• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6
احسان غریب رضا:

دانشجویان زمینه ساز نوگرایی در حکومت

  • کد خبر : 8699
  • 20 بهمن 1396 - 20:39
دانشجویان زمینه ساز نوگرایی در حکومت

  پیام مقام معظم رهبری به نشست اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا یک نکته کلیدی در خود داشت و آن هم درخواست ایشان از دانشجویان بود که در قالب تفاوت انتظارات از قشر دانشجو در مقطع فعلی در قیاس با دوران های قبل مطرح شد . حال اینکه مختصات زمان فعلی و تحولات […]

 

پیام مقام معظم رهبری به نشست اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا یک نکته کلیدی در خود داشت و آن هم درخواست ایشان از دانشجویان بود که در قالب تفاوت انتظارات از قشر دانشجو در مقطع فعلی در قیاس با دوران های قبل مطرح شد .
حال اینکه مختصات زمان فعلی و تحولات صورت گرفته به چه صورت بوده که باعث شده انتظارات رهبر انقلاب از دانشجویان متفاوت از گذشته باشد قابل بررسی و تحقیق گسترده می باشد .
انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس شریف و انتخاب بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اقدام خصمانه ای در راستای سیاست های مداخله جویانه آمریکا و غاصبانه رژیم کودک کش صهیونیستی بود که خون مسلمانان جهان را به جوش آورد و تنفر و انزجار نسبت به این رژیم منحوس را بیشتر از پیش کرد زیرا قدس از جایگاه ویژه ای میان مسلمانان برخوردار است و ملت مظلوم فلسطین که بیش از نیم قرن است متحمل شدید ترین جنایت ها شده تاوان ایستادگی خود را باخون های ناحقی که بر روی زمین ریخته شده پرداخته است ؛ حال این اقدام که در راستای سلطه بیشتر آمریکا و رژیم صهیونیستی ظالم و جنایتکار بر این منطقه صورت گرفته نیازمند یک اقدام متقابل و ویژه از سوی کشور های مسلمان است. قطعا رژیم صهیونیستی با این اقدام خود، قدمی دیگر در راستای نابودی خود برداشت چرا که به فرموده امام خامنه ای این رژیم ۲۵ سال آینده را نخواهد دید.
نابودی داعش نیز دیگر تحول مهم صورت گرفته در منطقه بود که توسط سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی اعلام شد و جهان را تحت تاثیر این خبر مهم قرار داد.
مجاهدت ،ایستادگی و مقاومت سربازان اسلام زمینه ساز این شد تا مهر تاییدی بر پایان این شجره خبیثه که خیال حکمرانی در کشور های اسلامی عراق و سوریه را داشت و با جنایت وحشیانه خود قلب مردم مسلمان و سایر ملل جهان را جریحه دار کرد زده شود. که البته در پی این پیروزی، شکستی دیگر در کارنامه سیاه آمریکا و غرب ثبت شد چرا که داعش دست پرورده همین کشور ها بود و با حمایت آن ها توانست به پیشروی و جنگ افروزی خود در منطقه ادامه دهد .
این تفاق در حالی رخ داد که سردار سلیمانی دو ماه پیش از آن وعده اش را داده بود و مشاهده کردیم که با توکل بر خدای متعال و رشادت رزمندگان اسلام این وعده صادق تحقق یافت.
اعتراضات مردمی اخیر در واکنش به وضع نامطلوب اقتصادی دیگر اتفاق مهمی بود که مدتی فضای ایران را در بر گرفته بود و البته جوی که در این جریان ایجاد شد ، باعث شد تا عده ای با سوار شدن بر این موج مردمی با اغتشاش ، آشوب گری و تخریب اموال عمومی و سوء استفاده از شرایط در پی رسیدن به اهداف شوم خود باشند که خوشبختانه با اقدام انقلابی مردم مومن ایران برنامه اصلی آن ها که بر اندازی نظام بود با شکست مواجه شد. که البته در این بین مطالبه اصلی مردم که بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی جامعه بود متوسفانه به دست فراموشی سپرده شد . مسئولان باید به این مسئله واقف باشند که اگر به مطالبات به حق مردم رسیدگی نکنند اتفاقات ناگوار تر و بدتر از این هم رخ خواهد داد.وضعیت فعلی کشور نیازمند یک تغییر نگرش جدی در تمام زمینه ها و نوگرایی در همه ی بخش های حکومتی است چرا که شرایط کنونی نارضایتی اکثریت قریب به اتفاق جامعه را در پی داشته و باید اصلاحاتی در راستای بهبود المان های اصلی جامعه برداشته شود تا این نارضایتی ها مرتفع و کشور به سوی اهداف و آرمان های از پیش تعیین شده حرکت کند .
مواضع شدید و صحبت های توهین آمیز رئیس جمهور آمریکا علیه ملت ایران و همچنین بد عهدی این کشور در قبال وعده های خود نسبت به جمهوری اسلامی ایران
بار دیگر این را نشان داد که اعتماد به آمریکا نه تنها هیچ سودی نخواهد داشت بلکه ضرر های جبران ناپذیری رانیز به کشور تحمیل خواهد کرد. و هم چنین لزوم تکیه به توان داخلی و پیاده کردن اقتصاد مقاومتی به عنوان تنها راه نجات از وضعیت نامساعد اقتصای و مقابله با زورگویی ها و قلدر مآبی های آمریکا را بیش از پیش اثبات کرد.
با توجه به وقایعی که اشاره شد و شرایط امروز ایران و جهان ، ایجاب می کند که قشر جوان و دانشجو با بینش و بصیرت بالای خود و استفاده از رهنمود های مقام معظم رهبری در راستای تحقق گفتمان انقلاب اسلامی در فضای جامعه تلاش کند چرا که اگر گفتمان انقلاب که اصلی ترین خواسته رهبری از دانشجویان می باشد در شرایط موجود غلبه پیدا کند و جامعه از اتمسفر آن تنفس کند زمینه تشکیل حکومت اسلامی به معنای واقعی مهیا می شود. به همین دلیل مقام معظم رهبری از دانشجویان این درخواست را داشته که از فضای دینی موجود در انجمن های اسلامی در راستای نهایت استفاده را در راستای تقویت جبهه انقلاب ببرند. نقش دانشجو در راستای تحقق شاخصه های اصلی انقلاب اسلامی‌ اعم

