• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

گفتمان سازی و مطالبه گری وظایف دانشجویان در فرآیند تحقق شعار سال

  • کد خبر : 2846
  • 21 فروردین 1395 - 11:18
گفتمان سازی و مطالبه گری وظایف دانشجویان در فرآیند تحقق شعار سال

دکتر عبدالملکی،عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در جمع دانشجویان حاضر در اردوی «فردای انقلاب» با اشاره به نامگذاری سال ۹۵ توسط رهبر معظم انقلاب، گفت: اقدام و عمل در زمینه اقتصاد مقاومتی، در فعال بودن هم زمان چهار جبهه علمی، فرهنگی، سیاسی، اجرایی تعریف می شود. اولین جبهه که جبهه علمی است با […]

دکتر عبدالملکی،عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در جمع دانشجویان حاضر در اردوی «فردای انقلاب» با اشاره به نامگذاری سال ۹۵ توسط رهبر معظم انقلاب، گفت: اقدام و عمل در زمینه اقتصاد مقاومتی، در فعال بودن هم زمان چهار جبهه علمی، فرهنگی، سیاسی، اجرایی تعریف می شود. اولین جبهه که جبهه علمی است با نظریه پردازی وتولید علم کافی و کاربردی در زمینه های مختلف مانند صنعت ،تغذیه ،خودرو،بانک فعال می شود.

وی افزود: درجبهه ی دوم ، جبهه فرهنگی، می توان با گفتمان سازی و تبدیل اندیشه اقتصاد مقاومتی به فرهنگ در رابطه با این عرصه فعالیت کرد. می توان گفت امروزه اقتصاد مقاومتی باور جامعه ما نیست، ولی باید آن را تبیین کرد تا تبدیل به گفتمان شده و به اهدافش برسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در تشریح سومین جبهه اثر گذار در زمینه اقتصاد مقاومتی گفت: در جبهه سوم که سیاسی است عرصه ی فعالیت با مطالبه گری توسط تولید کنندگان، نخبگان و آحاد مردم صورت می گیرد. این مطالبه گری به معنای کار سیاسی کردن نیست .  به معنای امر به معروف و نهی از منکر است. هرکس باید عامل باشد  و به بقیه هم بگوید و مطالبه کند چرا که اگر این نباشد دین می میرد.

دکتر عبدالملکی مهمترین عرصه تاثیرگذاری در اقتصاد مقاومتی را جبهه اجرائی عنوان کرد و افزود: جبهه ی اجرایی متفاوت از سه جبهه ی قبل  است. اجرا و اقدام در این حوزه حرف اول را می زند، شکلی که هر کسی در هرجایی و در هر موقعیتی اجرای اقتصاد مقاومتی را اغاز کند؛ یعنی آن چیزی را که جبهه ی علمی تولید کرده و جبهه ی فرهنگی گفتمان کرده وجبهه ی سیاسی مطالبه، باید در جبهه اجرایی عمل کنیم.

وی وجود دشمنان را یکی از دلایل ضرورت اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: دشمنان خارجی از جنگ های نظامی و سیاسی و فرهنگ خسته شده اند به جنگ اقصادی روی آوره اند. با اینکه ما در جنگ های سیاسی و فرهنگی ونظامی خسارت هم دیدیم ، اما با این همه انقلاب مسیر خود را طی می کند ومنحرف هم نمی شود. دشمن های خارجی فقط به جنگ اقتصادی امید دارند ودشمنی های داخلی هم با همان رفتار بد اقتصادی ما و عوامل داخل کشور ایجاد شده است . اگر ما در حوزه مدیریت درست رفتار کنیم، تحریم ها ضربه ای به ما وارد نمی کند.

دکتر عبدالملکی اهداف اقتصادی انقلاب اسلامی را سه گانه استقلال اقتصادی،رفاه عمومی و پیشرفت عنوان کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی، اقتصادی که در شرایط دشواری تهدید و دشمنی به اهداف خود برسد، این حرف معقولی است و هر کشوری آن را می پذیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به نقش دانشجویان در مبحث زمینه تحقق شعار سال گفت: گفتمان سازی برای اقشار مختلف  یا مطالبه گری از صنایع در راستای تولید باکیفیت از جمله وظایف دانشجویان است.

دکتر عبدالملکی تولید، مصرف، مدیریت ،تربیت و انتخاب را پنج عرصه‌ی جبهه اجرایی مبحث اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: مثلا اقداماتی که در این حوزه انجام می گیرد این است که من از همین الان مصرف ام را اداره کنم. میوه خارجی نخورم.کالای خارجی نخرم. ببینم چه چیزدر حال اسراف است یا سرمایه گذاری کنیم در عرصه تولید. اگر توان مالی نداریم به تامین سرمایه کمک کنیم اگر به تامین سرمایه نمی توانید فکر کنید پس انداز کنید یا در قرض الحسنه مشارکت کنید. دانشجویان می توانند با یادداشت و نامه ومطالبه ها  به این عرصه کمک کنند.

دکتر عبدالملکی تقویت تولید ملی و جهاد اقتصادی را دو رکن اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و افزود: اقتصاد مقاومتی رهیافت جمهوری اسلامی ایران است و ما هم که می خواهیم نظام و تمدنی جدیدی بسازیم، باید ساختار و فرهنگ راتغییر بدهیم و نظامی جدید را تبیین کنید.

وی افزود: این تغییر ساختار به معنای این است در قوانین اقتصادی تغیر حاصل شود، تقسیم کار اقتصادی صورت بگیرد و در حوزه ی تغییر فرهنگ عادات و انگیزه ها را تغییر بدهید. مثلا اگر قبلا مصرف را برای لذت انجام می دادید امروز این را تغییر دهید کالاهای ایرانی را برای مصرف برگزینید.البته هیچ کالایی صددرصد ایرانی نیست این یک امر نسبی است ممکن است یک کالا ۵درصدایرانی باشد ممکن است ۹۰درصد، انتخاب کنید.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=2846

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.