• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
1
علیرضا فیروزی:

“به نام فساد، به کام بن سلمان”

  • کد خبر : 7230
  • 20 آبان 1396 - 15:40
“به نام فساد، به کام بن سلمان”

اخیرا تحولات منطقه ای سرعت بیشتری به خود گرفته و این تحولات در حالی است که کشورهایی از جمله عربستان قصد پررنگ تر کردن نقش خود در منطقه را دارند. پرواضح است که عربستان اکنون در پی تقویت هژمونی از دست رفته‌اش بر آمده و از هیچ اقدامی در جهت نیل به اهداف مزدورانه خود […]

اخیرا تحولات منطقه ای سرعت بیشتری به خود گرفته و این تحولات در حالی است که کشورهایی از جمله عربستان قصد پررنگ تر کردن نقش خود در منطقه را دارند.

پرواضح است که عربستان اکنون در پی تقویت هژمونی از دست رفته‌اش بر آمده و از هیچ اقدامی در جهت نیل به اهداف مزدورانه خود که همان سیاست های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه است فروگذار نمی‌کند.

تحرکات اخیر عربستان در منطقه و به بیانی دیگر، سیاست های خارجی که در پیش گرفته است، نه تنها بی ارتباط با تحولات داخلی این کشور نیست، بلکه می‌توان آنها را جلوه‌ای از اتفاقات داخلی این کشور دانست.

با توجه به اینکه کنش های داخلی و عزل و نصب های اخیر در عربستان، به نوعی بی سابقه بوده است، احتمال آن می‌رود که در پشت پرده این تغییرات، مسائلی غیر از آنچه رسماً اعلام شده وجود داشته باشد و در این میان شاید بتوان از محمد بن سلمان ۳۲ ساله، ولیعهد این کشور، به عنوان مهمترین بازیگردان سیاست های داخلی و خارجی یاد کرد که این روزها خود را برای رسیدن به پادشاهی این کشور آماده می‌کند.

محمد پسر ارشد سلمان بن عبدالعزیز پادشاه کنونی عربستان است که پس از روی کار آمدن پدرش، به سرعت وارد چرخه قدرت شد و حال با اینکه مسیر نسبتاً همواری برای رسیدن به پادشاهی عربستان دارد، اما می‌توان گفت در این مسیر، قطعاً با چالش هایی نیز مواجه خواهد بود.

در شرایط فعلی، که سلمان بن عبدالعزیز قدرت را در دست دارد، بهترین فرصت برای محمد است تا به پشتوانه قدرت پادشاهیِ پدر، رقبا را یکی پس از دیگری حذف و چالش هایی که بر سر راه پادشاهی دارد را مرتفع کند. چرا که می‌داند پس از مرگ سلمان بن عبدالعزیز، دیگر شرایط برای او مثل الان مساعد نخواهد بود و قطعا رقبایی مقابلش قد عَلَم خواهند کرد و از این رو، می‌کوشد تا رقبای خود را به بهانه های مختلف از سر راه بردارد وکه به همین جهت، طی ماه های گذشته افراد زیادی از جمله محمد بن نائف، ولی عهد وقت را از سر راه برداشت.

طی روزهای گذشته نیز، اخباری از بازداشت حدود ۴۰ نفر از شاهزادگان سعودی به اتهام فساد منتشر شد که در جای خود اقدامی بی سابقه و قابل توجه است.
ذات مبارزه با فساد بسیار مطلوب و پسندیده است، اما نکته اینجاست که به زعم کارشناسان مسائل سیاسی، نظام بسته عربستان و قدرت مطلق درباریان، به خودی خود فسادخیز است و لذا وجود فساد میان شاهزادگان خیلی دور از ذهن نبوده و نیست. لذا بنظر می‌رسد این بازداشت ها به نام مبارزه با فساد اما با هدفی دیگر توسط محمد بن سلمان صورت گرفت است که علی‌رغم تحلیل اخیر واشنگتن پست که این بازداشت ها را برای او مشکل ساز دانست، دستگیری شاهزاده های سعودی بسیار به وی در جهت حذف رقبایش از عرصه قدرت کمک می‌کند و بطور کلی به نفع او رقم خواهد خورد.

همچنین در داخل کشور، اخیراً تغییرات و اصلاحاتی در جهت آزادی های بیشتر انجام شد که از جمله آنها می‌توان به رفع محدودیت هایی برای خانم ها در عرصه های اجتماعی اشاره کرد که بن سلمان از این طریق قصد دارد خود را در میان عموم مردم عربستان محبوب کند.

همچنین در بحث خارج از کشور، راهبرد دیگر محمد بن سلمان، برای به رسیدن به پادشاهی، نشان دادن یک چهره مقتدرانه از خود در قبال مسائل خارجی است که با حمایت آمریکا دست به جنایاتی در منطقه و از جمله یمن زده است و اخیرا نیز در خاک عربستان، سعد حریری نخست وزیر لبنان را مجبور به استعفا کردند تا به بدنه جبهه مقاومت و حزب الله لبنان ضربه بزنند و در نهایت با تحولاتی که در پی آن هستند، عربستان را به عنوان برادر بزرگتر کشور های عربی مطرح کرده و از این طریق نفوذ ایران در منطقه را نیز کاهش دهند.

لذا اگر همه اقدامات بن سلمان در مدت اخیر را در یک بسته ببیینیم، چیزی جز تلاش برای تحکیم جایگاهش به عنوان ولی عربستان، و رسیدن به پادشاهی این کشور نیست که دور از ذهن نیست که در آینده ای نزدیک و حتی در زمان حیاط سلمان بن عبدالعزیز هم اتفاق بی‌افتد.

کشور عربستان مخوصاً با روی کار آمدن محمد بن سلمان بی تجربه، با بحران های منطقه ای مختلفی از جمله بحران یمن و مشکل کشورهای عربی با قطر، دست و پنجه نرم می‌کند که به انزوای عربستان در منطقه دامن زده است. در داخل نیز تغییرات و جابجایی های خلاف عرفی که اخیراً انجام شد، عملاً زمینه بروز اختلاف و جنگ داخلی را فراهم آورده که اساساً همه اینها موج نگرانی گسترده ای نصبت به پادشاهی او به دنبال داشته است.

 

علیرضا فیروزی – عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=7230

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.