• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2
شهاب عبدی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ارومیه در گفت‌وگو با ایسکانیوز:

وظیفه تشکل‌های انقلابی در شرایط فعلی مبارزه با رانت و فساد است

  • کد خبر : 12149
  • 21 مرداد 1398 - 21:20
وظیفه تشکل‌های انقلابی در شرایط فعلی مبارزه با رانت و فساد است

شهاب عبدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تعریف واژه رانت در اقتصاد کشور اظهار کرد: رانت به معنای کسب درآمد بدون اتکا به کار و پذیرش ریسک فعالیت‌های اقتصادی است که هیچ تولیدی هم در پی ندارد و می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به اقتصاد کشور وارد کند. وی با بیان اینکه رانت‌خواری و فساد اقتصادی […]

شهاب عبدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تعریف واژه رانت در اقتصاد کشور اظهار کرد: رانت به معنای کسب درآمد بدون اتکا به کار و پذیرش ریسک فعالیت‌های اقتصادی است که هیچ تولیدی هم در پی ندارد و می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به اقتصاد کشور وارد کند.

وی با بیان اینکه رانت‌خواری و فساد اقتصادی از جمله شاخص‌های منفی و گاهی فلج‌کننده اقتصاد هر کشوری است، تصریح کرد: رانت در اقتصاد، هرگونه پرداخت مازاد بر هزینه به‌اضافه سود به مالک یا عامل تولید را برای ورود به چرخه تولید شامل می‌شود که با اصول و قواعد اسلامی حاکم بر جامعه ما مغایرت دارد.

مسئول انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ارومیه اضافه کرد: نمونه بارز رانت‌خواری در ایران، ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دولت است. بارها به دولت پیشنهاد شده قیمت ارز را برای جلوگیری از رانت‌خواری واقعی کند؛ اما دولتمردان از آن سر باز زده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: برای دولت هم محرز بود سیاست ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، خساراتی به دنبال خواهد داشت؛ افزایش رانت‌خواری، فساد اقتصادی و القای ناامیدی در اجرای عدالت، تبعات این سیاست بود که مردم، آسیب‌هایش را متحمل شدند.

عبدی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی نیز در گذشته طرح ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل را در دست اجرا داشت که البته نتوانست در زمینه جلوگیری از رانت‌خواری مؤثر واقع شود. اخیراً مجلس کلیت طرح مدیریت تعارض منافع را تصویب کرده تا بتواند بهتر و بیشتر در این مسیر اثرگذار باشد.

این فعال دانشجویی ادامه داد: انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ارومیه به کرات در زمنیه‌های اقتصادی و سیاسی، دولت، مجلس و نمایندگان استان را به چالش کشیده و از آنها مطالباتی داشته است.

وی به فعالیت‌های مطالبه‌گرایانه انجمن اسلامی دانشگاه ارومیه اشاره کرد و گفت: از نمونه فعالیت‌های ما در اعلام مواضع می‌توان به پخش تراکت و آگاهی‌بخشی راجع به FATF و CFT و ارائه نظر و راهکار به نمایندگان مردم شهر ارومیه اشاره کرد؛ اما در سطح استان مانند تمام نقاط کشور، زمینه‌ مناسب برای کمک گرفتن از فکر و انرژی جوانان انقلابی برای حل مشکلات اقتصادی وجود نداشته و ندارد.

عبدی در پایان خاطرنشان کرد: به نمایندگی از تشکل انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ارومیه از سایر تشکل‌ها و جؤانان مومن و انقلابی دعوت می‌کنیم مواضع خود را نسبت به رانت‌خواری و فساد اقتصادی و اداری در سطح استان و کشور اعلام کنند.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=12149

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.