• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
1

تحلیل راهبردی جریان‌های موثر در زنده نگاه داشتن یاد حاج احمد متوسلیان

  • کد خبر : 3161
  • 20 تیر 1395 - 5:29
تحلیل راهبردی جریان‌های موثر در زنده نگاه داشتن یاد حاج احمد متوسلیان

این روزها شاید به برکت اکران فیلم ایستاده در غبار جریان‌های مردمی و شاید نیمه مردمی- برخی اصطلاحات کاملا من‌درآوردی اند ولی جواب می‌دهند- زیادی به مطالبه پیگیری وضعیت حاج احمد متوسلیان و سه دیپلمات ربوده شده‌ی دیگر کشورمان از مسئولین می‌پردازند.سوالی که در اولین نگاه به ذهن متبادر می‌شود این است که چنین جریاناتی […]

این روزها شاید به برکت اکران فیلم ایستاده در غبار جریان‌های مردمی و شاید نیمه مردمی- برخی اصطلاحات کاملا من‌درآوردی اند ولی جواب می‌دهند- زیادی به مطالبه پیگیری وضعیت حاج احمد متوسلیان و سه دیپلمات ربوده شده‌ی دیگر کشورمان از مسئولین می‌پردازند.سوالی که در اولین نگاه به ذهن متبادر می‌شود این است که چنین جریاناتی اصولا چه دست‌آوردی برای پیشرفت عمق راهبردی گفتمان انقلاب اسلامی دارند؟

در نگاه اول شاید این طور به نظر برسد که حاج احمد متوسلیان اصولا سالها پیش ربوده شده است و مگر کم سردار از دفاع مقدس به یادگار مانده است که ما اینقدر علاقه به حضور سردار دیگر داشته باشیم آنهم در شرایطی که وی نسبت به اوضاع ۳۰ سال اخیر کاملا بی اطلاع است و خود حضور حاج احمد در ایران می‌تواند محل چالش‌های متفاوتی باشد. بعلاوه این‌که اصلا چه تضمینی وجود دارد که حاج احمد و سه دیپلمات دیگر زنده باشند و حتی شواهدی مبنی بر شهادت مشخصا حاج احمد متوسلیان وجود دارد.

مساله را از دو زاویه می‌توان محل بحث قرار دارد. اول اینکه حاج احمد متوسلیان به فیض اکمل شهادت نائل شده است و دوم این‌که حاج احمد هنوز زنده است. اما فارغ از هر کدام از این دو زاویه نتایج مشخصی در نتیجه‌ی این گونه پویش‌های مردمی به وجود می‌آید.

  • پیگیری‌های قوی دیپلماتیک و غیر دیپلماتیک از طریق حزب الله و با هدایت دیپلمات‌های کشورمان می‌تواند برای همیشه شبهه شهادت حاج احمد و سه دیپلمات دیگر را به پایان برساند و هم خانواده‌ی این چهار دیپلمات و هم خیل ارادتمندان آنها -به خصوص حاج احمد متوسلیان- را از نوعی تردید بیرون می‌آیند.
  • مطالبه‌ی حداکثری مردم برای پیگیری این مساله خود می‌تواند سبب محک زدن و بلکه تشر زدن به برخی جریانات در مدیریت سیاست خارجه‌ی کشورمان شود. به واقع آزادی یا عدم آزادی حاج احمد در وهله‌ی دوم اهمیت قرار دارد نسبت به اینکه دیپلمات‌های بعضا در حال حل شدن در نظم نوین جهانی به چالشی ولو غیر مستقیم با رژیم غاصب صهیونیستی بپردازند و مطالبه‌ی به حقی را از آنان بکنند. شاید تاکنون جریان مخالف با توافق برجام تنها روشی سلبی را برای پیگری مسائل در پیش گرفته بوده است. اما این رویکرد نوعی حرکت ایجابی در حوزه‌ی مطالبات از مردمی و منتقدان از وزارت خارجه محسوب می‌شود.
  • مطالبه‌ی حداکثری مردمی از مسئولین و پیگیری‌های قدرتمند مسئولین در این قضیه حتی اگر به آزادی حاج احمد و سه دیپلمات دیگرمان نیانجامد پیام مهمی دارد برای تمام سردارانی که امروز در جنگ مستقیم و غیر مستقیم با رژیم صهیونیستی قرار گرفته‌اند. به واقع شاید هیچ زمانی چون امروز از لحاظ راهبردی جمهوری اسلامی در مقابله‌ی مستقیم با رژیم صهیونیستی قرار نگرفته بوده است. ایادی رژیم صهیونیستی در سوریه و عراق مشغولند و از طرفی جمهوری اسلامی سرداران زیادی را در این دو کشور و در نقاطی نزدیک به مرزهای این رژیم غاصب مشغول به فرماندهی جریانات جنگی کرده است. طبیعتا اثر مستقیم چنین جریاناتی بر روحیه‌ی سرداران جنگی امروز ما موثر خواهد بود.
  • با این فرض که هر چهار دیپلمات ما به شهادت رسیده باشند نکته‌ی مهمی در بعد فرهنگی قضیه وجود دارد. امروز فیلم ایستاده در غبار که می‌توان آن را فیلمی داخل در گفتمان انقلاب دانست و از طرفی به اعتراف دوست و دشمن فیلمی بس سرپا و قوی است در حال اکران می‌باشد. توجه به این نکته ضروری است که این پیگیری‌ها و جریانات مردمی می‌تواند اثری غیر مستقیم بر روی فروش این فیلم داشته باشد.
  • طبیعتا یکی از مهم‌ترین کارویژه‌های فرهنگی جمهوری اسلامی زنده نگاه داشتن فضا و یاد و خاطره‌ی دفاع مقدس در اذهان و متوسط جامعه است. ورود گاه‌گاه شهدا به شهرها و بالا بردن روحیه‌ی مقاومت مردم یکی از برنامه‌های شاید نانوشته‌ی مسئولین در این حوزه باشد که صد البته محل آفرین گفتن و کاری شایسته‌ی تقدیر است. اما جریان مطالبه‌ای اینچنینی از وضعیت حاج احمد متوسلیان و سه دیپلمات دیگر جریانی بسیار زنده است که در صورت ایجاد درگیری لازم با مخاطب عام می‌تواند برای مدتی سبب بالا بردن همان روحیه و حس دفاع مقدس و در نتیجه بالا بردن روحیه‌ی مقاومت مردمی شود.
لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=3161

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.