• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
13

آمریکا دوستی مسئولان منجر به عدم تلاش برای پیمان‌های پولی شده است

  • کد خبر : 3262
  • 05 مرداد 1395 - 18:41
آمریکا دوستی مسئولان منجر به عدم تلاش برای پیمان‌های پولی شده است

میکائیل دیانی، قائم مقام اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در گفت‌و‌گو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با اشاره به لغو قانون قرارداد پولی در مجلس شورای اسلامی گفت: مسئله ای از سال ۲۰۰۸ ایران را مورد لطمه قرار داد و مبادلات اقتصاد کشور را با مشکل مواجه کرد، تحریم هایی بود که دولت آمریکا […]

میکائیل دیانی، قائم مقام اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در گفت‌و‌گو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با اشاره به لغو قانون قرارداد پولی در مجلس شورای اسلامی گفت: مسئله ای از سال ۲۰۰۸ ایران را مورد لطمه قرار داد و مبادلات اقتصاد کشور را با مشکل مواجه کرد، تحریم هایی بود که دولت آمریکا به واسطه آن ها، کشورمان را مورد فشار قرار داد.

وی تصریح کرد: در این تحریم ها چون کشور از یک ارز مبادلاتی به عنوان ارز مرجع استفاده می کرد، آمریکا با تحریم بانکی و دلار، معاملات بین المللی ایران را مخدوش کرد و گردش دلار در مبادلات کشورمان مورد خدشه قرار گرفت.

قائم مقام اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه برای هر مبادله ای که بخواهد در آن دلار مطرح شود و ارز مرجع در آن نقش داشته باشد، گردش مالی در آمریکا وجود دارد، اظهار داشت: آمریکا در هر مبادله بین المللی که قرار بر جابه جایی دلار است، یک قدرتی دارد و با بستن گردش مالی، می تواند مبادله را زمین بزند.

دیانی افزود: آمریکا این اتفاق را درباره ایران اعمال کرد و کشور ما دیگر نمی تواند به صورت عادی با کشور دیگری مبادله درست و دقیقی صورت دهد. این اتفاق تنها برای ایران به وجود نیامد، بلکه در مقاطع مختلف برای دیگر کشورها هم رخ داد.

وی با بیان اینکه چندین سالی است که یک ابزار نوین در همه جهان اجرا می شود، گفت: این رویکرد نوین پیمان های پولی دو جانبه و یا چند جانبه است؛ در این پیمان های پولی کشورهایی که با یکدیگر مبادله تجاری می کنند به جای اینکه از ارز ثالثی برای ارتباط استفاده کنند، از ارزهای خود دو کشور کمک می گیرند.

قائم مقام اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل افزود: ارزهای هر دو کشور با مقیاسی سنجیده شده و با یکدیگر نسبتی پیدا کرده و با همان ارکان مبادله صورت می گیرد؛ تاکنون ۵۴ پیمان پولی دو جانبه و چند جانبه مبتنی بر این روش نوین در کشورهای دنیا صورت گرفته است.

دیانی گفت: در برخی از کشورها تا حد ۸۰ درصد تجارت بین الملل مبتنی بر پیمان پولی دو جانبه و چند جانبه جلو می رود. در چین یک چهارم همه مبادلات این کشور از طریق پیمان های دو جانبه و چند جانبه بین روسیه، تایلند، پاکستان و دیگر کشورها بسته می شود.

وی با بیان اینکه ایران هم می تواند از ابزار پیمان پولی دو جانبه یا چند جانبه بین کشورها استفاده کند، گفت: این شیوه می تواند تحریم های آمریکایی ها علیه کشورمان را خنثی کند. طی چند سال گذشته کشورهای مختلفی به ایران در خواست پیمان پولی دو جانبه و چند جانبه دادند و این مسئولین کشوری بودند که اراده سیاسی برای انجام پیمان های پولی چند جانبه نداشتند.

قائم مقام اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل ادامه داد: تقریبا ۸۰ درصد مبادلات اقتصادی ایران با شش تا هفت کشور در حال اتفاق افتادن است واگر بین این چند کشور پیمان پولی چند جانبه و دو جانبه امضا کنیم، دلار را از چرخه اقتصادی حذف کرده و فشارهای تحریمی را بی اثر خواهیم کرد.

دیانی با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی خواستار برقراری پیمان های پولی و چند جانبه است کما اینکه در سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب پیرامون برنامه ششم توسعه هم موجود است، افزود: ایشان اشاره کردند که درباره تجارت بین الملل از پیمان های پولی چند جانبه باید استفاده شود. با توجه به اینکه همه نخبگان اقتصادی کشور بر این اذعان دارند که پیمان پولی چند جانبه و دو جانبه می تواند راهگشای مشکلات اقتصادی ایران باشد، ولی متاسفانه نهادهای قانونگذار و مجری، تلاشی برای انعقاد پیمان پولی دو جانبه و چند جانبه نمی کنند.

وی گفت: ما از یک سو با دولتمردانی طرف هستیم که به واسطه اینکه آمریکا و غرب آمال آرزوی آنهاست به هیچ مسیری رضایت نمی دهند؛ که مبادا دلار از چرخه اقتصادی ایران حذف شود و اساسا آمریکا از چرخه مبادلات از میان برود و این آمریکا دوستی انها باعث شده که تلاشی برای پیمان های دو جانبه و چند جانبه صورت نگیرد.

 قائم مقام اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: مجلس شورای اسلامی متاسفانه هفته گذشته یکی از قوانینی که تصویب کرد حذف پیمان پولی دو جانبه و چند جانبه بود و این نشان می دهد که در بین مسئولین کشور عزمی وجود ندارد ؛ کما اینکه پیمان پولی می تواند برای کشور مثمرثمر قرار بگیرد.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=3262

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.