• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
2

توضیحاتی پیرامون دوره ی آموزش مجازی “جهاد اکبر”

  • 19:32
  • 08 آذر 1394

*مقدمه:
جهاد اکبر، جهادی انفسی است و درونی است که جهاد اصغر، رهاورد آن است. و در آن علم و عمل اند که انسان سازند و در این بین نقش علم بی بدیل است چرا که العلم امام العمل و العمل تابعه.

و علم همان حلقه ی مفقوده ی زنجیره ی کمال ما فعالین دانشجویی ست. لذا ست که همواره حضرت سیدنا القائد امام خامنه ای حفظه الله این نکته را به ما به طریقی یادآور شده اند. یک بار با این مضمون که سقف مطالعه ی خود را روزنامه ها و سایت ها قرار ندهید، باری دیگر با این سخن که اولین الزام برای افزایش اثرگذاری تشکل های دانشجویی، افزایش سطح معرفت دینی است و برای تحقق این امر مهم، باید سیر داشت و بی برنامه نمی شود و بار های دیگر به گونه های دیگر.

لذا هر قدر ما سطح دانایی و مطالعه به معنای حقیقی کلمه را در دانشگاه و البته به طریق اولی در دفاتر انجمن های اسلامی تقویت کنیم، ان شاء الله به پیروزی در جهاد اکبر بیش از پیش نائل خواهیم آمد و در پس آن بروز و ظهور پیروزی های پیاپی در کف دانشگاه و در جهاد اصغر، هر روز عیان تر خواهد گشت. و فلسفه ی تعریف اردوی آموزشی – تشکیلاتی جهاد اکبر اتحادیه ی انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور جز این نیست.

*اردوی آموزشی – تشکیلاتی جهاد اکبر:

همت کادر محتوایی و اجرایی اردوی جهاد اکبر امسال بر این امر واحد گشته است که ان شاء الله با کمک دبیران محترم و دبیران محترم واحدهای آموزش دفاتر، اردوی جهاد اکبر بیش از پیش به جایگاه حقیقی خود نزدیک شود. لذا برنامه ی کلی بر حذف کلاس های غیر ضروری، تاکید بر گنجاندن مبانی معرفتی انقلاب اسلامی در محتوای اردو و درج کارگاه ها و برنامه های متنوع در جهت تقویت مهارت های اثرگذاری اعضای فعال انجمن های اسلامی است که ان شاء الله برنامه ی دقیق اردو به زودی در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

لذا با توجه به این شیوه ی اجرا، لازم است افرادی در اردوی جهاد اکبر حضور یابند که قبلا به طریقی جذب انجمن تان شده اند و در اردوهای مربوط به جدید الورود ها یا به طرق مختلف دیگر، آموزش های ابتدایی لازم را دیده اند. و با حضور در جهاد اکبر، بناست تا حد امکان در داشته های خود عمیق بشوند. تصدیق می فرمایید که جهاد اکبر جای آشنایی ابتدایی با نگاه های انقلابی و اسلامی نیست. جای جذب نیرو نیست. هزینه ای که از بیت المال در این اردو صرف می شود به هدف تقویت عقبه ی تئوریک و مهارت های تشکیلاتی اعضایی است که از قبل جذب شده اند و یک انجمنی فعال در دفاتر محسوب می شوند که مقدمات نگاه های فکری شان به مسائلی که برای یک انجمنی فعال ضروری است، شکل گرفته است.

*دوره ی آموزش مجازی جهاد اکبر:

برای شکل گیری مقدمات فوق الذکر در ذهن اعضای محترم، با بررسی شیوه های مختلف به این نتیجه رسیدیم که یکی از بهترین شیوه ها استفاده از سامانه ی آموزش مجازی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هاست. این سامانه علاوه بر قابلیت های فنی بسیار خوب، محتویاتی را بر درگاه اینترنتی خود قرار می دهد که از استاندارد های خوبی برای استفاده ی آموزشی برخوردارند. امکان پیش مطالعه و خلاصه برداری را که کنار بگذاریم، فایل های صوتی و تصویری ای که بصورت اسلاید در اختیار قرار می دهد و همچنین امکان امتحان گرفتن به صورت مجازی و اعطای گواهی پایان دوره، می توانند کمک بسیار خوبی در امر آموزش برای واحد های آموزش دفاتر باشند.

