• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3
کدخدایی در شورای عمومی اتحادیه دانشجویان مستقل مطرح کرد

تدوین آیین‌نامه‌ برای رفع مشکلات انتخابات/ قانون انتخابات باید شفافیت داشته باشد

  • کد خبر : 9197
  • 17 اسفند 1396 - 12:22
تدوین آیین‌نامه‌ برای رفع مشکلات انتخابات/ قانون انتخابات باید شفافیت داشته باشد

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر لزوم اصلاح قانون انتخابات گفت: با توجه به تکلیفی که رهبری برای این شورا تعیین کردند آیین نامه‌ای را تنظیم کردیم که با اتمام مراحل نهایی، آن را ابلاغ می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مستقل، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در چهارمین شورای عمومی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، گفت: بعد از آنکه رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی انتخابات را ابلاغ کردند اقداماتی با مجلس شروع شد و الان کمیته‌ها و کمیسیونی در این راستا در حال فعالیت هستند و نمایندگان دولت، شورای نگهبان، وزارت کشور و نمایندگان مجلس حضور دارند و تلاش می‌کنند تا یک قانون انتخابات آبرومند تهیه شود.

وی افزود: برای تعیین رجل سیاسی و مذهبی در شورای نگهبان با توجه به تکلیفی که مقام معظم رهبری برای این شورا تعیین کرده‌اند یک آیین نامه‌ای را تنظیم کرده‌ایم که ا‌ن‌شاءالله با اتمام مراحل نهایی، آن را هم برای اجرا ابلاغ می‌کنیم تا مشکلاتی که الان به صورت مصداقی وجود دارند حل شوند.

کدخدایی اظهار کرد: در مجموع این آیین‌نامه تقریباً سه هفته پیش به نتیجه رسیده است البته یکی دو مورد جزئی وجود دارد که اگر در مورد آنها هم به توافق برسیم جزئیات را اعلام می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: اگر تدوین این آیین نامه طول کشیده به خاطر این است که ما مدت زیادی فقط در مورد ابعاد مختلف قضایا مانند رجال سیاسی و مذهبی بحث کرده‌ایم و آقایان نظرات متفاوتی داشته‌اند.

وی افزود: به هر حال امیدواریم که این قضیه هرچه سریع‌تر در شورای نگهبان تمام شود و مجلس هم بتواند یک قانون انتخابات خوبی را تصویب کند تا مقداری از مشکلات رفع شود.

کدخدایی با بیان اینکه در قانون انتخابات مشکلاتی داریم که باید رفع شوند، افزود: بخشی از این مشکلات نیز متوجه باور جامعه است مثلاً در دهه ۶۰ هر کسی به خودش اجازه نمی داد که برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنند ولی الان تصورات و باورهای اجتماعی به هم ریخته و هر کسی می‌خواهد برای ثبت نام اقدام می‌کند و ما باید این وضعیت را اصلاح کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه در کشورهای غربی احزاب به عنوان ابزاری برای کسانی که می‌خواهند در پست‌های سیاسی قرار بگیرند یک آمادگی را ایجاد می‌کنند، تصریح کرد: این فرد چند سالی به فعالیت حزبی می‌پردازد و خود را در حزب نشان می‌دهد سپس در انتخابات کاندیدا می‌شود ولی ما این موقعیت را نداریم و اگر الان بگوییم که انتخابات ریاست جمهوری و مجلس است ببینید که چند نفر برای ثبت نام اقدام می‌کنند.

کدخدایی افزود: اگر ما می‌خواهیم یک نظام مطلوب ۹۰ درصدی در انتخابات داشته باشیم با توجه به این علاقه سیاسی که باعث می‌شود ۱۲ هزار نفر از مردم در انتخابات ثبت نام کنند باید احزاب را راه بیندازیم و جایگاه آنها را در انتخابات روشن کنیم.

وی تصریح کرد: ما الان هم حزب داریم و در انتخابات هم ثبت نام می کنند اما کارکرد آنها تنها در مجلس است و وقتی که فردی از احزاب وارد مجلس می شود همه مسائل را کنار می‌زند به گونه‌ای که هیچ گونه کنش حزبی به مفهوم رسمی و قانونی از آنها نمی‌بینیم.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه قانون انتخابات باید اصلاح شود و شفافیت داشته باشد تا ما هم بتوانیم خوب پاسخگو باشیم، افزود: ما ضعف رسانه‌ای در شورای نگهبان را قبول داریم، البته الان چند ماهی است که وضعیت بهتر شده ولی در هر حال شورای نگهبان نتوانسته آنگونه که باید و شاید در رسانه‌ها حاضر شود و البته علت این مسئله هم این است که شورای نگهبان امکانات اجرایی زیادی ندارد.

کدخدایی افزود: امروز بعضی از قوا چندین خبرگزاری و نشریه دارند با این وجود در آن سالها که ما آمده بودیم نه سایتی داشتیم و نه سخنگویی اما الان چند سالی است که سخنگوی ثابتی پیدا شده است.

وی افزود: سایت شورای نگهبان در حال بازسازی است و پیام رسانه‌های متعددی نیز راه‌اندازی شده است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: یقینا شورای نگهبان نمی‌تواند سیاست زده باشد و کار آن هم یک کار سیاسی نیست در واقع شورای نگهبان در یک مقام داوری و حکمیت قرار دارد و باید نسبت به گروه‌ها و جناح‌های قانونی که در کشور فعالیت می‌کنند و قوانینی که از مجلس می‌آیند بی‌طرف باشد و در هر حال ما نمی‌توانیم نظرات شخصی سیاسی خود را اعمال کنیم.

وی با بیان اینکه انقلاب ما یک انقلاب مردمی، متکی بر پایه‌های مردم و انقلابی بی تعارف بوده است و با کسی تعارف ندارد، افزود: هر کسی که در مسیر انقلاب است سوار قطار انقلاب می شود و هر کسی که خواست از این قطار بیرون می‌پرد. البته ما جلوی او را می گیریم به او کمک هم می‌کنیم که به پایین نپرد و در را هم می بندیم ولی اگر از پنجره خودش را به پایین انداخت دیگر نمی توانیم کاری کنیم.

کدخدایی افزود: دانشجویان به عنوان جوانان این کشور باید با علم اندوزی، ایمان، حضور در جامعه، بصیرت داشتن و دغدغه داشتن راه را برای رشد و پیشرفت کشور مورد توجه داشته باشند.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=9197

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.