• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
2

کلید تحقق «تمدن اسلامی»

  • کد خبر : 3661
  • 25 شهریور 1395 - 12:25
کلید تحقق «تمدن اسلامی»

خلق هر تمدنی مبتنی بر فکر و اندیشه است و در واقع از دل فکر است که ارکان یک تمدن ساخته می شود. پس مقدمه ی بنیادین ایجاد تمدنی نوین، تولید اندیشه است. اندیشه ها نیز یا خود فلسفی اند و یا مبتنی بر فلسفه ای هستند. پس بیراه نیست اگر گفته شود که “ما […]

خلق هر تمدنی مبتنی بر فکر و اندیشه است و در واقع از دل فکر است که ارکان یک تمدن ساخته می شود. پس مقدمه ی بنیادین ایجاد تمدنی نوین، تولید اندیشه است. اندیشه ها نیز یا خود فلسفی اند و یا مبتنی بر فلسفه ای هستند. پس بیراه نیست اگر گفته شود که “ما تحقق تمدن اسلامی را منوط به فهم و ترویج فلسفه ی اسلامی می بینیم.” اگر علم با روشی صحیح کشف گردد و اگر با نگاه توحیدی به آن نگاه شود و همچنین اگر بر اساس اهداف اسلامی از آن استفاده گردد، این علم الهی بوده و تحقق تمدن نوین اسلامی را ممکن خواهد ساخت.
اینجاست که وظیفه ی ما به عنوان دانشجویان تراز انقلاب شکل می گیرد؛ یعنی ما دانشجویان در رشته های مختلف تحصیلی اعم از علوم پایه، علوم پزشکی، علوم انسانی، علوم مهندسی و … علاوه بر اینکه باید در رشته های خودمان تخصص کافی داشته باشیم، باید بر اصول و امهات فلسفه ی اسلامی نیز، به قدر طاقت تسلط یابیم تا بتوانیم این اصول را در رشته های تخصصی خود امتداد دهیم و حاصل این امتداد چیزی نخواهد شد جز تحقق ارکان تمدن اسلامی.
لذاست که امام صادق علیه السلام، آن بحر معارف و قرآنِ به حق ناطق می فرمایند: «انما علینا القاء الاصول و علیکم اَن تفرعوا». یعنی ما بیان اصول می نماییم و تفریع فروع از اصول و تطبیق آن برموارد برعهده ی شما است. و حضرت امام خامنه ای نیز در دیدار اخیرشان با تشکل های دانشجویی همین نکته را یاد آور شدند، آنجا که فرمودند: «آن کسی میتواند در میدان مبارزه بِایستد که از آن نیروی درونی برخوردار باشد.» و در ادامه تصریح کردند که: «آن عامل درونی ایمان است.» حال اگر کسی از تعریف ایمان از منظر حضرتش که در کتاب «طرح کلی اندیشه ی اسلامی در قرآن»، مبسوط آمده است، مطلع باشد، خواهد یافت که از مهم ترین شاخصه های ایمان مد نظر ایشان «آگاهانه» و «استدلالی» بودن است و بدیهی است که متکفل مقدمات چنین ایمانی، «فلسفه ی اسلامی» است.
فلسفه ی اسلامی است که به فرموده ی امام خامنه ای حفظه الله: «می‌تواند در جایگاه شایسته‌ی خود در بنای فرهنگ و تمدن، بایستد و چون خورشیدی در ذهن انسانها بدرخشد و فضای ذهنی را تابناک سازد.» از دل این فلسفه است که «اقتصاد مقاومتی» می جوشد، این اندیشه ی مستحکم است که «سیاستی متعالیه» می سازد، همین نگاه است که منجر به «نظام سلامت اسلامی»، «نظام تعلیم و تربیت اسلامی» و سایر نظامات مورد نیاز «تمدن نوین اسلامی» خواهد شد.
امید آنکه اتحادیه ی انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور، با همراهی بیش از پنجاه دفتر عضو، به منزله ی قلبی تپنده برای دانشگاه های کشور بتوانند با فهم و ترویج این «چهارچوب و استخوانبندی متقن عقلایی برای فهم و تفسیر هستی»، زمینه ساز تحقق «فرهنگ و تمدن اسلامی» باشند.

  • حسام رودگر، عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل
لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=3661

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.