• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

با وجود تذکر رهبری چرا مسئولین همچنان در اجرای برنامه های تشکل ها سنگ اندازی می کنند؟

  • کد خبر : 1662
  • 16 آذر 1394 - 6:46
با وجود تذکر رهبری چرا مسئولین همچنان در اجرای برنامه های تشکل ها سنگ اندازی می کنند؟

متن کامل اظهارات دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ارومیه در دیدار تشکل های دانشجویی با نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی به مناسبت روز دانشجو به شرح ذیل است:     بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه محترم و […]

متن کامل اظهارات دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ارومیه در دیدار تشکل های دانشجویی با نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی به مناسبت روز دانشجو به شرح ذیل است:
 
 
بسم الله الرحمن الرحیم
ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه محترم و و حضار محترم و با تشکر از فرصتی که در اختیار قرار داده شده است.
شاید بتوان آغاز راه جریان دانشجویی در ایران را اتفاقات سال ۳۲ دانست. جریانی که از ابتدا راه خود را با استکبار ستیزی آغاز کرد و در ادامه راه پر فراز و نشیبی داشت. در سالیان منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی، دانشجویان مسلمان دوشادوش روحانیت و در متن اقشار مردم، امواج پر خروش انقلاب را به وجود آوردند.
جنبش دانشجویی – در کشور ما تاریخ بسیار جالبی دارد. و این حرکت همچنان ادامه داشته و این چیزی نیست که بتواند متوقف بشود؛ چون کشور در شرائطی است و نظام جمهوری اسلامی، ساخت و ویژگیها و مختصاتی دارد که حتماً جنبش دانشجوئی در کنارش بایستی حضور داشته باشد. این جنبش دانشجویی در کشور ما در تاریخِ ثبت شده و شناخته شده‌ی خود، همیشه ضد استکبار، ضد سلطه، ضد استبداد، ضد اختناق و بشدت عدالتخواه و آرمانخواه بوده است. این ممیزات جنبش دانشجوئی ما از روز اول است تا امروز. اگر کسی مدعی جنبش دانشجوئی باشد، اما این ممیزات را نداشته باشد، صادق نیست.
اکنون انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ارومیه به عنوان یک تشکل انقلابی و ارزشی،مستقل و به دور از هرگونه وابستگی، نیز اعلام می دارد که با احساس مسئولیت در قبال اسلام عزیز و حضرت ولیعصر (عج) و نایب بر حقش ، تشکل خود را مستحکم تر ساخته و با تاکید بر قدرت لا یزال الهی و پشتوانه هایی همچون مرامنامه انقلابی، و رهنمود های امام راحل و مقام معظم رهبری ، آماده فداکاری برای تحقق آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی و پیشرفت و توسعه در استان آذربایجان غربی و به تبع آن در دانشگاه ها است.
جناب آقای دکتر سید مهدی قریشی
دانشگاه مهمترین زیرساخت پیشرفت و توسعه‌ی کشور است؛ یعنی هیچ یک از زیرساخت‌های گوناگون کشور اهمیت و نقش دانشگاه را ندارد؛ چون دانشگاه نیروی انسانی را تربیت میکند که مهمترین سرمایه‌ی کشور نیروی انسانی است. از دانشگاه همیشه و در همه جا این انتظار هست که محل جوشش و اوج دو جریان حیاتی در کشور باشد: اول، جریان علم و تحقیق؛ دوم، جریان آرمان‌گراییها و آرمان‌خواهیها و هدفگذاریهای سیاسی و اجتماعی. اما در همه جای دنیا انتظار از دانشگاه‌ها به خاطر حضور دانشجو این است که در زمینه‌ی ترسیم آرمان‌ها و گرایش به تحصیل این آرمان‌ها و رسیدن به این آرمان‌ها، دانشگاه فعال باشد که ویژگیهای : جوانىِ دانشجو، سن دانشجو، آمادگیهای روحی دانشجو، که این اقتضا را به دانشگاه میدهد.
