• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
1
داریوش سجادی در دانشگاه بوعلی همدان:

اپوزیسیون در ایران کاریکاتوری است!/ موضوعاتی مانند رشد ناخالص ملی، معیار محک دولت‌هاست؛ نه انقلاب

  • کد خبر : 9799
  • 06 اردیبهشت 1397 - 0:09
اپوزیسیون در ایران کاریکاتوری است!/ موضوعاتی مانند رشد ناخالص ملی، معیار محک دولت‌هاست؛ نه انقلاب

تحلیل‌گر مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه نظام جمهوری اسلامی فاقد اپوزیسیون سیاسی واقعی است، گفت: نظام جمهوری اسلامی در این ۴۰ سال گذشته دارای اپوزیسیون کاریکاتوری است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از همدان، داریوش سجادی، تحلیل‌گر مسائل سیاسی، مقیم آمریکا و دانش‌آموخته دانشگاه هاروارد در همایش آینده جمهوری اسلامی و نقش اپوزیسیون حکومتی […]

تحلیل‌گر مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه نظام جمهوری اسلامی فاقد اپوزیسیون سیاسی واقعی است، گفت: نظام جمهوری اسلامی در این ۴۰ سال گذشته دارای اپوزیسیون کاریکاتوری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از همدان، داریوش سجادی، تحلیل‌گر مسائل سیاسی، مقیم آمریکا و دانش‌آموخته دانشگاه هاروارد در همایش آینده جمهوری اسلامی و نقش اپوزیسیون حکومتی که به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی‌سینا برگزار شد، بیان داشت: در تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران تحولات و آشوب های بسیاری مشاهده می‌شود؛ اما در یک مقطع تاریخی با آرامش مواجه می‌شویم که حاصل همپوشانی دو متغیر مستقل هویت دینی و وابسته حکومت است.

داریوش سجادی ادامه داد: از زمان تأسیس حکومت صفویه تا اواسط زندیه این آرامش توسط دو متغیر مذکور به خوبی در جامعه ایران دیده می‌شود که از این امر تحت عنوان هویت ایرانی اسلامی باید نام برد.

سجادی با بیان اینکه دلیل ناآرامی‌هایی که در زمان قاجاریه شکل گرفت، این بود که برای برای نخستین بار هویت جدیدی وارد ساختار ایران شد، اذعان کرد: این هویت دارای ریشه غربی بود و متأسفانه در آن دوره مؤلفه‌های غربی ناشی از خودباختگی فرهنگی پادشاهان قاجار به خوبی در ایران دیده شد.

اپوزیسیون در ایران کاریکاتوری است/ موضوعاتی مانند رشد ناخالص ملی معیار محک دولت‌هاست نه انقلاب

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با اظهار بر اینکه در انقلاب اسلامی این ناآرامی‌ها پایان یافت، گفت: در جریان انقلاب اسلامی شاهد هستیم که حکومتی با هویت دینی و شیعی به پیروزی رسید و همپوشانی خوبی با هویت دینی ایران پیدا کرد.

وی افزود: هم‌اکنون با گذشت بالغ بر ۴۰ سال از عمر آن علی رغم فشارهای سنگین جنگ، تهدیدها و تحریم‌های اقتصادی و سیاسی که توسط مستکبرین بر نظام جمهوری اسلامی اعمال شد، شاکله حکومت حفظ شده است و راز این مانایی هم‌پوشانی حکومت با هویت دینی مردم است.

سجادی عنوان کرد: در این زمان مردم با رهبری مواجه شدند که برخلاف حاکمان قبلی که توده مردم و قشر مستضعف را تحقیر می‌کردند، آنها را ولی‌نعمت خود دانست.

سجادی با بیان اینکه، مبانی معرفت شناختی و نه شرایط معیشتی سنگ محک یک انقلاب است، گفت: موضوعاتی مانند رشد ناخالص ملی معیار محک دولت هاست نه انقلاب و حکومت اگرچه نمی توان به این استناد، منکر توجه به وضعیت معیشتی مردم شد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه امروزه محصول خط تولید انقلاب اسلامی شهید حججی‌ها هستند، نشان‌دهنده این است که انقلاب اسلامی در مسیر خود به رشد رسیده است.

در ایران اپوزیسیون کاریکاتوری است/ اپوزیسیون نظام جمهوری اسلامی افرادی فاقد هویت دینی هستند

وی بیان کرد: باید توجه کرد که برخلاف برخی از نظریه‌ها انقلاب اسلامی دارای رویش‌ها و پالایش‌هایی است که اجتناب‌ناپذیر نیستند.

این تحلیل گر سیاسی مقیم آمریکا گفت: یکی از برکات فتنه ۸۸ این است که بخش عمده‌ای از تزویرها و نفاق‌هایی که در عده‌ای از دولتمردان برجسته که خود را به انقلاب اسلامی کریپس کرده بودند، تصویر واقعی خود را ارائه کردند.

وی اضافه کرد: اپوزیسیون دارای سه لایه است. لایه اول اقشار سلطنت‌طلب هستند که شامل مهاجرینی بودند که در سال‌های ۵۷ و ۵۸ از ایران گریختند و نسل دوم اپوزیسیون فراریان از جنگ تحمیلی هستند که تعدادی با شروع جنگ تحمیلی از ایران رفتند و در آن طرف آب نقش اپوزیسیونی ا ایفا کردند.

وی اظهار کرد: نسل سوم که اوج آن در سال۸۸ ایجاد شد، با نسل جدیدی مواجه شدیم که چهره تزویر و ریا را ایجاد کردند.

سجادی با تأکید بر اینکه نظام جمهوری اسلامی فاقد اپوزیسیون سیاسی واقعی است، اذعان کرد: رژیم پهلوی دارای اپوزیسیون سیاسی واقعی بود؛ چراکه امام خمینی(ره) دارای ثقل سیاسی سنگین بود اما نظام جمهوری اسلامی در این ۴۰ سال گذشته دارای اپوزیسیون کاریکاتوری است.

اپوزیسیون در ایران کاریکاتوری است/ موضوعاتی مانند رشد ناخالص ملی معیار محک دولت‌هاست نه انقلاب

وی ادامه داد: باید توجه کرد که اپوزسیون در خارج ورشکست ترین افرادی هستند که در ساختارهای معیشتی اروپا و امریکا نتوانستند حل شوند و کوتاه ترین دیوار برای بالا رفتن را دیوار سیاست می‌بینند. در امریکا مانند اپوزیسیون حرف زدن بیزینس است و آمریکا برای آن بودجه می‌دهد.

تحلیل‌گر مسائل سیاسی در پایان اپوزیسیون فعلی در نظام جمهوری اسلامی را افرادی فاقد هویت دینی دانست و افزود: اپوزیسیون کنونی برون‌ریخت بی‌هویتی افرادی است که تصور از مسلمان بودن داشتند برای فرار از بی‌هویتی دینی و استتار از آن وارد عرصه سیاست شدند.

در ایران اپوزیسیون کاریکاتوری است/ اپوزیسیون نظام جمهوری اسلامی افرادی فاقد هویت دینی هستند

وی تأکید کرد: این افراد در برزخ هویت دچار مشکلات عدیده هستند و ادای سیاسی درآورده اند تا خود را تخلیه کنند اما در واقع فاقد سواد سیاسی هستند. درواقع اپوزیسیون های جمهوری اسلامی با چنگ زدن به چهره نظام به دنبال مخفی کردن بی هویتی خود هستند و ادای اپوزیسیون در می آورند.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=9799

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.