لذا تصمیم بر آن شد که پیش نیاز حضور همه ی اعضای انجمن های اسلامی اعم از دبیر محترم اتحادیه، شورای مرکزی، کادر اجرایی، دبیران انجمن ها و … گذراندن پنج درس اساسی از مجموعه  دروس موجود در سامانه باشد. که موضوعات این پنج درس عبارتند از:

  1. جریان شناسی فکری ایران معاصر | ۱۲ جلسه ۴۰ دقیقه ای || استاد : عبد الحسین خسروپناه
  2. جریان شناسی جنبش دانشجویی | ۳ جلسه ۲۰ دقیقه ای || استاد: دکتر قربانی
  3. روش تحلیل سیاسی | ۷ جلسه ۲۰ دقیقه ای || بر اساس کتاب روش تحلیل سیاسی
  4. شیوه ی زندگی دانشجویی (اختیاری) | ۴ جلسه بیست دقیقه ای || استاد: دکتر انوشه
  5. دستاوردهای کلان انقلاب اسلامی (اختیاری) | ۴ جلسه ۲۰ دقیقه ای || استاد: منوچهر محمدی

کلاس های اجباری  مجموعا بیست و دو جلسه را شامل می شوند؛ ۱۲ جلسه ۴۰ دقیقه ای و ۱۰ جلسه ۲۰ دقیقه ای که در مجموع معادل ۶۸۰ دقیقه می شود. یعنی هر یک از اعضا برای حضور در اردوی آموزشی- تشکیلاتی جهاد اکبر باید معادل یازده ساعت و ۳۰ دقیقه کلاس با موضوعاتی که عنوان شد بگذرانند.

باید توجه داشت که این دوره مختص به اعضایی که بنای شرکت در جهاد اکبر را دارند نیست. همچنین به اعضای انجمن های اسلامی هم محدود نمی شود و بصورت یک مسابقه علمی برگزار می شود دفاتر محترم می توانند با تبلیغات عمومی از همه ی دانشجویان دانشگاه برای شرکت در این دوره دعوت نمایند. اما این نکته را در خاطر داشته باشید که اگر کسی دوره ی مذکور را نگذرانده باشد، امکان حضور در اردوی آموزشی- تشکیلاتی جهاد اکبر را نخواهد یافت.
شیوه نامه ی کار با سایت آموزش مجازی نهاد رهبری و همچنین طرح پوستر تبلیغ دوره در دانشگاه، برای دفاتر از طریق ایمیل ارسال خواهد شد و در سایت اتحادیه نیز قایل دریافت است.

* شیوه ثبت نام و استفاده از سامانه

عضویت در سامانه به سادگی انجام می پذیرد و فقط نیاز به داشتن آدرس ایمیل است.شناسایی در سامانه براساس کد ملی صورت می پذیرد و کد کاربری افراد در واقع همان کد ملی شان است.در مورد مشکلات سامانه، پاسخگویی آنلاین سایت هم پاسخگوی سوالات و مشکلات خواهد بود.

در مرحله اول فرد بر روی لینک سامانه آموزش مجازی جهاد اکبر در قسمت منوی سایت کلیک می نماید.سپس به سایت اصلی آموزش مجازی هدایت می شود. چنانچه فرد هنوز ثبت نام نکرده باشد از طریق لینکی که در قسمت چپ قرار دارد این امکان برای ثبت نام افراد فراهم است.کافی است روی باکس آبی رنگ ثبت نام کلیک نمایید.اگر هم ثبت نام کرده باشد نخست وارد سایت شده و بعد روی عبارت «برای گذراندن دوره آموزشی کلیک کنید» کلیک می کند و وارد سامانه مخصوص جهاد اکبر خواهد شد.

لیست دروس در این قسمت وجود دارد و فرد می تواند با کلیک بر روی هر یک از دروس وارد محیط آموزشی هر درس شود.

درس های دوره بصورت آنلاین و آفلاین قابل استفاده است و فقط انجام آزمون هر درس که شرط اخذ درس بعدی است نیاز به اینترنت دارد. حتی می توان، دروس را بصورت کامل سپری کرد و محتوای دانلود شده دروس را در اختیار سایر دانشجویان قرار داد که این کار نیازمند برنامه ریزی دبیران محترم است.

