• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8
عبدالملکی در نشست اقتصادی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه قم مطرح کرد؛

به دولتی نیازمندیم که انقلاب اقتصادی به پا کند/ دولت دیپلماتیک فهم اقتصادی ندارد.

  • کد خبر : 13355
  • 19 اردیبهشت 1400 - 8:15
به دولتی نیازمندیم که انقلاب اقتصادی به پا کند/ دولت دیپلماتیک فهم اقتصادی ندارد.
عبدالملکی در پاسخ به این سوال که انقلاب اقتصادی توسط چه کسی و به چه صورت باید انجام شود، گفت: این امر باید توسط دولت انجام شود اما مردم نیز در تحقق آن دو نقش دارند، اول اینکه مردم باید دولتی انتخاب کنند که عزم در انقلاب اقتصادی داشته باشد و دوم اینکه برای تحقق آن انقلاب اقتصادی به دولت کمک کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان مستقل،حجت‌الله عبدالملکی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در نشست اقتصادی «چوب خط» که توسط واحد خواهران انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه قم برگزار شد، در پاسخ به این سوال که ماندن در برجام چه تاثیری بر اقتصاد ایران خواهد داشت، بیان کرد: مهم ترین پروژه برجام توقف ایران است. ما در یک جریان تمدنی و یک مقطع حساس تیکاف تمدنی هستیم. به یک اقتصاد قدرتمند که مبتنی بر داشته‌های خودش، خود را بسازد نیاز داریم که همان اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد مقاومتی یعنی ما خودمان را از چنگال اقتصادی که آمریکایی‌ها برایمان ساختند نجات دهیم و براساس داشته هایمان خود را تربیت کنیم و به یک اقتصاد تولیدی بسیار قوی تبدیل شویم. در این صورت است که می‌توانیم مرجعیت جهانی در حوزه اقتصاد پیدا کنیم. هم در تئوری‌های اقتصادی و هم در اینکه یک اقتصاد قدرتمند داشته باشیم.

وی ادامه داد: مهم‌ترین کاری که با برجام کردند و هنوز موفقیشتان ادامه دارد این است که ما را متوقف کردند. یعنی مسئولین ما در انتظار برداشتن تحریم‌ها، هیچ کار اساسی برای اقتصاد کشور انجام ندادند. کار اساسی مثل نفت. فرض کنید کشور ما به ارز نیاز دارد. ارز را به دو طریق می‌توان در بخش نفت تهیه کرد. یکی از طریق فروش نفت خام یکی فروش فرآورده نفتی. وقتی پرسیده می‌شود که چرا شما اینقدر اصرار دارید که نفت خام بفروشید؟ پاسخ می‌دهند برای اینکه پالایشگاه به سرمایه‌گذاری نیاز دارد. خیلی خب سرمایه گذاری کنید چون سرمایه که دارید توانایی ساخت پالایشگاه هم دارید. می‌گویند که نه! پالایشگاه بازدهی کمی دارد! می‌‌گوییم که خب بازدهی آن را بالا ببرید اما پاسخ این است که اگر کمی صبر کنید تحریم‌ها برداشته می‌شود و ما با فروش همین نفت خام مشکلاتمان حل می شود.

عبدالملکی عنوان کرد: این صبر کردن ۱۰ سال طول کشیده است در حالی که می‌توانستیم در همین مدت ظرفیت پالایشگاه‌های کشور را حداقل ۳ برابر کنیم. فرآورده نفتی را به هیچ وجه نمی‌توانند تحریم بکنند اما خود نفت را می‌توانند. ۱۰ سال است که کشور ما را متوقف نگه داشته‌اند که ببینیم چه کار می‌کنند؟ اگر دولت بگوید من چند وقت دیگر صبر می کنم ببینم چه می‌شود بعد هم به دولت بعد کشور را میدهم، این واقعا خیانت به کشور است هر روزی که دارد میگذرد به ضرر کشور است.

این استاد اقتصاد تشریح کرد: البته متاسفانه حتی در دایره انقلابی افرادی هستند که مشتاق مذاکره با آمریکا هستند. این‌ها را بشناسید. آنهایی که میگویند برجام خیلی خوب است و هر دولتی بود مذاکره می‌کرد و می‌گویند ما بلدیم مذاکره کنیم این ها بلد نبودند. هر کس اینطور گفت بی‌شک در خط آمریکاست.

این عضو هیات علمی دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا برجام تصمیم نظام بوده است، بیان کرد: برجام تصمیم دولت بوده است. هرکه می‌گوید تصمیم نظام بوده از جنس دولتی‌ها است یا خیلی آدم محافظه‌کاری است که می‌خواهد جوری حرف بزند که به کسی برنخورد یا در کم‌ترین حالت بی‌بصیرت است. من البته چنین حرفی را نشنیدم.

