• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6
خورسند، در نشست تحلیلی و بررسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

اوکراین کورسوی امید برای آمریکا

  • کد خبر : 14718
  • 03 اسفند 1400 - 9:29
اوکراین کورسوی امید برای آمریکا
امریکا به خوبی میدانند که اوکراین یکی از نقاط ضعف ژئوپولتیک روسیه است، از این طریق امریکا میتواند روسیه را در مرزهای خودش نگه دارد تا در سطح بین المللی روسیه برای امریکا چالش جدیدی ایجاد نکند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان مستقل،مهدی خورسند کارشناس مسائل اوراسیا، در نشست تحلیلی و بررسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در رابطه با مناقشه روسیه واوکراین، گفت: یکی از مسائلی که باعث تنش  شده است، اعطای دو منطقه کریمه و دونباس به اوکراین در دوران خروشچف است. این دومنطقه بسیار علاقه مندند که به جغرافیای روسیه برگردند و همین مسائل باعث تنش بین این دوکشور شده است.

کارشناس مسائل اوراسیا، بیان کرد: طی توافقی که بین اوکراین و روسیه در سال۲۰۱۴ با نام مینیسک۲، منعقد شد  به تایید شورای امنیت طی قطعنامه۲۲۰۲ هم رسید، روسیه حاکمیت اوکراین بر مرزهایش را پذیرفت و اوکراین نیز موظف شد که در قانون اساسی خود را تغییر دهد و مطالبات جدایی‌طلبان دونباس را برطرف کند، اما تا به کنون هیچ اقدامی مثبتی در این زمینه انجام نداده است.

خورسند گفت: از اواخر سال ۲۰۲۰ پای آمریکا به غائله این دو کشور باز شد، آمریکایی به خوبی میدانند که منطقه اسلاونشین و روس‌تبار دونبال در اوکراین، یکی از نقاط ضعف ژئوپولتیک روسیه است و می‌دانند که از این طریق میتوانند روسیه را در مرزهای خودش متمرکز یا اصطلاحا فریز کرده تا در سطح بین‌المللی، روسیه برای امریکا چالش ضدهژمونیک جدیدی ایجاد نکند.

وی ضمن اشاره به اقدامات نظامی انجام شده توسط اوکراین در روزهای گذشته اظهار داشت: رییس‌جمهور اوکراین، با انجام برخی از اقدامات نظامی علیه منطقه جدایی‌طلب دونباس، به دنبال این است که روسیه را تحریک کند که مسکو را وارد جنگ سخت و فرسایشی کرده و همزمان با ورود روسیه به جنگ، آمریکا و ناتو را وارد جنگ کرده تا هم جلو جدایی دونباس را بگیرد و اگر هم بتواند، کریمه را بازپس بگیرد.

این کارشناس مسائل اوراسیا ادامه داد: اما رئیس جمهور اوکراین سخت در اشتباه است، زیرا امروز آمریکا وناتو توانایی شروع یک جنگ را ندارند.

وی اظهار کرد: آمریکا سعی دارد که با چنین اقداماتی بر علیه روسیه و همچنین چین، این دو کشور را در محدوده مرزی خود را  نگه دارد تا  از هم افزایی و هم پوشانی چین و روسیه در اقدامات علیه آمریکا جلوگیری کند. وی بیان کرد:  آمریکا امروز یک هژمونی در حال افول است و چین و روسیه یک هژمونی درحال خیزش هستند. آمریکا نهایت تلاش خودش را به کار گرفته تا با تاکتیک جدیدش یعنی دست گذاشتن بر نقاط ضعف ژئوپلیتیک این دو کشور(تایوان برای چین و دونباس برای روسیه) زمینه رشد و محدود کردن دوبال این هژمونی در حال خیزش را فراهم کند. خورسند گفت: اقدامات انجام شده توسط اوکراین علیه روسیه را می‌توان جزو اخرین تلاش‌های آمریکا برای حفظ هژمونی در حال افول خودش عنوان کرد.

کارشناس مسائل اوراسیا با اشاره به فهم این تاکتیک جدید آمریکا از سوی پوتین و شی جین پینگ، تأکید کرد: پوتین با فهم راهبرد فرسایشی کردن تنش اوکراین برای روسیه، با یک حرکت ضربتی همانند ماجرای کریمه، وارد جنگ خواهد شد و به نظر بنده، این جنگ، تنشی طولانی نخواهد شد.

خورسند در ادامه روند افول آمریکا اشاره کرد و افزود: افول  آمریکا با بحران‌های مالی شروع شد که چین با هوشمندی تمام با خرید اوراق قرضه بیشتر از آمریکا در بحران‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۳، سعی کرد ابرقدرتی آمریکا را حفظ کرده تا آمریکا همچنان با ماندن در جایگاه هژمونیک، هزینه‌های بین‌المللی تک قطبی بودن را به تنهایی بپردازد و روند افول آمریکا خزنده بوده و دفعتی نباشد.

وی اظهار کرد: اما در سال‌های اخیر، که سرعت افول آمریکا تشدید شده، آمریکا با تاکتیک جدید علیه قدرت‌های ضدهژمونیک خود مثل روسیه، به دنبال فرسایشی کردن جنگ اوکراین و روسیه است تا روسیه در منجلاب اوکراین گرفتار شود. شروع جنگ و طولانی شدن ان به نفع آمریکا است و آمریکا با بازی های رسانه ای تلاش دارد فضای تنش را  بحرانی جلوه داده و این تنش را همواره داغ نگه دارد.

کارشناس مسائل اوراسیا گفت: از سوی دیگر معتقدم که امروز بهترین فرصت برای روسیه است که دونباس را به جغرافیای روسیه اضافه کند. زیرا آمریکا در  ضعیف ترین حالت ممکن است.

خورسند همچنین گفت: اگر جنگی رخ دهد، اروپا وآمریکا به صورت قطره‌چکانی به اوکراین کمک خواهند کرد تا تنور تنش داغ بماند اما به نظر نمی‌رسد که چین حمایت لجستیکی از روسیه در این جنگ صورت دهد.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=14718

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.