• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
1

اگر فرهنگ بگم بگم‌ها نباشند فرهنگ بگوبگوها حاکم می‌شود/ میلیون‌ها حساب در بانک‌ها داریم که اطلاعات آن غلط است +تصاویر

  • کد خبر : 423
  • 31 مرداد 1394 - 7:52
اگر فرهنگ بگم بگم‌ها نباشند فرهنگ بگوبگوها حاکم می‌شود/ میلیون‌ها حساب در بانک‌ها داریم که اطلاعات آن غلط است +تصاویر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «مستقل»؛ حجت الاسلام و المسلمین پور محمدی وزیر دادگستری دولت تدبیر و امید در ابتدای این سخنان ضمن توضیحاتی در مورد فساد گفت: موضوع مورد بررسی من فساد است که بسیار هم جنجالی است داستان فساد هم داستان عجیبی در ابتدای خلقت انسان بوده است وقتی حضرت ادم خلق شد […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «مستقل»؛ حجت الاسلام و المسلمین پور محمدی وزیر دادگستری دولت تدبیر و امید در ابتدای این سخنان ضمن توضیحاتی در مورد فساد گفت: موضوع مورد بررسی من فساد است که بسیار هم جنجالی است داستان فساد هم داستان عجیبی در ابتدای خلقت انسان بوده است وقتی حضرت ادم خلق شد ملائکه به خداوند گفتند این ها دنبال فساد هستند در حالی که انسان خود را نشان نداده بود به هر حال انسان موجودیست که اهل فساد و خون ریزی است. اگر به مسئله فساد نپردازیم خود یک مشکل می شود و کمک به فساد است.

وی افزود: اگر پرداختیم دعوا درست می شود پرداختن دقت ها را می طلبد اگر سکوت کنیم بی تو جهی می شود و می گویند عادت شده وهم در ان غرق شدند اگر کالبد شکافی و تحلیل و ارز یابی کنیم ما به اتفاقات قبلی میرویم بعد می گویند پروند نگری می کنید و خود اینها موضوع نگاه به فساد را ابتر می کنند. به هر حال هر موضوعی علت دارد اینطور نیست که با هر موضوع برخورده کافی سریع حل شود.

پورمحمدی ادامه داد: در دولت های مختلف هم این موضوع بوده است. می گویند همه مشکلات مملکت حل شده فقط مشکل ماییم؟ اینجا مشکلات جاریست، باعث فساد هم می شود، یک عده به خطر می افتند و سر صدا راه می اندازند خیلی ها حاضر نیستند این هزینه را بپردازند چون می بینند متهم می شوند و همین عامل بازدارند است.

وی هم چنین با تاکید بر اینکه در همه جای دنیا برخورد با فساد چالش برانگیز است و با کشمکش همراه است گفت: متاسفانه برخی این را تحمل نمی کنند به هر وسیله ای می خواهند جلوی برخورد را بگیرند. من از گذشته تا کنون ادبیات بگم بگم را نمی پسندیدم ولی جامعه ما فرهنگی دارد که اگر بگم بگم نباشد فرهنگ بگو بگو است. می خواهند به چالش بکشند یا از خود شروع می کنند یا از دیگران. به هر حال در گیر این گفت گو باید شد این بخش هم اجتناب ناپذیر است ونیاز به روشنگری دارد.

وزیر دادگستری دولت هم چنین ادامه داد:  بحث فساد یک بحث جامعه و ذو ابعادی است خیلی مهم و حاد است و اثرات زیادی دارد اما این صرفا فساد اقتصادی نیست. فساد فرهنگی در خیلی جاها ویران گرتر است فساد سیاسی هم همین طور بستگی به سطح دارد مثل فساد اداری و فساد اجتماعی و… همه اینها در موضوع فساد موثر است و نظام اجتماعی را مختل می کنند و حرکت جامعه را به انحراف می کشاند پس برای مقابله باید به تمام ابعاد دقت شود در یک شرایطی موضوع وسیع تر است یک زمان فساد سیاسی است مثل فتنه ۸۸٫

پور محمدی تصریح کرد: بخشی از این موضوعات حالت زیر بنایی دارد یعنی بسته به فساد های دیگر است اگر انها را بخواهیم رسیدگی کنیم اول باید این را حل کنیم فساد اداری در حوزه دولتی و اجرایی و فساد اجتماعی در حوزه عمومی هم خودشان خیلی مهم هستند هم در بخش های دیگر تاثیر دارند و اگر حل نشوند جنبش های دیگر حل نمی شوند.

