• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
15

جنبش دانشجویی نمی‌تواند توجیه‌گر یا اپوزیسیون نظام باشد/ شأن دانشجو بالاتر از این است که پیاده نظام احزاب باشد

  • کد خبر : 1654
  • 16 آذر 1394 - 6:12
جنبش دانشجویی نمی‌تواند توجیه‌گر یا اپوزیسیون نظام باشد/ شأن دانشجو بالاتر از این است که پیاده نظام احزاب باشد

علیرضا احمدی دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل کشور با حضور در میزگرد «۱۶ آذر؛ بنیان جنبش دانشجویی در مبارزه با استکبار» که با حضور دبیران ۵ اتحادیه بزرگ دانشجویی در خبرگزاری فارس برگزار شد، اظهار داشت: به جنبش دانشجویی می‌توان در دو سطح کلان و بین‌المللی یا خرد و در سطح کشور نگریست. وی […]

علیرضا احمدی دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل کشور با حضور در میزگرد «۱۶ آذر؛ بنیان جنبش دانشجویی در مبارزه با استکبار» که با حضور دبیران ۵ اتحادیه بزرگ دانشجویی در خبرگزاری فارس برگزار شد، اظهار داشت: به جنبش دانشجویی می‌توان در دو سطح کلان و بین‌المللی یا خرد و در سطح کشور نگریست.

وی تصریح کرد: در حوزه بین‌الملل تحولات غرب و شرق در شکل‌گیری جنبش دانشجویی تاثیر داشته است. آنچه که از جنبش دانشجویی در ابتدای تاسیس خود در صف بین‌الملل می‌بینیم این است که تابع دو جریان لیبرال و کمونیست بوده است.

احمدی خاطرنشان کرد: تحولات کمونیستی و تفکرات چپ که در شوروی شکل می‌گیرد انگیزه‌ای برای تحرکات دانشجویی می‌شود. در کنار آن نظرات لیبرالی و سرمایه‌داری نیز تاثیراتی در جنبش دانشجویی غرب می‌گذارد.

این فعال دانشجویی اضافه کرد: اما آنچه در نتیجه این سیر تحول مشاهده می‌شود این است که تاثیر این دو جریان بر روی جنبش دانشجویی عمدتا منفی بوده است و امروز امیدهای جنبش‌ دانشجویی را از بین برده است چراکه حرف جدیدی ندارد.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل کشور ضمن تبیین جنبش دانشجویی در داخل کشور ایران، گفت: شاید بشود گفت که از زمان تاسیس دانشگاه تهران کشور ما با فضای دانشگاهی مواجه می‌شود. البته جنبش دانشجویی ما نیز در تاریخ خود تحت تاثیر جریانات راست و چپ قرار داشته است.

وی ادامه داد: اما جنبش دانشجویی وقتی با پدیده انقلاب اسلامی مواجه می‌شود، به گونه‌ای جدید رفتار می‌‌کند. به گونه‌ای که تاثیر شگرفی بر جنبش دانشجویی می‌گذارد. این وضعیت را در سال‌های مبارزه و نهضت اسلامی می‌توان مشاهده کرد. بعد از انقلاب نیز می‌توان در تسخیر سفارت آمریکا جنبش دانشجویی و تاثیرات آن مشاهده کرد.

احمدی  افزود: البته هنوز رویکردهای چپ و راست در دانشگاه‌های ما زنده بود اما میدان‌داری دانشگاه در دست جوانان انقلابی افتاد. از آنجایی که هدف جنبش دانشجویی این است که نسبت به تحولات اجتماعی و سیاسی واکنش نشان دهد به همین خاطر نمی‌توانست نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشد به همین خاطر یا خود را پیش‌قدم می‌دید و یا در خصوص برخی تحولات مقاومت می‌کرد.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه رویکردهای چپ و راست در دانشگاه‌های ما امتحان خود را پس داده‌اند گفت: این جریانات نشان دادند که جنبش دانشجویی را به سرمنزل مقصود نخواهند رساند. آنچه که هم‌راستا با هویت جنبش دانشجویی بود گفتمان انقلاب اسلامی بود به همین خاطر جنبش دانشجویی همراه با روحانیت در مبارزات قبل از انقلاب حرکت می‌کرد.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل کشور با بیان اینکه ۱۶ آذر ۳۲ واکنش انقلابی دانشجویان به استکبار بود، گفت: ۱۶ آذر ۳۲ اعتراض دانشجویان به استقلال‌کُشی و از بین بردن آزادی در کشور توسط استبداد بود. ۱۶ آذر ۳۲ واکنش انقلابی دانشجویان نسبت به استکبار و نماد استقلال‌خواهی آنان است.

