• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

رسالت انجمن های اسلامی تقرب به خدا با کمک ولی خداست

  • کد خبر : 2156
  • 11 بهمن 1394 - 9:59
رسالت انجمن های اسلامی تقرب به خدا با کمک ولی خداست

  سید محمد رضا حسینی با اشاره به این که در طی این سال ها اردوی جهاد نسبت به سال های ابتدایی آن پیشرفت قابل توجهی داشته است؛ گفت: حضور این جمعیت انقلابی را در این برهه از تاریخ انقلاب اسلامی کم نظیر است و دلیل آن هم این دانست که همه دل در گرو ولایت […]

 

سید محمد رضا حسینی با اشاره به این که در طی این سال ها اردوی جهاد نسبت به سال های ابتدایی آن پیشرفت قابل توجهی داشته است؛ گفت: حضور این جمعیت انقلابی را در این برهه از تاریخ انقلاب اسلامی کم نظیر است و دلیل آن هم این دانست که همه دل در گرو ولایت دارند و دشمن از این موضوع خشمناک است.

حسینی در این باره افزود: کمیت ملاک بر حق بودن نیست و ما دست خداوند را در جهت نصرت به اتحادیه می بینیم و اینکه بدلیل محقق شدن یک به یک آیات الهی؛ خدا را شاکر هستیم.

وی در این باره سخنی را از امام صادق(ع) نقل کردند که در آخر الزمان شیعیان ما این دعا را بسیار بخوانند نقل کرد: “اللهم عرفنی نفسک فانک ام لم تعرفنی نفسک”

سید محمدرضا حسینی گفت: می دانیم باید تمرین به انجام تکالیف کنیم. مقام معظم رهبری درجایی فرمودند اینکه که افضل اعمال انتظار فرج است در حقیقت انتظار فرج یعنی عملی را انجام دادن.اگر شما منتظر شخصی باشید که بناست بیاید و زندگی شما را سامان بدهد، تمام تلاش خود را می کنید که همه موانع ورود آن فرد را برطرف کنید و هنگام ورود آن شخص در بهترین وضعیت باشید و دیگران را توجیه می کنید که با حضور آن فرد همه مشکلات حل می شود؛ پس انتظار به معنی سکون و سکوت نیست.

وی ادامه داد: مضطر واقعی کسی است که شب به خواب نمی رود و با خود می گوید نکند فردا امام زمان بیاید و من اعمالی که باید انجام می دادم را انجام نداده باشم.

حسینی افزود: در جهاد اکبر باید به نقطه ای برسیم که ارزش هر انسانی به میزان تاثیری است که بر جامعه ی خودش می گذارد.

این عضو هیئت موسس اتحادیه درباره آیه ای که بر سر اساسنامه و مرامنامه این اتحادیه نوشته شده است فرمودند: یکی از ائمه آیه ی “قل انما اعظمکم بواحده اَن تقوموا لله مثنی و فرادی” را اینگونه تفسیر می کنند که باید تک تک و دوتا دوتا برای تحقق ولایت امام زمان مان جهاد کنیم.

وی همچنین در ادامه افزود: این فرمایش امام صادق(ع) که “کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا” یعنی ما باید در هر زمان پاسخگوی ندای امام زمانمان باشیم.

حسینی رسالت انجمن اسلامی را تقرب به خدا می داند و افزود: این تقرب با کمک ولی خدا صورت می گیرد. حضرت ولی عصر هم خودشان را با امام حسین معرفی می کنند و ایشان هنگامی که ظهور می کنند می گویند.

وی “کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا” را ندایی در هر زمان می داند و گفت: در هر زمانی به ندای هل من ناصر امام حسین پاسخ داده باشی تا بتوانی امام عصر خود را یاری کنی. اینجاست که ذکر اباعبدالله بسیار موضوعیت پیدا می کند.

این عضو هیئت موسس اتحادیه انجمن های اسلامی با یاد آوری نکته ای از مرحوم علامه طباطبایی گفت: ایشان می فرمایند برای رسیدن به مقام توحید، دو راه بیشتر وجود ندارد، حرم اباعبدلله یا مجلس اباعبدلله.