در این راستا، نکاتی به صورت مختصر در چهار بخش بخش(فرهنگی، علمی،سیاسی، اقتصادی) خدمت حضرتعالی مطرح می گردد.
۱- فرهنگی:
۱-۱ در حوزه شکل گیری دانشگاه اسلامی به جز برخی اقدامات محدود و قالبی شاهد سیاست ها و عملکردهای عمقی و محتوایی در این زمینه نبوده ایم. و این سند که به صورت قانون درآمده و به دانشگاه ها ابلاغ شده مورد مغموم قرار گرفته؛ سندی که می تواند با ایجاد محیط پویا وفعال وبا آرامش خاطر دانشجویان را در جهت علم آموزی متناسب با فرهنگ و مبانی اسلامی سوق دهد.
یکی از بحث های که در سند اسلامی شدن دانشگاه ها و به تبع آن ایین نامه حجاب و عفاف در دانشگاه ها مطرح شده؛ موضوع حجاب و رعایت عفت در محیط های دانشگاه می باشد؛ که بعضا با وجود قانون ومشخص بودن متولی اجرای آیین نامه مورد غفلت مسئولین فرهنگی دانشگاه قرار می گیرد و حتی با هنجارشکنانی که در محیط دانشگاه خودنمایی می کنند برخورد قاطع صورت نمی گیرد؛ درست هست که باید برای این موضوع کار فرهنگی اصولی و متناسب با فضای آکادمیک صورت گیرد ولی این موضوع مشخص هست که با هنجارشکنان فرهنگی که اقلیتی بیش نیستند باید برخورد متناسب با قانون صورت گیرد.
۲-۲ چرا نهاد های بیرون دانشگاه در مورد برگزاری برنامه ای در دانشگاه اعلام و اعمال سلیقه می کنند؟ و حتی مشاهده می شود می خواهند خواسته های خود را که به بعضا به دنبال سیاسی کاری در دانشگاه ها هستند تحمیل کنند و محیط علمی دانشگاه را به چالش کشیده و باعث اغتشاش ذهن دانشجویان می گردند و حتی با ایجاد تشکل ها و کانون هایی در داخل دانشگاه فلسفه و رسالت جنبش دانشجویی مسلمان را زیر سوال می برند؟ و با استفاده از کلمات اسلامی در اسم تشکل های تازه تاسیس باعث گمراهی دانشجویان از مسیر راستین اسلام عزیز می شوند و با اسامی احیای انجمن های اسلامی  تغییر یافته می خواهند هویت خودش ناشناخته بماند
۲-۳ یکی از بسترهای فعالیت سیاسی و فرهنگی در دانشگاه، تشکل‌های دانشجویی هستند. اما در سال‌های اخیر فشارهای زیادی بر تشکل‌های انقلابی وارد شده و با ایجاد موانع ؛ انجام کار فرهنگی در دانشگاه ها دچار وقفه و اختلال کرده اند حتی باعث عکس العمل مقام معظم رهبری گردیده و معظم له می فرمایند: این قدر جوان های مومن وانقلابی را نکوبید و از این جوان ها حمایت کنید؛ این ها هستند که در مواقع سخت به داد نظام و انقلاب خواهند رسید؛ که برخورد با تندی از سوی مسئولین به دور از انصاف و خلاف مطالبات و منویات رهبری می باشد.
۳-۴ بحث برگزاری کنسرت های موسیقی است که با وجود برگزاری بیشمار این گونه کنسرت ها در داخل استان و شهرستان ارومیه؛ دانشگاه ها نیز مورد تاثیر قرار گرفتند و به جای ایجاد اوقات فراغت و تفریحات سالم ورزشی به پرکردن اوقات دانشجویان با تفریحات کاذب رو آوردند و این اقدام خارج از چارچوب سند اسلامی دانشگاه ها است.
