• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
7
رییس دانشکده معارف اسلامی و حقوق دانشگاه امام صادق(ع) :

حضور در جامعه نه حق زن، که تکلیف وی است/دلیل تضییع حقوق زنان، نبود قانون نیست

  • کد خبر : 12910
  • 17 بهمن 1398 - 19:23
حضور در جامعه نه حق زن، که تکلیف وی است/دلیل تضییع حقوق زنان، نبود قانون نیست

رییس دانشکده معارف اسلامی و حقوق دانشگاه امام صادق(ع) گفت: اگر از حقوق زن صحبت می‌کنیم با هدف فروپاشی خانواده نیست، هرچه قانون بیشتری برای دفاع از حقوق زنان تصویب می‌شود، تاثیری در استحکام خانواده و کاهش طلاق ندارد، چرا که بر خلاف اسلام حرکت کرده‌ایم، باید حقوق زن را به مرد و حقوق مرد را به زن یادآوری کرد تا وظایف خود را در قبال یکدیگر بشناسند، نه اینکه صرفا از یکدیگر طلبکار باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مستقل، دکتر علی غلامی در “همایش راه‌نشان” که در ششمین روز از اردوی آموزشی تشکیلاتی جهاد اکبر انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل برگزار شد، گفت: از نظر اسلام زنان مکلف به حضور در جامعه‌‌اند، حضور در جامعه برای بانوان یک حق نیست، که یک تکلیف است، چرا که در قرآن نیز، وقتی خداوند می‌خواهد بر موضوعی تاکید کند، مرد و زن را با هم مورد خطاب قرار می‌دهد و در قرآن امربه معروف و نهی از منکر که یک امر اجتماعی است، هم از مرد و هم از زن خواسته شده است.

وی ادامه داد: اصل حاکم بر روابط ما حیا و عفاف است، ما حجاب را به بحران و مسئله تبدیل کردیم چرا که حیا و عفاف را فراموش کرده‌ایم، حیا ملکه‌ای در وجود ما است که باعث می‌شود از انجام گناه پرهیز کنیم، عفاف را نیز می‌توان در نحوه‌ی راه رفتن،صحبت کردن، لباس پوشدن و زینت فرد مشاهده کرد.

غلامی بیان کرد: اصل فعالیت و میزان فعالیت تابع مقتضیات است، برای مثال فردی دانشجوی دانشگاهی مختلط است، در این شرایط روابط نباید از حد ضرورت فراتر رود.

رییس دانشکده معارف اسلامی و حقوق دانشگاه امام صادق(ع) گفت: چند آفت در این مسیر حضور زنان در جامعه وجود دارد، اول اشتباه در فهم معنای حضور در اجتماع است، بدین معنا که اشتباه است که معنای حضور را به حضور فیزیکی تنزل دهیم، در صورتی که حضور به معنای نقش‌آفرینی و اثر گذاری است، حضور اجتماعی یعنی اثرگذاری فرد را بر سایر افراد مشاهده شود، بدین‌صورت است که حتی زنان خانه‌دار نیز می‌تواند بر دیگران تاثیر بگذارد و نقش اجتماعی ایفا کند.
وی ادامه داد: آفت دیگر، نگاه متحجر به زنان است، زمانی اوج توقعی که از زنان می‌رفت حداکثر، سواد خواندن و نوشتن برای برطرف کردن نیازهای حداقلی مانند نوشتن نامه بود، اما نگاه متجددانه به زن مانند نگاه‌های فمینستی، نگاه درستی نبود، ما نباید در دام تحجر و تجدد بیفیتم.

مسئولین نباید از دانشجو در امان باشند!

غلامی بیان کرد: دانشجویان یکی از قدرتمندترین اقشار جامعه در مطالبه با مسئولین است، دانشجویان باید به گونه‌ای عمل کنند که مسئولین جرات نکنند که درخواست دعوت دانشجویان را رد کند، دانشجو باید مسئولین باید جدی و منتقدانه باشد، نباید مسئولین از دست دانشجو در امان باشند، احزاب و مسئولین نباید بتوانند در دوران انتخابات از دانشجویان استفاده‌ی ابزاری کنند، کشور به آن سمتی می‌رو که دانشجو بخواهد.

