• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1
پیام مرادی در گفتگوی ویژه خبری:

ذات جنبش دانشجویی در نقد و نقادی است/ برخی از جریانات سیاسی و حتی دولت ها سعی کردند یک پیاده نظام در دانشگاه ها داشته باشند

  • کد خبر : 4546
  • 16 آذر 1395 - 19:56
ذات جنبش دانشجویی در نقد و نقادی است/ برخی از جریانات سیاسی و حتی دولت ها سعی کردند یک پیاده نظام در دانشگاه ها داشته باشند

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، جایگاه و وضعیت جنبش دانشجویی در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور “قائد شرف” دبیر تحکیم وحدت، “پیام مرادی” دبیر سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان و “ابوالحسن ریاضی” عضو اسبق جنبش دانشجویی مورد بررسی قرار گرفت. قائد شرف دبیر تحکیم وحدت در ابتدا در پاسخ به سوال اول […]

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، جایگاه و وضعیت جنبش دانشجویی در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور “قائد شرف” دبیر تحکیم وحدت، “پیام مرادی” دبیر سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان و “ابوالحسن ریاضی” عضو اسبق جنبش دانشجویی مورد بررسی قرار گرفت.

قائد شرف دبیر تحکیم وحدت در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه، آیا جنبش دانشجویی به صورت مؤثر نقش خود را ایفا کرده است گفت: اکنون دانشجو موتور محرک جامعه، قوه نقد کننده درونی کشور و دیده بان آرمان ها نیست لذا اکنون جنبش دانشجویی در جایگاه خود قرار ندارد،  البته فعالان دانشجویی نسبت به دهه های گذشته قوی تر شده اند.

پیام مرادی دبیر سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، جنبش دانشجویی از ابتدا به دنبال آرمان ها بوده است افزود:  آرمان های این قشر آرمان های عمومی مردم مانند عدالت، آزادی و استقلال است.

وی با بیان اینکه، هویت جنبش دانشجویی در پیگیری آرمان ها و مطالبه خواسته های مردم است اظهار داشت: این جنبش باید در سیاست ها و تصمیم گیری ها، کشور را به خوبی ببیند و مسائل را مورد رصد و تحلیل قرار دهد.

ذات جنبش دانشجویی در نقد و نقادی است

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان با اشاره به اینکه، ذات جنبش دانشجویی در نقد و نقادی است ادامه داد: اگر مسئول و سیاستی خلاف جهت حرکت آرمان ها اقدام کنند، جنبش دانشجویی باید در مقابل آنها بایستد.

مرادی با اشاره به اینکه، جنبش دانشجویی فراز و فرود داشته است گفت: در برخی برهه ها این جنبش نقش بیشتری ایفا کرده است.

وی با بیان اینکه، آسیب ها دامن جنبش دانشجویی را گرفته است عنوان کرد: مهمترین آسیب ها بحث قبیله گرایی و حزبی نگری است.

مرادی با بیان اینکه، جنبش دانشجویی در قیاس با پس از انقلاب در بحث رصد و نقد وضعیت خوبی دارد اظهار داشت: این جنبش باید همراه مردم باشد.

سید ابوالحسن ریاضی عضو اسبق جنبش دانشجویی طی گفتگوی زنده تلفنی در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا جنبش دانشجویی دچار افت شده است گفت: همه جریان ها در طول انقلاب اسلامی و یا قبل از آن فراز و فرود های خاص خود را داشته است، به ویژه جنبش دانشجویی که به شکل سنتی در چارچوب نوسانات سیاسی کشور عمده رفتار های خود را تعریف کرده است.

نقد های زیادی به جنبش دانشجویی وارد است

ریاضی با بیان اینکه، نقد های زیادی به جنبش دانشجویی وارد است خاطرنشان کرد: اما از سوی دیگر باید اذعان داشت که این جنبش نقاط قوت زیادی نیز داشته است.

این عضو اسبق جنبش دانشجویی با اشاره به اینکه، برای  این جنبش منافع مطرح نیست افزود: گاهی نقدهای این قشر متناسب نبوده و به دلیل نگاه آرمان گرایانه و دور از منافع، مصالح جامعه را مد نظر قرار می دهد.

ریاضی تصریح کرد: مجموعه متنوعی از سلیقه ها ی مختلف در حوزه جریانات دانشجویی قرار دارند که هر یک از زاویه ای به مسائل نگاه می کنند که می تواند محل توجه مسئولین باشد.

در ادامه بحث، مجتبی ابراهیمی دبیر کل اسبق اتحادیه دانشجویان جامعه اسلامی نیز با بیان اینکه یکی از رسالت های اصلی جنبش دانشجویی ، دیده بانی آرمان ها، ارزشها و جهت گیری های اهداف انقلاب است، گفت: سوالی که اینجا مطرح می شود این است که پس از آنکه این رصد توسط جنبش دانشجویی صورت گرفته اگر انحرافی نسبت به آرمان ها و اهداف انقلاب در عملکرد مسئولین، حرکت جامعه و دانشگاه مشاهده شد، جریان دانشجویی باید چه کند؟ به نظر بنده این جا نقطه ای است که شاید بتوان به جریان دانشجو نقد و توصیه هایی را وارد کرد.

