• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
1

کسی که با منظومه فکری رهبری آشناست «آتش به اختیار» را به بی‌نظمی و بی‌قانونی تعبیر نمی‌کند

  • کد خبر : 6474
  • 30 خرداد 1396 - 21:45
کسی که با منظومه فکری رهبری آشناست «آتش به اختیار» را به بی‌نظمی و بی‌قانونی تعبیر نمی‌کند

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، ابوالفضل مظاهری دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در میزگردی که با عنوان « تبیین تعبیر آتش به اختیار و توصیه‌های ۹گانه رهبری به تشکل‌های دانشجویی» که در خبرگزاری فارس برگزار شد، گفت: دوستان ما در اتحادیه همواره پیگیر توصیه‌ها و مطالبات مقام معظم رهبری هستند و در چند […]

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، ابوالفضل مظاهری دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در میزگردی که با عنوان « تبیین تعبیر آتش به اختیار و توصیه‌های ۹گانه رهبری به تشکل‌های دانشجویی» که در خبرگزاری فارس برگزار شد، گفت: دوستان ما در اتحادیه همواره پیگیر توصیه‌ها و مطالبات مقام معظم رهبری هستند و در چند محور هم سعی کردیم در نشست سالیانه مواضع و موارد مختلف را بررسی کنیم.

* تلاش اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل برای تحقق مطالبات رهبری

وی ادامه داد: همانطور که رهبری در گذشته خواستند که روی موارد جدید کار کنیم، به همین دلیل دوستان ما در دانشگاه‌های کشور بحث رادیوهای صوتی را پیگیری کردند و به چند شماره انتشار هم رسیدند.

مظاهری تصریح کرد: در بحث جهادی هم سعی کردیم با هم افزائی با دوستان بسیج دانشجویی فعالیت‌های خوبی داشته باشیم، در برخی دانشگاه‌ها گروه‌های جهادی از دل دانشجویان انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل ایجاد شد و فعالیت‌های خوبی داشتند.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل اضافه کرد: در این رابطه در سطح اتحادیه هم گروه جهادی معین تشکیل شد اولین اردوی جهادی هم در ایام عید بود ان‌شالءالله در ایام تابستان هم اردوی بعدی برگزار خواهد شد.

مظاهری تصریح کرد: از لحاظ علمی هم کارهای خوبی انجام شده خروجی کار هم تقریباً آماده است و اگر به مشکلی نخوریم در چند روز آینده خروجی کار مشخص خواهد شد.

وی گفت: در بحث تبیینی در انتخابات اعضای تشکل‌ها از دایره تشکل و دانشگاه خارج شدند و در جامعه فعالیت کردند و خیلی از مسائل را در این رابطه متوجه شدند مانند اینکه ادبیات جامعه با ادبیاتی که در دانشگاه وجود دارد فرق می‌کند.

مظاهری در ادامه در رابطه با مطرح شدن تعبیر «آتش به اختیار» توسط مقام معظم رهبری یادآور شد: یکی از مهمترین مسائلی که در سخنان مقام معظم رهبری مطرح شد بحث غلبه گفتمان انقلاب اسلامی در فضای دانشگاه است و  انتظاری که رهبری داشتند روی تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی و پیشرفت‌های کشور در فضای دانشگاه بود.

وی تصریح کرد: هنوز پس از گذشت سال‌ها فضای دانشگاه‌های ما آنچنان که باید به نفع نظام و انقلاب رقم نمی‌خورد. یعنی خروجی دانشگاه‌ها خروجی‌ای نیست که از آن یک دانشجو در تراز انقلاب خارج شود و متاسفانه گاهی هم برعکس این ماجرا رخ می‌دهد.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: یک بخش این مساله بر فضای دانشگاه برمی‌گردد و یک قسمت هم به طرز تفکر اساتید لیبرالی دانشگاه‌ها که هیچ کمکی به جریان انقلابی نمی‌کنند، رهبری هم با تاکید چند بار خواستند که تشکل‌های دانشجویی به این مساله توجه کنند.

* « آتش به اختیار» یعنی هر کاری از دستم برمی‌آید برای پیشبرد انقلاب انجام بدهم

وی ادامه داد: یکی از مسائل دیگری که توسط رهبری مطرح شد بحث ایجاد امید است، رهبری فرمودند تشکل‌های دانشجویی هستند که باید از امید فضای دانشگاهی و تزریق آن به جامعه و نظام حفظ و حراست کنند.

وی تصریح کرد: یکی از لازمه‌های حفظ امید این است که یک قسمتی از اختیار عمل به عهده تشکل‌های دانشجویی باشد، این مساله، موضوع جدیدی نیست، که بخواهیم بگوییم رهبری به تازگی به آن اشاره کردند.

