• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
2

حراج فرهنگ کشور در فرهنگی‌ترین منطقه پایتخت!

  • کد خبر : 3194
  • 31 تیر 1395 - 17:22
حراج فرهنگ کشور در فرهنگی‌ترین منطقه پایتخت!

این روزها وقتی از چهارراه ولیعصر تا میدان انقلاب را پیاده می رویم، با بازار داغ افستی فروشی ها و دستفروشی های کتاب مواجه می شویم که به تبع تعطیلی درس و دانشگاه و افزایش مطالعه آزاد، رونق گرفته است. ولی نکته جالب توجه این است که این کتاب ها با همه کتاب های دیگر […]

این روزها وقتی از چهارراه ولیعصر تا میدان انقلاب را پیاده می رویم، با بازار داغ افستی فروشی ها و دستفروشی های کتاب مواجه می شویم که به تبع تعطیلی درس و دانشگاه و افزایش مطالعه آزاد، رونق گرفته است.

ولی نکته جالب توجه این است که این کتاب ها با همه کتاب های دیگر متفاوتند! و خیلی از آنها غیرقانونی هم هستند! حال نکته جالب تر این است که بعضی از این کتاب ها پای ثابت و گل سرسبد همه دستفروشی ها هستند که از جمله آنها میشود به استالین، قلعه حیوانات، داریوش، برخی کتاب های زمخت صادق هدایت، زندگی نامه برخی از مسئولان دوران پهلوی و… اشاره کرد.

ولی قضیه جایی خطرناک تر میشود که کتابهایی مانند ” اوشو” که مروج برخی مکاتب انحرافی و عرفان های کاذب است هم در بین این کتاب ها به چشم می خورد و مهمتر اینکه این نوع کتاب ها با تیراژ بالا در این دستفروشی ها موجود است و طرفداران زیادی هم بین این جماعت تهرانی دارد.

شاید فکر کنید که مردم به اینها توجه نمی کنند ولی افراد زیادی از جمله دانشجویان همین اطراف در معرض خطر این فرق انحرافی اند.

روزانه هزاران نفر از این مسیر عبور می کنند؛ این افراد شاید در اولین برخورد با این کتاب ها واکنشی نشان ندهند ولی مطمئناً در بلند مدت توجه شان جلب این کتاب ها خواهد شد.

وقتی با این دستفروش ها هم صحبت می شوی، میگویند که سالهاست عشق شان این کار است و مروج فرهنگ مملکت هستند و حتی بعضی هایشان شاکی هستند که چرا وزارت فرهنگ و ارشاد از آنها حمایت نمی کند؟!.

حال وقتی در مورد مرکز چاپ و نشر این کتاب های غیرقانونی و عامل توزیع این کتاب ها میان افستی ها از آنها میپرسی، به کلی منکر قضیه می شوند و مدعی هستند که این کتابها را از افراد مختلف، بصورت جزئی و اتفاقی می خرند و می فروشند، ولی این حد از شیوع و توزیع منظم برخی کتب شاخص در بین این دستفروشی ها، کذب بودن این ادعا را مثل روز روشن می کند؛ کتابهایی که پشت جلد آنها چاپ ۵۷ و ۵۶ خورده اما صفحه آرایی ۹۴ و ۹۵ دارند.

در هر حال آنچه که روشن است این است که ارگان های نظارت فرهنگی و سازمان های اطلاعاتی و انتظامی، ابتدائا باید به دنبال عاملان چاپ و نشر غیرقانونی این ضد فرهنگ ها بروند و و در مرحله بعدی نظارت های بیشتری روی این افستی فروش ها یا دستفروش ها داشته باشند.

همانطور که میدانیم نفوذ در عرصه فرهنگ بسیار مهمتر و تاثیر گذار تر از نفوذ امنیتی است و قطعا ارگان های اطلاعاتی که با این کیفیت، تلاش های گروه های تروریستی را در سطح شهر خنثی میکنند، این توانایی را هم دارند که مراکز انتشار این ضد فرهنگ ها را هم شناسایی کنند و فعالیت آنها را متوقف سازند.

محمدرضا محمدی انجمن اسلامی شاهد

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=3194

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.