• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
14

دیانی: پس از تحریم‌ها دولت نباید بهانه‌ای برای حل مشکلات داشته باشد/ رفیع زاده: رای دهندگان به روحانی هم به وی انتقادات جدی دارند

  • کد خبر : 1116
  • 21 آبان 1394 - 3:13
دیانی: پس از تحریم‌ها دولت نباید بهانه‌ای برای حل مشکلات داشته باشد/ رفیع زاده: رای دهندگان به روحانی هم به وی انتقادات جدی دارند

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، عصر دیروز مناظره‌ای با موضوع بررسی سیاست داخلی با حضور میکائیل دیانی، فعال سیاسی دانشجویی و علی رفیع‌زاده، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو دانشگاه تربیت مدرس در خبرگزاری دانشجو برگزار شد. میکائیل دیانی، فعال سیاسی و دانشجویی با بیان اینکه دوستان اصلاح طلب معتقدند که کشور از فضای جهنم وارد بهشت شده […]

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، عصر دیروز مناظره‌ای با موضوع بررسی سیاست داخلی با حضور میکائیل دیانی، فعال سیاسی دانشجویی و علی رفیع‌زاده، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو دانشگاه تربیت مدرس در خبرگزاری دانشجو برگزار شد.

میکائیل دیانی، فعال سیاسی و دانشجویی با بیان اینکه دوستان اصلاح طلب معتقدند که کشور از فضای جهنم وارد بهشت شده است گفت: اگر این افراد بر این معتقدند که دولت قبلی فضایی مانند جهنم را برای کشور ایجاد کرده است و اکنون وارد بهشت شده‌ایم باید این بهشت برای مردم ملموس باشد؛ اما نیست.

 

 

وعده حل مسائل در۱۰۰​روز توسط رئیس جمهور حتی از نظر طرفداران دولت هم غیر منطقی و غیرعقلانی بود!

 

وی افزود: مهم‌ترین و بزرگ‌ترین وعده دولت ؛ وعده حل مشکلات اقتصادی بود و دولت اعلام کرد پس از صد روز بخشی از مشکلات حل می شود؛ اما نشد چون اساسا وعده رئیس جمهور حتی از نظر طرفداران دولت هم غیر منطقی و غیرعقلانی بود. در خصوص مشکلات اقتصادی و تحریم ها باید یک نکته ای را در نظر بگیریم که تحریم‌هایی که امروز برخی از آن صحبت می‌کنند؛ به خاطر عملکرد افرادی در فتنه ۸۸ بود که بر اساس آن فشارهای بین المللی علیه کشورمان صورت گرفت.

 

فعال سیاسی دانشجویی با بیان اینکه فتنه ۸۸ که رئیس دولت اصلاحات و هاشمی رفسنجانی حامی آن بودند از جمله عواملی است که تحریم‌های کنونی را برای کشورمان ایجاد کرده اظهار داشت: برخی معتقدند که دولت قبل فضای امنیتی را برای کشور ایجاد کرده بود اما با بررسی شناسنامه‌ای دولت‌ها پس از انقلاب متوجه می‌شویم که دولت یازدهم امنیتی ترین دولت پس از انقلاب است و اساسا شخص اول دولت یعنی آقای روحانی از سال ۵۸ در تمام مسئولیتهایی که بوده؛ مسئولیت امنیتی سیاسی بوده و هیچ دولتی مانند دولت یازدهم با منتقدان این چنین امنیتی برخورد نکرده است.

 

وی در نقد این استدلال که انتخابات ۸۸ دموکراتیک نبوده و ۹۲ یک انتخابات موکراتیک بوده گفت: اگر معتقدید که در انتخابات ۸۸ جمهوریت وجود نداشت پس امروز هم نباید حسن روحانی بر سر کار می‌آمد چرا که این فرد با همین نظام و با همین شورای نگهبان توانست آراء را کسب کند؛ آن هم با درصد ۰٫۰۷ اضافی؛ که اگر قرار بود امانتداری در رأی مردم صورت نگیرد خیلی راحت تر می بود.

 

دیانی با بیان اینکه دولت ادعا دارد که حل سیاست داخلی از مسیر تعامل در سیاست خارجی است اظهار داشت: اگر معتقد هستیم که سیاست داخلی به سیاست خارجی گره خورده است باید عقبه نظری را مدنظر قرار دهیم. عقبه نظری که از تفکر توسعه گرا می‌آید و نماینده آن افرادی همچون سریع القلم هستند و با بررسی تحلیل این گونه افراد متوجه می‌شویم که از آن خاستگاه حل مسائل اقتصاد اصلی کشور تنها با تعامل با غرب قابل حل است.

