• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
20
یادداشت سجاد مشهدی حسن قائم مقام سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان

تاکتیک پاسخ متقابل، مهمترین عامل بازدارنده

  • کد خبر : 13226
  • 13 اردیبهشت 1400 - 2:04
تاکتیک پاسخ متقابل، مهمترین عامل بازدارنده
عصر روز جمعه 7/9/99 در حالیکه ذهن ها درگیر اخبار تعطیلی ادارات در هفته پیش رو برای کنترل اپیدمی بود، ناگهان یک اتفاق تلخ در راس تیتر اخبار جهان ظاهر شد و ایران را در شوک فرو برد. دکتر محسن فخری زاده، دانشمند هسته ای و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع، روز جمعه در منطقه آبسرد دماوند در یک عملیات تروریستی به شهادت رسید.

در ابتدا کسی چیز خاصی درباره شخصیت و جایگاه علمی شهید نمی دانست اما بعد از روشن شدن موضع گیری های مقامات سیاسی دنیا به خصوص، مقامات اسرائیلی که یکیشان، فخری زاده را سلیمانی صنعت هسته ای نامیده بود، ماجرا برایمان روشن تر شد؛ حالا اما پس از گذشت دو روز از به شهادت رسیدن دکتر فخری زاده، سوالات جدی تری در اذهان عمومی وجود دارد که سعی میکنیم پاسخ اکثر این سوالات را در دو سوال اساسی و مهم، بیان کنیم.

سوال اول این که چه عواملی موجب شده که دکتر فخری زاده در این زمان مورد ترور قرار گیرد؟

سوال دومی که مطرح می شود این است که حال بعد از چنین اتفاقی کشور ما باید چه موضعی بگیرد؟

برای پاسخ به سوال اول ابتدا باید شخصیت شهید را مورد بررسی قرار دهیم. نشریه ها و رسانه های متعددی در چندین سال گذشته مدعی نقش مهم شهید فخری زاده در برنامه هسته ای ایران بودند و هستند. بسیاری از این ها، مدعی هستند که شهید فخری زاده در حال انجام پروژه ساخت سلاح هسته ای بود! البته موضع جمهوری اسلامی ایران درباره ساخت بمب هسته ای با فتوای چندین سال پیش رهبری که استفاده از بمب اتم را حرام اعلام کرده بودند، کاملا واضح و مشخص است و این رسانه ها، مشخصا قصد بر نشان دادن چهره ای جنگ طلب از جمهوری اسلامی ایران را دارند.

درباره سطح علمی و فعالیت های شهید فخری زاده هم مطالب زیادی وجود دارد. به طور مثال نشریه آمریکایی “فارن پالیسی” چند سال پیش لیستی را منتشر می کند و در آن لیست شهید فخری زاده در لیست ۵۰۰ نفر قدرتمند ترین افراد جهان دیده می شود. آنگونه که نشریه فارن پالیسی نوشته، این افراد در واقع ۷ میلیونیوم درصد از جمعیت کل جهان به شمار می روند، اما بیشترین تاثیرگذاری را در سیاست و اقتصاد بین الملل دارند.

مستندات بسیاری موجود است که نشان می دهد موصاد سال هاست قصد ترور شهید فخری زاده را داشته. به طور مثال رونن برگمن، نویسنده اسرائیلی در کتابش با عنوان “برهخیز و تو زودتر بکش” – تاریخ سری ترور های هدفمند اسرائیل – نوشته است، پس از آنکه سازمان جاسوسی موصاد، برنامه ای را برای ترور دانشمندان هسته ای ایران آغاز کرد، فخری زاده یکی از اهداف احتمالی بود که در فهرست ترور اسرائیل قرار داشت. برنامه ترور رژیم صهیونیستی آن طور که برگمن توضیح داده از می ۲۰۰۳ طراحی شد. دو سال پیش بنیامین نتانیاهو، رئیس جمهور خونخوار اسرائیل هم در یک سخنرانی پس از ارائه اطلاعاتی درباره فعالیت های هسته ای ایران، به نام شهید فخری زاده اشاره کرده و گفته بود:«این ها سخنانی است که در مورد دکتر محسن فخری زاده رئیس طرح آماد گفتم. نام فخری زاده را به یاد داشته باشید.»

اگر بخواهیم کمی دقیق تر شخصیت و جایگاه علمی شهید را بررسی کنیم می توانیم بپردازیم به صحبت های شب گذشته دکتر فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و رئیس کمیسیون انرژی مجلس، دوست و همکار شهید فخری زاده – چند سال پیش ایشان هم ترور شدند که بحمدالله ناموفق بود- که این طور جایگاه علمی شهید را معرفی کردند: «شهید فخری زاده، موثرترین فرد کشور در صنعت هسته ای بودند. ایشان کسی بودند که با مدیریتشان، متخصصان زیادی را در اوایل دهه هفتاد دور همدیگر جمع کردند و این افراد، نقشه راه صنعت هسته ای کشور را تهیه کردند. کسانی مثل شهید علیمحمدی و شهید شهریاری، در تهیه آن نقشه راه کمک کردند. این کارها سرلوحه کار ما در صنعت هسته ای شد. خود شهید فخری زاده متخصص درجه یکی در اندازه گیری تابش های هسته ای و محاسبات هسته ای بودند و از قدرت مدیریت بسیار بالایی بهره مند بودند. ایشان یکی از قدرتمند ترین افراد کشور در پشتیبانی از صنعت هسته ای بودند.» بررسی این مستندات همه نشانگر انگیزه سیاسی رژیم صهیونیستی برای ترور اخیر است.

