• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 9 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
4

در ایران دانشگاه، مقلد غرب است/ آیا جا ندارد رییس جمهور از بورسیه‌ها عذرخواهی کند؟

  • کد خبر : 402
  • 31 مرداد 1394 - 6:47
در ایران دانشگاه، مقلد غرب است/ آیا جا ندارد رییس جمهور از بورسیه‌ها عذرخواهی کند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «مستقل»؛ دانشجو در این دیدار ضمن دانشجو دانستن هویت خود و رابطه صمیمی با دانشجویان گفت: من یک روستایی ام! و در روستای امیر آباد واقع در شهرستان دامغان در سال ۳۶ متولد شدم و افتخار می کنم که یک روستایی ام. وی افزود: روستایی در ایران نیست که شهید نداده […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «مستقل»؛ دانشجو در این دیدار ضمن دانشجو دانستن هویت خود و رابطه صمیمی با دانشجویان گفت: من یک روستایی ام! و در روستای امیر آباد واقع در شهرستان دامغان در سال ۳۶ متولد شدم و افتخار می کنم که یک روستایی ام.

وی افزود: روستایی در ایران نیست که شهید نداده باشد و انقلابی گری را نیاموخته و اموزش نداده باشد. متاسفم بگویم در قشر ما -اگر دکتر چمران را کنار بگذاریم- حتی یک شهید در طول دفاع مقدس نبوده است که جزو اساتید دانشگاه و یا هیات علمی باشد. اما دانشجویان بوند.

در ایران دانشگاه مقلد غرب است

دانشجو در ادامه گفت: موضوع امروز من وجه تمایز دانشگاه طراز اول انقلاب با دانشگاه های دیگر است. تلاش می کنم بی سوادی نکنم و چیزی نگویم که امید مردم را نا امید کند و هم چنین چیزی باشد که اعتدال داشته باشد و مردم را خوشحال کند. اما در تعریف دانشگاه طراز اول انقلاب باید ابتدا مشکل دانشگاه را دید و اساس مشکل را پیدا کرد. درواقع زیر بنای این مشکل این است که در ایران دانشگاه مقلد غرب است. تاریخچه آن هم به زمان رضاخان پهلوی باز می گردد.

در زمان وی دارالفنون ها و مکتب های بسیاری وجود داشت اما با این حال وی سه نفر از افرادی را که با دین مشکل داشتند به غرب فرستاد و آنان هم در بازگشت به ایران دانشگاه هایی با الگوی غربی ایجاد کردند. در آن زمان غرب گرایی مد شد و رواج پیدا کرد.

اما از زمان محمد رضا پهلوی غرب گرایی تبدیل به غرب ستایی شد، دانشگاه مقلد غرب شد یعنی مناسبات و شکل استاد دانشجو دختر و پسر ماهیت همه درست شبیه دانشگاه های غربی شد.

وزیر سابق علوم هم چنین خاطر نشان کرد: ماهیت دانشگاه ها به علوم انسانی باز می گردد که آن موقع نظریه پردازان غربی منابع غربی را در دانشگاه ها رواج دادند. بعد از انقلاب روی همین منابع غربی “بسم الله” آوردند و عکسی را کندند و همان منابع قبل را تدریس کردند و فکر کردند دانشگاه اسلامی شد.

در شورای عالی انقلاب فرهنگی چیزی ۷۰۰ تا ۸۰۰ مصوبه در رابطه با اسلامی شدن دانشگاه ها تصویب شد

در شورای عالی انقلاب فرهنگی چیزی در حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ مصوبه در رابطه با اسلامی شدن دانشگاه ها تصویب شد که اگر از این موارد تنها ۷۰ مورد آن عملیاتی می شد، دانشگاه اسلامی شده بود. به عنوان مثال در سال ۶۶ یکی از همین مصوبه ها در رابطه با عفاف و حجاب بود. پس مشکل اساسی دانشگاه های ما این است که مقلد غرب هستند.

