• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
21
دبیر سیاسی اتحادیه مستقل مطرح کرد :

تبیین و توجه به افکار عمومی رسالت جدید تشکل‌های دانشجویی

  • کد خبر : 13583
  • 07 مهر 1400 - 15:22
تبیین و توجه به افکار عمومی رسالت جدید تشکل‌های دانشجویی
زینب شوندی دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گقت: مطالبه جهاد تبیین رهبر انقلاب چهار ویژگی اصلی دارد؛ اول اینکه باید مبتنی برمنطق، حقایق و عقلانیت باشد، دوم؛ بر اصول اخلاقی استوار باشد، سوم از بستر فضای مجازی برای تحقق آن استفاده گردد و چهارم ابعاد عاطفی و انسانی آن نیز مورد توجه باشد.

به گزارش پایگاه خبری دانشجویان مستقل به نقل از خبرگزاری فارس، زینب شوندی دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: مسئله تبیین به عنوان یکی از کلیدواژه‌های پرتکرار در سخنان مقام معظم رهبری، که اخیرا در سخنرانی ایشان خطاب به دانشجویان نیز مجدد مورد تاکید قرار گرفت، یکی از مسیرهای اصلی تحقق فرآیند جامعه‌سازی در راستای شکل‌گیری نظام اسلامی است. این اولین بار نبود که ایشان بر مسئله تبیین تاکید می‌کردند و جالب توجه است که دربسیاری از این تاکیدها جمع‌های دانشجویی بیش از سایرین مورد خطاب قرار گرفته‌اند.

وی در ادامه افزود: اساسا انقلاب اسلامی با ساده‌انگاری مسائل، بی‌پاسخ‌ گذاشتن سوالات و بی‌اعتنایی به افکارعمومی شکل نگرفته است. از اساسی‌ترین تفاوت‌های گروه‌های مخالف حکومت پهلوی در مبارزات دهه‌ ۴۰ و ۵۰، همین اهمیت مسئله تبیین است. برخی از این گروه‌ها، به ویژه برخی نحله‌های متولد از تفکرات چپ و مارکسیستی، جایگاه چندانی برای تفهیم مسائل و کارفکری در فضای عمومی جامعه قائل نبودند و برای مبارزه مسلحانه در میدان اصالت بیشتری قائل بودند. در حالی که مبانی فکری انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی(ره)، برای رشد فکری امت و ارتقای سطح فهم جامعه ارزش بی‌بدیلی قائل است.

شکل‌گیری نهضت تبیین اهمیت جدی دارد

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل ادامه داد: البته این ملاحظه‌ جدی به صرف شکل‌گیری انقلاب اسلامی محدود نمی‌شود، بلکه در ادامه مسیر و در طرح‌ریزی سایر ارگان‌های جمهوری اسلامی، چینش ساختارها و ارکان حکومت به نحوی انجام می‌شود که بدون رشد فکری جامعه، شکست و سقوط آن از کارآمدی قابل پیش‌بینی است. یعنی ساختار به گونه‌ای است که بدون تبیین مسائل و مفاهیم برای ملت، معنا و کارکرد خود را به طور طبیعی از دست خواهد داد.

وی گفت: شکل‌گیری نهضت تبیین به معنای حرکت منطقی در جهت بیان حقایق، به دلیل کارکرد ویژه‌ مسئله‌ تبیین در امر جامعه‌سازی اهمیت جدی دارد. تبیین در حقیقت بهترین رویکرد کنونی در برخورد با افکار عمومی است و به عنوان وسیله‌ای برای تقویت اعتماد عمومی، اهمیت مضاعفی می‌یابد.

شوندی افزود: این مطالبه که باید در دستور کار فعالین دانشجویی قرار بگیرد، چهار ویژگی اصلی دارد؛ اول اینکه باید مبتنی برمنطق، حقایق و عقلانیت باشد، دوم؛ بر اصول اخلاقی استوار باشد، سوم از بستر فضای مجازی برای تحقق آن استفاده گردد و چهارم ابعاد عاطفی و انسانی آن نیز مورد توجه باشد. در واقع در تبیین، ما با ذهن‌ها و قلب‌ها به طور توامان روبرو هستیم و این نکته‌ای است که در اغلب موارد مورد غفلت قرار می‌گیرد.

زمین بازی عوض شده است

این فعال دانشجویی تصریح کرد: تحقق این مطالبه، ملزومات خاص خود را دارد و نهاد‌های مختلفی در این زمینه می‌توانند ایفای نقش کنند، اما در این میان نقش دانشجویان نقش ویژه‌تری است؛ چرا که این  ملزومات با ذات و اقتضائات قشر دانشجو نیز هماهنگی دارد. دانشجویان دغدغه‌مند انقلاب اسلامی و به خصوص دانشجویان فعال در تشکل‌ها، از مستعدترین افرادی هستند که می‌توانند در این زمینه فعالیت موثر داشته باشند.

