• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
2
نامه دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ارومیه خطاب به رییس مجلس:

این طرح عواقب ناخوشایندی برای نظام جمهوری اسلامی خواهد داشت

  • کد خبر : 10726
  • 12 دی 1397 - 12:19
این طرح عواقب ناخوشایندی برای نظام جمهوری اسلامی خواهد داشت

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی جناب آقای دکتر علی لاریجانی در روزهای اخیر خبر ارائه طرح استانی شدن انتخابات مجلس پس از اینکه ماه ها قبل این طرح از دستور کار مجلس خارج شده بود دوباره منتشر شد ؛ طرحی که علیرغم دارا بودن فواید مضرات آن بسیار موثرتر بوده است و عواقب ناخوشایندی برای […]

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
جناب آقای دکتر علی لاریجانی
در روزهای اخیر خبر ارائه طرح استانی شدن انتخابات مجلس پس از اینکه ماه ها قبل این طرح از دستور کار مجلس خارج شده بود دوباره منتشر شد ؛ طرحی که علیرغم دارا بودن فواید مضرات آن بسیار موثرتر بوده است و عواقب ناخوشایندی برای نظام جمهوری اسلامی و هم ملت شریف ایران خواهد داشت که در ادامه به تصریح آنها خواهیم پرداخت.
با توجه به شفافیت موضوع و عدم توجیه منطقی و کارشناسی از سوی موافقان این طرح ، ما بنا به اصل نودم قانون اساسی خواهان آنیم که اعضای هیئت رئیسه مجلس به طور کامل مواردی که به عنوان ادّله ما به شرح زیر آورده شده است را بررسی و به نقد ما در این امر رسیدگی نمایند.
-بنا به تصویب و قانونی شدن این طرح ، نمایندگان ملزم به پاسخگویی همانند وضعیت فعلی نیستند و ارتباط بخشی از مردم با قوه مقننه قطع و یا دست کم کاهش می‌یابد و صراحتاً می‌توان گفت که به کارآمدی مجلس خدشه اساسی وارد خواهد شد .
– بر اساس قانون تعیین محدوده حوزه‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی ، قانونگذار طبق عوامل انسانی،‌ سیاسی، جغرافیایی و جمعیتی حوزه‌های انتخابیه مجلس را تفکیک و محدوده هر حوزه انتخابیه را مشخص کرده است تا اقلیت‌های قومی و محلی و ساکن در محدوده حوزه‌های انتخابیه حتی مردم مناطق دوردست هم بتوانند در شرایطی برابر به رقابت پرداخته و فرد منتخب به نمایندگی از آنان در سرنوشت کشور مشارکت نمایند؛ اما به موجب ماده یک این طرح ، کل استان تبدیل به یک حوزه انتخابیه بزرگ می‌شود و ممکن است مناطق دور افتاده و شهرستان‌های کوچک از داشتن کرسی نمایندگی مجلس محروم شوند.
– در زمان انتخابات به این شیوه مذکور و جمع آوری آرا از طریق سنتی ، فرآیندهای اخذ رای، شمارش آراء و اعلام نتایج را مشکل‌تر خواهد کرد زیرا در آن صورت هر کدام از مردم به تناسب استان محل سکونتشان به تعداد زیادی تا حدود سی و پنج نفر رای خواهند داد. بنابراین فرآیندهای اخذ رای، قرائت و شمارش آراء بسیار طولانی خواهد شد و اعلام نتایج انتخابات استان‌هایی مانند تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اصفهان، فارس و سایر شهرهای بزرگ به طول خواهد انجامید.
-موضوع دیگری که پس از تصویب این قانون مشکل ایجاد خواهد کرد ، ایجاد وضعیت‌هایی نظیر ابطال انتخابات، استعفا، فوت، رد اعتبارنامه منتخب و … هر یک از منتخبان است ؛ علی‌القاعده انتخابات میان دوره‌ای در کل استان برگزار خواهد شد و از این جهت هم کل استان را درگیر انتخابات خواهد کرد و هم هزینه برگزاری انتخابات میان دوره‌ای را به شدت افزایش خواهد داد.
– مشخص نبودن نهاد مسئول تجمیع آرای انتخابات حوزه فرعی ، اعلام نتایج نهایی انتخابات در سطح استان ، ایجاد اختلاف و حس تبعیضی در میان مردم شهرهای کوچک و بزرگ و در نهایت ایجاد تنش و نارضایتی عمومی از عملکرد این قوا در سطح جامعه ، کمرنگ تر شدن رسیدگی به شهرهای مناطق دور دست و … مواردی می‌باشند که با بررسی کارشناسان ذکر شده اند.
سرانجام تصویب طرح مذکور جز عدم و یا کاهش رسیدگی مطلوب به امور پیامد دیگری نخواهد داشت و انتظار جنبش دانشجویی و ملت شریف ایران تصویب طرح‌هایی هست که مشکلات مردم را کاهش دهند نه مطرح شدن طرح‌هایی که موجب علاوه بر ایجاد هزینه‌های زیاد مادی ، مشکلاتی نیز به مشکلات مردم اضافه نماید .

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=10726

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.