دانشجو در ادامه تصریح کرد: امام هم می گفت ما از محاصره و جنگ نمی ترسیم ما از دانشگاه هایی می ترسیم که دانشجویان متمایل به غرب تربیت کند. حال برای اینکه یک دانشگاه طراز اول انقلاب داشته باشیم باید وجه تمایز آن را بشناسیم. برای شناخت این جه تمایز هم باید گفتمان امام و انقلاب را بشناسیم. باید دید موتور محرکه انقلاب چه بود آیا آن را درون دانشگاه داریم یا نه؟ موتور محرکه و پویایی نظام گفتمان امام و انقلاب در یک جمله آیه شریفه: ” و من یکفر بالطاغوت و یومن بالله فقدستمک بالعروه الوثقی” است. کفر به طاغوت و استکبار ستیزی، مقدمه و شرط لازم بر ایمان به خداست یعنی اگر استکبار ستیزی و کفر به طاغوت نباشد ایمان به خدا حاصل نمی شود. یکفر با الطاغوت شرط لازم بر یومن بالله است. اگر این وجود داشت چنگ زدن به ریسمان الهی ممکن می شود.

وی اظهار داشت: حال اگر استکبار ستیزی را خواسته یا نا خواسته بخواهند از انقلاب بگیرند خواسته یا نا خواسته آب به اسیاب دشمن ریخته اند. با هر بهانه ای هم که باشد فرق نمی کند. گاهی شعارهایی مثل گفتگوی تمدن ها/ دوستی با دنیا/ تنش زدایی و… از جمله این موارد هستند. اینها همه در زمان اصلاحات بود. همین شعارها الان هم داده می شوند. مثل شعار تقابل با جهان یا تعامل با جهان یا اسلام رحمانی که ما باید با همه دوست باشیم. یا شعار جهان بدون خشونت زیباتر است”. اما آیا در طی دو سال گذشته جهان خشونت به خود ندیده است یا اینکه یک عده ای که شعارها را پذیرفت و کف زدند کافی است؟ آیا واقعا این شعار ها عملیاتی شد و یا شیب آن کمتر شد؟

گر ما با جهان قهر بودیم که اکنون بخواهیم اشتی کنیم؟

وی ادامه داد: بد نیست بدانید در زمان اصلاحات شعاری تحت عنوان ” چرا انقدر می گویید مرگ بر…” رواج داشت. این شعار درست همان آشتی با جهان امروز است با ادبیات متفاوت با چاشنی ” حمایت مقام معظم رهبری”. البته موضع رهبری ان موقع صریح بود الان غیر مسقیم است. اصلا مگر ما با جهان قهر بودیم که اکنون بخواهیم اشتی کنیم؟ چه کسی گفته امریکا همه جهان است؟ شاید یک عده  کد خدایی امریکا را قبول داشته باشند اما این همه دنیا نیست. چه کسی گفته امریکا انگلیس و فرانسه و…. همه دنیاست.

دانشجو ادامه داد: یک شعار دیگر هم تنش زدایی است که ما را به گونه ای معرفی می کند که انگار با دنیا مشکل داریم. اصلا مگر ما دیوانه ایم که با جهان تقابل کنیم؟ در محله کودکی من یک سری افراد بودند که از اول محله تا اخر را قداره می کشیدند  محل را می بستند و از مردم باج می گرفتند و اگر کسی باج نمی داد تنش ایجاد می کردند. منظور این است که اگر اکنون ما با دنیا تقابلی داریم با افراد و مجموعه هایی است که مسلمانان را می کشند و اموال انان را غارت می کنند وبه ناموس انان تجاوز می کند.

