• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2
حمزه دستیار، دبیر کمیته بین الملل اتحادیه در گفتگو با آنا:

بنیان‌های مذاکره با آمریکا اشتباه بود

  • کد خبر : 11670
  • 18 اردیبهشت 1398 - 21:08
بنیان‌های مذاکره با آمریکا اشتباه بود

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اعمال تحریم‌های جدید علیه فعالیت‌های هسته‌ای کشور توسط آمریکا سبب شد تا با حمزه دستیار، دبیر واحد بین‌الملل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفتگویی داشته باشیم. دستیار در تشریح رفتارشناسی اقدامات آمریکا علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران گفت: در بحث اینکه چرا آمریکا برخلاف توافق […]

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اعمال تحریم‌های جدید علیه فعالیت‌های هسته‌ای کشور توسط آمریکا سبب شد تا با حمزه دستیار، دبیر واحد بین‌الملل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفتگویی داشته باشیم.

دستیار در تشریح رفتارشناسی اقدامات آمریکا علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران گفت: در بحث اینکه چرا آمریکا برخلاف توافق برجام تحریم‌های جدیدی اعمال می‌کند، باید گفت در روابط بین‌الملل کشورهایی که روابط خصمانه‌ای با یکدیگر دارند بسیاری از اساس‌های حقوقی، قانونی و بین‌المللی را در مواجهه با یکدیگر رعایت نمی‌کنند. مثلاً چه اساسی داشت که عراق در سال ۵۹ به ایران حمله کرد و یا چه قانون بین‌المللی وجود دارد که مقابل عربستان در حمله به یمن ایستادگی کند. این رفتارها و بسیاری از مثال‌های دیگر نشان می‌دهد بعضی از رفتارهای کشورها اساسی قانونی نمی‌خواهد و فضای بین‌الملل به شکلی است که آمریکا هر موقع تمایل داشته باشد تحریم‌هایی علیه کشورهایی که مقابلش ایستاده‌اند اعمال می‌کند تا به حداکثر سود مورد نظرش برسد و این ذات دشمنی است.

وی افزود: پس مقامات آمریکایی نسبت به اسلاف و عرف خود کار اشتباهی انجام نمی‌دهند اما آن کسی که کار اشتباه انجام می‌دهد برخی از مقامات کشور ما هستند که به آمریکایی‌ها اعتماد کرده و مذاکره می‌کنند و حتی در مقابل صحبت‌های نسیه آنها یک‌سری تعهدات نقد می‌دهند.
دبیر واحد بین‌الملل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل خاطرنشان کرد: آمریکا بعد از خروجش از برجام تعهدی در قبال تحریم نکردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران ندارد. ما از زمان خروج آمریکا باید منتظر این اتفاق می‌بودیم و باید خودمان را آماده می‌کردیم. به نظر من ما آن اشتباه اولیه در بستن قراردادی با آمریکا را داریم در ادامه دادن توافق با اروپا تکرار می‌کنیم، قراردادی که ماه‌هاست هیچ سودی برای کشور نداشته و بعد از خروج آمریکا هیچ تغییری در آن ایجاد نشده است.

دستیار اشاره کرد: اوباما می‌گفت که ما می‌خواهیم سیاست پلکانی را طی کنیم و ابتدا از رشد صنعت هسته‌ای ایران جلوگیری کرده سپس به صفر برسانیم. با برجام هم توانستند رشد مطلوب صنعت هسته‌ای ایران را متوقف کنند و اکنون ترامپ نیز به دنبال به صفر رساندن فعالیت‌های این صنعت است. مشکلی که وجود دارد این است بعضی از افراد فکر می‌کنند اگر اوباما در قدرت بود این شرایط پیش نمی‌آمد درحالی‌که همه تحریم‌ها و گفته‌های مقام‌های آمریکایی نشان می‌دهد این روند در هر صورت و توسط هر رئیس جمهور یا کنگره‌ای انجام می‌شد و امروز جای ترامپ هر کسی حضور داشت اتفاقات مشابهی رخ می‌داد و تحریم‌ها شدت می‌گرفت اما همه این اتفاقات ریشه در اشتباهات خودمان دارد. این ما بودیم که در محاسبات خود اشتباه کردیم.

مناسب‌ترین اقدامات متقابل ایران چیست؟

این فعال دانشجویی بیان کرد: اقدام متقابل ایران به نظر می‌رسد که در حالت کلی این باشد که خودکفایی را افزایش دهد و برای قطع وابستگی تا حد امکان تلاش کند. به‌ویژه وابستگی را از کشورهای غربی و نامطمئن کم کند و بتواند با رونق تولید ملی در مواجهه با تحریم نفتی دچار مشکلات اقتصادی نشود. پس اقدام متقابل ایران در پاسخ به بدعهدی‌های آمریکا و اعمال تحریم‌ها، ابتدا انجام دادن کارهای پایدار و ریشه‌ای از جمله تقویت پایه‌های اقتصاد کشور براساس تقویت تولید و تکمیل صنایع پایین‌دستی نفتی است. با توسعه پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و تبدیل نفت و گاز به فرآورده‌هایی که هزینه تحریم شدن برای غرب و آمریکا را بالا ببرد، می‌توان پاسخ مناسبی به اقدامات خصمانه دشمنان داد.

