• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
14

افراد کج‌فهم و کج سلیقه تصور درستی از دانشگاه اسلامی ندارند/ عزم و اراده‌ای برای اجرایی کردن سند اسلامی کردن دانشگاه‌ها نبود

  • کد خبر : 6828
  • 02 شهریور 1396 - 11:16
افراد کج‌فهم و کج سلیقه تصور درستی از دانشگاه اسلامی ندارند/ عزم و اراده‌ای برای اجرایی کردن سند اسلامی کردن دانشگاه‌ها نبود

رئیس کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه افراد کج فهم و کج سلیقه تصور درستی از دانشگاه اسلامی ندارد، گفت: سند اسلامی کردن دانشگاه‌ها در سال ۹۲ ابلاغ شده است، اما متاسفانه عزم و اراده‌ای برای اجرایی کردن آن نبوده است.

به گزارش پایگاه خبری دانشجویان مستقل، محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس امروز در نشست سراسری اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور که در دانشگاه علامه طباطبایی در حال برگزاری است، گفت: زمانی که مسئولیت وزارت علوم را داشتم کمک کردم تا اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل شکل بگیرد البته مخالفت‌های جدی برای تشکیل این اتحادیه وجود داشت.

زاهدی افزود: ما در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نیازمند نوگرایی در کشور هستیم تا به اهداف نظام، منویات رهبر معظم انقلاب و فرمان‌ها و وصیت نامه امام خمینی (ره) عمل کنیم.

وی ادامه داد: درجا زدن و در یک موقعیت ماندن و اداره حکومت با یک ایده می‌تواند یک آفت باشد و ما را از آرمان هایی که برای انقلاب اسلامی تعریف شده دور کند؛ بنابراین باید به دنبال ایجاد تغییر و ساختار باشیم تا به اهداف خود برسیم.

زاهدی گفت: در وزارت علوم هم نیازمند یک تحول جدی در حوزه پژوهش، آموزش، فناوری و مسائل فرهنگی هستیم. سند اسلامی کردن دانشگاه‌ها در سال ۹۲ ابلاغ شده است، اما متاسفانه عزم و اراده‌ای برای اجرایی کردن آن نبوده معتقدم اگر این سند به نام تحول بنیادین دانشگاه نامگذاری می‌شد بهتر بود، چون برخی‌ها که با آن آشنا نیستند به دلیل اینکه انسان‌های کج فهم و کج سلیقه‌ای هستند قضاوت می‌کنند که می‌خواهند دانشجویان را چادری و همه را ریش دار کنند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه این افراد کج فهم و کج سلیقه تصور درستی از دانشگاه اسلامی ندارد، افزود: در سه چهار سال گذشته و در این دولت اثر و اراده‌ای برای اجرای این سند نبوده در سند اسلامی کردن دانشگاه‌ها به مسائلی همچون آموزش، پژوهش، فناوری، مدیریت، ساختار و مسائل فرهنگی پرداخته شده در هر حال باید بگوییم نسبت به اجرای این سند غفلت کرده‌اند.

وی خطاب به اعضای اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل تاکید کرد: اجرایی کردن سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها را پیگیری و آن را فرهنگ‌سازی کنند و اگر این کار را انجام دهیم حرکتی در جهت نوگرایی و ایجاد تحول بنیادین در حوزه آموزش عالی انجام داده‌ایم.

زاهدی با بیان اینکه ما در این دوره از دولت و فردی که به عنوان وزیر علوم معرفی می‌شود به عنوان یک مطالبه و شرط جدی می‌خواهیم برنامه خود را برای پیاده کردن سند اسلامی کردن دانشگاه‌ها ارائه دهد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: تاکید ما اجرایی کردن سند اسلامی کردن دانشگاه‌ها است. اولین مطالبه ما این است که فرد پیشنهادی چگونه می‌خواهند سند اسلامی کردن دانشگاه را اجرا و روش‌ها و مکانیزم‌های خود را اعلام کند.

وی بیان کرد: مجلس و کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز این آمادگی را دارد که هر کاری را برای اجرایی کردن سند اسلامی کردن دانشگاه‌ها انجام دهد.
زاهدی افزود: مطالبه جدی ما این است فردی برای وزارت علوم معرفی شود که در درجه اول دارای جایگاه علمی مطلوبی بوده و خوش اخلاق، دارای صداقت، وفادار به اهداف نظام و انقلاب باشد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه وزیر علوم نباید سرباز جریانات سیاسی باشد تصریح کرد: در واقع وزیر علوم باید الهام بخش اساتید و دانشجویان و ارتقای علمی باشد.

وی با اشاره به اینکه وزیر علوم باید اقتصاد مقاومتی را براساس اقتصاد دانش بنیان پیگیری کند تصریح کرد: وزیر علوم باید کسی باشد که بعد از پایان دوره وزارتش از او به خوبی یاد کنند با این وجود نباید فردی بیاید که مسائل سیاسی برای او اولویت داشته باشد البته وزارت علوم یک جایگاه سیاسی و وزیر علوم هم یک فرد سیاسی است و این با سیاسی کاری فرق می‌کند.

