• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8
اتحادیه انجمن اسلامی مستقل خطاب به ریاست جمهوری و اعضای تیم اقتصادی:

تغییر رویکرد در مسائل اقتصادی کشور ، شایسته تقدیر است؛ اما باید همه‌ی جوانب را سنجید!

  • کد خبر : 14404
  • 30 آذر 1400 - 18:18
تغییر رویکرد در مسائل اقتصادی کشور ، شایسته تقدیر است؛ اما باید همه‌ی جوانب را سنجید!
با توجه به تاکیدات پیشین شما مبنی برعدم وجود شوک درمانی در سیاست‌های اقتصادی دولت، انتظار می‌رود دولت محترم با در نظر گرفتن تبعات این تصمیم، از عملیاتی کردن این شیوه در شرایط فعلی دست نگاهدارد و قبل از اقدام، مقدمات مورد نیاز آن از جمله راه‌های قابل قبول برای کنترل نرخ تورم و ارائه‌ی تضمینات عینی و واقعی به مردم را فراهم کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان مستقل ؛ اتحادیه انجمن های اسلامی مستقل سراسر کشور در نامه اخیر خود رئیس جمهور و تیم اقتصادی ایشان را مورد خطاب قرار داده و مطالبات و انتقاداتی را در مورد طرح حذف ارز تخصیصی در این نامه بیان کرده است .

متن نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
ریاست محترم جمهور جناب آقای رئیسی
سلام علیکم

نظر به برخی اخبار واصله درخصوص تصمیم فوری دولت مبنی بر حذف ارز تخصیصی از ابتدای دی‌ماه، توجه شما را به نکات ذیل جلب می‌نماییم.

دولت در حالی تصمیم بر حذف ارز یارانه‌ای گرفته است که پاسخی برای تورم حاصل از این سیاست ندارد.

فارغ از درستی یا نادرستی حذف ارز یارانه‌ای، به نظر می‌رسد این تصمیم بدون توجه به تبعات آن اخذ شده است. دولت محترم در حالی تصمیم بر حذف ارز یارانه‌ای اقلام اساسی مورد نیز مردم گرفته است که پاسخ دقیقی برای تورم قابل توجهی که در نتیجه‌ی این سیاست ایجاد خواهد شد ندارد. تورم ناشی از این اقدام توسط ریاست سازمان برنامه و بودجه حدود ۷ درصد تخمین زده شده است. به نظر می‌رسد در تعیین میزان آثار اعمال این سیاست اشتباهات راهبردی صورت گرفته است. در سال‌های اخیر شاهد بودیم که اقلام محروم از ارز یارانه‌ای با افزایش قیمت قریب به ۴۰۰ درصدی روبرو بودند درحالی که قیمت اقلام مورد شمول ارز تخصیصی با کم‌تر از نصف این میزان رشد داشته است. اکنون نیز بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که شوک تورمی حاصل از این تصمیم جدی و فزاینده خواهد بود.

این بیان که حذف ارز تخصیصی موجب جبران کسری بودجه دولت و یا جلوگیری از افزایش آن خواهد شد نیز مطلب درستی نیست. چرا که دولت به عنوان یکی از بزرگترین مصرف کنندگان اقتصاد کشور خود بیش از همه از تورم ناشی از این اقدام متضرر خواهد شد.

تخصیص یارانه‌ی ۱۲۰ تومانی، عامل جبران واقعی برای مردم محسوب نمی‌گردد.

روش پرداخت یارانه‌ی نقدی ۹۰ الی ۱۲۰ هزار تومانی به عنوان روش جبرانی برای تبعات حذف این ارز ازسوی معاون اقتصادی دولت مطرح شده است. تخصیص یارانه‌ی ۱۲۰ تومانی در شرایطی که به علت کاهش ارزش پول توان چندانی به قدرت خرید جامعه اضافه نخواهد کرد، عامل جبران واقعی برای مردم محسوب نمی‌گردد. فارغ از اینکه این رقم حتی روی کاغذ نیز پاسخ درخوری در مقابل تورم ناشی از این تصمیم نیست، باید در نظر گرفت که تجربه‌ی گذشته‌ی جامعه در تاثیر کم‌رنگ یارانه‌ی نقدی، ناکارآمدی این روش را در سفره‌ی مردم ثابت کرده است و عملا تضمینی اطمینان دهنده محسوب نخواهد شد.

در شرایط کنونی اعمال چنین تصمیمی، آثار منفی در معیشت مردم و سطح رضایت افکار عمومی خواهد داشت.

اعضای محترم تیم اقتصادی دولت بارها بیان کردند که قصد تغییر رویکرد در خصوص کلان مسائل اقتصادی کشور را دارند؛ این مطلب شایسته تقدیر است اما باید در چنین امری همه‌ی جوانب را سنجید. در چنین تصمیماتی که تاثیر آنی و محسوس بر معیشت مردم دارند باید آمادگی افکار عمومی و جامعه را مورد توجه قرار دارد. و درست این است که مدت‌ها قبل از عملیاتی کردن چنین تصمیمی با افکار عمومی نسبت تبعات این تصمیم صحبت شود و مراتب اطمینان خاطر جامعه نسبت سیاست‌های اعمالی به طرق عینی و عملی کسب گردد. در کمتر از یک ماه گذشته شاهد بودیم که صرفا زمزمه‌های حذف ارز تخصیصی و تقدیم لایحه‌ای با این هدف به مجلس چه تاثیری در افزایش قیمت‌ها داشت.

پرواضح است که در شرایط کنونی اعمال چنین تصمیمی، آثار منفی بسیاری در معیشت مردم و سطح رضایت افکار عمومی به دنبال خواهد داشت. با توجه به تاکیدات پیشین شما مبنی برعدم وجود شوک درمانی در سیاست‌های اقتصادی دولت، انتظار می‌رود دولت محترم با در نظر گرفتن تبعات این تصمیم، از عملیاتی کردن این شیوه در شرایط فعلی دست نگه دارد و قبل از اقدام، مقدمات مورد نیاز آن از جمله راه‌های قابل قبول برای کنترل نرخ تورم و ارائه‌ی تضمینات عینی و واقعی به مردم را فراهم کند.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=14404

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.