• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3
خوش چهره در گفتگو با مستقل نیوز:

بیکاری به حد نگران کننده ای بالاست

  • کد خبر : 5224
  • 13 بهمن 1395 - 8:58
بیکاری به حد نگران کننده ای بالاست

درحاشیه برنامه سخنرانی دکتر خوش چهره نماینده اسبق مجلس در جهاد اکبر۱۵ ، جناب دکتر خوش چهره با حضور در غرفه پایگاه خبری تحلیلی مستقل  به گفتگوی با خبرنگار مستقل نیوز پرداختند. ایشان در پاسخ به سوال خبرنگار مستقل نیوز مبنی بر اینکه : “شرایط کلی شاخص های اصلی اقتصاد را چطور ارزیابی می کنید؟” […]

درحاشیه برنامه سخنرانی دکتر خوش چهره نماینده اسبق مجلس در جهاد اکبر۱۵ ، جناب دکتر خوش چهره با حضور در غرفه پایگاه خبری تحلیلی مستقل  به گفتگوی با خبرنگار مستقل نیوز پرداختند.

ایشان در پاسخ به سوال خبرنگار مستقل نیوز مبنی بر اینکه :

“شرایط کلی شاخص های اصلی اقتصاد را چطور ارزیابی می کنید؟” پاسخ دادند:

شرایط کلی شاخص های اصلی انقلاب را باید تعریف کرد،مثلا شاخص اصلی کلان اقتصادی مانند سرمایه گذاری اشتغال مصرف بیکاری تورم که بعد از فشار تحریم ها و ضعف هایی که در تصمیم گیری ها داشتیم.این شاخص ها دچار اختلالاتی هست،ما تورم بالایی داشتیم و برای برخی هاهنوزم قابل قبول نیست.

وی گفت:دولت ادعا کرده شتاب این ها را گرفته ولی هنوز خودسطح قیمت ها بالاست متعاقبا خود شاخص ها مثل بیکاری به حد نگران کننده ای بالاست، بیکاری واقعی بالای ۱۰میلیون است. مخصوصا قشر تحصیل کرده که بخشی از عمرش رادر دانشگاه گذاشته الان انتظار شخصی خودش خانواده و جامعه از این سرمایه گذاری است که جواب نمیدهد بنابراین شاخص های کلان همه جای بحث دارد در جای قابل قبولی نیستیم دوستان در دولت و مجلس با تفسیرهایی که بعضی از این شاخص ها می کنند.سعی میکنند شاخص ها را لطیف تر نشان بدن. مثلا سطح بیکاری را به آن صورت نشان نمیدهند.

ایشان افزودند:یا بر عکس نسخه ای که میدهند تحت عنوان نرخ رشد اقتصادی خیلی از مشکلات با نرخ رشد اقتصادی که همان درصد تغییرات تولید ناخالصی ملی حل میشودشاخصه هشت درصد را مطرح میکنند. با اینکه هشت درصد ایراداتی دارد، ولی با این حال هرچه رشد اقتصادی بالا باشد اگر همه ی موازینش درست باشد اشتغال از دل همین رشد اقتصادی بالاتر بوجود بیایدوهم چنین شاخص هایی از این نوع ولی بعدش که نگاه میکنیم میبینیم نرخ های رشد اقتصادی در دولت های بعد از جنگ نرخ های رشد بالایی را میگویند که این هابا آن هایی که در عمل اتفاق می افتاد شکاف معناداری داشته است. مادر اقتصاد بعد از جنگ به این نرخ ها نرسیدیم، به این نرخ ها ۶یا۸ درصد نرسیدیم  بالاترینش ۴/۴درصد بود. ولی موقعی که میبینیم هشت درصد محقق نشد قبلا هم رییس جمهور میگفتن من نرخ رشد اقتصادی که تحویل گرفتم منفی پنج و چهار دهم بود ولی الان میگویند منفی شش و دو دهم به معنی این نبود که ما هشت پله قرار بوده برویم بالاولی پنج پله آمدیم پایین.

ما اگر بخواهیم به اشتغال پاسخ دهیم باید ببینیم چه قدر منابع امکانات داریم که مبنای این سرمایه گذاری و ارتباط چیست؟ دولت هابرمبنای امکانات نرخ رشد تعیین میکنند.به ضرورت نگاه نمیکنند به امکانات نگاه میکنند. به خاطر همین است که به این هدف گذاریها نمیرسیم.

هم چنین در جواب سوال”نقش بانک ها در اقتصاد ایران و اقتصاد ملی چطوراست؟” پاسخ دادند:

یک اقتصاد ملی داریم که هویت بخشش تولید ملی که از آن به درآمدملی می رسیم که در امد رفاه و بهبود زندگی را بالا میبرد ما برای این که رفاه خوبی داشته باشیم درآمد پایدار باید داشته باشیم ک درامد نفتی پایدار نیست.

تولید ملی زیر ظرفیت تولید میکند.

زیر ۴۰درصد یعنی از ۵۰یا۶۰درصدظرفیت کشور استفاده نمیشود.

سیاست های ارزی پولی مالی تجاری در راستای حمایت از تولید نیست وزیر اقتصاد هم گفته است که سیاست های مالیاتی ناعادلانه است چون فشار بر روی تولید و حقوق بگیران است.

نه روی سوداگران و دلالان و واسطه گران.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=5224

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.