وزیر سابق علوم هم چنین با اشاره به شعار “ما باید با هم دوست باشیم” گفت: این دقیقا مثل اسلام رحمانی است. اولا دوست داشتن با دوست بودن متفاوت است. ما بر اساس موازین دینی مان هر انسانی را به ما هو انسان بودن دوست داریم. ولی با همه دوست نیستیم. امام حسین ع در روز عاشورا برای لشگر مقابل خود بعنوان انسان ها دعا کرد ولی شمشیر هم داشت. وقتی هم عمر سعد را فراخواند همه گذشته او را جلویش گذاشت. این مذاکره برد برد نبود اینجا بر اساس وظیفه امامت و وظیفه جدش نبوت انزار و نصیحت است. که می فرماید ای عمر عاقبت تو این می شود.

دانشجو افزود: مگر می شود در روز معاد جوری ظاهر شد که هم امام حسین راضی باشد هم شمر؟چنین چیزی محال است؟ در همین زیارت عاشورا هم سلام داریم هم لعن داریم. هم تقرب داریم هم برایت. هم تسلیم است هم حرب. کجای اعتدال امروز این معنا را می رساند؟ در صف حق بودن و مباره علیه باطل معنای خود را دارد. اول اینکه باید تصویری در ذهن از حق و مصداقی از باطل در بیرون وجود داشته باشد. تا در صف حق بودن و مبارزه علیه باطل معنا پیدا کند. اگر مصداقی از باطل نباشد در صف حق بودن چه معنا دارد؟

دانشگاه طراز اول انقلاب اولین وجه تمایزش استکبار ستیزی و یکفر بالطاغوت است

دانشجو افزود: شهید مطهری می گوید سکه ۱۴۰۰ سال پیش مرد. یزید زمان خود را بشناسیم. اوباما  نتانیاهو غیر از این هستند؟  ما باید معاویه مان خود را بشناسیم. دانشگاه طراز اول انقلاب اولین وجه تمایزش استکبار ستیزی و یکفر بالطاغوت است.  امام (ره) می فرماید: تا تمام عناصر اسلامی نشود دانشگاه اسلامی نمی شود و تا دانشگاه اسلامی نشد جامعه اصلاح نمی شود. عناصر چیست؟ همان اساتید و دانشجویان و جنبش های دانشجویی هستد. تا اساتید در صحنه تقابل با استکبار نباشند. و قبول نداشته باشند و جنبش ۱۶ اذر را به نفع امریکا مصادره کنند وجه تمایز ایجاد نمی شود. و تا استادی باشد که اسلام امریکایی را می خواهد استکبار ستیزی ایجاد نمی شود.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری شاخصه های مبارزه با اسلام امریکایی را در جدایی دین از دانشگاه دانسته اند. تمام عناصر باید در وسط مقابله با استبار ستیزی شیطان بزرگ باشند هم مدیران هم اساتید هم جنبش دانشجویی باید در این صحنه باشند این اولین وجه تمایز استکبار است.

باید دید پرگار عدالت کجا می چرخد

برخی گفتمان امام و انقلاب را طوری تصویر می کنند که هم به مردم هم به انقلاب هم به امام ظلم می کنند و طوری وانمود می کنند که انگار امام یک لیبرال بوده است و گفتمان وی لیبرالیستی بوده است. باید دید پرگار عدالت کجا می چرخد. امام خمینی در چند جا می فرمایند: جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر نه یک کلمه کمتر. هر کس سلمان رشدی را بکشد و در این راه کشته شود شهید محسوب شد. کجای این عبارت میانه روی است؟ کجای این معنای اعتدال را پوشش می دهد؟ عدالت یعنی چیزی را سرجای خودش بگذاریم مثل مبارزه با استکبار.

امام می فرماید اسراییل باید از صحنه روزگار محو شود امریکا شیطان بزرگ است تا این خلق  خوی درندگی را دارد این پرگار عدالت کجای این را در بر می گیرد؟

اعتدال در عفاف و حجاب یعنی چه؟ معنی کنیم. ۸ سال گفتید اصلاحات حال بگویید معنایش چیست؟ حجاب و عفاف حکم صریح قران است. یقه باز گذاشن کجای حکم قران است؟ تا نصفه مو بیرون گذااشتن کجای حکم قران است؟ این شد اعتدال؟ عفاف یعنی چه؟ نگاه به نامحرم حفظ عفاف نیست.