 

دولت کنونی مخرج مشترک دولت اصلاحات و هاشمی است

 

وی ادامه داد: دولت کنونی مخرج مشترک دولت اصلاحات و هاشمی است. در سیاست خارجی همچون هاشمی رفسنجانی و در سیاست داخلی همچون رئیس دولت اصلاحات می‌خواهد عمل کند که البته در دو سال گذشته حتی نتوانسته نمایندگی آن ها را نیز درست انجام دهد.

 

فعال سیاسی دانشجویی با بیان اینکه دولت پایگاه مستقلی ندارد ادامه داد: پایگاه دولت را عده‌ای از اصلاح طلبان و راست سنتی و کارگزاران تشکیل می‌دهند که بعد از انتخابات و عملکرد دولت طی دوسال مقدار زیادی از این پایگاه اجتماعی‌اش ریزش کرده است. برای مثال کسی که بیشترین تلاشها را در حوزه رسانه ای برای کسب آرای روحانی در دوران انتخابات کرد؛ دهباشی بود که در صحبت‌های اخیرش گفته که وعده‌های انتخاباتی دولت با حقیقت فاصله دارد. فاصله حامیان روحانی با خود این فرد زیاد شده است. دولت سعی داشت با سیاست رسانه‌ای طوری وانمود کند که در همه زمینه‌ها حضور دارد و مسائل در حال حل شدن است ولی در بزنگاه‌های مختلف نشان داد که این امر میسر نیست برای مثال بزنگاه توزیع سبد کالا و مدیریت آن یکی از مصداق‌های مهمی بود که حتی جامعه‌شناسان دولت را ضعیف پایه شناختند.
دیانی خطاب به رفیع‌زاده ادامه داد: امیدوارم شما مانند هاشمی رفسنجانی نباشید که قبل از انتخابات معتقد بود ۸۰ درصد مشکلات به سوء مدیریت‌ها و ۲۰ درصد آن به تحریم‌ها برمی گردد و امروز معتقد است که مسائل کشور ۸۰ درصد در گرو تحریم‌ها و ۲۰ درصد به سوء مدیریت برمی گردد.

 

وی اضافه کرد: دولت چندین وعده در مقاطع مختلف داده برای مثال در وعده ۱۰۰ روزه‌اش که نتوانست آن را محقق کند خود را از حقیقت دور کرد. پیشنهاد وعده ۱۰۰ روزه اساسا امری غلط بود.
فعال سیاسی دانشجویی اضافه کرد: شرایط وقتی به این نقطه برسد که کنترل تورم دولتی و از طریق فشار از بالا باشد و از طرفی نتوانیم قدرت خرید مردم را بالا ببریم و انبارهای تولیدی دپو شود؛ وضعیت اقتصادی شرایط نامساعدی را طی می‌کند. روحانی یک سال به دروغ به همه مردم گفت از رکود خارج شدیم اما امروز نامه ۴ وزیر نشان داد نه تنها از رکود خارج نشدیم بلکه در مرز بحران هستیم.

 

وی با اشاره به نامه چهار وزیر کشورمان به روحانی پیرامون حل مسائل اقتصادی گفت: اینکه چهار وزیر معتقدند اگر مشکلات اقتصادی حل نشود با بحران روبرو می‌شویم این نکته جدی است برای مثال دولت از دپو شدن خودرو می‌ترسد که شرایطی را برای فروش آن ایجاد کرده است پس وضعیت کنونی اقتصاد مساعد نبوده است.
دیانی ادامه داد: یکی دیگر از مسائلی که وجود دارد نقطه مثبتی که دولت از آن یاد می‌کند ولی در واقع منفی می‌باشد. باز کردن راه برای ورود سرمایه گذران خارجی و واردات است، ایران به خودی خود دارای تکنولوژی و نیروی جوان است که باید از این ظرفیت استفاده کرده و چشممان را به خارج از ایران ندوزیم.

 

چرا باید ما بزرگ‌ترین وارد کننده خودروی لوکس در جهان باشیم

 

وی با بیان اینکه چرا باید ما بزرگ‌ترین وارد کننده خودروی لوکس در جهان باشیم گفت: در شرایطی که به قول آقایان تحریم است چرا وارداتمان از کشور چین دو و نیم برابر افزایش یافته و تعرفه برای واردات کالای ترکیه ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است.
فعال سیاسی دانشجویی با بیان اینکه تولیدات داخلی در منگنه قرار دارد و واردات هم رو به افزایش است اظهار داشت: طبق تجربیات گذشته مثل مالزی در دهه ۹۰ میلادی سرمایه گذاری‌هایی را از سوی کشورهای اروپایی انجام داد و پس از مدتی که آن‌ها دست از سرمایه گذاری برداشتند به مرز ورشکستگی رفت. جالب است دولت راه جایگزینی را هم برای حل مسائل اقتصادی کشور ندارد و همه تخم مرغ‌هایش را در سبد سیاست خارجی چیده است.