مظاهری گفت: تعبیر آتش به اختیاری که رهبری اشاره کردند به این صورت بود که خیلی استادانه مفاهیم مسائل اجتماعی را در مضامین نظامی خلاصه می‌کنند و آن را مطرح می‌کنند که این مساله برای دانشجویان بسیار جذابیت دارد.

وی افزود: رهبری این بار با یک رنگ و لعاب تازه و با یک ادبیات جدید یک مساله را به دانشجویان مجددا تاکید کردند که شما منتظر دستگاه‌ها و نهادهای جمهوری اسلامی در بحث مباحث فکری و فرهنگی نمانید.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: « آتش به اختیار» یعنی اینکه من از گلایه کردن دست بردارم و مطالبه‌گر صرف نباشم و خودم هم به یک بازیگر و مهره اجرایی در فضای دانشگاه و بیرون آن باشم و هر کاری از دستم برمی‌آید برای پیشبرد انقلاب انجام بدهم.

* کسی که با منظومه فکری رهبری آشناست «آتش به اختیار» را به بی‌نظمی و بی‌قانونی تعبیر نمی‌کند

 وی ادامه داد: وقتی بحث آتش به اختیار مطرح می‌شود یعنی اینکه جنبش دانشجویی جدای از مطالبه‌گری که باید وجود داشته باشد خودش هم دست به کار شود.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: متاسفانه یک عده امسال سعی کردند دیدار رهبری با دانشجویان را به هر طریقی که می‌توانند به حاشیه ببرند، یکی از مباحثی هم که خیلی روی آن مانور دادند بحث آتش به اختیار بود.

مظاهری یادآور شد: خیلی‌ها احساس کردند تعبیر آتش به اختیار یک فرمان نظامی است و از این پس یک عده هر کاری دوست دارند می‌توانند در فضای دانشگاه و جامعه انجام دهند ولی کسانی که با منظومه فکری رهبری و امام (ره) آشنا باشند، کمترین فکر را در این رابطه می‌کنند.

وی افزود: کسی که فکر رهبری انقلاب را می‌شناسد می‌داند معظم له در سال‌های گذشته مدام بر عقلانیت انقلابی تاکید کرده‌اند و نمونه‌های غیرعقلانی جریان دانشجویی را مدام گوشزد کرده‌اند، حتی بعد از بحث‌های مختلفی که پیرامون سفارت انگلیس وجود داشت رهبری بحث را خاتمه دادند و فرمودند با اینکه اصل شور و فکر شما کار درستی بود، عمل شما عمل درستی نبود.

وی تاکید کرد: سال پیش هم به تشکل‌های دانشجویی تاکید کردند که جلسات طرف مقابل را به هم نزنید، بی‌نظمی نکنید، حال کسی که با این منظومه فکری آشنا باشد ذهنش اصلا سمت بی نظمی و بی‌قانونی نمی‌رود.

* آتش به اختیار به دلیل ناکارآمدی برخی نهادهای فرهنگی مطرح شد

وی تصریح کرد: تغییری که رهبری در بحث آتش‌ به اختیار داشتند به دلیل ناکارآمدی یک سری از نهادهای فرهنگی کشور است، انتظار می‌رود از این پس با توجه به تاکید‌هایی که رهبری داشتند جنبش دانشجویی در یک فضای فرهنگی حرکت‌های جدیدی را آغاز کنند و نباید آتش به اختیار به یک واژه پردازی و یک جوگیری بعد از بیانات خلاصه شود.

وی گفت: انتظار رهبری این است که تشکل‌های دانشجویی پرتعدادتر به فعالیت‌های حوزه فرهنگی بپردازند.

مظاهری تصریح کرد: بعد از انقلاب نگاه فرهنگی کاملا آتش به اختیار گونه است به طور مثال در فضای جنگ تحمیلی خیلی از مردم آتش به اختیار عمل کردند مانند عکاسی که وارد فضای جنگ می‌شود و بدون دریافت هیچ حقوقی تصاویری برداشت می‌کرد که سال‌ها ماندگار می‌شود.

وی افزود: مطرح‌ شدن بحث آتش به اختیار به اعتقاد بنده پاسخ مطالبات فرهنگی دانشجویی بود. آنچه در حوزه فرهنگ حلقه گمشده است مباحث مردمی فرهنگ است و به نظر می‌رسد فرهنگ اجتماعی و سبک زندگی ما باید به دست خود ما تغییر کند.

مظاهری افزود : انتظار می‌رود نهادی مانند وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی که می‌توانند کارهای عظیم فرهنگی انجام دهند دست به کار شوند و فکری برای ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی داشته باشد تا کشورهای منطقه امروز تشنه فرهنگ انقلاب اسلامی هستند را بتوانند تحت پوشش قرار دهند.

وی در خاتمه گفت: به نظر می‌رسد قسمت حاکمیتی بیشتر وظیفه انتقال فرهنگ انقلاب اسلامی را دارد که متاسفانه در این رابطه خیلی ضعیف است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=6474

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.