علت این مشکلات این است که نگاه‌ ما در حوزه‌های اجرایی، نگاه جدی نیست، فرقی هم نمی‌کند که این دولت باشد یا دولت دیگر، این نگاه‌ اثرش را در حوزه اجرایی می‌گذارد و ما باید این نگاه را عوض کنیم تا موفق شویم.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: چرا ظرف سه سال یک مدیرعامل عوض می‌شود و بانک مرکزی نباید پاسخگو باشد. چرا به افرادی وام‌های چند میلیاردی داده می‌شود، ولی کسی پاسخگو نیست. چرا آقازاده‌ها و برادرزاده‌ها در حوزه‌های اقتصادی تأثیرات منفی دارند و چرا صندوق‌های بازنشستگی در وضعیت ناهنجاری قرار گرفته‌اند. ما برای رفع این مشکلات راهی به تغییر نداریم.

وی ادامه داد: تغییر در نگرش، باورها و رفتارها باید اتفاق بیفتد. نگاه به اقتصاد از یک اقتصاد توزیعی و دولتی باید به یک اقتصاد شفاف و تولیدی که در آن اقتصاد مقاومتی هم هست، تغییر کند.

زاهدی اظهار داشت: دولت باید در همه جا حضور داشته باشد و به جای دادن ماهی، ماهیگیری یاد افراد دهد. در اقتصاد تولیدی ضمن کمک به اقشار آسیب‌پذیر و حمایت از آنها، آنها را توانمند می‌کنند. در اقتصاد تولیدی، دولت دیگر مواد خام و معدن را نمی‌فروشد و به جای خام‌فروشی کاری می‌کند که ارزش افزوده به هزاران برابر برسد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: ما در اقتصاد مقاومتی درون‌زایی را اصل قرار می‌دهیم و باور می‌کنیم که می‌توانیم، ما باید باور کنیم که جوان‌های ما قدرت نوآوری در حوزه‌های دانشی را دارند.

وی خاطرنشان کرد: باید دولت و اقتصاد شیشه‌ای داشته باشیم و به غیر از مسائل محرمانه که ممکن است اقتدار و امنیت را خدشه‌دار کند، مابقی مسائل شفاف باشد.

زاهدی در ادامه با اشاره به مفاسد اقتصادی و مشکلات موجود برای ایجاد کسب و کار گفت: وقتی مسائل شفاف باشد، امکان ندارد مفاسد اقتصادی شکل بگیرد. امکان ندارد ۱۱ میلیارد وام داده شود و معلوم نشود چه کسی آن را گرفته است و ممکن نیست برجامی شکل بگیرد بدون آنکه مردم از محتوای آن باخبر شوند و مردم نامحرم دانسته شوند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: یک جاهایی لازم است جناح‌های سیاسی به جای دعوا باهم هم‌افزایی داشته باشند، البته یک جاهایی هم باید بر سر باورها و عقاید ایستادگی کرد.

وی در ادامه افزود: وقتی همه مسائل شفاف باشد، آن‌وقت دیگر مسائل کلان اقتصادی به یک فرد سیاسی داده نمی‌شود. متأسفانه الان در خیلی از جاها می‌بینیم که انتصاب‌های اقتصادی، سیاسی شده است و نتیجه این موضوع مشکلاتی می‌شود که می‌بینیم. وقتی شفافیت اقتصادی وجود داشته باشد، سربزنگاه یقه مفسدان اقتصادی گرفته می‌شود، حال می‌خواهد بحث حقوق‌های نجومی باشد یا مسائل دیگر.

زاهدی با بیان اینکه ما در ساختارها و زیرساخت‌های کشور مشکلات اساسی داریم، تأکید کرد: به اعتقاد من کشور به یک وزارت توسعه روستایی نیاز دارد. باید روستاها و روستانشینان را توانمند کرد. ما باید ساختارها را عوض کنیم آن‌وقت دیگر حاشیه‌نشینی وجود نخواهد داشت.

این استاد دانشگاه گفت: برای ایجاد اشتغال زیاد، هیچ راهی نداریم جز اینکه به سمت اشتغال خرد و بنگاه‌های اشتغالی کوچک و متوسط برویم. این تغییرات یک اراده آهنین می‌خواهد و فردی می‌خواهد که هم باور داشته باشد و هم اراده و اگر ما باهم باشیم می‌توانیم این تغییرات را ایجاد کنیم.

وی در ادامه در رابطه با سوالی پیرامون خروج از جبهه مردمی نیروهای انقلاب و ثبت‌نام در انتخابات به‌طور مستقل گفت: معلوم نیست به چه دلایلی من را در رقابت نهایی کنار زدند و از این بابت از آنها به‌شدت گلایه دارم.

زاهدی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: آمار بیکاری در کشور به‌شدت بالا رفته و این نشان می‌دهد دولت نتوانسته رکود را کنترل کند. کارخانجات زیادی مشغول کار بودند که امروز تعطیل شده‌اند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد:‌ براساس اعلام بانک مرکزی نرخ بیکاری در کشور به ۱۲٫۵ درصد رسیده است،‌نقدینگی به‌شدت بالا رفته است، در صورتی که این نقدینگی باید به کمک تولید و اشتغال می‌آمد.