وی گفت: اکنون در بسیاری از کشورهای جهان، در کنار رسانه‌های رسمی، رسانه‌‌هایی قدرتمند در بسترهای مختلف و خصوصا فضای مجازی شکل گرفته است و دیگر نمی‌توان تمام توجه خود را به صداوسیما معطوف کرد. باید بپذیریم که صدا و سیما به دلایل مختلف، که اکنون محل بحث آن نیست، کارکرد حداکثری خود را از دست داده است، آمارها نشان می ‎دهد که حدود ۶۴ درصد از شهروندان رده‌ سنی ۱۸ تا۲۹ سال، اخبار مدنظر خود  را از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند و این به طور خلاصه به این معناست که زمین بازی عوض شده است.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل اضافه کرد: در قدم اول باید این تغییر را درک کرد تا بتوان برخوردی هوشیارانه و هوشمندانه با آن داشت. در واقع در فضای مجازی، اکثریت حاضران، اعم از تولید کنندگان و مصرف کنندگان محتوا را جوانان تشکیل می‌دهند و بیش از هر قشر دیگری به اقتضائات و قواعد کار در این فضا اشراف دارند.

وی گفت: در این بین، دانشجویان به عنوان کسانی که ارتباط و دسترسی بیشتری با اساتید و مراکز علمی دارند، در زمینه تولید محتوا و جریان‌سازی اهمیت ویژه‌تری می‌یابند. بنابراین اگر قرار است پرچمداری برای فعالیت در این فضا تعیین کرد، باید به سراغ این قشر رفت.

بی‌تفاوتی در مقابل ابهامات، زمینه را برای سواستفاده‌‌ دشمنان فراهم می‌کند

شوندی ادامه داد: در قدم دوم باید دغدغه‌ها و سوالات روز جامعه را شناخت و متناسب با نیاز موجود، تولید محتوا داشت. فعالین دانشجویی به واسطه رسالت خود و به واسطه خاستگاه خود که از متن مردم است، فهم نسبتا نزدیکی با واقعیت‌های روز جامعه دارند. در این میان متاسفانه همیشه شاهد بوده‌ایم که برخی در مواجهه با چالش‌ها و سوالات روز جامعه، رویه‌ی سکوت را در پیش می‌گرفتند که این خود موجب ایجاد ابهام و سردرگمی بیشتر می‌شد.

وی گفت: این درحالی است که وجود پرونده‌های همیشه ‌باز راجع به برخی سوالات در افکار عمومی، به مرور زمان و در صورت عدم پاسخ، به طور خودکار موجب قطعی شدن گزاره‌های غلط قبلی و سست‌بنیاد کردن تعاملات بعدی می‌شود. بی‌تفاوتی در مقابل این ابهامات، آب گل‌آلودی است که زمینه را برای سواستفاده‌‌ی دشمنان فراهم می‌کند.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل یادآور شد: در قدم سوم نیز باید توجه داشت که بنیه محتوایی و مطالعاتی تا چه اندازه در این مسیر مورد نیاز است. یقینا از الزامات تحقق شایسته‌ مسئله تبیین، مطالعه‌ مستمر و به روز است. امکان انتشار هر نوع محتوایی در فضای مجازی موجود است و فرآیند اعتبار سنجی در این فضا نه توسط یک نهاد ناظر بیرونی، که قبل از انتشار و توسط خود افراد انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: بیان این نکات قرار نیست کار را سخت و غیر ممکن کند، اما باید توجه داشت که یکی از راه‌های تخریب یک فرد یا یک جریان، ” بد دفاع‌کردن” از آن است. خود این مطلب موجب ایجاد دافعه خواهد شد. به همین خاطر است که مسائل اخلاقی در این مسیر اولویت می‌یابد، به همین خاطر است منطق اهمیت یافته و عقلانیت و آگاهی به عنوان پیش‌زمینه‌های تبیین مطرح می‌گردد.

بسیاری از مسائلی که در فضای مجازی ترند می‌شوند، دغدغه‌ی واقعی مردم نیستند

وی گفت: نکته مهم دیگر اینکه باید از صرف واکنش نشان دادن به مسائل موجود عبور کرده و کنشگری و جریان‌سازی را نیز در اولویت قرار داد. بسیاری از مسائلی که در فضای مجازی ترند می‌شوند، دغدغه‌ی واقعی مردم نیستند، اما جوسازی کاذب رسانه‌ها اینطور القا می‌کند که به طور مثال اکنون دغدغه‌ی همه‌ی زنان ایرانی مسئله حضور در ورزشگاه است، در حالی که پرواضح است مشکلات جدی‌تری درحوزه‌های مختلف مربوط به زنان وجود دارد که در هیاهوی موجود دیده نمی‌شود.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان گفت: تشکل‌های دانشجویی به واسطه ذات شبکه‌ای و سازمان‌یافته‌ی خود، تریبون‌های در اختیار در فضای مجازی، حضوری، مکتوب و تصویری، درگیری با مسائل روز و برنامه‌های مطالعاتی مستمری که دارند، می‌توانند نتایج مثبتی را در تحقق نهضت تبیین حاصل کنند.

بسیاری از شبهات با غرض‌های سیاسی و منفعت‌طلبانه‌ صاحبان قدرت ایجاد شده است

وی ادامه داد: حقیقت بسیاری از آرمان‌ها و بنیان‌های حکومت اسلامی که امروزه با شبهات مختلف زیر سوال رفته است مانند عدالت، آزادی، مردم‌سالاری، رد دوگانه‌های کاذب و ساختگی، که با غرض‌های سیاسی و منفعت‌طلبانه‌ صاحبان قدرت ایجاد شده است، مانند دوگانه دیپلماسی و میدان و بسیاری از نظام مسائل خرد و کلان دیگر، زمین وسیعی را ساخته است که نیازمند حضور جهادی دانشجویان دغدغه‌مند، به ویژه تشکل‌های دانشجویی است.

 

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=13583

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.