وی همچنین گفت: پس ثمره و جوهره جهاد اکبر را باید بشناسیم تا انگیزه و ظرفیت ها بشناسیم. همین که در اردوی جهاد اکبر فعالیت های انجمن های دیگر را می بینید و در کنار امام رئوف هستید باید شکرگزار باشید.

حسینی گفت: رسالت انجمن اسلامی، نزدیک شدن به خداست، نشست و اردو و… وسیله است برای تقرب به خدا. حال چگونه باید به خدا نزدیک شویم؟ با کمک به ولی خدا.

او با اشاره به نقش مهم “شناخت خود” در این اردو گفت: در اردوی جهاد اکبر باید خود را بشناسیم، اراده ها و انگیزه ها و ظرفیت ها را بشناسیم تا خود را با ولی خدا نسبت یابی کنیم. اگر کسی از این موقعیت در جوار امام رئوف استفاده نکند، خسرالدنیا و الاخره می شود.

حسینی درباره فعالیت دانشجویان در انجمن های اسلامی گفت: اگر شما امروز در سلک انجمن اسلامی دانشجویان مستقل به عنوان مجاهد قرار گرفته اید به انتخاب خودتان نبوده و نیست. شما طبق آیه ۳۱ سوره ی محمد “شما را می آزماییم تا مجاهدان و صابرانتان را بشناسیم” مورد آزمایش قرار گرفتید از فیلترها رده شده اید تا در این جایگاه قرار گرفتید و در ادامه این آیه هم خداوند نوید می دهد و حدیثتان را آشکار می کند. خداوند به مجاهدان امتیازات ویژه ای داده است.

وی همچنین ادامه داد: یکی دیگر از امتیازات مجاهدان در سوره عنکبوت است اینکه “کسانی که در راه ما مجاهدت می کنند به راه خویش هدایتشان می کنیم” . شاید خیلی وقت ها در انجام فعالیت های انجمن این آیه را احساس کرده باشید که خیلی از کارها خود به خود انجام می شود.

او گفت: هر کسی در این راه کشته شود شهید به حساب می آید و از سه گروهی که حق شهادت دارند یک گروه از آنها مجاهدین هستند. هر امتیاز ویژه ای را خداوند در این مجاهدت ها قرار داده و ارزش هر انسانی به میزان تلاش او بستگی دارد و حیات انسان هم به میزان تلاش او بستگی دارد. این که شما می بینید این گونه نشست در حال گسترش است و کمیت و کیفیت آن با هم افزایش می یابد به این دلیل است که این نشست، نشست صالحان است.

سید محمد رضا حسینی افزود: میزان حیات انسانها به میزان دردی است که در جامعه خود درک می کنند و اگر این درد نباشد انسان با حیوان تفاوتی ندارد و تنها با آن نقاط مشترک دارد. حضرت علی (ع) می فرماید خدا رحمت کسی را که می داند چه شأن و چه جایگاهی در جامعه دارد.

در آیه۹۵ سوره نسا می فرمایند: مومنانی که بی هیچ رنج و آسیبی از جنگ سر می تابند با کسانی که با مال و جان خویش در راه خدا جهاد می کنند برابر نیستند و جهادکنندگان را بر آنها که از جهاد سر می تابند به مزدی بزرگ برتری نهاده است.

وی افزود: سه نوع جنگ داریم یک نوع جنگ با کفار است، دیگری جنگ با منافقین است که از جنگ با کفار سخت تر است.

وی در این میان به این نکته اشاره کرد که حضرت علی برای جنگ با خوارج می رفت و به سراغ اسامه رفت و پرسید که چرا به کمک من نمی آیی و او گفت: چون من هنوز به این تشخیص نرسیده ام که بیایم و به شما کمک کنم. پس باید متوجه شد که جنگ با منافقین سخت تر است و تشخیص اینکه حق هستند یا نه در سطح بالاتری نسبت به جنگ با کفار قرار دارد. برای هر مجاهدتی ترازی هست و متناسب با آن تراز سختی هایی وحود دارد. جنگ نرم از جنگ با منافقین و کفار سخت تر است چرا که هر روز ابزار عوض می شود و این ابزار فکر شماست و طبیعی است که تراز آن بالاتر برود و سخت تر بشود.