وی ادامه داد: بسیاری از اندیشمندان متجدد غربی در اواخر زندگی خود از حسرت مادری صحبت می‎کنند، آفت سوم خلط ارزش مادری با سایر ارزش‌ها است، امروزه در جامعه خانه‌داری، یا درست‌تر بگوییم خانواده‌داری به ضد ارزش تبدیل شده است، نباید خانواده را ذیل جامعه به حساب آورد بلکه باید آن را مفهومی مستقل دانست، اگر بگوییم خانواده ذیل جامعه است یعین تمام ساز و کارهای مفید در جامعه در خانواده نیز کاربرد دارد درحالی که اینگونه نیست.

غلامی گفت: اگر از حقوق زن صحبت می‌کنیم با هدف فروپاشی خانواده نیست، هرچه قانون بیشتری برای دفاع از حقوق زنان تصویب می‌شود، تاثیری در استحکام خانواده و کاهش طلاق ندارد، چرا که بر خلاف اسلام حرکت کرده‌ایم، باید حقوق زن را به مرد و حقوق مرد را به زن یادآوری کرد تا وظایف خود را در قبال یکدیگر بشناسند، نه اینکه صرفا از یکدیگر طلبکار باشند.
رییس دانشکده معارف اسلامی و حقوق دانشگاه امام صادق(ع) بیان کرد: انسان همراه با فطرت آفریده شده است، ویژگی‌های فطری مانند اینکه همه‎ی انسان‎ه خیرخواه هستند در هر فردی وجود دارد، یک‌سری ویژگی‌های خاص و استعدادها نیز در افراد وجود دارد، یرای مثال غالبا مردان نسبت به زنان از نیروی جسمی بیشتری برخوردارند، در حالی که اغلب زنان روحیه‌ی لطیف‌تری دارند.

تواضع بی جا در تشکیلات، ممنوع!

وی ادامه داد: نباید در کار تشکیلاتی تواضع‌های بی‌جا به خرج داد و کار را به دست افراد نابلد سپرد، هر کس باید به اندازه توان خود تلاش کند، در کار تشکیلاتی باید از کار فرهنگی بیهوده و مستقیم و پرهیز کرد، درستی کردار و رفتار خود می‌تواند عامل تمایل افراد به تشکیلات باشد، حضور در تشکیلات برات فراوانی دارد که از جمله آن ها این است که در تشکیلات بستری فراهم می‌شود که توان کسب تجربه را به فرد می‌دهد که ارزش بسیاری دارد.

رابطه زن و مرد چنانچه در حد ضرورت باشد، انسانی است

غلامی بیان کرد: روح حاکم بر روابط بین زن و مرد، باید انسانی باشد، تا جایی که رابطه ضرورت دارد، انسانی است و هرگاه این تعامل از حوزه‌ی ضرروت خارج شد، نگاه جنسیتی شکل خواهد گرفت، اگر روابط ما از حالت انسانی به جنسیتی تغییر پیدا کرد از حوزه کنترل انسان خارج خواهد شد.

دلیل تضییع حقوق زنان، نبود قانون نیست

وی ادامه داد: اینکه برخی فکر می‌کنند دلیل تضییع حقوق زنان، نبود قانون است، بسیار اشتباه است، دراوایل انقلاب به درستی فهمیدیم که زنان در وضع نامناسبی قرار دارند اما در نحوه برخورد به قانون‌گذاری روی آوردیم که هرگز کافی نبود، در حقیقت مسئله‌ی زنان مسئه‌ای اجتماعی و فراتر از مسائل قانونی است، قانون همیشه یک قدم از مجرم عقب‌تر است، نمی‌شود جامعه را صرفا با قانون اداره کرد چرا که مشی جامعه اخلاق است و مرز جامعه حقوق است.
رییس دانشکده معارف اسلامی و حقوق دانشگاه امام صادق(ع) در پاسخ به سوال دانشجویان عنوان کرد: در نظام حقوقی ایران حق طلاق با مرد نیست و هم مرد و هم زن می‌توانند درخواست طلاق دهند به شرط آنکه عدم صلاحیت طرف مقابل را اثبات کنند.

