• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
12
موسوی نسب دبیر فرهنگی اتحادیه مستقل در دیدار دانشجویان به مناسبت روز دانشجو

جلب اعتماد عمومی از جلوه‌های درایت و عقلانیت در حکمرانی

  • کد خبر : 16414
  • 16 آذر 1401 - 13:06
جلب اعتماد عمومی از جلوه‌های درایت و عقلانیت در حکمرانی
با هر مسئولی که کوچک‌ترین هزینه‌ای برای جمهوری اسلامی ایجاد کند، تعارف نخواهیم داشت.

به گزارش پایگاه خبری، تحلیلی دانشجویان مستقل موسوی‌نسب دبیر فرهنگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در دیدار دانشجویان با حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای رئیس قوه قضاییه به مناسبت روز دانشجو صحبت کرد. متن بیانات وی به شرح زیر است:

 

 

بسم‌الله الرحمن الرحیم

 

 

ضمن عرض خداقوت بابت تلاش‌ها و زحمات، از تحسین‌های معمول فاکتور می‌گیرم و تمرکز رو بر اهم مسائلی که چکیده نظرات ما در اتحادیه است، می‌گذارم‌. ما معتقدیم در شرایط فعلی، مسئولین و حکمرانان بیش از هر چیز به درایت در حکمرانی نیاز دارند، در این شرایط با هر مسئولی که کوچک‌ترین هزینه‌ای برای جمهوری اسلامی ایجاد کند، تعارف نخواهیم داشت. لذا حوزه‌هایی را که در آن درایت حکمرانان را لازم‌تر و فقدان آن را واضح‌تر می‌بینیم، خدمتتان عرض خواهم کرد.

 

مورد اول: مشخص نبودن رویکرد حکمرانان در خصوص برخی چالش‌های اجتماعی، موجب سردرگمی افکارعمومی و شکل‌گیری استاندارد‌های دوگانه است. ‌ برای ما محل سؤال است که اظهارنظر دادستان کل کشور، در خصوص تعطیلی گشت ارشاد را، باید یک اقدام حساب شده و در راستای تغییر استراتژی نظام در حوزه حجاب بدانیم یا صرفاً یک تصمیم تصادفی است که از قضا، در این برهه از زمان مطرح شده که در نهایت به‌عنوان یک عامل پیروزی برای اغتشاشگران تلقی شود.

 

 

مورد دوم: یکی از جلوه‌های درایت و عقلانیت در حکمرانی در ساختار قوه، جلب اعتماد عمومی ازطریق برخورد قاطعانه و عادلانه با اشتباهات همه طیف‌های سیاسی است. قوه قضاییه است که می‌تواند نشان دهد که کسی در جمهوری اسلامی گرین کارت تخلف و اضافه گویی ندارد‌. احضار حسن عباسی در کنار احضار سلبریتی‌هایی که ادعاهای گزافی داشتند، نماد برخورد عادلانه و عاقلانه دستگاه قضا بود، اما اندک بودن آن نسبت به حجم عظیم اظهارات نسنجیده سیاسیون و غیرسیاسیون، باورپذیری و قابلیت تعمیم آن را کاهش می‌دهد. برای مثال اگر مواجهه‌ای جدی با اقدام نامناسب مأمور نیروی انتظامی در ماجرای تیرماه سیستان، صورت می‌گرفت یا اگر با خاطیان زیاده روی در برخوردها در ماجراهایی مثل اتفاقات اخیر رخ میداد و درعین‌حال عموم نیز از این برخوردها مطلع می‌شدند؛ قطعاً در افزایش اعتماد به کلیت نظام و امید برای اصلاح تأثیرگذار بود. ‌

 