او همینطور به نقش سازنده دانشگاه در پیشبرد کشور و اهداف انقلاب اشاره کرد و گفت: دشمنان می گفتند که در دانشگاه هسته های پیشبرنده ای به نام انجمن اسلامی دارد و هدفش متوقف کردن این هسته بود که در دهه هفتاد موفق به این کار شد. این که دشمن دوست دارد شما را کمرنگ ببیند صادق بر این امر است که نقش شما در دانشگاه پررنگ است.

وی اضافه کرد: رهبر انقلاب از پاسدارانی که از مرزهای دریایی پاسداری کرده بودند تشکر کرد و آنها را مورد تفقد قرار داد چرا که باعث شده بودند همه این را بفهمند که دشمن به چه مقدار خوار و ذلیل است پس دانشجویانی که از مرزهای عقیدتی پاسداری می کنند باید بدانند که چه کار بزرگی انجام می دهند و چه میزان رهبری را خوشحال و مسرور می کنند. این جنگ، جنگی نامتقارنی است پس تراز بسیار بالایی دارد و متناسب با آن تراز ارج و قرب دارد.

وی اذعان داشت: به پیام هایی که رهبری به شما می دهند توجه کنید و ببینید که به چه نکاتی اشاره می کنند، اینها همه سرمایه است و متناسب با آن باید تلاش کنیم. شما دانشجویان در مقابل خون شهدا مسئولید و باید با خود بیاندیشید و ببینید که برای این نظام چه کرده اید و آیا به اندازه این سرمایه ها برای نظام جان فشانی کرده اید؟!

وی همینطور گفت: کارهای خود را کوچک نشمارید، بیانیه های کوچک انجمن اسلامی می تواند جهت گیری ها را عوض می کند. اگر شما تشخیص درست بدهید میدان درست می کنید و رهبری هم موضع گیری می کند؛ این نصرت به رهبری است.

این عضو هیئت مؤسس انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل گفت: من مطمئنم که اگر شما اعضای انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل مطالعات و خودسازی خویش را بیشتر کنید آینده نظام را تغییر خواهید داد. با تلاش بیشتر می توانید کارهای بزرگتری را انجام دهید.

وی با اشاره به حدیثی از امام رضا گفت: امام رضا(ع) فرمودند “عقل هیچ شخصی کامل نمی شود مگر در او ده امتیاز باشد. امید به خیر و نیکی از او وجود داشته باشد؛ مردم از شر او در امان باشند؛ کار خوب زیاد خود را کم می شمارد؛ کار خوب کم دیگران را زیاد می انگارد؛ از تقاضا و در خواست نیازمندان خسته نمی شود؛ در طول زندگی از طلب علم ملول نمی گردد؛ فقر درراه خدا برایش از ثروت بهتر است؛ نزد او خواری در رابطه با خدا از عزت در مقابل با دشمن خدا محبوبتر است؛ گمنامی برایش لذت بخش تر از شهرت است و در نهایت با هرکس برخورد مرد بگوید او بهتر از من و پرهیزگار تر از من است.

وی در ادامه این حدیث گفت: به همان میزانی که عقل ما ناقص است از حقایق دوریم یعنی شناخت و برنامه ریزی و تشخیص ما براساس این عقل ناقص است. و چه بسیارند منابعی که اساس این عقل ناقص هدر داده ایم و همه اینها به خاطر مطالعه کم ما بوده است. با هر مطالعه آدمی متوجه می شود که چه میزان نمی دانسته و توصیه من این است که برای مطالعه قرآن در انجمن به صورت فردی و جمعی برنامه ریزی کنید.

وی در پایان با تأکید به اول وقت خواندن نماز گفت: نباید امور و فعالیت های انجمن بر نماز اول وقت ارجحیت داشته باشد و این ده ویژگی که امام رضا فرموده اند را باید در خود نهادینه کنیم و اینگونه جهاد اکبر می کنیم و همینطور تأکید داشت که زمانی وظیفه ما دفاع کردن بود ولی در حال حاضر کار ما در کنار دفاع حمله هم نیز هست و حمله کردن مهم تر است چرا که دفاع را در خود مستتر کرده است.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=2156

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.