• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
3

آزاداندیشی در سطح یک شعار پرطمطراق در مصاحبه ها باقی مانده است/متولـی مشخص در بحث آزاداندیشی دانشجویی نداریم

  • کد خبر : 3595
  • 08 شهریور 1395 - 13:07
آزاداندیشی در سطح یک شعار پرطمطراق در مصاحبه ها باقی مانده است/متولـی مشخص در بحث آزاداندیشی دانشجویی نداریم

متن این نامه به شرح ذیل است: جناب آقای دکتر سید ضیاء هاشمی معاون محترم فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با عرض سلام و ادای احترام. نیک مستحضرید که علی رغم تأکیدات مکرر رهبری انقلاب مبنی بر برگزاری جلسات آزاداندیشی در دانشگاه ها، متأسفانه هنوز شاهد اتفاق قابل دفاع و قبولی نیستیم. […]

متن این نامه به شرح ذیل است:

جناب آقای دکتر سید ضیاء هاشمی

معاون محترم فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

با عرض سلام و ادای احترام.

نیک مستحضرید که علی رغم تأکیدات مکرر رهبری انقلاب مبنی بر برگزاری جلسات آزاداندیشی در دانشگاه ها، متأسفانه هنوز شاهد اتفاق قابل دفاع و قبولی نیستیم. مهم ترین علت این ناکامی چه در سطح دانشجویی و چه در سطح مسئولان و متولیان امر، عدم درک صحیح از مفهوم آزاداندیشی ست. نگاه های تاکتیکی و نه واقعی به این مقوله باعث شده است که آزاداندیشی در سطح یک شعار پرطمطراق در مصاحبه ها و فرمایشات و خطابات باقی بماند.

از سمت دیگر خطای راهبردی وزارت علوم این است که در تصمیم سازی برای چنین مقوله های دانشجویی، دانشجویان را از دایره مشاوره و تصمیم گیری خارج می کند. نمونه این خطا را می توان در تدوین آیین نامه کرسی های آزاداندیشی دید. مگر نه که دانشجویان، متولیان اجرای این آیین نامه ها هستند؛ پس چه می شود که دست آنان در تدوین چنین آیین نامه هایی کوتاه می ماند. حال آن که خیلی از همین دانشجویان، تجربه شان در فضای آزاداندیشی به مراتب بیشتر از فلان مسئول وزارتی است. این عدم همکاری با دانشجویان باعث شده است که آیین نامه کرسی های آزاداندیشی از استحکام و چابکی قوانین برخوردار نباشد و طبیعتاً نمی توان با تدوین چنین آیین نامه هایی توقع داشت که جلسات آزاداندیشی در دانشگاه ها با استقبال گسترده همراه شود.

متأسـفانه امـروز یـک متولـی مشـخص در بحـث آزاداندیشـی دانشـجویی نداریـم. وقتـی بـه برخـی از مسـئولین رجـوع مـی شـود نـام چنـد نهـاد را پشـت سـر هـم مـی آورنـد امـا حقیقـت آن اسـت کـه هیـچ کـدام از ایـن هـا بـه معنـای واقعـی کلمـه در بحـث آزاداندیشـی، مرجـع دانشـجویان نیسـت. لازم اسـت در بحـث آزاداندیشـی یـک مرجـع مشـخص ایجـاد شـود کـه دانشـجویان بــرای خــوراک فکــری و حمایــت هــای پــس از جلســات آزاداندیشــی و رفــع مشــکلات و اختلافــات پیــش آمــده بــه آن رجــوع کننــد و ایــن نهاد، قابل اعتماد برای گروه های مختلف دانشجویی بـا سلایق مختلف باشـد.

از آن جا که چشم انداز اصلی مـا تشکیل تمدن نوین اسـلامی اسـت و این مهـم بـدون احقاق فرهنگ آزاداندیشی میسر نیسـت، می بایست جنبـش دانشـجویی و مسـئولان مربوطـه بـه نقـش تاریخی خـود در ایـن برهـه زمانی حساس برای ایجاد نهضـت آزاداندیشـی، واقـف باشـند و تـلاش جـدی و مصمم خـود را بـرای پیگیـری همـه جانبـه آن بـه کار بندنـد.

با توجه به این که نقش دانشجو گفتمان سازی و تصمیم سازی است، اتحادیه انجمـن هـای اسـلامی دانشـجویان مسـتقل کـه خـود از پیشـتازین برگـزاری جلسـات آزاداندیشـی در دانشـگاه هـای کشـور اسـت، پیشـنهاد خـود را مبنـی بـر تشـکیل یـک کمیتـه منسـجم بـا حضـور نماینـدگان نهادهـای ذیربـط و همچنیـن نماینـدگان تشـکل هـای دانشـجویی بـرای برطـرف کـردن موانـع و زمینـه سـازی نهضت آزاداندیشی، اعلام می دارد.

از آن جا که در این زمینه کوتاهی های بسیار و حرف های موسمی و فصلی زیادی زده شده است اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل این پیشنهاد خود را به جد از طرق مختلف پیگیری خواهد کرد.

پیشاپیش از همراهی حضرتعالی سپاسگزاریم.

با آرزوی موفقیت الهی

کمیته آزاداندیشی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=3595

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.