وی با تاکید براینکه یکی از اصول جنبش دانشجویی در کشور ما مبارزه با استکبار، استبداد و استقلال‌خواهی است، گفت: این اصول اگر نادیده گرفته شود قطعا جنبش دانشجویی نمی‌تواند به وظیفه خود عمل کند و جامعه را به سرمنزل مقصود برساند.

احمدی تصریح کرد: جنبش دانشجویی باید اصول و استخوان‌بندی اصلی خود را حفظ کند چراکه اگر بخواهد غیر از این باشد و یا در مخالفت با اصول اولیه خود قدم بردارد قطعا ره به جایی نخواهد برد.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه جنبش دانشجویی می‌تواند در مسائل خاص ورود و نظر کارشناسی دهد، گفت: یک مورد که حتما باید جنبش دانشجویی به آن ورود کند،‌ آگاهی‌بخشی نسبت به مسائل روز است. دانشجو نباید و نمی‌تواند نسبت به مهم‌ترین تحولات کشور بی‌تفاوت باشد. باید نسبت به این تحولات آشنایی داشته باشد و دیگران را هم در جریان امر بگذارد و در این راستا روشنگری کند.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل کشور در ادامه گفت: اینکه جنبش دانشجویی آزادی‌خواه و آرمان‌خواه است تنها به این دلیل نیست که تعلقات مادی ندارد بلکه فرهیختگی، جوانی، نشاط و آگاهی است که نسبت به مسائل دارد البته در کنار این عدم تعلقات نیز موثر است.

وی با بیان اینکه شأن جنبش دانشجویی بسیار بالاتر از این است که شاخه احزاب شود، گفت: ما مشاهده می‌کنیم در دولت سازندگی رویکرد سیاسی دولت تنها توجیه عملکرد خود می‌شود و از جنبش دانشجویی نیز همین انتظار را دارد و در این راستا عمل می‌کند. شأن دانشجو بالاتر از آن است که پیاده نظام احزاب شود.

احمدی ادامه داد: این وضعیت باعث می‌شود جنبش دانشجویی در دوره اصلاحات با تغییر رویه ۱۸۰ درجه‌ای نه تنها توجیه‌گر عملکرد حاکمیت نشود بلکه نقش اپوزیسیون را دارد. اتفاقاتی که باعث می‌شود شکاف در تحکیم وحدت آن زمان صورت گیرد و انجمن مستقل با شعار نقد حاکمیت آری نفی حکومت هرگز اقدام به فعالیت کند. این درحالی است که جنبش دانشجویی باید مطالبه‌گری خود را در چارچوب نظام داشته باشد.

این فعال دانشجویی در ادامه با اشاره به رویکرد دولت یازدهم نسبت به جنبش دانشجویی اظهار داشت: علی‌رغم آنچه در سال ۹۲ از طرف آقایانی که امروز مسئول هستند در باب آزادی بیان و انتقادپذیری می‌شنیدیم، امروز چنین رویه‌ای را مشاهده نمی‌کنیم. به گونه‌ای که دولت  اجازه هیچ گونه نقد حتی به دانشجویان را هم نمی‌دهد.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل کشور افزود: برای مثال ۱۶ آذر سال گذشته به گونه‌ای پیش رفتیم مراسم کاملا دولتی شد و دیگر نمی‌توانستیم اسم ۱۶ آذر را روز دانشجو بنامیم.

وی ضمن انتقاد از ادبیات دولت در برخورد با منتقدان اظهار داشت: دولت به هر فردی حتی اگر نقد دلسوزانه داشته باشد برچسب می‌دهد و اجازه نقد نمی‌دهد. حیات جنبش دانشجویی این است که نظر خود را مستقل و بدون وابستگی به هیچ حزب و گروهی بیان کند.

احمدی افزود: اما امروز تشکل‌های دولت‌ساخته‌ای را مشاهده می‌کنیم که تنها در راستای اهداف دولت قدم برمی‌دارند در حالی که جنبش دانشجویی باید از این وضعیت به دور باشد.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل کشور در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم مسئولین سیاستی را در برخورد با جنبش دانشجویی اتخاذ نکنند که نتیجه آن ضربه به جنبش دانشجویی باشد.

 

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=1654

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.