 

در ادامه دیانی درباره نگاه سیاسی دولت و تحریم نمایشگاه مطبوعات توسط منتقدین اظهار داشت: در عرصه داخلی دولت دوست داشت در حوزه فرهنگ و آزادی بیان مدلی از دولت اصلاحات را ارائه دهد اما نه آن دولت بصورت مبنایی به آزادی اعتقاد داشت نه دولت روحانی در آزادی بیان نمره قبولی می گیرد.

 
وی افزود: فضایی که حاصل شد نه تنها برای منتقد دولت بلکه برای حامیان دولت هم مناسب نبود؛ امروز نگاه کنید ببینید چه برخوردی با عارف، عباس عبدی، خرازی، حزب ندا و امثالهم می شود.
دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان مستقل به فضای آزادی بیان اشاره کرد و گفت: در حوزه فضای آزادی بیان هم شاهد آنیم که در ۱۶ آذر ۹۳ حتی یک نفر هم از رئیس جمهور انتقاد نکرد. یکی از دوستان نزدیک به من خبر داد که به او گفته بودند که یک تشکل دولت ساخته بزند و در دیدار ۱۶ آذر سال گذشته صحبت کردند . دولت تلاش دارد در فضای دانشگاه یک سایه ای از اقتدار خودش را نسبت به منتقدینش ایجاد کند

 

دیانی تاکید کرد: در دو سال گذشته مدعای دولت بر آزادی بوده حال آنکه ما واقعیتی را در این خصوص نمی‌بینیم و آزادی بیان حتی در عرصه رسانه‌ای نیز وجود ندارد.
وی به عدم وجود آزادی بیان در رسانه‌ها اشاره و افزود: بازتاب همه این رفتار‌ها در نمایشگاه مطبوعات مشخص است در فضایی که دولت پاسخگویی مسئولانه ندارد و حضور چکشی است لذا عدم حضور رسانه‌های منتقد تبعات بیشتری تا حضورشان خواهد داشت.

 

دولت روحانی از دولت هاشمی در مسئله خفقان تبعیت می‌کند

 

دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان مستقل با تاکید براینکه دولت یازدهم به خلاف ادعای آزادی بیان برخوردهای چکشی و خفقان آور وجود دارد گفت: دولت روحانی از دولت هاشمی در مسئله خفقان تبعیت می‌کند و در حوزه مبارزه با فساد کرسنت  خط قرمز می‌شود و در حوزه بین الملل آل سعود خط قرمز می‌شود در حالی که رسانه‌ها اگر بخواهند به این رفتار انتقاد کنند با مشکل مواجه می‌شوند.
دیانی درباره برخورد با منتقدین دولت روحانی گفت: چند گزاره از رئیس جمهور را که نمی‌توان فراموش کرد این است که به منتقدان خود بزدل، ترسو، مسافران جهنم می‌گوید وقتی در عرصه سیاسی منتقدین را با این الفاظ صدا کنید نباید تواقع داشته باشید که این سیاست آزادی بیان وجود داشته باشد و جوابگوی دولت باشند.

 

وی ادامه داد: تشکل دولت ساخته کارکرد انتخاباتی دارد و برای ماندن قدرت در دولت می‌باشد تلاش وافری از سمت دولت می‌شود تا این تشکل‌ها شکل بگیرند.

دیانی در ادامه گفت: هر کس را باید بر حسب ادعایی که در ابتدای تشکیل دولت دارد سنجید و روحانی ادعای آزادی بیان داشت. روحانی در نمایشگاه مطبوعات که باید دارای بالا‌ترین سطح از آزادی بیان باشد درباره جریمه و توقف رسانه‌های منتقد می‌گوید؛ یعنی شأن رسانه را در خانه مطبوعات هم رعایت نکرد.
دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان مستقل بیان داشت: در بازدید روحانی از نمایشگاه مطبوعات همه رسانه‌های غیردولتی را از نمایشگاه بیرون می‌کنند و روحانی تنها از چند رسانه دولتی بازدید می‌کند و این‌ها برخلاف ادعای آزادی بیان روحانی است.
دیانی تصریح کرد: شهرزاد می‌رقلی خان  سال ها در آمریکا زندانی بود و به او گفته شده نباید شکایت کنی؛ دو جوان ما در فرودگاه جده مورد تجاوز قرار می‌گیرند ولی هیچ کاری برای حیثیت ایرانی انجام نمی‌شود؛ فاجعه منا اتفاق می‌افتد و وزیر امور خارجه ۴ بار درخواست ویزا می دهد اما رد می شود و دسته آخر باید جلوی امیر کویت زانو بزند.
وی ادامه داد: روحانی می‌خواهد با سیاست خارجی اوضاع را خوب کند اما مسیر روحانی نه تنها در بهبود شرایط موثر نبوده بلکه از استقلال و عزت نیز کاسته شده؛ چنانچه روحانی در سخنرانی خود گفته است که بعد از توافق هر کاری نباید بکنیم و هر حرفی نباید بزنیم و این یعنی استقلال ما چیزی جز یک امید واهی نیست. همگرایی با آمریکا نتیجه‌اش کاهش ۶۰ درصد قیمت نفت، فاجعه منا و تجاوز به جوانان ما در جده شد. همگرایی با غرب نتیجه‌اش می‌شود محمدرضا پهلوی ای که روزهای آخر تیمارستانی شد و محمدمرسی که اکنون منتظر اعدام است.