وی هم چنین در تشریح علت علل یا عوال تاثیر گذار بر هرج و مرج عرصه اجتماعی گفت: بسیاری  از فسادهای اقتصادی ناشی از فساد اداری است یعنی معبر باز می کنند برای فساد اقتصادی. فساد  محیط پرورش ورشد فساد اجتماعی است دریک جامعه  ناهنجار. فساد فرهنگی و سیاسی در رابطه ناهنجاری اجتماعی رشد زودتری دارند

پور محمدی در ادامه عنوان کرد: دو سه موضوع تعیین کنند در فساد اگر حل نشود ناکام خواهیم بود. یک، بی نظمی در جامعه دو، بی برنامه گی سه، رعایت قانون البته همه این ها باهم مرتبط است اگر قانون فعالیت ممتاز خود را نداشته باشد جامعه دچار فساد می شود این در ادبیات دینی هم بوده است.

وی با اشاره به قانون و نظارت گفت: نظارت پذیری لازمه اصلاح اجتماعی است نظارت گریزی اغاز و بستر فساد اجتماعی است اغلب موضوعات پیگیری شده در سازمان های خصوصی و دولتی همین موضوعات ذکر شده می باشد.

وی در پایان گفت: امیدواریم با کمک شما جوانان بسیجی و حزب اللهی و ایثار گر بتوانیم مشکلات را حل کنیم وگرنه شعار دادن زیاد است ماسال گذشته میخواستیم با سه قوه سمیناری برگزار کنیم از رهبری پیام خواستیم اما ایشان با عتاب گفتند این همه جلسه گذاشته اید چه شد؟ حرف زیاد زدید عمل کنید ما کم کاری کردیم محاسبه کردیم به پرونده رسیدگی کردیم ولی نتیجه کم گرفتیم . باید به یک راهکار مناسب رسید.

پورمحمدی در ادامه یه پرسش های دانشجویان پاسخ داد:

پور محمدی در رابطه با برنامه ویژه دولت برای مبارزه با فسادهای ساختاری ورانت خواری گفت: این از سوالات بحث برانگیز است ودقت زیادی می طلبد. اگر فساد در جامعه ای نهادینه شود فاجعه است ما نباید بگذاریم این شبکه ای شود برخی زمان تعیین میکنند قیمت تعیین میکنند. این متاسفانه حتی در رسانه ها ومطبوعات هم هست با یک خبر مخالف کلی افکار سازی میکنند باید هوشمندانه برخورد کرد. دراین دولت هم من با اقای رحمانی فضلی که رئیس دستگاه کنترل بودیم سبب شد دولت جدی تربپردازد اما از همان ابتدا پیگیری میکردیم اما  دولت های دیگر عادی امدند ورفتند.

وزیر دادگستری ادامه داد: چند موردی که تاکید کردیم باید برسی شود، فساد اداری و نظم اداری هست ولی کار بسیار سنگین است من بسیار ادم جدی، پیگیر و پر کاری هستم و در کارها تا حدودی موفقم. اما این کار خیلی مشکل است. چند روز پیش از یک نهاد بزرگ تعداد پرسنل ما را خواستند وقتی ما هنوز نمی دانیم چقدر نیرو داریم و چند نفر زیر دست ما تامین می شوند این مشکل بزرگی است.

وی افزود: نظام بانکی هم خیلی مشکل دارد و تا ان حل نشود فسا مالی درست نمی شود امروز ۴۰ درصد فرار مالیاتی داریم یعنی حجم مالیاتی که باید بگیریم و نمیگیریم. بخش بزرگی از کالاهای وارد شده در گمرک از مجاری اصلی می ایند. اگر اینها حل نشود چگونه می خواهیم مشکلات را حل کنیم؟

پورمحمدی با بیان این مطلب که “حجم هزینه های جاری بسیار بالاست” گفت: ما در این دولت خیلی اصرار کردیم، دو سه تا پروژه بزرگ را عملی کردیم. فکرنکنیم بااحداث کارخانه وجاده و…کلی کار کردیم. این در دوره های قبلی هم بود ولی اصل، نظم اداری ست باید کار زیر بنایی کرد ۴سال گذشته بیشترین فشار به بانک مرکزی امد. هزاران شعبه و موسسه پولی وبانکی غیر مجاز داریم و از دسترس ونظارتها خارج است من یک روحیه رادیکال دارم ولی اصلا ساده نیست با بستن یک شعبه بتوان مشکل را حل کرد.