استاد گرانقدر حاج آقای قریشی
۲- علمی:
۱-۲ کسب علم همراه با بصیرت.و تقوا و تهذیب نفس. که اگر بصیرت نباشد ممکن است از علمش درجای درست استفاده نکندو خطر انحراف وجود دارد.دانشجو باید با علم و بصیرت خود رادر حیطه خواص -که وظایف سنگینی بر عهده دارند- قرار دهدو همچنین داشتن بصیرت در تمام مراحل زندگی و کار و فعالیت لازم است. و اگر دانشجو در مسیر علم آموزی تقوا و تهذیب نفس نداشته باشد تمام علمش به هدر رفته و مسلما برکتی برایش نخواهد داشت.  واین موید این نکته هست که در کنار کسب علم باید به بحث بصیرت و آگاهی بخشی در زمینه های مختلف فرهنگی؛ سیاسی و اقتصادی توجه گردد واین حرف بعضی مسئولین که وضیفه دانشجو تنها درس خواندن هست درست نمیباشد.
۲-۲ با وجود رشد و پیشرفت های شگرف علمی در رشته های فنی و مهندسی و همچنین علوم پزشکی که واقعا شایسته تقدیر می باشد، وضعیت در حوزه علوم انسانی بسیار نگران کننده است. وجود منابعی  که مبانی انسان شناسی آن با مبانی اسلامی و فرهنگی جامعه ما در تضاد می باشد و نیز وجود اساتیدی که اعتقادی به تولید علم بومی در حوزه علوم انسانی ندارند، موجب گردیده تا علوم انسانی در دانشگاه ها ی ما نه در جهت تولید علم گام بردارد و نه نیازهای جامعه اسلامی را شناسایی و مرتفع نماید و از طرفی استفاده از اساتیدی که باعث ایجاد شبهه و اغتشاش در ذهن دانشجو می باشند باید موردتوجه قرار گیرد خصوصا اگر این اساتید در حوزه فرهنگ و معارف اسلامی باشد که متاسفانه بعضا چنین افرادی به راحتی وارد دانشگاه می شوند و دیدگاه های خود را به راحتی و به دور از نظارت دانشگاه ها مطرح می کنند.
۳-۲ عدم توجه به نخبگان و بی توجهی به ایجاد تسهیلات لازم علمی پژوهشی و با ایجاد بوروکراسی آموزشی و اداری در این راه باعث بی انگیزگی این قشر خاص دانشجو شده و با نادیده گرفتن تفاوتهای علمی افراد ؛ رقابتهای فردی بین دانشجویان در جهت تلاش بیشتر برای علم آموزی کم رنگ تر می گردد( نمونه برخورد سلیقه ای در دانشگاه با جذب دانشجویان استعدادهای درخشان؛ ارائه فرصت های مطالعاتی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و….)
۳-اقتصادی:
۱-۳نرخ بیکاری استان جزء بالاترین رتبه  های بیکاری در بین  استان های کشور است که البته این وضعیت سابقه‌ای چندین ساله در استان دارد و مربوط به چند سال اخیر نیست. ومتاسفانه ارتباط بین صنعت و دانشگاه نیز به خوبی برقرار نشده و پارک های علم و فناوری نیز نتوانستند آنچنان که باید باشد در بحث کارآفرینی و اشتغال زایی موثر باشند. از طرفی طبق آمار رسمی سازمان های مسئول، بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ۱۰ برابر دیپلمه‌ها است که این موضوع یک هشدار جدی برای مسیولین دانشگاه ها در انتخاب دقیق رشته‌های دانشگاهی متناسب با نیاز های استان می باشد تا بیش از این شاهد ناهماهنگی کامل بین برنامه‌های دانشگاه و نیازهای بازار کار است.
