• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
12

افسار اقتصاد کشور را نباید دست آمریکایی‌ها بدهیم

  • کد خبر : 843
  • 09 آبان 1394 - 15:33
افسار اقتصاد کشور را نباید دست آمریکایی‌ها بدهیم

داوودی، عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل  در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، درباره تحولات اقتصادی پسابرجام گفت: پاسخ این سوال را به صورت ظاهری و عمقی می‌توان عنوان کرد؛ ظاهر این است که احتمال می‌رود که با اجرایی شدن قول‌های طرف ایرانی، مقداری از حجم تحریم‌های مرتبط با مساله‌ی هسته‌ای کاسته شود. […]

داوودی، عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل  در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، درباره تحولات اقتصادی پسابرجام گفت: پاسخ این سوال را به صورت ظاهری و عمقی می‌توان عنوان کرد؛ ظاهر این است که احتمال می‌رود که با اجرایی شدن قول‌های طرف ایرانی، مقداری از حجم تحریم‌های مرتبط با مساله‌ی هسته‌ای کاسته شود. واردات کالاهای مصرفی بیشتر و صادرات نفت نیز دو برابر شود. اینها مجموعا می‌تواند قدرت خرید افراد شاغل را بیشتر کند و این برای ما تا حدودی برد محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: باطن امر هم این هست که چون به قول ما اقتصادی‌ها هیچ کدام از متغیرهایی که عنوان شد،یعنی صادرات نفت و حجم تحریم ها درون‌زا نیست یعنی اینکه تغییر این متغیرها دست ما نیست، خب عملا در بلند مدت ضریب تاثیر طرف آمریکایی در معیشت مردم را دو چندان کردیم و این می‌تواند یک برد بلند مدت برای طرف آمریکایی باشد.

عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه به بیان ساده‌تر در واقع مثل اینکه که اقتصاد ایران را به یک اسب تشبیه کنیم که قرار است به مردم ایران سواری دهد،اظهار داشت: ولی ما افسارش رو دادیم به دست کسی که در صفحه صفحه‌ی کتب تاریخ، سابقه‌ی خصومت اقتصادی‌اش با مردم روشن است، نمونه مهم آن تصویب کاپیتولاسیون است. تبعات اقتصادی این طرح بسیار عجیب بوده است که عمدتا مورد توجه قرار نمی‌گیرد. مثلا اینکه آمریکایی‌ها می‌توانستند هر چه می‌خواهند قاچاق کنند و کسی در داخل کشور حق محاکمه آنها را نداشت.

وی گفت: حتی اگر یک فعال اقتصادی آمریکایی کلاه یک تاجر ایرانی را بر می‌داشت، عملا هیچ کاری نمی‌توانستند انجام دهند! و بسیاری از این دست نمونه‌ها مثل غارت ذخایر انرژی کشور، سرمایه‌گذاری در کشور برای استثمار نیروی کار ارزان یا مثلا اصلاحات ارضی که در واقع برای نابود کردن کشاورزی ایران بود تا محصولات اضافه‌ کشاورزی آمریکا به فروش برسد.

عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌ اسلامی دانشجویان مستقل تاکید کرد: با این شرایط شما که سوار اسب اقتصاد هستید، نباید انتظار داشته باشد هر وقت با سرعتی دلخواه، به هر جهتی که خواستید حرکت کنید.

وی با تاکید بر (برد-برد) بودن برجام، ابراز عقیده کرد: البته برد در کوتاه مدت برای بخشی از فعالین اقتصادی داخلی و دلال‌ها و اندکی از عموم مردم و در بلند مدت برای استکبار. فقط اگر اینطور معنا کنیم، می‌شود حرف مسئولین و تیم مذاکره کننده را رو توجیه کرد که هم بازی برد- برد باشد و هم سه – دو!

داوودی درباره افزایش فروش نفت در پسابرجام و ادعای بروز سختی برای بعضی از اقشار گفت: این قضیه بر می‌گردد به شیوه ی توزیع ثروت در کشور؛ متاسفانه مکانیزم طوری هست که معمولا هر کسی نمی‌تواند دلال و وارد کننده هر چیزی باشد. مساله‌ رانت و فساد گسترده مالی حاکم بر بخش‌های مختلف کشور متاسفانه هست که خودش بحثی جداگانه را می‌طلبد. ثانیا همه مردم که از طریق دلالی پول در نمی‌آورند؛ بخش عظیمی از نیروی کار ما در تولیدی‌‌های کوچک و بزرگ داخلی کار می‌کنند، طبیعتا اگر کالاهای مصرفی وارد شود بدیهی است بخش تولید داخل ضرر می‌بینند.

این فعال دانشجویی درباره الزامات مد نظر مقام معظم رهبری اظهار داشت: اگر الزامات مد نظر ایشان رعایت شود، تحریم‌ها ممکن است تا حدودی برداشته شود؛ حتی به فرض محال اگر کاملا برداشته شود، اما تا سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به صورت جدی پیگیری نشوند، رشد درونزا رخ نمی‌دهد. یعنی عدم تحقق اقتصاد مقاومتی در واقع همان بازی در زمین برد – برد آمریکایی ست.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=843

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.