• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3
محمدرضا کردلو:

با مردم می‌مانیم

  • کد خبر : 6164
  • 07 اردیبهشت 1396 - 21:31
با مردم می‌مانیم

مهران مدیری در چند برنامه گذشته با اشاره به اقتصاد و اوضاع معیشتی مردم مسائلی را مطرح کرد که برخی رسانه‌ها در برابر او موضع گرفته و وی را متهم به طرفداری از جناح سیاسی خاصی کردند.

موج هجمه و حملات دولتی‌ها در هفته‌های اخیر به برنامه‌هایی که از زبان مردم به بیان انتقادات و مسائل مطرح شده در جامعه می‌پردازند، شدت گرفته است، تا آنجا که روزنامه رسمی دولت هم وارد میدان شده و در هجمه‌ای تمام‌قد به یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های اینترنتی اتهامات عجیب و غریب زده است.

«دیرین‌دیرین» که عنوان مجموعه انیمیشن‌های یک‌دقیقه‌ای انتقادی و فرهنگ‌ساز در حوزه‌های مختلف است، به‌تازگی کانون حملات رسانه‌های نزدیک به دولت شده است، تا آنجا که کانال روزنامه ایران در مطلبی علیه این مجموعه، انیمیشن‌های اخیر آن را «افتادن در دام جریان‌های سیاسی» عنوان کرده و مدعی شده است که «دیرین‌دیرین‌ها خریده شده‌اند». در حالی که مجموعه انیمیشن‌های انتقادی «دیرین‌دیرین» در طول ماه‌های گذشته نسبت به رفتارهای اشتباه و اتفاقات غلط بیشتر نهادهای سیاسی و اجتماعی کشور، منتشر شده‌اند و تقریبا دستگاهی از انتقاد این مجموعه مصون نبوده است، اما دولتی‌ها که این روزها و با نزدیک شدن به انتخابات ظرفیت چندانی برای تحمل و شنیدن نقد ندارند، به یکباره با طرح اتهاماتی عجیب به این برنامه و سایر برنامه‌ها تلاش می‌کنند نسبت به انتقادات مطرح‌شده فرافکنی کنند. رفتاری که اخیرا درباره برنامه پرطرفدار «دورهمی» نیز از سوی طرفداران دولت تکرار شده است.

واکنش مهران مدیری به قلم‌فروش‌ها
انتقادهای مطرح‌شده و توهین‌های رسانه‌های نزدیک به دولت علیه برنامه «دورهمی» آنقدر شدید بود که مهران مدیری با پاسخ‌هایی چندباره به منتقدان برنامه‌اش، اعلام کرد سیاسی نیست و صرفا به نقدهای اجتماعی می‌پردازد. در این بین اما اظهارات او در یکی از برنامه‌ها موجب شد اصلاح‌طلبان و دولتی‌ها برخوردهایی زننده نسبت به این مجری پرطرفدار داشته باشند و این امر موجب شد تا او پاسخ جدی‌تری به آنها بدهد. مهران مدیری با «قلم‌فروش» خواندن کسانی که به‌خاطر انتقاد او از شرایط اقتصادی، سیل توهین‌ها را به سمت وی روانه کرده‌اند، گفت: «الان کسی باور نمی‌کند حرفی را بزنی ولی در تیم کسی نباشی. به یک کمبود یا یک اشتباه اشاره کنی اما از جایی خط نگرفته باشی. تا دهان باز کنی می‌گویند این طرفدار آنهاست. معلوم نیست چقدر گرفته تا این حرف‌ها را بزند. بس که قلم‌ها را فروختند و زبان‌ها را برای خوشامد این و آن چرخاندند، باورشان نمی‌شود بعضی‌ها از روی مصلحت و دلسوزی و بدون خودفروشی حرف می‌زنند. همه باید از ترس اینکه مهر طرفداری و جیره‌خواری روی پیشانی‌شان از آن یا این یا قبلی نخورد خفه شوند و این همان چیزی است که آنهایی که سر کار هستند می‌پسندند».