زاهدی با بیان اینکه وزیر علوم باید دارای مقبولیت علمی و تخصصی در جامعه دانشگاهی باشد در خصوص آخرین اقدامات کمیته رسیدگی به مدرک تحصیلی حسین فریدون اظهار کرد: مسئولیت کمیته پیگیری رسیدگی به مدرک فرد مورد نظر برعهده آقای قمی است.

وی تاکید کرد: با این وجود قرار است در مورد مدرک او ماده ۲۳۶ اعمال شود که این ماده می‌گوید اگر در دستگاهی تخلفی صورت گرفته باشد ده نفر از نمایندگان یا کمیسیون می‌توانند از مجلس درخواست رسیدگی کنند که کمیسیون مربوطه نیز هیئتی را مشخص می‌کند و این هیئت به بررسی موضوع و ارائه گزارش به صحن مجلس می‌پردازد و اگر تخلفی صورت گرفته باشد مورد تخلف به قوه قضاییه معرفی می‌شود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: ابطحی مدارک متعددی را از مدرک علمی فرد مورد نظر به دست آورده و قمی هم در این خصوص مستندات دیگری را ارائه داد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: این دو نتوانستند به یک وفاقی برسند و در واقع ابطحی یک گزارش و قمی هم گزارش دیگری را ارایه کرده اند با این وجود وقتی من گزارش‌ها را مطالعه کردم قرار شد با قمی، ابطحی و خانلری به عنوان اعضای کمیته پیگیری مدرک فرد مورد نظر جلسه‌ای برگزار کرده و گزارشات را با هم تلفیق کنیم تا گزارش جامع را به صحن ببریم تا آبروی کمیسیون آموزش و تحقیقات هم با ارایه دو گزارش نرود.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در مورد آخرین وضعیت اتحادیه دانشجویی تادا بیان کرد: اکنون که آقای سید ضیا هاشمی به عنوان سرپرست وزارت علوم معرفی شده ما انتظار داریم ایشان بیایند و مواضع نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها را بدانند و با این نهاد مشورت کنند. معتقدم وقتی رئیس نهاد در جلسه صدور مجوز این اتحادیه نبوده و یا جلسه را ترک کرده حتما اتفاقی افتاده در هر حال وزارت علوم باید به نظر رئیس نهاد احترام می‌گذاشت.

زاهدی اظهار کرد: یک موقع بحث رای گیری و یک موقع بحث هم فکری و تعامل است معتقدم آنچه که اتفاق افتاده تعامل و هم فکری نبوده است در هر حال امیدوارم این موضوع با تعامل و گفت و شنود رفع شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: من واقعا نمی‌توانم در مورد صدور مجوز اتحادیه تادا اظهار نظری کنم، چون نمی‌دانم چه کسانی در جلسه بودند و یا اینکه جلسه به حد نصاب رسیده یا نه، اما بحث من این است حتی اگر افراد حاضر در جلسه حد نصاب را داشته اند که وزارت علوم می‌گوید این گونه بوده، اما رای گیری با تعامل و هم فکری با نهاد صورت نگرفته است و در واقع نهاد را دور زده اند و این کار درستی نیست.

وی با بیان که وزارت علوم چگونه می‌خواهد با دور زدن یکی از متولیان فرهنگ سازی در دانشگاه‌ها فرهنگسازی کند تصریح کرد: احترام گذاشتن به نهاد و توجه به نقطه نظرات آن‌ها می‌تواند بستر بهتری را برای تعامل ایجاد کند البته تعامل بیشتر برای آن تشکل که قرار است تشکیل شود بهتر است.

زاهدی با بیان اینکه من با پردیس‌های بین المللی که به عنوان دکانی درست شده اند تا منابع مالی را به دانشگاه بیاورند مخالفم تصریح کرد: وقتی نام دانشگاهی پردیس بین المللی است باید از خارج دانشجو جذب کند، اما سوال این است که چند درصد دانشجویان خارجی در واحدهای بین المللی ما مشغول تحصیل هستند، اما واقعیت است که در برخی از این واحد‌ها حتی یک دانشجوی خارجی هم نداریم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: این پردیس‌ها باید به دنبال اهداف خود برای جذب دانشجوی خارجی باشند، اما در هر حال من با این که در همه جا تحصیل رایگان باشد و هم با این که همه جا تحصیل پولی باشد نیز مخالف هستم.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به شعار اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور در هجدهمین نشست این اتحادیه با عنوان نوگرایی در حکومت و پای بندی به حاکمیت تصریح کرد: به صراحت اعلام می‌کنم مکانیزم انتخابات در کشور ما چه در مجلس و چه در شورای اسلامی شهر و روستا و چه در انتخابات ریاست جمهوری دارای اشکالات اساسی است.

زاهدی افزود: این که احزاب ما در انتخابات قدرت نداشته باشند یک آسیب جدی است و کشور را در آینده دچار آسیب می‌کند.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=6828

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.