وی ادامه داد: رهبری درخصوص برجام گفتند که من خوش بین نیستم، ولی آنان گفتند ما رای مردم را داریم.رهبری موافقت کردند اما شرط گذاشتند که خطوط قرمز را رعایت کنید. رفتند و رعایت نکردند. ماه‌ها بررسی شد. مجلس برجام را تصویب کرد. رهبری اجازه برجام را دادند ولی ۹ شرط گذاشتند که موارد مهم آن رعایت نشد. من معتقدم مجلس باید همان موقع دولت را استیضاح میکرد چرا که برجام را بدون شروط رهبری که همان شروط قانونی است اجرا کرد.

این کارشناس اقتصاد عنوان کرد: بحث انتخابات که بسیار مهم است مخصوصا ریاست جمهوری که بسیار بیشتر از تمامی انتخابات‌ها ارزش دارد. ۹۰ درصد کشور در اختیار قوه مجریه و ۱۰ درصد در اختیار قوا و نیروهای مسلح و نهاد های عمومی و … است. کما اینکه شما می‌شنوید مجلس بسیار مهم است چون قانون‌گذاری می کند. دو نکته وجود دارد، اول اینکه مجلس می‌تواند قانون‌گذاری کند اما دولت اجرا نکند مثل بحث بودجه.

وی ادامه داد: دوم اینکه جهت دهنده اصلی قوانین خود دولت است چون لوایح را خود او مطرح می‌کند. این لوایح از دو جهت نسبت به طرح های نمایندگان اهمیت دارد. پشت لایحه دولت کار کارشناسی قوی وجود دارد چون وقتی لایحه‌ای را می‌آورد چند وزارت خانه و دانشگاه و … پشت آن هستند و مجلس هیچ گاه توانایی به این صورت ندارد. مثلا بخواهند طرحی را بیاوردند باید با چندین نفر صحبت کنند حواشی و پیامدها را بررسی کنند و تا بخواهند آن را پخته کنند و به کمیسیون بیاورند مجلس تمام شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: نمایندگان می‌خواهند برای شهر خود کار کنند پس باید وزرا به آنها امتیاز دهند. خیلی اوقات از همین امتیاز وزرا استفاده می کنند و نمایندگان را جهت می‌دهند. مثلا نماینده اسلام شهر که نمی نواند نماینده اصفهان را تحت فشار قرار دهد ولی وزیر نیرو هر دو را می تواند. پس حتی در بحث قانون گذاری محور اصلی خود دولت است. و همه نهادها را هم مدیریت می کند. پس روی انتخابات باید به خوبی کار کنیم.

وی ادامه داد: افراد انقلابی هم باید در بخش خصوصی حضور داشته باشند، کارآفرین بوده وکسب و کار داشته باشند و وابسته به حقوق دولتی نباشند و در عین حال هم در حاکمیت خود را تعریف کنند و آماده تصدی مسئولیت باشند. در بعد مردمی هم به قول رهبر طبیعتاً حلقه‌های میانی لازم است تا مردم جامعه را به حاکمیت متصل کند، من و شمایی که در بخش مردمی و نخبگان هستیم، همان حلقه‌های میانی را تشکیل می‌دهیم در جهت‌دهی مردم می‌توانیم بسیار موثر باشیم. دولت قوی باید بخشی از امور خود را از طریق مردم جلو ببرد.

عبدالملکی در پاسخ به این سوال که انقلاب اقتصادی توسط چه کسی و به چه صورت باید انجام شود، گفت: این امر باید توسط دولت انجام شود اما مردم نیز در تحقق آن دو نقش دارند، اول اینکه مردم باید دولتی انتخاب کنند که عزم در انقلاب اقتصادی داشته باشد و دوم اینکه برای تحقق آن انقلاب اقتصادی به دولت کمک کنند.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۶۸ تا الان که ۳۲ سال می‌گذرد،۴ دولت داشتیم که هیچ کدام دولت اقتصادی انقلابی نبودند ، دولت رفسنجانی عمرانی بود، دولت خاتمی سیاسی بود، دولت احمدی‌نژاد اجتماعی بود و دولت روحانی دیپلماتیک هست، ما به دولتی احتیاج داریم که انقلاب اقتصادی به پا کند. ما واقعا ظرفیت جهش تولید را داریم. اینکه رهبری امسال هم بر جهش تولید تاکید داشتند نشان می‌دهد که در سال گذشته در رونق تولید موفق نبوده‌ایم. این یک حرف تخیلی نیست و جهش تولید ممکن است. اما متاسفانه دولت دیپلماتیک فهم اقتصادی ندارد.

این استاد اقتصاد خاطر نشان کرد: برجام عملا مرده است. برجام یه اتفاقی بود که هدف اصلی آن این بود که ما صنعت هسته‌ای خود را تعطیل کنیم و لطمه‌ی سنگین به عزت و غرور ما وارد شود. برجام یکبار شکسته است. فرض کنیم چهار روز دیگه به آن پایبند باشند، از کجا معلوم ده روز دیگر دوباره آن را نشکنند؟ عملا آمریکایی ها در حال تلف کردن وقت ما هستند. باید انقلاب اقتصادی کرد و نظام بانکی را به نفع تولید طراحی کرد و تولید به صورت انفجاری افزایش پیدا می‌کند رفاه ایجاد می شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=13355

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.