مهران مدیری در چند برنامه گذشته با اشاره به اقتصاد و اوضاع معیشتی مردم مسائلی را مطرح کرد که برخی رسانه‌ها در برابر او موضع گرفته و وی را متهم به طرفداری از جناح سیاسی خاصی کردند.  اتهام‌زنی رسانه‌های نزدیک به دولت ادامه دارد. به‌تازگی کانال روزنامه ایران در مطلبی مجموعه برنامه‌های طنز «دیرین‌دیرین» را کانون حملات خود قرار داده و گفته است که این برنامه خودش را به جناح‌های سیاسی فروخته است. تهیه‌کننده «دیرین‌دیرین» اما در مطلبی که در صفحه این مجموعه به اشتراک گذاشته است اعلام کرده: «دیرین‌دیرین فروشی نیست چون قبلا فروخته شده‌ به مردم‌ ایران». این نوشته می‌افزاید: «دیرین‌دیرین»یک رسانه مردمی است که حرف دل مردم ایران را در قالب انیمیشن‌های کوتاه یک‌دقیقه‌ای طنز بیان می‌کند.  از ۴ سال پیش که  «دیرین‌دیرین» را طراحی می‌کردیم، بر این باور بودیم که «دیرین‌دیرین» باید رسانه‌ مردم ایران باشد. پس در همان ابتدای کار، آن را به بهای جلب  اعتماد مردم به  مردم ایران فروختیم و هیچ وقت به این اعتماد، خیانت نکردیم. اکنون «دیرین‌دیرین» رسانه بزرگی است که با ضریب نفوذ بیش از ۷۰ درصد در کشور، هر آیتم‌ آن‌ توسط بیش از ۷ میلیون‌ نفر در فضای مجازی دیده می‌شود. همان‌گونه که در ابتدای سال وعده دادیم، امسال‌ مجموعه انیمیشن‌های «دیرین‌دیرین» با موضوع انتخابات را می‌سازیم.

در این انیمیشن‌ها به صورت مطلق له یا علیه یک نامزد حرف نمی‌زنیم بلکه به نقد رفتار اشتباه  می‌پردازیم، فارغ از اینکه این رفتار از چه فردی سر زده ‌باشد. در پایان‌ هر انیمیشن انتقادی نیز نظرسنجی عمومی قرار دارد و میزان رضایت ‌بالای ۹۰ درصد مخاطبان، نشانگر آن است که در بیان حرف دل مردم در قالب انیمیشن‌های «دیرین‌دیرین» موفق بوده‌ایم. هر چند به تناسب موضوع، یک گروه سیاسی اعم از اصولگرا یا اصلاح‌طلب، از ما آزرده‌خاطر شده باشد!  ابوالحسنی در انتهای این مطلب می‌آورد: در پاسخ روزنامه ایران که حرف دل ‌مردم را برنتابیده است، می‌گوییم: «دیرین‌دیرین» فروشی نیست چون قبلا فروخته شده… به مردم‌ ایران.

پرونده‌سازی برای مجریان «هفت»
انتقادهای مطرح شده از سوی رسانه‌های دولتی صرفا مربوط به برنامه‌های طنز نمی‌شود و دامن برنامه‌های چالشی و جدی را نیز گرفته است. اتفاقاتی که برای برنامه «متن و حاشیه» و «هفت» در ماه‌های اخیر رخ داد، نشان می‌دهد که دولتی‌ها در هیچ حوزه‌ای تحمل و ظرفیت شنیدن نقد را از خود نشان نداده‌اند. در حالی که هنوز انتقادات و اعتراضات به جشنواره سی‌وپنجم فیلم فجر شنیده می‌شود و کارگردانان صاحب نام سینمای ایران و منتقدان نقص‌های این دوره از جشنواره را خاطرنشان می‌کنند، مسؤولان ارشاد معتقدند جشنواره خوبی را برگزار کرده‌اند و به همین جهت به برنامه‌ای که نگاه منتقدانه نسبت به این جشنواره را داشت، هجمه و فشار فراوانی وارد کردند. فشارهایی که علی‌اصغر پورمحمدی، مدیر شبکه ۳ نیز در مقطعی درباره آنها صحبت کرد. پورمحمدی در مصاحبه‌ای پیش از تعطیلی «هفت» گفته بود: این برنامه از استقلال خوبی برخوردار بوده و فشارهای زیادی را تحمل کرده است.