 

دیانی با اشاره به ادعای دولت مبنی براینکه در حوزه کشورداری صرفا با تعامل با غرب به پیشرفت می رسیم گفت: این ادعا را باید با شاخص استقلال بررسی کنیم آیا در طی دو سال گذشته ایده ای مبنی بر کشورداری صورت گرفته است؟ در مبنای نظری اساسا اندیشه دولت چیزی مانند استقلال را نمی طلبد.

 

وی ادامه داد: افرادی هم چون سریع القلم معتقدند که دیگر چیزی در دنیا به نام استقلال تعریف نمی شود. ایران به عنوان کشوری که انقلاب اسلامی کرده و امروز شاخص اصلی استکبارستیزی در منطقه است و امروز از آزادی تمام قد دفاع می کند امروز استقلالش نباید مورد خدشه واقع شود.

 

این فعال سیاسی دانشجویی با بیان اینکه اگر قرار بود توسعه برون زا مشکلاتمان را حل کند مسیر دولت پهلوی ادامه پیدا می کرد بهتر نبود؟ ادامه داد: ما اساسا این مدل توسعه را نمی پذیریم و در جمع بندی هایی که انجام شده این مورد رد شده است.

 

دیانی خطاب به رفیع زاده گفت: من برخلاف شما که معتقدید در موضوع منا سخنان رهبر معظم انقلاب و روحانی مکمل یکدیگر بود می گویم رفتار دولت دو هفته ذلت را برایمان به بار آورد و سخنان رهبری عزت را برایمان رقم زد.

 

وی با بیان اینکه ایده دولت در اداره کشورداری شکست خورده است تصریح کرد: در خوشبینانه ترین حالت پس از رفع تحریم ها دیگر نباید بهانه ای برای حل مشکلات داشته باشیم و دولت تحریم ها را بهانه کند چرا که مدعی بوده در پی این مذاکرات تحریم ها از میان رفته است.

 

این فعال سیاسی دانشجویی اضافه کرد: در این شرایط دیگر دولت هیچ کسی را مقصر نمی داند و ملت هم ناکارآمدی دولت را مد نظر قرار می دهند اگر این مسیر ادامه پیدا کند نظر جامعه نسبت به دولت تغییر پیدا می کند.

 

دیانی ادامه داد: بسیاری از تحلیلگران معتقدند که از نسبت طرفداران دولت کم و به مخالفین اضافه می شود؛ امروز شکاف هایی بین حامیان روحانی ایجاد شده که می توان از جمله این مخالفت به نامه وزرا به روحانی اشاره کرد.

 

وی با بیان اینکه رفتارهای دولت زیر ذره بین است گفت: دولت وعده های مکرری پیرامون حل مشکلات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی داده و از این به بعد نوبت نتیجه گیری است که نظر من نتیجه خاصی ایجاد نشده کما اینکه ایران در جایگاه بین المللی ارزش خود را کمی از دست داده است.

 

این فعال سیاسی دانشجویی با بیان اینکه در جمع بندی کلی دولت نسبتا نتیجه خوبی نداشته گفت: هر دولتی را مبتنی بر سیاست های آن می سنجیم در دولت اصلاحات ادعاهای آزادی، در دولت هاشمی سازندگی، در دولت احمدی نژاد عدالت مد نظر بوده است.

 

دیانی با بیان اینکه تمام فکر و ذکر دولت به هم زدن فضای دانشگاهی بوده است گفت: هیچ کسی نمی تواند ادعا کند که فضای علمی به سمت رونق پیش رفته چرا که رکود علمی امری واضح است که البته طبق گفته های رفیع زاده این نکته در سال های بعد بیشتر قابل لمس است.