وی با تاکید بر اینکه همه جریان دانشجویی ما معتقد به این هستند که همه سیاست ها و حرکت ها باید در راستای دیدگاه های مقام معظم رهبری باشد، افزود: انتظار از جریان دانشجویی، عدات خواهی است که این عدالت خواهی نیز شقوق مختلفی دارد؛ یکی از نگرانی های اصلی امروز در کشور، بحث مفاسد ریز و درشتی است که به دلیل ساختار و یا ضعف عملکرد مسئولین اتفاق افتاده است؛ جریان دانشجویی که قصد دارد دیده بان و پاسدار آرمان ها و اهداف انقلاب باشد، در حفاظت از این آرمان ها کجاست؟

جنبش دانشجویی می بایست در قضیه برجام جدی تر ورود می کرد

ابراهیمی با اشاره به اینکه جنبش دانشجویی به موضوع فساد اقتصادی ورود داشته است اما این ورود قرار داشته؟ یاد آور شد: ما سال قبل با جمعی از دبیران کل اسبق اتحادیه دانشجویی نامه ای را خطاب به عزیزانی که امروز در فضای دانشجویی هستند نوشتیم و عنوان کردیم که قضیه برجام زمانی است که شما باید نقش تاریخی را ایفا کنید و ایفای نقش تاریخی الزاما به منزله این نیست که برویم و سفارت کشوری را تخریب کنیم؛ نقش تاریخی جنبش دانشجویی این بود که می بایست در قضیه برجام جدی تر ورود می کرد.

دبیر کل اسبق اتحادیه دانشجویان جامعه اسلامی تصریح کرد: جریان دانشجویی علی رغم همه ویژگی های خوبی که امروز دارد می بایست در همه زمینه ها، جدی تر، حساب شدن تر و با کارشناسی بهتری برخورد کند، آگاه سازی جامعه نسبت به برجام، مطالبه عدالت، مطالبه مبارزه با مفاسد اقتصادی و مطالبه اجرای فرمان هشت ماده ای رهبری در حوزه مبارزه با مفاسد و این مسائل را به گفتمان عمومی سطح جامعه تبدیل کردن از جمله کارهایی است که جریان دانشجویی هم می تواند آن را ایفا کند و هم ظرفیت آن را دارد.

در بحث برجام، جنبش دانشجویی هر آن چه که داشت را به میدان آورد

قائد شرف دبیر دفتر تحکیم وحدت نیز در بخش دیگری از اظهاراتش با تاکید بر اینکه جنبش دانشجویی در بحث رصد و نقد، خیلی دقیق عمل می کند بیان داشت: کاش آقای ابراهیمی مثالی غیر از برجام را مطرح می کردند چرا که به اعتقاد بنده در بحث برجام ، جنبش دانشجویی هر چه داشت را به میدان آورد.

وی، عدم وابستگی مالی و وابستگی به قدرت، قشر نخبه جامعه بودن و آرمان گرایی خاص جوانانه را از ویژگی های دانشجو دانست و گفت: در بحث عدن وابستگی مالی، هم اکنون این دغدغه در میان قشر دانشجو وجود دارد که آیا پس از فارغ التحصیلی می تواند شغلی را فراهم کند یا نه؟ البته در بحث وابستگی سیاسی نیز در یک برهه هایی، جنبش دانشجویی نشان داد که اگر یک سری حرف های خاص را از یک سری تریبون ها بزند ممکن است در آینده به او کرسی مجلس یا فلان جایگاه را بدهند.

دبیر دفتر تحکیم وحدت افزود: در بحث ارزش نخبگانی دانشجو نیز باید عنوان کنم، جمهوری اسلامی ایران ، آنقدر دانشجو تولید کرده است که دیگر نگاه جامعه به دانشجو به عنوان یک قشر نخبه نیست و سیل مدرک گرایی وارد کشور شده است.

برخی جریانات سیاسی و حتی دولت ها سعی کردند یک پیاده نظام در دانشگاه ها داشته باشند

مرادی دبیر سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان نیز در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه دانشجو صدای جامعه است لذا باید از تریبون آنها آرمان های عمومی مردم را دنبال کند خاطر نشان ساخت: ذات قدرت نقد پذیر نیست به همین دلیل در دوره های مختلف برخی از جریانات سیاسی و حتی دولت ها سعی کردند یک پیاده نظام در دانشگاه ها داشته باشند که اسم آن ها را پیاده نظامان مجیز گو می گذارم چه مجیز گوی اصلاح طلب و چه مجیز گوی اصولگرا که متاسفانه از هر دو جریان این رفتار غلط را دیده ایم.