وی عنوان کرد: اقدام دیگر هم ناظر بر این موضوع است که آمریکا کشور ما را تحریم می‌کند اما داخل کشور پر از گوشی‌های همراه آمریکایی است. با محدودیت و نخریدن کالاهای آمریکایی هم می‌توان به تحریم‌های آمریکا پاسخ داد.

دبیر واحد بین‌الملل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل تصریح کرد: بحث دیگر اقدامات متقابل ایران این است که به همان میزان که تعهدات آمریکا و کشورهای اروپایی نقض می‌شود، ایران نیز از تعهدات خود کم کند. محدود نگه داشتن تعداد سانتریفیوژها، محدودیت درصد غنی‌سازی اورانیوم و تولید آب سنگین مواردی است که می‌توان با برداشتن محدودیت‌ها پاسخی به اقدامات آمریکا داد.

برجام، بودن یا نبودن مسئله این است!

دستیار اعلام کرد: اینکه برجامی هست یا نیست جوابی ساده دارد. برجام از زمانی که شد «اصل برجام» و «روح برجام» و تفسیرهای مختلفی از آن خارج شد، از همان لحظه برجام تمام شده بود چون برجام حتی اگر علیه ما باشد و با اینکه یک قرارداد غلط و به ضرر جمهوری اسلامی بود، به همان متن نیز پایبند نیستند. چیزی به‌عنوان روح برجام برای خود تعریف می‌کنند، پس برجام از همان موقع مرده بود، از همان زمان بسته شدن توافق که امضاهای طرفین خشک نشده بود، می‌شود بحث از تفاوت تعاریف کلمات به میان آورد و یک طرف کلمه‌ای را لغو تحریم و دیگری تعلیق تفسیر می‌کند، همان لحظه برجام کارآیی خود را از دست داده بود. برجام یک سند قابل رجوع نبوده و از همان لحظه از دست رفته بود.

وی اذعان کرد: بعد از خارج شدن آمریکا از برجام، ماندن جمهوری اسلامی در این توافق شاید به دلیل نگاه‌های بین‌المللی به جمهوری اسلامی بود و به این قاعده نوانزواگرایی که خود آمریکا هم با آمدن ترامپ دنبال می‌کند برسیم و شاید قدرت نرم آمریکا را کاهش داده باشد. تنها سودی هم که می‌تواند داشته باشد همین موضوع است.

مذاکرات موشکی کاملاً مردود است

این فعال دانشجویی تاکید کرد: در بحث مذاکرات موشکی هیچ جای صحبتی وجود ندارد. در موضوعات مختلف از جمله مک‌فارلین، معاهده تهران و تمام مواردی که ایران یا محور مقاومت با آمریکا سر میز مذاکره نشسته و توافقی صورت گرفته است، کاملاً مشهود است که هیچ اعتمادی به آمریکا و غرب نیست و هیچ زمانی نمی‌شود به امضای آنها تضمین داد و اعتماد کرد.

دبیر واحد بین‌الملل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل ابراز کرد: در بحث موشکی که وابسته به امنیت کشور و مردم است نیز جای هیچ بحثی نیست و اصلاً نباید مطرح شود تا بخواهیم ببینیم آمریکا پایبند خواهد ماند یا نه. این موضوع جزء‌ خطوط قرمز هر کشوری است.

ایران باتلاق ابرقدرتی آمریکا خواهد شد

دستیار مطرح کرد: بحث دیگر این است که بنیان مذاکره با آمریکا اشتباه بود. بنیانی که مردم و کشور را از جنگ احتمالی و جنگ با آمریکا می‌ترساند در حالی که همه شواهد و قرائن نشان می‌دهد که هیچ جنگی علیه جمهوری اسلامی از سوی آمریکا انجام نخواهد شد چون آمریکا در شرایطی نیست که جنگ جدیدی علیه هر کشوری شروع کند چرا که با هر جنگ احتمالی، آمریکا جایگاه اقتصادی خود را در جهان از دست می‌دهد و دچار گرفتاری‌های اقتصادی شدیدی می‌شود آن‌هم در تقابل با کشور قدرتمندی همچون ایران. مطمئناً غرب آسیا و ایران باتلاق ابرقدرتی آمریکا خواهد شد.

وی در پایان سخنان خود گفت: البته جنگ نیابتی نیز مطرح بود که اکنون نه عربستان توان این جنگ را دارد، آن‌هم عربستانی که در جنگ یمن گرفتار مانده است و نه کشور دیگری حاضر می‌شود که جنگ نیابتی علیه جمهوری اسلامی راه بیندازد. پس آن بنیان ابتدایی که اعلام شد برجام بر اساس آن شکل گرفته است تا سایه جنگ را از سر کشور بردارد، آن بنیان از ابتدا اشتباه بود و اگر با یک بنیان و تئوری اشتباه سراغ عملکردهایی بروید قطعاً آن عملکردها هم به بن‌بست می‌رسد.
لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=11670

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.