 

وی افزود: رشد علمی از اواخر دولت اصلاحات آغاز شده و اتفاقا در دولت احمدی نژاد کلید نخورده است و این موضوع در دولت روحانی به مناقشه کشیده شده است.

 

این فعال سیاسی دانشجویی با اشاره به موضوع بورسیه ها گفت: با آبروی ۳ هزار دانشجو بازی شده و آن ها را مورد محاکمه غیرقانونی قراردادند و امروز هم دولت حاضر نیست این موضوع را پیگیری کند یک سال فضای دانشگاهی را درگیر این موضوع کرده است.

 

دیانی اظهار داشت: بورسیه ها مسئله قانونی است که از زمان هاشمی و رئیس دولت اصلاحات وجود داشته بسیاری از مدیران هاشمی و اصلاحات و مدیران کنونی بورسیه بوده اند گفت: خوب است آن ها هم مورد بررسی قرار گیرند و مشخص شود چند درصد مدیران در دولت هاشمی و دولت اصلاحات بورسیه شدنشان قانونی و غیرقانونی بوده است.

 

به نظر من رفتار دولت با رئیس دولت اصلاحات اتفاقا با رویکرد تسامح بوده است!

 

وی ادامه داد: به نظر من رفتار دولت با رئیس دولت اصلاحات اتفاقا با رویکرد تسامح بوده؛ چون این فرد بغی نسبت به انقلاب داشته است اما روحانی بخاطر انتخابات وامدار این طیف است. درست ان است که با این طیف مثل خودشان برخورد شود و همان برخوردی که با انقلاب داشته اند را برای برخورد با خودشان استفاده کنیم.

 

این فعال سیاسی دانشجویی با اشاره به بحث مذاکرات و لغو تحریم ها گفت: دولت در ابتدای مذاکرات از لغو تحریم ها صحبت کرد و مردم را نسبت به این موضوع امیدوار کرد در صورتی که این خلاف واقع بوده و تنها بحث از تعلیق است.

 

دیانی ادامه داد: استقلال کشور در این دوره مورد خدشه قرار گرفت و این حرف درستی است که جنبش های دانشجویی باید استقلال را مبنا قرار دهند و پیاده نظام جریان های سیاسی نشوند تا حوادث ۷۸ و ۸۸ بار دیگر در کشورمان رقم نخورد.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: قبل از انتخابات تشکل هایی بروز می کنند که پس از آن از تب و تاب می افتند اگر این جریانات دانشجویی وارد مسیرهای سیاسی و احزاب شوند جریان اصیل نیستند و دوام هم نخواهند داشت.

 

در ادامه علی رفیع زاده دبیر هیات موسس انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو دانشگاه تربیت مدرس در پاسخ به این سوال که پایه اصلی و فکری دولت یازدهم در آینده چه خواهد بود گفت: دولت یازدهم زمانی بر سر کار آمد که دولت سابق با مشکلاتی همچون اقتصادی، سیاسی روبرو شد و همچنین در عرصه سیاست خارجی هم تحریم‌های متعددی را از سوی غرب شاهد بودیم. علاوه بر این در بحث سیاست خارجی هم ایران به حالت انزوا در جهان نزدیک شده بود و در حوزه اقتصادی هم با تورم و بیکاری و رکود مواجه بود که همه این موارد برای ما خوشایند نبود.

 

دبیر هیات موسس انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه دولت در ابتدای روی کار آمدن با شرایط سیاسی داخلی خوبی روبرو نبود اظهار داشت: البته همه این موارد به انتهای سال‌های آخر دولت قبل برنمی‌گردد و برخی مسائل بعد از حادثه ۸۸ تشدید شد. در دولت قبل فضای امنیتی ایجاد شده و آزادی بیانی وجود نداشت در این شرایط روحانی سر کار آمد و وعده‌ها و شعارهای بسیاری را سرداد. من معتقدم بیش از هر چیز آنچه که باعث حمایت جامعه نخبگانی از روحانی شد برنامه و شعارهایی که برای حل مسائل اقتصادی و سیاسی داشت. وی فردی بود که در سال‌های قبل تجربه خوبی در بحث مذاکرات داشت.