پوشش چگونه باید باشد و کجای تعریفات ما من در اوردی ست. میانه روی در سیاست خارجی یعنی چه؟ یعنی با هم دوست باشیم؟ دوست داشتن با دوست بودن فرق دارد. یعنی طوری عمل کنیم که هم یمن راضی باشد هم امریکایی که کدخداست ناراحت نشود که.

اعتدال در سیاست خارجی یعنی ما خباثت فابیوس را فراموش کنیم؟

اعتدال در سیاست خارجی یعنی ما خباثت فابیوس را فراموش کنیم؟ این اعتدال است یا اعتدال یعنی ما اصرار کنیم که باید غرامت بدهید. کدام درس است؟ میانه روی در سیاست خارجی یعنی فراموش کردن فتنه و ظلم سران فتنه به مردم. این معنای اعتدال است؟ فراموش کنیم که در زمان اصلاحات از درون با اسلام تقابل می شد؟

فراموش کنیم تئوریسین های شما کجا هستند؟ مجلس ششم را فراموش کنیم؟ اعتدال یعنی همه اینها را فراموش کنیم و فقط حاشیه های دولت نهم و دهم را ببینیم. تاریخ معاصر فقط به حواشی دولت نهم و دهم منحصر می شود؟ اعدال یعنی سیاه نمایی این دولت که حتی تذکر مقام معظم رهبری هم افاقه نکند؟ این اعتدال است؟ اعتدال در دانشگاه به معنی بازگشت فتنه گران است؟ فشار بیاوریم به گروه های تشکل های ناب و تشکل من در اوردی بسازیم؟

آقایان اموزش عالی بدانند زنگ انشا تمام است و زنگ حساب فرا رسیده است

اینها اعتدال و وادادگی نیست؟ اعتدال یعنی مومن در دانشگاه در درون جامعه احساس امنیت و ارامش نکند و فتنه گر احساس ارامش کند؟ این یعنی اعتدال؟ آقایان اموزش عالی بدانند زنگ انشا تمام است و زنگ حساب فرا رسیده است. انان حتی به جای انشای خود انشای دیگران را می خوانند که ان هم غلط است. و حتی غلط سازی هم می کنند.

یک طرفه می خوانند و یک طرفه به قاضی می روند. خودشان حکم را مشخص می کنند و حکم صادر می کند این می شود اعتدال؟ من معتقدم که وزیرعلوم فرد مومنی است به ایشان توصیه می کنم دانشکاه جولانگاه افراد سیاسی نشود. حالا وقت حساب است. بیاید بگویید ما ادارک چه شد؟ ریشه ها چه شد؟

وی در رابطه با بحث بورسیه ها هم گفت: به ۴۰۰۰ خانواده ظلم شده بی تدبیری شده مورد ظلم واقع شدند. اذهان هزاران خانوده مشوش شده ابروشان پیش خانواده شان رفته.هنوز هم نباید اینها را ارزیابی کرد؟ اصلا وظیفه وزیر علوم است که جایابی کند. این بندگان خدا رو را سرگردان این طرف و ان طرف می فرستند و می گویند برو خدمت کن.

ایا جا ندارد رییس جمهور از اینان عذرخواهی کند؟

وی در پایان خاطر نشان کرد: ایا جا ندارد رییس جمهور از اینان عذرخواهی کند؟ ایشان رییس جمهور اینها نیست؟ آیا نباید مسئولین وزارت خانه عذرخواهی کنند؟ حرف می زنی می گویند شما منتقد بی سوادی و آدم را به جهنم حواله می دهند. مگر شما مسئول بهشت و جهنم آدم هاثید؟ وجه تمایز بعدی دانشگاه اسلامی نسبت به بقیه دانشگاه ها معنویت است. سه نوع نشاط داریم. نشاط علمی، نشاط سیاسی، نشاط معنوی اما نشاط معنوی که وجه تمایز دوم است این است که عناصر دانشگاه ها باید دارای تبلور دینی باشند و دغدغه سرباز گمنام امام زمان را داشته باشند اما ما الان در جنگ فرهنگی هستیم. آنها باور های ما را نشانه گرفته اند. با فیلم ها و موسیقی های مبتذل با علوم انسانی غربی حجاب فردی فیلم های فمینیستی و..

