• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
17

تحول حکمرانی در راستای رسیدن به تمدن نوین اسلامی

  • کد خبر : 14684
  • 27 بهمن 1400 - 12:34
تحول حکمرانی در راستای رسیدن به تمدن نوین اسلامی
اصل تحول‌خواهی با همت و اراده انسان‌ها رابطه مستقیم دارد. جامعه‌‌ امروز ما تا وقتی که گفتمان عدالتخواهی محقق نشود و در جامعه ما عدالتخواهی عقلانی ظهور و بروز پیدا نکند، تا زمانی که مبانی اصیل انقلاب نگاشته نشود، تا زمانی که به جوانان و دانشجویان و نخبگان علمی آن‌طور که باید توجه نشود، تا زمانی که اصل شایسته‌سالاری مبنا ما قرار نگیرد، تا زمانی که شفافیت عقلانی در امور کشور نباشد، تا زمانی که بودجه عملیاتی مدنظر نباشد و... به این تحول نیاز دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان مستقل،سرکار خانم الهه قربانی؛دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه یاسوج در یادداشتی در روزنامه فرهیختگان گفت:

جامعه ما مدام در‌حال تغییر و تحول است، تحولاتی که تحت‌تاثیر عملکردهای مدیریتی مثل رسانه، اقتصاد، افراد شاخص، زمان و… است. تحولاتی که گاهی هویت‌بخش است و گاهی منشأ بی‌هویتی است.

سیر صعودی تحولات هویت‌بخش جامعه در چهار دهه اخیر را می‌توان در شاخص‌های توسعه‌ اقتصادی اجتماعی، تولید ملی، علم و فناوری، زیرساخت‌های کشور و… مشاهده کرد. فطرتا جامعه‌ زنده و پویا تابع تغییرات و تحولات است. اینکه تنها در چهار دهه‌ اخیر این سیر صعودی دگرگونی‌ها را نسبت به قبل مشاهده می‌کنید؛ حاصل جرقه‌ای در درون ملت شریف ایران بود. رهبر‌ کبیر ‌انقلاب اسلامی ایران، حضرت آیت‌الله خمینی(ره) خوب می‌دانستند که راه رسیدن به موفقیت تنها‌ و ‌تنها از تحول درون می‌گذرد و اساسی‌ترین و اصلی‌ترین جرقه‌ طول تاریخ پرشکوه انقلاب را با تحول درونی زدند و این عنصر دگرگون‌کننده ارزش‌ها، افکار و عقاید انسان‌ها بود که زمینه تحول‌خواهی ملت را فراهم کرد. حضرت‌آقا، امام‌خمینی‌(ره) را امام تحول می‌خوانند. امام یعنی پیشوا؛ و این است آن الگو و پیشوای تحول‌ها که معنای دقیق تحول را به‌دست تحریر درآورد. اینکه هر لحظه بخواهیم نسبت به گذشته بهتر باشیم، اینکه به داشته‌های موجودمان اکتفا نکنیم، اینکه به داشته‌هایمان قانع نباشیم و به‌دنبال پیشرفت باشیم همه خارج از بعد زمان و مکان است و همه را از امام تحول و تحول‌خواه داریم.

انقلاب تکان‌دهنده جهان، حاصل از تحول درونی بود. این تغییرات اساسی که در جامعه‌‌ ما جریان یافت و این طرز متفاوت نگاه به خودمان که باعث خودباوری، اعتمادبه‌نفس، ‌انگیزه و امیدواری بود الان نیز در رگ و پی قشر جوان دیده می‌شود. این طرز دید به کشورمان که باعث تحول در نگاه‌مان به قدرت‌های جهانی شد، این استکبارستیزی، عدالت‌طلبی و آرمان‌خواهی همه حاصل انقلابی است که اصل تحول‌خواهی و دگرگونی را در جامعه بنیان نهاد.

اصل تحول‌خواهی با همت و اراده انسان‌ها رابطه مستقیم دارد. جامعه‌‌ امروز ما تا وقتی که گفتمان عدالتخواهی محقق نشود و در جامعه ما عدالتخواهی عقلانی ظهور و بروز پیدا نکند، تا زمانی که مبانی اصیل انقلاب نگاشته نشود، تا زمانی که به جوانان و دانشجویان و نخبگان علمی آن‌طور که باید توجه نشود، تا زمانی که اصل شایسته‌سالاری مبنا ما قرار نگیرد، تا زمانی که شفافیت عقلانی در امور کشور نباشد، تا زمانی که بودجه عملیاتی مدنظر نباشد و… به این تحول نیاز دارد.

در لحظه تغییر سازنده، در لحظه مطالبه‌ تغییر، در لحظه حرکت برای تغییر، در لحظه لحظه‌های پیش‌روی‌مان نیاز داریم برای رسیدن به اهداف و آرمان‌های اصیل انقلاب‌مان دگرگونی ایجاد کنیم. باید امام را الگو قرار دهیم و این گرایش به بهتر‌خواهی را در خودمان تقویت کنیم. با وجود این سیر صعودی پیشرفت هنوز هم نیاز است خلأهایی که تا الان پر نشده است را پر کنیم. خلأ‌هایی که قطعا فعالیت‌های نوآورانه‌ دانشجویان و نخبگان علمی را می‌طلبد. دانشجویانی که بدون‌ترس، محافظه‌کاری و ملاحظه فریاد برآرند و به‌دنبال تحقق‌بخشیدن به آرمان و اهداف‌شان باشند. تحول در حکمرانی برای گام برداشتن در‌جهت رسیدن به جامعه نوین اسلامی با معنا کردن کلمه تحول مانند امام‌خمینی(ره)، محقق خواهد شد.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=14684
  • نویسنده : الهه قربانی
  • منبع : پایگاه خبری تحلیلی مستقل
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.