 

یکی از علل پیروزی روحانی در انتخابات،حمایت افراد برتر نظام از وی بود
رفیع‌زاده با اشاره به وعده‌های رئیس جمهور در ابتدای فعالیتش گفت: وی وعده‌هایی در زمینه رفع فضای امنیتی، حل برخی از پرونده‌های خاص در کشور، ایجاد فضای تکثر آراء و به کارگیری نیروهای جوان داد که این شعار‌ها منجر شد قشر نخبه کشور از وی حمایت کنند، یکی از مواردی که ایشان توانستند در انتخابات سال ۹۲ پیروز شوند حمایت شخصیت‌های بر‌تر کشور از روحانی بود. اگر به عقبه فعالیت حسن روحانی در نظام دقت کنیم وی منادی تفکر متفاوت بود و اعتقاد به رای مردم و جمهوریت داشت.
دبیر هیات موسس انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو دانشگاه تربیت مدرس خطاب به دیانی گفت: جالب است دوستان اصولگرا همه مشکلات کشور را به حادثه ۸۸ ربط می‌دهند من نه می‌گویم دولت سابق جهنم بوده نه شرایط کنونی را بهشت فرض می‌کنم.شرایط دولت سابق نامساعد بود که تقریبا برای همه ما هم سابقه نداشت. البته طیف ما که به روحانی رای داده‌ایم معتقدیم که در مسائل مختلفی با وی اختلافات جدی داریم.

 

سوء مدیریت دولت سابق یکی دیگر از عللی بود که توانست در سیاست داخلی این دولت هم تاثیرگذار باشد
رفیع‌زاده با بیان اینکه سوء مدیریت دولت سابق یکی دیگر از عللی بود که توانست در سیاست داخلی این دولت هم تاثیرگذار باشد ادامه داد: دولت سابق افراد کابینه‌اش از لحاظ تحصیلاتی و تجربه با دولت کنونی قابل قیاس نیست. چون نمی‌توانست با نیروهای مجرب انقلاب کار کند سعی بر ورود چهره‌های جوان مدیریتی کرد اما متاسفانه این افراد صرفا جوان بودند و فاکتورهای دیگری را نداشتند. از سوی دیگر روحیه خود احمدی‌نژاد هم طوری بود که حتی به زیر دستان خود آزادی عمل نمی‌داد، تحریم‌ها سنگین شد و در روند اقتصادی هم خلل وارد کرد.
دبیر هیات موسس انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه دولت کنونی سرمنشا و هدف خود را حل و فصل مسائل خارجی قرار داد ادامه داد: این دولت معتقد بود تا زمانی که مشکلاتمان با خارج از ایران رفع نشود در بحث اقتصاد گشایش هم ایجاد نمی‌شود. در شرایط تحریم درست است که باید نگاه‌مان به داخل باشد ولی بدون حل مناقشاتمان با دیگر کشورهای غربی از بین بردن مشکلات میسر نبود.
وی افزود: در بحث اقتصادی تنها کاری که دولت می‌توانست در این شرایط انجام دهد کنترل تورم و اینکه بتواند رکود را از بین ببرد. البته رکود در دولت قبلی ایجاد شده بود و رفع رکود و تورم، سخت و زمان بر است و امکان آن نیست که در طی دو سال هم بتوان تورم را از میان برداشت و هم از رکود خارج شد به همین دلیل شرایط برای ورود سرمایه گذاران خارجی و مبادلات فراهم شد تا بتوانیم با سرمایه گذاری خارجی از رکود بگذریم. دولت توانست تورم را کنترل و شرایط را برای خروج رکود آماده کند .اقتصاد مقاومتی تئوریزه نشده و البته مغایرتی با سرمایه گذاری ندارد.

 

 


ادعا نمی کنم در این دو سال آزادی بیان وجود داشته است/ ادبیات و برخورد تند با منتقدین اصلا درست نیست

 

رفیع‌زاده درباره آزادی بیان گفت: قطعا ایده آل‌های من و امثال من درباره ایجاد آزادی بیان در دولت تدبیر و امید کامل برآورده نشده و من این ادعا را ندارم که در حدود این دو سال آزادی بیان به طور کامل وجود داشته است اما نسبت به سال‌های قبل تغییرات زیادی ایجاد شده است.
وی در ادامه بیان داشت: انصاف نصف دین است و اگر انصاف را مد نظر قرار دهیم قاعدتا باید به این نتیجه برسیم که آزادی بیان حداقل بد‌تر از دولت قبل نیست. متاسفانه برداشت از آزادی این است که ما باشیم هر آنچه که می‌خواهیم بگوییم و انجام دهیم و محدودیتی نباشد.