وی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که در حوزه بانک‌ها وجود دارد، گفت: بانک‌هایی که وجود دارند که هر شب ۱۰ هزار میلیارد با سود ۳۴ درصد از بانک مرکزی وام می‌گیرند و تا صبح زود تراز مالی‌شان درست شود. روزبه‌روز خزانه بانک‌ها خالی‌تر می‌شود و این به خاطر سیاست‌های نادرست اقتصادی است.

زاهدی افزود:‌ ما نتوانسته‌ایم یارانه‌ها را خوب مدیریت کنیم؛ ما می‌توانستیم با توانمندسازی مردم خیلی از یارانه‌ها را حذف کنیم، ولی متأسفانه نتوانستیم آنچنان که در قانون یارانه‌ مصوب شده بود یارانه‌ها را هدایت کنیم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: مسکن مهر مزایا و معایبی داشت ولی توانست با قیمت پایین قشر ضعیف را صاحب خانه کند، البته یکسری مشکلات هم وجود دارد ولی اساس این ایده، فکر خوبی بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما از مسکن اجتماعی در حوزه عمل چیزی ندیدیم. دولت بعد از آنکه مسکن مهر را مزخرف دانست، قرار بود طرح مسکن اجتماعی را پیاده کند، ولی در عمل هیچ اتفاقی رخ نداد.

زاهدی تصریح کرد: در کشور افراد اجرایی قوی‌ای وجود دارند و لزومی ندارد مانند برخی از وزرا شناخته‌شده باشند. در دولت نهم هم خیلی از وزرا شناخته‌شده نبودند ولی خوب عمل کردند.

این استاد دانشگاه ادامه داد:‌ من اگر بخواهم کابینه تشکیل بدهم حتماً از مردم کمک خواهم گرفت و تا حد امکان تلاش می‌کنم جوان‌گرایی کنم از افرادی که هیچ حاشیه‌ای ندارند استفاده کنم. در بحث اقتصادی هم از حوزه‌های اقتصادی کمک خواهم گرفت.

وی افزود: اگر یک روزی مسئولیت دولت برعهده گرفت یقین بدانیم دولتی کارآمدتر و قوی‌تر از دولت نهم تشکیل خواهم داد.

زاهدی در ادامه اضافه کرد: ما در برخی از بخش‌های اقتصادی کشورمان به خصوص در بحث واردات شاهد فساد سیستمی هستیم و در برخی از وزارتخانه‌ها ردپای این فساد سیستمی را می‌بینیم. مگر می‌شود نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار قاچاق وارد شود و کسی از آن خبر نداشته باشد. مگر می‌شود که به یک کارتن‌خواب لباس تمیز پوشاند و به اسمش ۱۰۰ میلیارد وام گرفت و کسی متوجه نشود. مبارزه با این مسائل یک اراده آهنین می‌خواهد و کسی که در زندگی‌اش هیچ فسادی نکرده باشد و بنده فکر می‌کنم می‌توانم با این پدیده مبارزه کنم.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: موفق‌ترین دوره وزارت علوم، دوره تصدی بنده بوده است. در آن دوره حمایت‌های خوبی از تشکل‌های دانشجویی داشتیم و توانستیم بسیاری از آنها را به اتحادیه تبدیل کنیم و پیشرفت‌های خوبی نیز در حوزه علمی شاهد بودیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان گفت: نیروهای انقلاب باید برای رسیدن به یک مقصود بالاتر از بیان یکسری انتقادات پرهیز کنند. مشی سیاسی بنده همیشه این بوده که خودم را سرباز رهبری دانسته‌ام و حتی اگر شورای نگهبان بنده را احراز صلاحیت نکند، از طیف انقلابی کشور حمایت خود را ادامه خواهم داد.

زاهدی در ادامه در رابطه با سوالی پیرامون پرداخت پول به دانشگاه کمبریج افزود: بنده یک ریال هم به دانشگاه کمبریج پرداخت نکرده‌ام و اگر کسی چنین ادعایی دارد مدارکش را ارائه کند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: بنده در بین کاندیداها جزو افرادی هستم که حاشیه‌ای برای من وجود ندارد و نمی‌توانند حاشیه‌ای را برای من بسازند. ما وقتی سازوکاری را برای شورای نگهبان تعریف کردیم پس باید به آنها اعتماد کنیم و هر تصمیمی را که برای هر فردی گرفتند بپذیریم. ما نمی‌توانیم مدافع فرد خاصی یا علیه فرد خاصی در شورای نگهبان باشیم.

وی در خاتمه اظهار داشت: مطمئن باشید همیشه در جهت تقویت جریان انقلابی حرکت خواهم کرد و جز ارتقای جایگاه انقلابی به چیزی نخواهم اندیشید و سر سوزنی حاضر نیستم به جریان انقلاب کشور صدمه وارد شود.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=6065

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.