وی ادامه داد: این موضوع در دوره های مختلف مصداق دارد  و یک عده تلاش کردند با امکانات دولتی در محیط دانشگاه  ها، مجیز گو ایجاد کنند که این موضوع یا هویت و ذات جنبش دانشجویی در تضاد است.

مرادی بیان کرد: یکی از موضوعاتی که باعث شده مردم احساس کنند که جنبش دانشجویی دیگر موثر نیست، تشخیص غلط اولویت هاست، لذا امروز این جنبش باید برای خود مشخص کند که اولویت های کشور چیست و چه چیزی مردم را آزار می دهد.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل همچنین درباره مرز وابستگی جنبش دانشجویی به صاحبان قدرت و احزاب گفت: اینکه باید استقلال عمل داشت مرز این جنبش با صاحبان قدرت و احزاب است.

وی افزود: در حال حاضر دو بحث فساد اقتصادی انباشته و ناکارآمدی در بخش اقتصاد مردم را آزار می دهد و باید این سوال را داشتن باشیم که چه در دهه چهارم انقلاب اسلامی این  موضوعات ، موضوعات اصلی جامعه است.

مرادی در خصوص کرسی های آزاد اندیشی نیز بیان کرد: این کرسی ها یک قالب است و باید بدنه دانشگاه ها از این کرسی ها استقبال کند که بعضا این اتفاق نیفتاده است.

استفاده از ظرفیت کرسی های آزاداندیشی اتفاق نیفتاده است

قائد شریف دبیر دفتر تحکیم وحدت نیز در همین باره گفت:متاسفانه استفاده از ظرفیت کرسی های آزاداندیشی اتفاق نیفتاده است و یک دلیل همان بحث پیاده نظام سیاسی است که با توجه به کنش سیاسی که در دانشگاه ها انجام می شود، هر جا که کنش سیاسی دانشجویان برای عده ای مطلوب نباشد در هر نقطه ای می توانند از این برچسب استفاده کنند.

وی افزود: یکی دیگر از دلایلی که باعث شد کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه ها خوب شکل نگیرد این بود که می خواهیم این کرسی ها را در چه فضا و با چه اولویتی بنا کنیم؛ یکی از اتفاقاتی که برای جنبش دانشجویی اتفاق افتاد که کارش را سخت کرد و باعث شد پس ماجرا بر نیاید این است که آدرس های غلط در فضای سیاسی و فرهنگی جامعه زیاد شدن است‌.

در بخش دیگر گفتگوی ویژه خبری امشب ، ریاضی عضو اسبق جنبش دانشجویی نیز بیان کرد: اگر بپذیریم که یکی از وظایف جنبش دانشجویی ، نقد است باید ظرفیت این نقد را داشته باشیم و همچنین اگر بپذیریم که جریان دانشجویی یک جریان آرمان خواه است باید عوارض این آرمان خواهی را بپذیریم.

وی افزود: اگر قرار است نقدی صورت گیرد، چارچوبی که قوانین، مقرارت و سیاست های کلان را مطرح می کند بعدا دچار مشکل می شود، طبیعتا علامتی است که اگر طرح مسئله کردی باید هزینه آن را هم بپردازید .

ریاضی ادامه داد: آیا قواعد این کرسی ها در سطح خرد و در جایی که باید مدارا و تحمل گفتگو ها را داشته باشیم شکل گرفته است؟ وقتی مسیر را دچار آسیب کردیم، از ابتدا رفتن خیلی بهتر است که بگوییم اصلاح کردیم چرا که وقتی اعتماد از بین می رود جلب اعتماد کار سخت تری است.

عضو اسبق جنبش دانشجویی تاکید کرد: همه می دانیم که جریان دانشجویی یه نوعی در بعد سیاست تعریف شده لذا به حوزه بزرگتری به اسم حوزه اجتماع توجه نمی کند.

ابراهیمی دبیر کل اسبق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان  درباره موفق نبودن کرسی های آزاداندیشی ، گفت: اینکه توپ را تنها به زمین جنبش های دانشجویی بیندازیم، حفا در حق تشکل های دانشجویی است  چرا که بعضا سهمی برای کرسی های آزاداندیشی در سطح تصمیم گیری در وزارت علوم در این سال ها دیده نشده است.

وی افزود: کدام دانشجو یا استاد زمانی که نقدی را در کرسی های آزاداندیشی مطرح کردند مورد پیگیری مراجع دانشگاهی شده اند؟ این دست اظهارات جفاست چراکه دانشجو یان در محضر رهبر یه راحتی یه بیان انتقادات خود می پردازند و پس از آن هم هیچ مشکلی به وجود نمی آید و حتی ممکن است جوایزی نیز دریافت کنند.

در پایان این بحث، قائد شرف اظهار داشت: حرف اصلی امروز جنبش دانشجویی این است که دچار یک تصویر کاریکاتوری از کشور شده ایم؛ به این معنی که نمی توان در جمهوری اسلامی ایران شعار مرگ بر آمریکا را بدهیم و در داخل ج عدالت اقتصادی را رعایت نکنیم.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=4546

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.