در پایان برنامه وزیر سابق علوم به پرسش های دانشجویان پاسخ داد:

*اگر منظور از فساد داشتن معدل ۱۴و ۱۶ باشد که نه ما این مسئله را ملاک بورسیه ها قرار ندادیم ولی در رابطه با این موضوع بر اساس ضوابط قانونی عمل کردیم.

*برجام داد و ستد بود و انچه که دادند همه ان چیزی بود در دولت نهم و دهم جمع اوری شده بود خب اشکالی هم به ندارد حالا یک ستدی هم بوده حالا باید بروند بررسی دقیق کنند. اما در مورد صنایع نظامی اینکه بیایند زلف صنایع موشکی را به مذاکرات هسته ای پیوند دهند اشتباه است. ولی هر موشکی می تواند تبدیل به بمب اتم شود. ما تا الان هم که میگفتیم انها را انجام نمی دهیم. به این خاطر بود که شورای امنیت این ها را به ناحق فرستاده بود اما الان دیگر این قطعنامه است و این ممساله خطرناکی است. حضرت اقا هم فرمودند که فرماندهان نظامی حق ندارند که اجازه دهند کسی بیاید و از تاسیسات نظامی بازید کند. حالا ببینیم که فرماندهان ما چقدر به فرمان ولایت پایبند هستند.

*دوستان شاهد هستند که در جلسه دولت من همان موقع هم گفتم که ما حد حجاب را تشخیص نمی دهیم و این حد در قران در سوره نور مشخص شده است و ما قبول داریم که چنین اشکالاتی به دولت اقای احمدی نژاد وارد است و همان جا هم من این اشکال را در جلسه مطرح کردم و همان ایات سوره نور را در جلسه تلاوت کردم.

*ما الان دو جور اسلام داریم یک اسلامی که سر چشمه اش حوزه علمیه قم است. یکی هم اسلامی است که سر چشمه اش امریکاست که این را افرادی مثل آقای مهاجرانی در کشور رواج دادند تا با ان به مسایل اصلی خودشان بپردازند. ولی مساله ای که در اینجا مطرح است این است که ما مثلا برای دندان درد فقط به پزشک متخصص مراجعه می کنیم اما برای دینمان پیش آدم های متخصص نمیرویم.

*در مورد این مساله که ارتباط بین دانشگاه و جامعه قطع شده است جنبش دانشجویی اگر بخواهد گفتمان انقلاب را پیگیری کند چه بخواهد چه نخواهد این مسایل بیرون از دانشگاه خواهد رفت.

*به نظر من طبق گفته اقای احمدی نژاد یک سری شعارهای انقلاب را که تا ان موقع برخی ها اصلا بدان توجه نداشتند و حتی میگفتند این مسایل و شعارها دیگر به درد موزه می خورد سر دست گرفتند  شجاعانه از انها حمایت کردند این کسانی که خیلی به مسایل حاشیه ای دوره ایشان تاکید می کردند همان کسانی هستند که از سر دست گرفتن شعارهای انقلاب به شدت می ترسند.

*جبهه یکتای ما در واقع یک جبهه گفتمانی انقلاب اسلامی و یک جبهه گفتمانی امام و انقلاب هستیم و در این جبهه آنجا که ببینیم کار و عمل با موضع رهبری نمیخواند موضع خود را صریح اعلام می کنیم حتی یکبار در مورد اقای احمدی نژاد صحبت نشد ما جبهه را ساختیم برای ینکه حاشیه زمان ریاست جمهوری ایشان همراه شان نباشد.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=402

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.