• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
1
مریم باقری:

جای خالی

  • کد خبر : 6409
  • 24 خرداد 1396 - 18:51
جای خالی

بسم رب الشهدا و الصدیقین باز هم دیدار یار فرا می رسد و همه از اقصی نقاط کشور برای شنیدن فرمان رهبرشان در ماه رمضان گرد می آیند. این دیدار همواره یکی از صمیمی ترین دیدار های رهبر است که روز شمار آن یکی پس از دیگری در طی سال سپری می شود تا موعد […]

بسم رب الشهدا و الصدیقین
باز هم دیدار یار فرا می رسد و همه از اقصی نقاط کشور برای شنیدن فرمان رهبرشان در ماه رمضان گرد می آیند.
این دیدار همواره یکی از صمیمی ترین دیدار های رهبر است که روز شمار آن یکی پس از دیگری در طی سال سپری می شود تا موعد وصال عشق فرا رسد و در آن شب که حکم لیله القدر دانشجویان را داردتجدید میثاقی کنند و بار چند ساله خود را ببندند.
در این شب همه دانشجویان بعد از سخنرانی مسئولین تشکل ها و ارائه ی دغدغه ها و فعالیت هایشان، بی صبرانه منتظر ایراد سخنرانی صمیمانه ودستورهای رهبرشان که حکم جهاد را دارند، می‌نشینند.
سخنرانی های رهبر عزیزمان هر سال شور انگیز تر و سرشار از امید و دستور العمل هایی برای سال آتی می باشد. و البته هر ساله این نگرانی در اذهان به وجود می آید که نکند فرمان های امسال هم با وجود تمامی تلاش های فعالان عرصه دانشجویی ،به فرمان های ۶ و ۱۲ گانه اضافه و تلمبار شده و بعضا فقط تیتر اول روزنامه های کشور و سایت هاشود !
در آغاز دیدار ابتدا مسئولین تشکل هایک به یک برای ایراد سخنرانی فرا خوانده می شوند.سخنرانانی که در هفت دقیقه باید تمامی حرف های نگفته یک ساله شان را بزنند. و بایستی تمامی مسائل درعرصه های مهم داخلی و بین المللی در متن ذکر شود ولی تجربه نشان داده است که بعضا به علت ذیق وقت، فرهنگ و معضلات اجتماعی همچنین مشکلات زنان که _تعدادشان بیش از نیمی از جمعیت کشور است_ ،مغفول واقع می شوند.
فرهنگی که خواب را از چشمان رهبر می گیرد و اگر هوایش کثیف شود همه را آلوده می کند .
همچنین معضلات اجتماعی که بیداد می کند و اکثر مردم درگیر موضوعات آن هستند اعم از معیشت سخت و طاقت فرسا، فرصت شغلی کم،طلاق ، وضعیت اسف بار حجاب زنان ،افزایش کودکان کار ،سستی بنیان های خانواده و راه های پر پیچ و خم برای وام که دست آخر هم نصیب نجومی بگیران می شود و قسم علی هذا که مجال نام بردنشان نیست و در غالب این متن نمی گنجد نیز از مسائل مورد غفلت است.
و اما مسائل زنان که خود شرح مفصلی دارد _ودر همین دیدار اخیر در سخنرانی نماینده جنبش عدالتخواه به این مسئله که زنان و مردان جایگاه اصلی و حقوقی خود را درنیافته اند پرداختند و مورد تحسین رهبر عزیزمان قرار گرفتند_ از دیگر موارد مغفوله است. ولی موضوعی مهم در این عرصه که اینان نیز مانند دیگر سخنرانان دانشجویی از آن غفلت نمودند موضوع حضور زنان در تشکیلات است که حتی رهبری نیز در سخنرانی هایشان بدان مستقیم اشاره نفرموده اند.
زنان مسلمان ایرانی که در طول تاریخ و ۸سال دفاع مقدس ازمون خود را پس داده اند و انقلاب زینبی را رغم زده اند وثابت کرده اند که در مجاهده مقدم بر مردانندو اگر نبودند انقلابی محقق نمی شد.
این انقلاب ثمره مجاهدت های مردان و زنانیست که با آگاهی و بصیرت خود راه نفوذ دشمن را سد کردند و هم اکنون یک قسمت مهم این مجاهده ها در اجتماع و در سنگر دانشگاه ها در قالب تشکیلات رغم می خورد که زنان نیز در آن بیشترین سهم فعالیت را دارند. و البته این یک موضوع اساسی است و چالش هایی هایی را نیز با خود به همراه داشته است.
در تشکیلات همواره زنان علم داران فعالیت های جنبش دانشجویی هستند و برای این فعالیت ها با معضلاتی همچون مشخص نبودن حیطه فعالیت و نداشتن معیار برای تشخیص اهم و مهم رو برو هستند.
البته رهبرمان در مسائل زنان بسیار ورود کرده اند و چارچوب هایی همچون
افزایش معلومات و آگاهی ،ورود به مسائل مورد ابتلای روز،اهتمام به کار های دینی،
مردواره نکردن زن، رعایت شوون جامعه از نظر پوشش مناسب ،پرهیز از اختلاط و امتزاج زن و مرد، تجمل گرایی و زینب کبری بودن درعقل، متانت، قدرت، شجاعت،صراحت زبان و در عین حال مادرانه و خواهرانه با همه انسان ها برخورد کردن ، پرداخته اند ولی جای خالی تعیین چارچوب برای حضور زنان در تشکیلات به عنوان الگوی سوم (زن نه شرقی نه غربی)درسخنرانی های دانشجویان ودر سخنان رهبری بیش از پیش احساس می شود.
شاید علی الظاهر این دغدغه ها در اولویت پایین تری نسبت ب دیگر موارد مطروحه قرار بگیرند ولی هیچ گاه از ارزش باطنی شان کم نشده بلکه مبتلا به نیز شده اند.
البته این موضوع بر هیچ کس پوشیده نیست که حتی اگر هم در سخنرانی ها و مراسم ها به این مسائل پرداخته نشود ،هیچ گاه مااز انجام رسالت‌های اجتماعی شانه خالی نکرده و با عزمی راسخ تر برای حضور زنان در عرصه های مهم و تشکیلات تلاش خواهیم نمود چرا که با مطرح شدن این مساله و تعیین چارچوب آن،حجت بر همه ما تمام می شود و راه رسیدن به اهداف بلند انقلاب اسلامی هموار تر می شود.
با تمام این احوالات امید است که تشکل ها در تمامی مسائل ورود کرده و این انقلاب را به دست ، صاحب اصلی آن حضرت ولی (عج)برسانیم.

 مریم باقری دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه قم

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=6409

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.