مسئله دیگری که در سوال اول باید به آن پرداخته شود، نقش عوامل مختلف در این ترور ناجوانمردانه است. یکی از عوامل مهمی که کارشناسان مسائل سیاسی در چند روز اخیر بسیار روی آن تاکید داشته اند، نقش بازرسان آژانس در ترور اخیر است. بازرسان آژانس به تعبیر بعضی از تحلیلگران آمریکایی ، مهره های سازمان های جاسوسی برای دریافت اطلاعات هستند.

علی اصغر سلطانیه، نماینده سابق ایران در آژانس، درباره چرایی منع مصاحبه دانشمندان ایرانی با بازرسان آژانس گفته بود: نام دانشمندان هسته ای ایران که در بازرسی های آژانس همکاری دارند توسط آژانس علنی شده و هدف ترور سازمان های جاسوسی آمریکا و اسرائیل قرار می گیرند.

همین تجربه تلخ سبب شد تا زمانی که در مذاکرات برجام، بحث مصاحبه با دانشمندان هسته ای پیش آمد، رهبر معظم انقلاب به شدت در برابر آن موضع گیری کردند. البته در گزارش هایی که بازرسان آژانس از بازدید های خود در ایران نوشته اند، حتی محل کار دانشمندان هسته ای بالاخص شهید فخری زاده هم ذکر شده بود.

وقتی درب کشور را به بهانه برجام و پروتکل های الحاقی به روی بازرسان آژانس(بخوانید سربازان پیاده نظام سرویس های جاسوسی) باز میگذاریم تا هر وقت میخواهند بیایند و از تاسیسات دیدن کنند و گزارش دقیق بنویسند، این احتمال تا حد زیادی مطرح است که موساد با تکمیل اطلاعاتش پس از این همه سال حالا راحت تر بتواند دست به ترور سلیمانی صنعت هسته ای بزند!

مسئله تضعیف درونی کشور هم از دیگر اهدافی است که مشخصا از مهمترین اهداف ترور اخیر است. اگر به رسانه های معاند فارسی زبان از بی بی سی و ایران اینترنشنال گرفته تا صدای آمریکا و رادیو فردا نگاهی بیندازیم، متوجه می شویم که تا چه اندازه قصد تحقیر و گسستگی درونی ایران را دارند. مرتبا در اخبارشان سعی بر این دارند که به جامعه مخاطب القا کنند، ایران در حال حاضر نمی تواند پاسخی درخور به اتفاق اخیر بدهد. نکته ای که روی آن دست گذاشته اند، تفاوت شرایط فعلی و شرایط پارسال بعد از ترور حاج قاسم است. یعنی نکته ای که تلویحا خودشان می پذیرند این است که سیلی ایران در واکنش به شهادت رساندن حاج قاسم، سیلی محکمی بوده اما حالا ایران توان زدن چنین سیلی را ندارد.

پس این نکته بسیار قابل تامل است که دشمن بر شرایط و بازدارندگی ما کاملا آگاه است و باید تاسف خورد به حال کسانی که در داخل کشور، پس از ترور شهید فخری زاده عمدا یا سهوا دست به تضعیف عامل بازدارندگی ایران زدند و جوسازی کردند که ایران حتی در زمان حاج قاسم هم پاسخ درخوری به طرف مقابل نداده و ایران توانایی مقابله به مثل را ندارد! در حالیکه مرور چند سال اخیر نشان می دهد ما در برهه های زمانی مهم واکنش های درخوری به دشمن داده ایم. یادتان هست آمریکا و سایر کشورها اراده کرده بودند که بشار اسد را سرنگون کنند؟ اما جمهوری اسلامی محکم ایستاد و گفت بشار باید بماند و ماند. کشور های منطقه و حتی ونزوئلا هم این بار محل رویارویی ایران و آمریکا شد.

یا می توان به صورت اجمالی به پاسخ های چند سال اخیر ایران به اقدام های تروریستی پرداخت. شلیک ۶ فروند موشک بالستیک بر مواضع داعش در دیرالزور سوریه، در پاسخ به حادثه تروریستی مجلس، بازدارنده نبود؟ عملیات ضربت محرم(در پاسخ به جنایت تروریستی اهواز) که در آن ۶ فروند موشک بالستیک میان برد شلیک شد و ۷ فروند پهپاد رزمی، مواضع و مقرهای تجمع و پشتیبانی تروریست ها را بمباران کردند، عامل بازدارندگی نداشت؟ یا موشک باران عین الاسد، بزرگترین پایگاه آمریکا در عراق که بعد از جنگ جهانی دوم بی سابقه بود، بازدارنده نبود؟ به نظر می آید مسئله ای که موجب این اتفاق شد، محاسبات ذهنی طرف اسرائیلی است که در پاسخ به سوال دوم به آن اشاره می کنیم.

