• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1
بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان علوم پزشکی شهید بهشتی:

تعداد قابل توجهی از پزشکان از ارائه اظهارنامه مالیاتی خودداری می‌کنند

  • کد خبر : 10752
  • 03 بهمن 1397 - 13:04
تعداد قابل توجهی از پزشکان از ارائه اظهارنامه مالیاتی خودداری می‌کنند

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، انجمن اسلامی دانشجویان ۱۳۴۸ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طی بیانیه‌ای درباره مالیات بر درآمد پزشکان در لایحه بودجه ۹۸ نوشت: الزام پزشکان به نصب کارتخوان در مطب جهت پیگیری تراکنش مالی توسط سازمان امورمالیاتی در جلوگیری از فرار مالیاتی موثر است درصورتی که نظام پزشکی و وزارت بهداشت […]

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، انجمن اسلامی دانشجویان ۱۳۴۸ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طی بیانیه‌ای درباره مالیات بر درآمد پزشکان در لایحه بودجه ۹۸ نوشت: الزام پزشکان به نصب کارتخوان در مطب جهت پیگیری تراکنش مالی توسط سازمان امورمالیاتی در جلوگیری از فرار مالیاتی موثر است درصورتی که نظام پزشکی و وزارت بهداشت این موضوع را الزام قانونی نمی‌دانند.

در این بیانیه آمده است: یکی از راهکارهای حفاظت از منافع عمومی جامعه، موضوع چگونگی تهیه، تصویب و اجرای بودجه کل کشور به عنوان مهمترین سند مالی کشور است. از آنجایی که لایحه بودجه سالیانه به طور مستقیم در زندگی مردم تاثیر دارد تصویب بودجه اگر به درستی و با برنامه ریزی انجام نشود زندگی آحاد ملت را با مشکل مواجهه می‌کند.

یکی از منابع مهم درآمدی بودجه هر کشور «مالیات» است و در صورتی که قوانین مربوط به مالیات به درستی تعیین و اجرا شود شاهد اثر گذاری در زمینه های عدالت اجتماعی و حتی اصلاح فرهنگ خواهیم بود.

طبق اعلام سازمان امور مالیاتی و به گفته نوری، ریاست امور مالیاتی استان تهران، از حدود ۲۰ هزار نفر پزشک شاغل در تهران ۱۱ هزار نفر برای عملکرد سال ۹۶ اظهارنامه مالیاتی ارائه کرده اند که میانگین مالیات اعلامی از سوی پزشکان برای هر نفر ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود اما بر اساس آمار و اطلاعات سامانه‌های طرح جامع مالیاتی، این میانگین حدود ۱۴ میلیون تومان تشخیص داده شده است.

این آمار نشان می دهد که تعداد قابل توجهی از پزشکان از ارائه اظهارنامه مالیاتی خودداری می‌کنند و طبق ماده ۲۷۴ قانون مالیات های مستقیم جرم محسوب می‌شود اما تاکنون هیچ گونه برخورد کارسازی از طریق مراجع قضایی صورت نگرفته است.

طبق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور از ۷۰۰ میلیارد تومان مالیات تعیین شده توسط این سازمان برای پزشکان تنها ۱۵۰ میلیارد تومان وصول شده است.

همچنین با فرض اخذ مالیات ۲۰ درصدی ،با محاسبه ای ساده میانگین درآمد هر پزشک سالانه ۲۷ میلیون تومان (ماهانه ۲.۲ میلیون تومان) بدست خواهد آمد که با واقعیت اختلاف فاحشی دارد بنابراین رقم تخمینی۷۰۰ میلیارد که توسط سازمان امور مالیاتی برای مالیات سالانه پزشکان اعلام می شود صحیح نیست.

عدم استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود برای دسترسی به گردش مالی حساب بانکی پزشکان از جمله معضلات در این راستا می‌باشد.

الزام پزشکان به نصب کارتخوان در مطب جهت پیگیری تراکنش مالی توسط سازمان امورمالیاتی در جلوگیری از فرار مالیاتی موثر است درصورتی که نظام پزشکی و وزارت بهداشت این موضوع را الزام قانونی نمی‌دانند.

انجمن اسلامی دانشجویان ۱۳۴۸ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این راستا ضمن درخواست برای شفافیت در ساز و کار مالیاتی، از نمایندگان مجلس تقاضا دارد تا با ایستادگی در برابر لابی گری‌ها و فشارهای سیاسی از سوی برخی پزشکان، نسبت به تصویب این لایحه اهتمام ورزند تا گامی مهم به سوی عدالت برداشته شود.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=10752

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.