مورد سوم: در حوزه رسانه این روزها یک‌قدم جلوتر رفته‌ایم و دیگر کسی اهمیت آن را انکار نمی‌کند‌، اما گویا در چگونگی کار رسانه‌ای دچار کج‌فهمی هستیم. آقای اژه‌ای باور بفرمایید برخی پرونده‌های باز در اذهان، مثل وضعیت زندان‌ها پس از انتشار فیلم دوربین‌های مداربسته، ورزشگاه مشهد، فولاد مبارکه، هواپیمای اوکراینی و آبان ۹۸ و مواردی ازاین‌دست اعتماد مردم را نسبت وعده‌های بعدی شما سلب می‌کند‌. آیا رسانه قوه قضاییه بررسی می‌کند که تفاوت میزان دیده‌شدن اخبار وقوع فساد با اخبار مربوط به پیگیری و برخورد با فساد چقدر زیاد است؟! نکته دیگر در خصوص کج‌فهمی رسانه‌ای، شیوه انتشار اعترافات امثال سپیده رشنو است. فردی با ظاهری رنجور مقابل دوربین ظاهر می‌شود و بیشتر موجب به‌هم‌ریختن افکار عمومی و انتشار شایعات می‌گردد! کدام مدیر رسانه ‌فهمی اجازه وقوع و پخش این شاهکار را می‌دهد که ما دادیم؟

 

مورد چهارم: ساختارهایی مثل سامانه سوت‌زنی یا دیگر بخش‌های نظارتی قوه اعم از پسینی و پیشینی، بنا بود به اصل امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در طبقه حکمرانان کمک کنند، اما آن‌قدر این موارد اندک بوده و یا حداقل رسانه‌ای نشدند که متأسفانه جلوه بیرونی به‌گونه‌ای است که گویا جمهوری اسلامی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را فقط در حوزه بی‌حجابی محدود میداند و به ساختارهای کلان مولد فساد نمی‌پردازند.

 

مورد پنجم: رویکرد دستگاه قضا در حوزه زنان در سند تحول قوه واقعاً مایه امیدواری بود، اما متأسفانه عملکرد قوه دراین‌خصوص چندان جالب‌توجه به نظر نمی‌رسد‌. اکنون وقت آن است که با ارائه کارنامه‌ای قابل‌قبول در حوزه زنان به جامعه، از دفاعِ صرف به مرحله پرچمداری مطالبات حوزه زنان وارد شوید و این بستگی به داشتن این کارنامه خوب دارد.

 

مورد ششم: در شرایطی که به‌شدت در ارائه تصویری واقعی از جمهوری اسلامی در نزد سایر ملل دچار مشکلیم و اغلب رسانه‌های خود در این زمینه را از است دادیم، متأسفانه بروز و ظهور نمایندگان ایران در عرصه بین‌الملل، در جریان اغتشاشات اخیر نیز به آن افزوده شد، مانند عدم پاسخگویی مناسب به سؤالات خبرنگار رسانه‌های معاند توسط نماینده ایران، که مورد سو استفاده جریان مقابل قرار گرفت‌. باید پرسید که رویکرد قوه قضاییه برای حضور فعالانه و پیش‌دستانه در عرصه بین‌الملل به‌ویژه در پیگیری حقوقی پرونده هایی چون جنایات دولت‌های غربی در سده اخیر، تخلفات از برجام و معاهدات بین‌المللی، شهادت دانشمندان و سربازان کشور به ویژه حاج قاسم سلیمانی چیست؟

 

مورد هفتم: از جمله نکات مورد تحسین در عملکرد قوه قضاییه، دیدار رئیس قوه با خانواده محکومان آبان ۹۸ بود، که انتظار داریم این رویکرد در خصوص اغتشاشات اخیر نیز تکرار شود. اعلام تحدی و دعوت به ارائه اسناد مدارک توسط قوه قضاییه نسبت به چهره‌هایی که با ارائه آمارهای غیرواقعی، تحلیل و حکم صادر می‌کردند، نیز از جمله مثبت‌ترین اقدامات قوه قضاییه در روزهای اخیر بود، که لازم است با جدیت استمرار داشته باشد.

 

در پایان از اینکه این فرصت را در اختیار دانشجویان قرار دادید سپاسگزاریم، اما محدود کردن دیدارهای دانشجویی به ۱۶ آذر در شان قوه و البته دانشجو نیست. از حضور بی واسطه در صحن دانشگاه ها غافل نباشید.

 

 

والسلام علیکم و رحمت‌الله و برکاته

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=16414

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.