از عدالت ، استقلال و آزادی انکار ناپذیر است اگر دانشجو دغدغه مند باشد و به بینش تشکیلاتی دست یافته باشد،
آنگاه برای رسیدن جامعه به تعالی هر چه بیشتر تمام تلاش خود را به کار میگیرد اما این را هم باید در نظر داشته باشد که عملکردش باعث تضعیف انقلاب و امت اسلامی نشود . در اصل نقد و مطالبه گری که یکی از وظایف اساسی و رسالت های اصلی دانشجویان می باشد، این قشر از جامعه باید در ابتدا با سنجیدن شرایط و شناخت کافی از مسائل وارد این زمینه شود و مراقب باشد که نقد تبدیل به تخریب نشود و فضایی عادلانه و منصفانه را دنبال کند.
وقتی که رهبری از توقعات متفاوت با توجه به شرایط روز سخن می گوید به این معناست که رویکرد دانشجویان در مواجه با وقایع مختلف نیز باید متفاوت باشد. کما اینکه جنبش دانشجویی مسلمان در بزنگاه های تاریخی عملکرد مثبت و گاهی نیز عملکرد منفی داشته اند و اکنون زمان آن فرا رسیده که با نگرشی متفاوت تر از آنچه که تا کنون شاهد آن بودیم برای رسیدن به اهداف خود تلاش کند .
در حال حاضر که رهبر انقلاب از تفاوت انتظارات نسبت به قبل سخن گفته ، دانشجوی انقلابی در ابتدا باید با خودسازی و سپس دگرسازی و همچنین با استفاده و به کارگیری درست از کلید واژه مهم آتش به اختیار نقش خود را به خوبی در جامعه ایفا کرده و نیز با تقویت روحیه استکبار ستیزی خود نسبت به جهان پیرامونی واکنش مناسب نشان داده تا بتواند به انتظارات متفاوت و ویژه رهبری از جوانان و دانشجویان جامه عمل بپوشاند چرا که قاعدتا انتظارات متفاوت دانشجوی متفاوت می خواهد.

احسان غریب رضا_دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اهواز

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=8699

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.