سوال دوم که مطرح می شود چگونگی موضع گیری ایران است. برای واکنش و موضع مناسب نسبت به طرف اسرائیلی، باید در ابتدا محاسبات طرف اسرائیلی را مورد ارزیابی قرار داد. کیان عبداللهی سردبیر خبرگزاری تسنیم در یادداشتی به دو نکته مهم با عنوان ترور محاسبات احتمالی طرف اسرائیلی اشاره کرد. نکته اول اینکه متاسفانه از طرف برخی سیاسیون در این چند روز می شنویم که از واژه هایی تحت عنوان صبر استراتژیک استفاده می کنند و حتی روزنامه آرمان ملی تیتر می زند، “تله تنش” و بعد با وقاحت تمام در حالیکه هنوز خون شهید فخری زاده خشک نشده مصاحبه با صادق زیبا کلام را کار می کند و حرف از بهتر بودن برجام ۱۴۰۰ می زند!

منظور از این تله تنش چیست؟ منظور این است که اسرائیل برای ما دامی پهن کرده و در صورت واکنش جدی به این اتفاق ما در زمین اسرائیل بازی کرده و ممکن است توافق آینده با بایدن دچار مشکل شود! بهتر است واکنش را به زمان دیگری موکول کنیم تا آن زمان میوه های برجام را چیده ایم و آن موقع وقت پاسخ متقابل است! غلط بودن این استراتژی به هزار و یک دلیل مشخص است و اینجا مجالی برای توضیح آن نیست اما مسئله ای که قابل تامل است، این هست که چه بسا طرف اسرائیلی روی همین محاسبه بعضی سیاسیون ما حساب باز کرده باشد و بخواهد با این محاسبه ما، مرتبا ضربه بزند. ما باید همین طور بنشینیم و ضربه های متعدد بخوریم و صبر کنیم تا شاید در آینده ای دور، برجام میوه دهد؟!

نکته دومی که آقای عبداللهی به آن اشاره می کند این است که به جای این کار ما می توانیم با واکنشی بازدارنده ضربه متقابل را به او بزنیم تا او سر جایش بنشیند. در این صورت اگر طرف آمریکایی هم صادق باشد و قصد مذاکره داشته باشد، طرف اسرائیلی را سر جایش می نشاند و پای میز مذاکره هم می آید. در واقع این اقدام یک محک خوب برای سنجیدن آمریکایی ها هم هست.

ما باید زاویه دیدمان را وسعت بخشیم و از بالا به اتفاقات این چند سال اخیر منطقه نگاه کنیم. اسرائیل توسعه طلب ترین حکومت این منطقه است که از روز اول با اشغال به وجود آمده و روزی نبوده که جنگ افروزی خودش را کنار گذاشته باشد. در این بین تنها کسی که توانسته این سگ هار( این تعبیر از اسرائیل را خود موشه دایان، وزیر خارجه اسبق اسرائیل بیان کرده بود) را مهار کند، ایران و متحدانش بوده اند.

اسرائیل چندین سال است که دیگر از موضع حمله و گرفتن مناطق جدیدتر، به موضع دفاع از مناطق قبلی رفته و روز به روز ایران و متحدانش در منطقه اسرائیل را بیشتر از پیش تهدید می کنند. تا چندین سال پیش سوریه، یکی از متحدان مهم ایران، دچار تنش های زیادی بود که آینده کشور سوریه را دچار خطر جدی کرده بود اما حالا پس از این چند سال مرز های سوریه و اسرائیل کاملا مشخص شده و موشک ها هم آماده شلیک است. به همین علت ما باید این ضربه ای را که خورده ایم با پاسخی متناسب، فکر شده و به دور از احساسات به بهترین نحو ممکن بدهیم.

گزینه های زیادی هم روزی میز است. از گزینه های نظامی گرفته تا همین طرح اخیر که مجلس دو فوریت آن را به تصویب رسانده و طبق همین طرح دولت طبق یکی از ماده های آن مکلف است، سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای بالای بیست درصد به طور کامل تامین کند. و طبق یکی دیگر از ماده های این قانون، دولت موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات ۴+۱ در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع موانع برای صادرات و فروش نفت ایران، دو ماه پس از تصویب این قانون اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند. ان شاءالله همان طور که رهبری فرمودند هم اقدام جدی برای برخورد با عوامل و آمران این جنایت صورت گیرد و هم راه روشن شهید فخری زاده را شاگردان مکتب او می پیمایند.

أَمْ یُرِیدُونَ کَیْدًا فَالَّذِینَ کَفَرُوا هُمُ الْمَکِیدُونَ

آیا می خواهند نقشه شیطانی برای تو بکشند؟! ولی بدانند خود کافران در دام این نقشه ها گرفتار می شوند!

سوره الطور، آیه ۴۲

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=13226

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.