لطفا بدون اطلاع، وارد حوزه حجاب و عفاف نشوید!

وی ادامه داد: تا به حوزه‌ی حجاب و عفاف، اشراف پیدا نکردید، نباید در حوزه کارفرهنگی در این باره وارد شود، فعالیت در عرصه‌ی کار فرهنگی مربوط به زنان نیازمند مطالعه است.

در همایش مذکور، الناز گازرانی، مسئول واحد خواهران اتحادیه‌ی انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور، بیان کرد: امروز بعد از گذشت ۴۱ سال از انقلاب و معرفی الگوی سوم زن مسلمان ایرانی هنوز به تبیین و معرفی این الگو نیاز داریم، وقتی به گذشت نگاه می‌کنیم سه نوع نگاه به زن را می‌بینیم: نگاه جوامع شرقی که به تعبیری زن را موجودی آفتاب مهتاب ندیده می‌داند و فقط وظیفه‌ی خانه داری و فرزندآوری را برای وی متصور است، زن در این نگاه حق ورود به فعالیت های اجتماعی ندارد و به حکم مرد نبودن باید در خانه بماند و یک موجود از ایثارگر باشد که چیزی تحت عنوان کشف استعداد و ایفای نقش اجتماعی برایش تعریف نمی‌شود.
وی ادامه داد: در مقابل این نگاه، زن غربی قرار می‌گیرد که به حکم نداشتن هیچ حقی، جنبش‌هایی برای احقاق حق از دست رفت شان ‌ آغاز کردند، این نگاه از تساوی حق زن و مرد سخن می‌گوید و بین زن و مرد تفاوتی قائل نیست.

گازرانی بیان کرد: زن غربی به قدری در جنگ باز پس گیری حقوقش غرق شد که امیال باطنی خودش، مثل مهر و عطوفت و حس مادری را کنار گذاشت و حتی گاهی برای اثبات خودش رفتارهای مردانه کرد. زنی که جنسیت اون بر انسانیتش غلبه کردو تبدیل شد به یک ابزار برای لذت جویی مرد و یک خدمتکار برای نظام سرمایه داری غرب.
وی ادامه داد: اما انقلاب اسلامی که برخاسته از فطرت‌ ما بود چهارچوب را شکست وبعد از از بین بردن این دوگانه زن شرقی و غربی الگوی سومی را به دنیا معرفی کرد.

مسئول واحد خواهران اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل. تصریح کرد: ما متعقدیم امام و انقلاب در این زمینه حرف دارند و مطمئنم می‌توانیم فضای جدیدی را باز و دختران را متوجه نیازهای واقعی خودشان کرد.
وی ادامه داد: زن مسلمان ایرانی خودش را در دامنه‌ی قله‌ای می‌بینید که حضرت زهرا(س)در اوج آن قرار دارد، زنی که  هم عنصر اصلی تشکیل،حفظ و مدیریت خانواده و هم عنصر فعالیت‌های اجتماعی است، هم ایفاکننده‌ی نقش مادری و همسری است و هم در تحقق بخشیدن به واقعیت‌های جامعه تاثیر گذار است.

زن تراز انقلاب اسلامی،نقش تمدن ساز دارد

گازرانی تاکید کرد: زن تراز انقلاب اسلامی نقش تمدن ساز دارد و حرکت تاریخ انسان وابسته به آن است و در عرصه‌های مختلف علمی،اجتماعی،سیاسی انجام وظیفه می‌کند.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=12910

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.