• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1
دومین بیانیه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور پیرامون دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری:

در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده باید مسئله محوری حل مشکلات اقتصادی باشد

  • کد خبر : 6028
  • 20 فروردین 1396 - 22:30
در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده باید مسئله محوری حل مشکلات اقتصادی باشد

دومین بیانیه تفصیلی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور پیرامون دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری منتشر شد. متن کامل این بیانیه به شرح زیر است: بسم الله الرحمن الرحیم ملت بزرگ ایران برای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و رفع موانع پیش روی آن، هرگز میدان های سرنوشت ساز را ترک نکرده است و […]

دومین بیانیه تفصیلی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور پیرامون دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری منتشر شد.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ملت بزرگ ایران برای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و رفع موانع پیش روی آن، هرگز میدان های سرنوشت ساز را ترک نکرده است و بدون شک تداوم این مسیر نیز از این پس تنها با حرکت همراه با وحدت مردم ممکن خواهد بود. ناگفته پیداست که انتخابات در جمهوری اسلامی یکی از عرصه های سرنوشت ساز است و همانگونه که در بیانیه ی شماره ی ۱ اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل به آن اشاره شده بود اصل حضور مردم در انتخابات، اثرات روشن ملی، منطقه ای و جهانی داشته و زمینه ساز ثبات و امنیت و پیشرفت کشور خواهد بود. از این رو اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل ضمن دعوت مجدد از آحاد مردم ایران و تمامی شخصیت ها، گروه ها و احزاب سیاسی برای حضور پرشور و مسولانه در انتخابات ، در مورد انتخابات ریاست جمهوری بیان نکات ذیل را لازم می داند:

۱_ اصلی ترین مانع پیش روی حرکت انقلاب اسلامی کارآمدی نظام اسلامی است و تداوم حرکت انقلابی ملت ایران تنها با عبور از این چالش ممکن خواهد بود. از این رو در سال های اخیر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل با رصد شرایط کشور و با توجه به رهنمود های رهبر معظم انقلاب اسلامی، افزایش کارآمدی نظام اسلامی را اصلی ترین مطالبه خود قرارداده است. تاکید مقام معظم رهبری براین واقعیت و لزوم افزایش کارآمدی نظام اسلامی و اولویت آن در سخنرانی ابتدای سال جدید، ما را در پیگیری مطالبات و ادبیات چندین ساله خود مصمم تر ساخته است. این ناکارآمدی این روزها خصوصا در حوزه اقتصادی و نیز سلامت اقتصادی و اداری رخ می نماید و مشکلات معیشتی، فقر و بیکاری در کنار فساد گسترده و سیستمی واقعیت های روشنی است که مشکلات اصلی امروز کشور است . مبتنی بر واقعیت های کشور مسائل اقتصادی همچنان اصلی ترین مشکل کشور بوده و از این رو هرگونه تلاش برای انکار وضعیت نامناسب اقتصادی از آنجا که در حقیقت به معنای نادیده گرفتن مشکلات مردم است، خطایی نابخشودنی است. عمر دولت یازدهم رو به اتمام است و تحقق شعار سال و رفع مشکلات اقتصادی در سال اخیر و پس از آن تا حدود زیادی به اقدامات دولت دوازدهم پیوند خورده است. لذا معتقدیم در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده باید مسئله محوری حل مشکلات اقتصادی بوده و عمده مباحث حول این مهم شکل بگیرد. بنابراین هرگونه تلاش برای انحراف اذهان عمومی از مسائل اصلی و طرح موضوعات فاقد اولویت خطاست.

 