 

دبیر هیات موسس انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: یکه تازی در میدان بی‌رقیب، آزادی بیان نیست و البته دولت توانست تا حدودی به آنچه که گفته بود جامه عمل بپوشاند چنانچه در دانشگاه، دولت به هر طریق افرادی را بر سر کار نشاند که به گفتمان دولت باور قلبی داشته و تغییرات مثبتی را در دانشگاه ایجاد کرده‌اند و فضای آزادی بیانی که وجود نداشت دوباره به دانشگاه‌ها بازگشت.
رفیع‌زاده با بیان اینکه در این دو سال تشکل‌های زیادی تشکیل شده است گفت: تشکل خودساخته یک لغتی است که در آن شیطنت وجود دارد تا قبل از سال ۸۸ به تعداد انگشتان دست تشکل فعال منتقد نبود و دولت جدید در زمینه تشکل‌ها قانون را رعایت کرد چنانکه بعضی از تشکل‌ها برای اخذ مجوز ده ماه پروسه تشکیل تشکلشان به طول انجامید.
وی افزود: دولت سابق تشکل‌ها را قلع و قمع می‌کرد ولی این دولت این رفتار را با آن‌ها نداشت تشکل در داخل دانشگاه نباید در انتخابات به صورت مصداقی ورود کند و از شخص و حزب خاصی حمایت کند.
دبیر هیات موسس انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو دانشگاه تربیت مدرس درباره تشکل دولت ساخته تصریح کرد: تشکل دولت ساخته یعنی اینکه وابسته به دولت باشد و دولت یعنی حاکمیت و قدرت چیز بدی نیست و فضای آزادی بیان به نسبتا به صورت قابل قبولی نسبت به دولت قبل تغییر کرده و بهتر شده است.
رفیع‌زاده با اشاره به اینکه برای جناح مقابل و منتقدین دولت فضای باز سیاسی وجود دارد گفت: شدید‌ترین انتقادات، تخریب‌ها، توهین‌ها، تحصن‌ها، تجمع‌ها انجام شد و اگر به هشت سال قبل برگردید یک درصد از این فضا هم برای منتقدین دولت سابق وجود نداشت.
وی تاکید کرد: شما به یک سوال پاسخ دهید که چند بار منتقدین سیاست هسته‌ای احمدی‌نژاد و جلیلی توانستند اعتراض خود را نشان دهند و تحصن و تجمع کنند. تا دو سال قبل این منتقدان دولت کنونی یکه تاز بودند ولی الان فضا تغییر کرده است.
دبیر هیات موسس انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو دانشگاه تربیت مدرس در خصوص تحریم نمایشگاه مطبوعات توسط منتقدین دولت گفت: اگر قرار بر تحریم بود رسانه‌هایی که در حال حاضر در نمایشگاه هستند که تعداد کمی ازآن‌ها حامی دولت هستند باید از سال ۸۴ تا ۹۲ نمایشگاه مطبوعات را تحریم می‌کردند. در این دو سال گذشته خبرگزاری فارس، روزنامه کیهان هر نوع مطلبی را که دوست داشت علیه دولت نوشت و دیگر چه مطلبی بود که این خبرگزاری‌ها نتوانستند منتشر کنند و چه کاری بود که آن‌ها نتوانستند علیه دولت انجام دهند.
رفیع‌زاده با اشاره به اینکه محدودیتی برای رسانه‌ها وجود ندارد در خصوص ادبیات سخنرانی روحانی در مقابل منتقدین گفت: قطعا ادبیات نادرست در خور شایسته و مورد تایید و جای دفاع ندارد اما به نظرم برخورد تند روحانی با افراد مخالف و منتقد ‌‌نهایت برخورد و اعتراض به رفتارهای منتقدین بوده در حالی که در دولت قبلی برخورد تند بود توقیف و فیل‌تر هم وجود داشت ولی این دولت فقط به برخورد تند اکتفا کرد.
وی در خصوص فاجعه منا گفت: این فاجعه در کشور عربستان در سطح وسیع اتفاق افتاد و به عمد یا سهو دولت عربستان تلفات و خسارات سنگینی را به بار آورد. غیرپاسخگو بودن دولت عربستان، نارضایتی و عصبانیت از کم شدن تنش ایران و غرب این نتیجه را به دنبال دارد که عربستان نه تنها سعی در جبران فاجعه منا نمی‌کند بلکه به دنبال ایجاد تنش نیز است در صورتی که جنازه برخی از حجاج کشورهای دیگر در عربستان بدون اجازه آن‌ها دفن شد ایران برخورد قاطع تری داشت.
دبیر هیات موسس انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه عربستان با ایران برخورد بهتری داشت گفت: غیر دمکرات و غیرمشروع بودن دولت عربستان و عصبانیت عربستان از تغییرات سیاست خارجی ایران باعث شده است که عربستان خودش را متضرر ببیند و می‌خواهد انتقام بگیرد.
رفیع‌زاده با اشاره به اینکه رفتار رهبری و ریاست جمهوری در کل باعث تغییر رویه عربستان شد گفت: من رفتار دیپلماسی ایران را از سخنان مقام معظم رهبری تا رویکرد روحانی و ظریف همه را در یک واحد می‌دانم و این رفتار‌ها به نوعی مکمل هم هستند و همه این رفتار واحد باعث تغییر رویکرد عربستان در مسئله منا شد.
وی به تشکل‌های دانشگاهی اشاره کرد و گفت: تشکل‌های دانشگاهی که می‌خواهند در کشور فعالیت کنند باید خط قرمز‌ها را رعایت کنند و نمی‌شود گروهی در داخل دانشگاه فعالیت کنند و علیه قانون کار کنند. در قانون جمهوریت اسلامیت آزادی بیان و رهبری نظام وجود دارد و هم قانون اساسی هم نظام جمهوری اسلامی پتانسیل آزادی بیان دارد و نظام ما پتانسیل انتقادپذیری را نیز دارد قانون محور عمل است ولی در عین حال باید به دانشجو نیز اجازه فعالیت داد.
دبیر هیات موسس انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: ما خود شاهد آن بودیم که در دانشگاه‌های مختلف افرادی با ماموریتی از بالا‌‌ همان انجمن اسلامی را دوباره برپا کردند در حالی که تعدادشان انگشت شمار بود و این اعضا با بسیج نیز مشترک بودند. حالا که تشکلی شکل گرفته که تعداد زیادی از دانشجویان اعضای آن هستند به آن خودساخته می‌گویید.
رفیع‌زاده افزود: سال ۸۸ گفته شد ۷۰ درصد دانشجویان به کسی رای دادند که الان رئیس جمهور نیست ضمن آنکه با یک حساب منطقی ۱۵ درصد دانشجویان رای ندادند و هیچ جریانی که ۱۰ الی ۱۵ درصد دانشجویان را شامل می‌شود ۱+۴ اتحادیه دانشجویان را در اختیار دارد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: اکثریت دانشجویان تشکلی برای آزادی بیان نداشتند و نمی‌توانستند نظرات خود را بیان کنند و ما باید از وجود این تشکل‌ها که جدیدا شکل گرفته استقبال کنیم چرا که باعث افزایش فهم و شعور در دانشگاه می‌شود.