*جوایز دوره:

برای ایجاد انگیزه بین دانشجویان دانشگاه ها، و همچنین اعضای محترم انجمن های اسلامی، برای دوره جوایزی هم در نظر گرفته شده است که بشرح ذیل است:

  1. جوایز عمومی:

این جوایز که در پوستر تبلیغاتی هم ذکر شده اند، به قید قرعه به سه نفر اول از بین دانشجویانی که در طرح شرکت کرده اند و تا مهلت مقرر گواهی پایان دوره را به دفاتر تحویل دادند، اهدا می گردد. شرکت کننده گاه در این قرعه کشی اعم از دانشجویان دانشگاه ها و اعضای انجمن های اسلامی اند.
نفر اول:  کمک هزینه ی سفر به عتبات|                        ۸۰۰ هزار تومان

نفر دوم:  تبلت به ارزش |                              ۶۰۰ هزار تومان

نفر سوم: گوشی تلفن همراه به ارزش |               ۴۰۰ هزار تومان

  1. جوایز مخصوص اعضای اتحادیه:

این جوایز مربوط به اعضای محترم انجمن های اسلامی است که در دوره شرکت کرده اند، در مهلت مقرر گواهی پایان دوره را برای اتحادیه ارسال کردند و در اردوی جهاد اکبر نیز حضور یافتند. در پایان اردو آزمونی از سه منبع از شرکت کنندگان اخذ خواهد شد. که منابع آن مباحث مربوط به دوره ی آموزش مجازی، مباحثی که در برنامه های آموزشی جهاد اکبر مطرح می شوند و همچنین جزوات اردو خواهد بود. به نفرات برتر آن آزمون نیز جوایز نفیسی از قبیل کمک هزینه ی سفر به عتبات عالیات، کمک هزینه سفر به مشهد مقدس، کارت هدیه و… اهدا خواهد شد.

 

*تقویم اجرایی طرح:
۲۰ آذر: پایان مهلت ثبت نام
۳۰ آذر: آخرین مهلت برای تحویل گواهی نامه های دوره

* اطلاع رسانی و تبلیغات

نیاز است دبیران محترم تشکیلات، آموزش و تبلیغات و حتی دیگر اعضای شورای مرکزی در خصوص اطلاع رسانی قوی و کاملی را به صورت چهره به چهره، پیامکی، بنر، تراکت، پوستر و… در سطح اعضای انجمن و عموم دانشجویان داشته باشند.
پوستر طرح، جهت چاپ بنری و کاغذی بصورت جداگانه قرار داده شده است که مستدعی است سریعتر نسبت به نصب آن در سطح دانشگاه اقدام گردد. همچنین به وسیله سامانه پیامک، ایمیل و گروه ها یا کانال فضای مجازی و نشریه انجمن، نسبت به تبلیغات کامل اقدام شود.اگر نیاز به تهیه بروشور داشتید از متن داخل سایت در قسمت ثبت نام دوره می توانید استفاده نمایید.چنانچه فعالیت خاصی یا پوستر جدیدی طراحی نمودید، در اختیار اتحادیه نیز قرار دهید.

*و اما در پایان؛     

در صورت وجود هر گونه ابهامی در اجرای طرح، یا نیاز به مشورت برای اجرای طرح دبیران محترم می توانند دبیر آموزش اتحادیه تماس حاصل نمایند( داوودی۰۹۱۲۷۲۹۷۹۹۳). همچنین ضمن آرزوی توفیق برای دبیران محترم در این عرصه ی خطیر جهاد اکبر، یادآور می شویم که حضور اعضا بدون ارائه ی گواهی پایان دوره در اردوی آموزشی-تشکیلاتی جهاد اکبر ممکن نخواهد بود.گفتنی است سهمیه های دفاتر در پایان مهلت ثبت نام به اطلاع دفاتر می رسد.

                                                                                                                                                              اجرکم عند الله

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=1591
  • دیدگاه‌ها برای توضیحاتی پیرامون دوره ی آموزش مجازی “جهاد اکبر” بسته هستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.