۲-۳ ازدواج و مسکن، از سایر مشکلات جوانان در جامعه کنونی است. که دانشگاه ها نیز در قبال این پدیده مسئول هستند و باید اقدامات عملی صورت گیرد چرا که  با وجود تهاجم فرهنگی و تغییر سبک زندگی دانشجویی و افزایش سن ازدواج دانشجویان به دلیل تحصیل؛ بیکاری یا عدم توان مالی آسیب های اجتماعی مختلفی خواهند داشت که دامن گیر دانشگاه گردیده و فضای علمی دانشگاه را با  خطرات زیادی مواجه خواهد کرد. که پیشنهاد مشخص مشارکت دانشگاه ها مخصوصا نهادنمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه های استان و معاونت های فرهنگی دانشگاه ها در مشارکت و پیگیری ازدواج های دانشجویی سالم ؛ آگاهانه و به موقع هست و همچنین ایجاد تسهیلات لازم( از قبیل : ایجاد خوابگاه های متاهلی؛ وام ازدواج صندوق رفاه دانشجویان و…) جهت اتفاق افتادن این امر خیر و خدا پسندانه به صورت گسترده در محیط های دانشگاهی جهت ایجاد شور ونشاط در دانشجویان و  جلوگیری از اسیب های اجتماعی
امام جمعه محبوب و مردمی
۴- سیاسی
۱- ۱با وجود تاکید بر ایجاد بصیرت سیاسی در بین دانشجویان متاسفانه بعضی از تشکل های تازه تاسیس در دانشگاه ها تبدیل به پیاده نظام احزاب سیاسی گردیده اند و برنامه های دیکته شده از احزاب و گروه های خارج دانشگاه را اجرا میکنند و استقلال که یکی از خصوصیت های تشکل های دانشجویی است را زیر سوال می برند؟
۲- ۴وجود بعضی از مسئولین دانشگاه در احزاب سیاسی استان و حتی کشور زنگ خطری است برای سیاسی کاری و تبدیل دانشگاه به جولانگاه بعضی از چهره های سیاسی که با توجه به نزدیکی انتخابات مجلس شورای اسلامی این چالش بیش از پیش در دانشگاه ها به وقوع خواهد پیوست.
۳- ۴بعضی مواقع مشاهده می شود که استفاده از بیانات و دیدگاه های رهبری در مورد مسائل اصلی نظام از جمله خطوط قرمز مثل بحث نفوذ و سوء استفاده دشمنان یا بحث فتنه انگیزی در کشور؛ این تهمت را به دانشجویان انقلابی وارد می کنند و عنوان می کنند که خودرا به رهبری آویزان نکنید و حتی اجازه حرکت های نا صحیح و خلاف قانون را در دانشگاه ترویج می دهند.
۴- ۴نفاق و دورویی در بین بعضی مسئولین و عدم داشتن جهت گیری مشخص در مورد مسائل اصلی نظام و مواضع انقلاب باعث ایجاد تشعشع خاطر قشر دانشجویان شده و بی اعتمادی را در بین قشر فرهیخته دانشگاهی ایجاد می کند که تبعات موضع گیری های نامشخص دامن گیر جامعه و دانشگاه خواهد شد.
۵-۵ اما بیان فضای خفگان با گفتمان خود دوستان در تناقض هست برگزاری مراسمات دولتی روز دانشجو و انتصاب خود به یک جناح یا حزب به دور از گفتمان دانشجوی مسلمان و فلسفه جنبش دانشجویی است.
حاج آقای قریشی:
حال سوالی که مطرح است اینست که توصیه حضرتعالی به دانشجویان چیست؟
مطالبه صریح جنابعالی از دانشجویان در مورد دانشگاه های استان چیست؟
با وجود تذکر رهبری در خصوص سخت نگرفتن به تشکل های انقلابی چرا مسئولین همچنان در اجرای برنامه های تشکل ها سنگ اندازی می کنند؟
در پایان از حسن توجه حضرتعالی به نظرات دانشجویان آینده ساز کشور عزیزمان ایران کمال تشکر را داریم و اعلان می کنیم که فرزندان انقلابی شما با استقامت مالک اشتری وبصیرتی عمارگونه در جهت تحقق اهداف انقلاب اسلامی و داشتن ایرانی مقتدر؛ مستقل و پیشرفته تا پای جان جهت تحقق منویات رهبری ایستاده اند  و به تبع آن لبیک گوی مطالبات امام جمعه محبوب و دلسوز شهرمان هستیم.
اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
والسلام علیکم ورحمه الله و برکاته
لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=1662

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.