• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2
کیانوش بدنکی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی حرفه ای کرمانشاه:

استانی شدن انتخابات به منافع ملی و ثبات سیاسی کشور آسیب می‌زند

  • کد خبر : 11795
  • 29 اردیبهشت 1398 - 12:33
استانی شدن انتخابات به منافع ملی و ثبات سیاسی کشور آسیب می‌زند

کیانوش بدنکی در گفتگو با خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه طرح استانی شدن انتخابات مدتی است در دستور کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است، اظهار کرد: تلاش برای تغییر قانون انتخابات موضوع جدیدی نیست و در دوره‌های گذشته مانند مجلس هشتم و نهم نیز مطرح شده، […]

کیانوش بدنکی در گفتگو با خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه طرح استانی شدن انتخابات مدتی است در دستور کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است، اظهار کرد: تلاش برای تغییر قانون انتخابات موضوع جدیدی نیست و در دوره‌های گذشته مانند مجلس هشتم و نهم نیز مطرح شده، اما اقبال و اهتمام ویژه‌ای برای آن به وجود نیامده است که اکنون شاهد آن هستیم.

وی افزود: درحالی‌که رهبر معظم انقلاب سال ۹۵ سیاست‌های کلی انتخابات را ابلاغ کردند و انتظار داشتیم کمیسیون شوراها در مجلس و وزارت کشور در دولت به‌عنوان متولیان امر انتخابات در کشور، پوست‌اندازی سیستم فرسوده انتخابات را زودتر و جدی‌تر آغاز می‌کردند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی و حرفه‌ای کرمانشاه با بیان اینکه طرح استانی شدن انتخابات اگرچه نقاط مثبت اندکی دارد، اما اشکالات متعددی در آن دیده می‌شود که به منافع ملی و ثبات سیاسی و اجتماعی کشور آسیب می‌زند، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ایراد این طرح، تضاد با سیاست‌های کلی «انتخابات» ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است. جایی که در همان بند اول، مسئله عدالت انتخاباتی، حداکثر شناخت مردم از نامزدها و لزوم افزایش مشارکت مردم در انتخابات مورد تأکید قرار گرفته و لازم است قوانین انتخاباتی به تقویت موارد فوق کمک کند نه اینکه خود موجب تضعیف آن‌ها شوند.

بدنکی تصریح کرد: عدالت انتخاباتی آن‌جایی زیر سؤال می‌رود که طرح استانی شدن انتخابات بر مبنای نظام اکثریتی بنا شده که در نظام‌های انتخاباتی اکثریتی به دلیل آنکه جناح اقلیت حذف می‌شود، سطح تنش‌ها و منازعات سیاسی بالا خواهد رفت و احتمال دوقطبی شدن جامعه بسیار بالاست و حذف اقلیت‌ها و گروه‌های مستقل را در پی خواهد داشت.

وی عنوان کرد: این طرح، احتمال کاهش مشارکت مردمی را به دنبال دارد. ازآنجاکه ممکن است نظر اکثریت مردم حوزه‌های انتخابیه کوچک در مقایسه با شهرستان‌های پرجمعیت نادیده گرفته شود، نسبت به صندوق‌های رأی ناامید شده و حضورشان در انتخابات را مؤثر نخواهند دید. از طرف دیگر با استانی شدن انتخابات، تعیین‌کننده اصلی نمایندگان یک استان، رأی مرکز استان به جهت جمعیت بالای آن خواهد بود.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی و حرفه‌ای کرمانشاه ادامه داد: عملاً رأی مرکز استان و گرایش سیاسی یا مذهبی یا قومی مرکز استان تعیین‌کننده نمایندگان سایر شهرهای استان خواهد بود که با عدالتی که از آن یاد می‌کنیم در تضاد است و اینجا مشارکت مردم که طبق اصول یادشده یک رکن اساسی است، نیز زیر سؤال می‌رود.

بدنکی بیان کرد: ممکن است که برخی از اقلیت‌ها در استان‌های مختلف نتوانند در مجلس عرض‌اندام کنند و این موضع گسل‌های قومی و مذهبی را فعال می‌کند و ضمن سرخوردگی برای اقلیت‌ها، مشارکت آن‌ها را کاهش می‌دهد. تحمیل شدن نظر مردم استان به شهرستان در برخی نقاط به‌شدت موجب ناراحتی مردم خواهد شد و گسل‌های مذهبی، قومی و امنیتی تحریک خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این طرح به افزایش اثر پول و لابی‌گری‌های سیاسی کمک می‌کند. وقتی‌که مناسبات را در سطح استان آوردیم، مسلماً مسئله و تأثیرگذاری پول در این حوزه افزایش پیدا می‌کند و لابی‌گری‌های سیاسی نیز قوت خواهد گرفت و فضای انتخابات ناسالم‌تر از گذشته خواهد شد. عملاً ورود به مجلس به لابی‌گری با شخصیت‌های سیاسی و گروه‌ها پیوند خواهد خورد و در این صورت نقش پول و امکانات پررنگ‌تر از گذشته خواهد بود. تصویب طرح فوق، از طرفی فضای سیاسی و اجتماعی را به‌شدت رادیکال و دوقطبی کرده و باعث می‌شود که شکاف‌های اجتماعی تقویت شوند.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=11795

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.