 

 دولت از ابتدا تمام هم و غم خود را پیرامون مسائل هسته‌ای گذاشت

 

رفیع‌زاده ادامه داد: پس از روی کار آمدن دولت اولویت بندی‌های آن مشخص شد و تمام هم و غم خود را پیرامون مسائل هسته‌ای گذاشت و جبهه‌های اطراف خود را برای ترکیب مجلس سوق داد.
وی با بیان اینکه برخی از مسئولین دولتی با دولت هم سو نیستند گفت: این افراد به برنامه‌های دولت اعتقادی نداشته و برای مثال می‌توان به فرمانداری و استانداری‌هایی اشاره کرد که خیلی وقت است بر سر کار آمده‌اند ولی تغییری در رویه آن‌ها ایجاد نشده. احتمال می‌رود که با برداشته شدن این سد و مانع احتمالی یعنی انتخابات، فضا برای تغییرات باز‌تر شود.
دبیر هیات موسس انجمن اسلامی دانشجویان پیش روی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به بحث رشد علمی در کشور گفت: اساسا رشد علمی باید تعریف شود و صرفا به تعداد مقالات نمی‌توان تکیه کرد. تعداد مقالات یکی از ان فاکتور‌ها در رونق علمی بوده پس باید تعریف از رونق علمی جامع باشد. در ژاپن از هر ۵ مقاله یکی و در آلمان از هر ده مقاله یکی از آن‌ها و در ایران از هر ۸۰۰ مقاله یکی از آن‌ها کاربرد دارد. کاهش تعداد مقالات علمی سال جاری به عملکرد سال‌های قبل برمی‌گردد به فرض اینکه خفقان علمی وجود دارد حال رونق علمی را باید به چه قیمتی افزایش دهیم؟ جایگاه علمی ما نتایج فعالیت دو سال قبل است.

 

رفیع زاده با اشاره به موضوع بورسیه در کشورمان ادامه داد: طبق گفته داوری یکی از مسئولین پیشین ما ۳ هزار نفر از فرزندان انقلاب را برای ذخیره آینده انتخاب کرده‌ایم. دولت باید رویه محکمی را پیرامون بورسیه‌ها انجام دهد.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: در انتخابات پیش رو جنبش‌های دانشجویی باید مجری نهاد‌ها و احزاب سیاسی نباشند. عنصر اصلی جنبش‌های دانشجویی استقلال است این استقلال باید با تاسی از هر گونه جریان‌های بیرونی و درونی باشد. امیدواریم در انتخابات با ایجاد فضای آزاد و تضارب آرا زمینه‌ای را برای آینده روشن داشته باشیم.

 

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=1116

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.