با همه اینها و در حالی که برنامه «هفت» با رویکردی مصلحانه به بازنمایی انتقادها و اعتراضات سینماگران در جهت تنویر افکار عمومی پرداخته بود، مورد غضب مسؤولان قرار گرفته و نقدهای حرفه‌ای در «هفت» از سوی مسؤولان ارشاد به «بداخلاقی» تعبیر شد. در حالی که «هفت» یکی از پیشروترین برنامه‌های سینمایی تلویزیون در همه این سال‌ها بود، فشارهای امنیتی و موارد دیگری مانند «پرونده‌سازی» وزیر ارشاد برای مجریان هفت باعث شد این برنامه نتواند روند طبیعی خود را طی کند. بهروز افخمی به فاصله چند روز از تعطیلی هفت از پیامک‌های مدیران ارشاد به مسؤولان سازمان گفت و اینکه فشارهای مسؤولان ارشاد کم‌سابقه بوده است. فشارها به برنامه «هفت» تا حدی بود که به گفته افخمی از برخی سینماگران خواسته می‌شد روی سن علیه «هفت» و صداوسیما صحبت کنند تا سیمرغ بگیرند. افخمی در برنامه جهان‌آرا گفت: شنیدیم جایزه‌ها در روزهای آخر و حتی ساعت به ساعت جابه‌جا می‌شد و حتی از کسانی که قرار بود به آنها جایزه داده شود قول گرفتند به تلویزیون و برنامه «هفت» حمله کنند که حتی یکی از کارگردانانی که جایزه گرفت و به تلویزیون ناسزا گفت اخیرا در تلویزیون پروژه گرفت.

ظرفیت داشته باشید
به نظر می‌رسد، این دولت در انتقادپذیری و موضوع آزادی بیان، اتفاقاتی را رقم زده است که تا سال‌ها رکورد آن جابه‌جا نخواهد شد. عدم تحمل برنامه‌های طنز پرده جدیدی از انتقادناپذیری دولت یازدهم بود که در کنار تلخ بودن تا حد زیادی خنده‌دار نیز هست. آنجا که یک دولت با این همه سازمان و نهاد و سخنگو تحمل یک «دیرین‌دیرین» یک دقیقه‌ای را هم ندارد.

رسانه مردم هستیم
ابوالحسنی در نوشته کوتاهی به کم‌تحملی دولتی‌ها اشاره کرده و می‌نویسد: «رسالت «دیرین‌دیرین» نقد اجتماعی است و اصلا برای همین ‌هم به وجود آمده. در هزار قسمتی که تاکنون ساختیم، خیلی از رفتارها را نقد کردیم، فارغ از اینکه از چه فرد یا جناحی سر زده باشد. متاسفانه این روزها و در آستانه انتخابات دوستان ما در دولت کم‌تحمل شده‌اند و با دیدن آیتم‌هایی که برخی رفتارها را نقد کرده، به جای اصلاح رفتار، در رسانه‌های‌شان سیل مخالفت‌ها را علیه «دیرین‌دیرین»راه انداختند. کافی است نظرسنجی‌های زیر هر انیمیشن را ببینید؛ ما بالای ۹۰ درصد رضایت مخاطب داریم چون رسانه مردم هستیم! و دلخوشیم به رضایت مردم که در راستای  رضایت الهی است. اللهم وفقنا لما تحب و ترضی».

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=6164

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.