۲_  یکی از لوازم شکل گیری دولتی کارآمد برنامه محور بودن و اقدام جهادی است و با وجود برنامه و مجریان توانمند ممکن خواهد بود. از آن جا که انتخابات عمدتا صحنه ی صف آرائی گروه های مختلف سیاسی با سلایق متفاوت است یادآوری این نکته ضروری است که مشکلات و نیز موفقیت های امروز نتیجه تصمیمات دیروز است و بخش قابل توجهی از شخصیت های موثر سیاسی و رسانه ای که در آستانه انتخابات به دنبال جذب آرای عمومی مردم هستند در شکل گیری واقعیت های امروز کشور نقش داشته و دارند و از این نظر تفاوتی چندانی میان گروه های مختلف سیاسی وجود ندارد و  ما همگان را مسئول می دانیم. حل نشدن بخش قابل توجهی از مشکلات نشان می دهد گروه ها و شخصیت های سیاسی برنامه داشتن و همراهی تیم کاری و مجریان توانمند را از لوازم مدیریت کشور و دولت نمی دانند. بنابراین برای تصاحب کرسی قدرت جز اقدامات و اظهارات نمایشی، تلاشی برای تدوین برنامه های عملیاتی نکرده و نیز در انتخاب همکاران و مجریان نیز معیار های درستی ندارند. ما حل مشکلات کشور را با تدوین برنامه و ارائه راهکارها و ایده های روشن ممکن می دانیم و از اینرو از تمامی بازیگران رقابت انتخابات انتظار می رود با بکارگیری تمامی ظرفیت فکری و مدیریتی خود و با ارائه ی راهکار های خود برای حل مشکلات کشور، توانمندی خود را به مردم اثبات کنند. در انتخابات سال اینده باید داشتن برنامه ی منسجم و عملیاتی یکی از مولفه های انتخاب مردم باشد. علاوه بر این اجرای بهترین برنامه ها تنها با داشتن بهترین تیم کاری ممکن خواهد بود و مدت هاست که اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل معرفی عناصر کلیدی کابینه  پیشنهادی و خصوصا تصمیم گیران اقتصادی دولت دوزادهم را در اقدامات رسمی و غیر رسمی خود به عنوان مطالبه ای جدی پیگیری نموده است علاوه بر این از آنجا که به نظر می رسد ریاست محترم دولت یازدهم ، جناب آقای دکتر روحانی قصد ورود مجدد به رقابت های انتخابات را دارند باید گفت با نگاهی به کارنامه دولت یازدهم و نقاط ضعف و قوت آن متاسفانه دولت و شخص ریاست محترم جمهور در حل و فصل مشکلات واقعی مردم نمره ی قبولی نمی گیرند و به وضوح نقاط ضعف در عملکرد دولت این روز ها بسیار بیشتر از نقاط قوت آن برای مردم ملموس است. نبود چشم انداز و برنامه ی مناسب در ناکارآمدی دولت کاملا مشهود بوده و کابینه ی عمدتا کهنسال و ناتوان بر ناکارآمدی آن افزوده است. از این رو مطالبه ی منطقی معرفی کابینه ی پیشنهادی و نیز برنامه ها و ایده های مشخص برای رفع موانع و مشکلات بیش از همگان متوجه شخص آقای دکتر روحانی است . مردم باید عناصر کلیدی کابینه پیشنهادی و یا سیاست گذاران اطراف نامزد های انتخاباتی، خصوصا جناب آقای دکتر روحانی را بشناسند. بدیهی است که چنین شناختی به انتخاب صحیح مردم کمک خواهد کرد.

 

۳_ رئیس جمهور مجری قانون اساسی و رئیس دستگاه اجرائی کشور است و طبیعتا حرکت دولت با پایبندی کامل به قانون ممکن خواهد بود و این قانونمداری از آنجا که در آرامش و پیشرفت کشور نقشی کلیدی ایفا می کند از معیار های مهم برای رئیس جمهور تراز انقلاب اسلامی است. ضمن آنکه اعتقاد و پایبندی نامزد های انتخابات ریاست جمهوری به قانون باید در کلام و سابقه ایشان سنجیده شود، احترام و رعایت قانون در طول فرایند انتخابات خود به خوبی نمایانگر میزان صداقت نامزد ها و گروه های حامی ایشان در قانون مداری است. تجربه نشان داده است که اگر چه عده ای همواره تلاش می کنند تهمت و دهن کجی به نهاد ها قانونی را ابزاری برای مطرح شدن خود در جامعه قرار دهند اما در بلند مدت با فرونشستن هیجانات مقطعی، طردشدگی از جامعه و حاکمیت پایان قطعی چنین رویکردی است. اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل حمایت از قانون و اقدام نهاد های قانونی از جمله شورای نگهبان قانونی اساسی به شرط آنکه در چهارچوب وظایف و اختیارات و با احترام به حقوق مردم و نامزد ها باشد را وظیفه خود می داند و در عین حال ورود سایر نهاد های غیرمسئول در انتخابات از جمله مجریان انتخابات و نیز نهاد ها و شخصیت های نظامی به بازی ها و دسته بندی های سیاسی را به هیچ وجه نخواهد پذیرفت.

 

۴_ جریانات و گروه ها و شخصیت های سیاسی در مقام سخن مردم سالاری دینی را ستایش کرده و می کنند و مدعی احترام به رای و نظر مردم هستند. پیش از این نیز عده ای مدعی مردم سالاری و با شعار بازگرداندن قانون مداری وارد صحنه ی رقابت های انتخاباتی شده اما تمامیت خواهی، استبداد و دیکتاتوری سیاسی ایشان را از پذیرفتن رای و نظر مردم بازداشت و این قدرت طلبی و توهم سیاسی حاد در نهایت به ایستادگی در مقابل مردم و قانون و ایجاد آشوب و فتنه ای پیچیده ختم شد. اولین شرط ورود به عرصه رقابت های انتخاباتی قدرت فهم و پذیرش انتخاب مردم است و طبیعتا ممکن است نتیجه گیری نهایی مردم و انتخاب آن ها با آنچه گروه های سیاسی مختلف انتظار داشته و می پسندند متفاوت باشد. بی احترامی به رای مردم خیانتی آشکار است و با پاسخ متقابل مردم روبرو خواهد شد.
انقلاب اسلامی برای عبور از موانع پیش روی خویش این روز ها بیش از هرچیز به دولتی کارآمد، انقلابی و مومن نیاز دارد. شکل گیری دولتی که دستور کار خود را در راه انقلاب، مبارزه با فساد و بهبود اقصاد بداند لوازمی دارد که در بیانیه بعدی به آن اشاره خواهد شد.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=6028

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.