میلیونها حساب در بانکها داریم که اطلاعات شناسنامه ای ان غلط است

وی افزود: هفت هشت سال است بانک ها وموسسات دارند عضو میگیرند نمیتوان با اینها برخورد کرد. خوشبختانه پیشرفت های قابل قبول در نظام بانکی داریم ولی راضی نیستیم ورضایت بخش نیست ما میلیونها حساب در بانکها داریم که اطلاعات شناسنامه ای ان غلط است برای اینکه اگر یک زمانی چک بلا محل کشید اورا نگیرند. اینها میلیونی است اینها استرس زا است اینها از بی نظمی و بی قانونی ست. از بی نظارتی است.

وزیر سابق کشور افزود: به من میگفتند فشار می اوری وسنگ اندازی میکردند ولی بحث اساسی است. فرار مالیاتی که شوخی نیست در گمرک یک اتفاق خوب افتاد دانشجویان دانشگاه تهران یک طرح ریختند ودر دولت ما عملیاتی شد همین یک ساله بخش زیادی از فرار های گمرکی کنترل شد.یک موضوع در گردش ازاد اطلاعات بود که عملی نشده بود. این بخش بزرگی از اطلاعات را پوشش میدهد واز فساد جلوگیری میکند. این ۶ سال پیش به دولت ابلاغ شده و تازه عملیاتی شد چون فرایند بسیاری دارد. ۷ ماه از آن گذشته و برای نتیجه گرفتن تا ۲ سال دیگر باید صبر کرد.

وی گفت: نکته بعدی هماهنگی قوا در مبارزه است در دورهای گذشته قوا به هم  بدین بودن و اعتماد نداشتن ولی الان خوب است نسبت به هم حساسیت ندارند امروز هم بسیاری از پرونده هایی که می شنویم به علت همکاری قوا است.

پورمحمدی ادامه داد: امریکا در ۱۰ سال پیش روی صنعت فیلم سازی سرمایه گذاری کرد و بیش از ۶۰ میلیارد دلار هزینه کرد اما کل هزینه های ما  ۱ میلیارد دلار نمیشود. ما مشکلات زیادی داریم ولی دستاوردهایمان هم زیاد است. نیمه پر لیوان هم ببینید.

پورمحمدی همچنین در پاسخ به اینکه دولت کی میخواهد توافق نامه را به مجلس تحویل دهد گفت: باید صبر کنید تا بحث شود. این بحث ها حقوقی است و مفید است بخصوص در فضای سالم و کارشناسی. مجلس هم جایگاه والایی دارد. اگر بگوییم مردم سالاری دینی نمیتوانیم بی توجه باشیم به نهادهای دینی. مجلس چند جلسه گذاشته با دولت غیرعلنی و علنی هنوز یک جلسه در دولت در رابطه با هسته ای نداشتیم. ولی ما به عنوان سهم دولت پیگیری نکردیم ولی مجلس جدی پگیری می کند. طبق قانون مجلس که یکسال پیش تصویب شد، این توافقات در صورتی اعتبار دارد که طبق بندهای تصویب شده تایید شوند.

وی در پایان گفت: نقش دیگر مجلس نظارت است مجلس چرا قانون دارد؟ چون مصوبه دارد. اختلاف اصلی ما حقوقی است نه قانونی. ماجرای هسته ای بحث جدی است. به همین دلیل دولت دخالت نکرده است. ما هم تابع قانون و مجلسیم ولی این پرونده در طول ۱۳ سال است که ادامه یافته. ۴ مجلس هم گذشته و مطرح شده است اما از روز اول در شورای عالی امنیبت ملی بوده است. نهایتا باید به تصویب رهبری برسد. تا لازم اجرا شود.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=423

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.