• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
1
امیر حسین اسماعیلی:

بهره برداری حتی از زلزله!

  • کد خبر : 7359
  • 28 آبان 1396 - 19:00
بهره برداری حتی از زلزله!

لطفا مردم را ببینید: در روزهای اخیر ،کشور درگیر حادثه ناگوار و جانسوز زلزله کرمانشاه بوده است.حادثه ایی که باعث درگذشت عده ایی از همطنانمان و داغدار شدن عده ایی دیگر شد. از نکات زیبا و قابل توجه این حادثه،همدلی سراسری مردم برای کمک به زلزله زدگان بود.هر کس در وسعش برای جواب به حس […]

لطفا مردم را ببینید:

در روزهای اخیر ،کشور درگیر حادثه ناگوار و جانسوز زلزله کرمانشاه بوده است.حادثه ایی که باعث درگذشت عده ایی از همطنانمان و داغدار شدن عده ایی دیگر شد.

از نکات زیبا و قابل توجه این حادثه،همدلی سراسری مردم برای کمک به زلزله زدگان بود.هر کس در وسعش برای جواب به حس نوع دوستی و میهن پرستی خود کمک می کرد و از دیگران هم این تقاضا را داشت.در کنار همه مصیبت ها و صحنه های پر از غم و اندوه ،این یکصدا بودن و همدلی ها در حافظه تاریخی ملت ثبت شد و جلوه ایی از فرهنگ غنی ایرانی بوده است.

اما باز هم مانند همه همه حوادث و اتفاقات عده ایی فرصت را برای تصفیه حساب های سیاسی مغتنم شمرده اند در حالی که مردم زلزله زده در گرماگرم جنجال های سیاسی آنها سرما را بر جان خود احساس می کنند.

انگشت اتهام با سرنخ بعضی مسئولین برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت،به سمت پروژه مسکن مهر می رود.پروژه ایی که هیچ کس به بی نقص بودن آن اذعان ندارد و هیچ تلاشی هم در حمایت همه جانبه از آن نیست اما چند نکته قابل ذکر است:

اول اینکه در این زمان با توجه به نیاز تمرکز بر روی امر امدادرسانی و اسکان زلزله زدگان،این گفته ها باعث متشنج شدن فضای جامعه و اذهان عمومی می شود.

دوم اینکه دولت بهتر بود از قبل تمهیدات لازم را می اندیشید و مقاومت مجتمع های مسکن مهر را بررسی می کرد و هشدارهای لازمه را می داد.

سوم اینکه قسمت اعظم این پروژه مربوط به دولت های نهم و دهم است و دولت فعلی باید کارنامه خود را نیز در امر مسکن بررسی کند؛البته که ساختمان های ساخته نشده همگی سالم هستند!

چهارم اینکه زلزله کرمانشاه سومین زلزله مخرب بعد از انقلاب بوده است.زلزله سال ۶۹  رودبار به بزرگی ۷.۳ ریشتر و آمار تلفات رسمی بیش از ۳۵۰۰۰ نفر و زلزله سال ۸۲ بم به بزرگی ۶.۶ ریشتر و آمار تلفات رسمی ۲۶۰۰۰ نفر و غیررسمی  بیش از ۴۰۰۰۰ نفر جلوتر از زلزله اخیر هستند .نکته اینجاست که آمار تلفات از چند ده هزار نفر به کمتر از ۱۰۰۰ نفر تقلیل یافته که البته نبود آمار دقیق و قابل استناد از تلفات امری مشهود است ولی این کاهش آمار خود نیز قابل تامل است و به نظر می رسد در صورت نبود ساخت و مقاوم سازی مسکن مهر شاهد آماری بالاتر از این بودیم گرچه این آمار هم ،آمار قابل توجه ایی نسبت به آمار تلفات زلزله در کشورهای پیشرفته و زلزله خیز است.

پنجم اینکه در حال حاضر تعداد زیادی از مردم در واحدهای مسکن مهر ساکن هستند و این صحبت ها در حال حاضر باعث نگرانی و دلهره آنان خواهد شد.

عده دیگری هم مانند گروه اول،با عبور از فضای نقد در صدد تخریب دولت هستند درحالی که اگر هر شخصی و یا طیفی بر سر کار بود این اتفاق می افتاد و این اظهار نظرها هم سودی به حال مردم زلزله زده ندارد.

عده ایی هم که همیشه در حال سیاه نمایی بودند ،فرصتی عالی برای مانور پیدا کردند. از شبکه های ضد انقلاب خارج نشین تا کانال های معاند داخلی و حتی برخی از افراد مشهور و معروف،به دنبال اهداف خود  که همان تخریب چهره نظام است،هستند.

گویا اینها فقط دهان باز برای نفرت پراکنی دارند و توان باز کردن گره ایی را نداشته و به کمک و همدردی مجازی بسنده می کنند.

از مسئولین مربوطه انتظار می رود که به دور از جنجال های سیاسی و رقابت بر سر حضور در محل حادثه برای ژست های تبلیغاتی ،به فکر سرپناهی برای مردم باشند که فصل سرما در راه است و  این حادثه زنگ خطری برای آنها باشد که اقدامات پیشگیرانه برای به حداقل رساندن خسارت ناشی از حادثه را در سایر مناطق لحاظ کنند و با عجله ربان افتتاح هر پروژه ایی را نبرند که بعد از پذیرش مسئولیت شانه خالی کنند.

 

امیرحسین اسماعیلی – دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خوارزمی

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=7359

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.