به گزارش نسل فردا؛ دکتر حسن عباسی پیش از ظهر امروز در سخنرانی خود در جمع دانشجویان دانشگاه اراک با اشاره به بحث وحدت حوزه و دانشگاه گفت: موضوع وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان یک موضوع در حوزه علم، فکر و معرفت هنوز پس از گذشت نزدیک به چهار دهه از انقلاب اسلامی به عنوان یک موضوع لاینحل است که هنوز تکلیف ما با آن به درستی مشخص نیست. متاسفانه جامعه ما تنها جامعه ای است که بر سر این دور راهی قرار گرفته است تمام جوامع دیگر تکلیفشان با خودشان در این زمینه حداقل روشن است که پیگیر دو مسئله دو پارادایمی نیستند.

وی افزود: علت اینکه جامعه ما بر سر دور راهی است به دلیل شرایط انقلاب اسلامی و رویکرد به دین است و این مسئله به درستی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تبیین نشده است.

رئیس اندیشکدهٔ یقین با تاکید بر اینکه تا پیش از شکل گیری دانشگاه مدرن در کشور، حوزه علمیه متکلف همه نیازهای جامعه بوده اند، گفت: برخلاف گذشته حوزه علمیه امروز محصور در فقه، تفسیر و مباحث فلسفی است و از پاسخ به نیازهای روز عقب نشینی کرده است. عقب نشینی حوزه های علمیه در دورههای گذشته باعث شده امروز از مجموع ۴ هزار رشته ارائه شده در دانشگاه ها زیر ده رشته در حوزه های علمیه باشد و این یعنی اینکه بخش عمده نیازهای روز را دانشگاه پاسخ می دهد.

عباسی با طرح این سوال که آیا امروز علوم انسانی دینی داریم یا خیر؟ ادامه داد: اختلاف نظری که در این زمینه میان رهبری و رئیس جمهور وجود دارد اختلاف نظر جامعه است. مقام معظم رهبری مبنای علوم انسانی را غیرتوحیدی می دانند در حالیکه رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی حرف صریح این است که مگر علوم انسانی مبانی اسلامی، یهودی و مسیحی دارند و از اینجاست که اختلاف شروع می شود؛ در حوزه ها نیز خیلی معتقدند که علوم مبنای اسلامی، یهودی و مسیحی ندارد.

رئیس اندیشکدهٔ یقین ادامه داد: مقام معظم رهبری به صراحت در سخنان خود فرمودند «مبنای علوم انسانی غرب مبنای غیرالهی، مادی و غیرتوحیدی است» این اختلاف نظر موجود در سطح کلان کشور جدی است که استراتژیکی است و همین مشکل را در سطح دانشگاه ها و حوزه ها نیز داریم. این موضوع که در سطح کشور لاینحل است.

عباسی با تاکید بر اینکه تمام مبنای علوم اقتصادی کشور ما برگرفته از علوم غربی است، گفت: سیستم های بانکی، بورس و نظام مالی اقتصادی کشور توسط فارغ التحصیلان در علوم غرب مدیریت می شود. تمامی مراجع تقلید نیز به این مسئله که سیستم بانکی کشور ربوی است نیز اذعان دارند.

وی با طرح این سوال که اختلاف امروز موجود بین مراجع تقلید و اساتید دانشگاه ها در حوزه اقتصاد را چه کسی باید پاسخ دهد؟ ادامه داد: زمانی که آیت الله جوادی آملی به صراحت اعلام کردند که سیستم بانکی کشور ربوی است متاسفانه در مقابل معاون یکی از بانک ها در مصاحبه ای بیان داشت که مراجع تقلید تحت تاثیر عوام قرار گرفته اند.

رئیس اندیشکدهٔ یقین تصریح کرد: علم اقتصادی که مدیران نظام مالی کشور در آن تحصیل کرده اند امروز در همان جوامع اروپا و آمریکا سقوط کرده است. متاسفانه همین مدیر ما اقتصاد سقوط کرده غرب را مطالعه کرده و بانک ربوی را مدیریت می کند که هر روز در آن شاهد اختلاس هستیم آن وقت می گویند این بِرود دیگری بیاد سیستم درست می شود؛ خیر، این ذات این سیستم ربوی است.

عباسی با تاکید بر اینکه همین اختلاف نظرات در سطح خُرد نیز زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است؛ گفت: کف جامعه با سیستم بانکی سر و کار دارند و از این اختلافات تاثیر می پذیرند. دنیا و آخرت مردم به این مسئله گره خورده است. ما در دانشگاه به تبع تبع شرایط علمی وظیفه داریم قول ها را بشنویم و نیکوها و احسنت ها را تبیین سازیم.

وی افزود: با توجه به سخنان مقام معظم رهبری نسبت به اینکه مبنای علوم انسانی غرب غیرالهی، مادی و غیرتوحیدی است، تاکید دارند اما در وزارت علوم شورای تخصصی در وزارت علوم کجاست؟ باور کنید دانشگاه بدون امکانات رفاهی باز هم دانشجو است.

رئیس اندیشکدهٔ یقین تاکید کرد: مطلق منشا علوم انسانی غرب تثلیث است که به واقع بر خلاف نر رئیس جمهور کشور اسلامی، یهودی و مسیحی دارد. جمع حوزه و دانشگاه می شود حجت الاسلام والمسلمین دکتر و زمانی که این پدیده مبنای علوم انسانی را اسلامی مسیحی و یهودی نمی داند به خاطر این است که خودشان هم نمی دانند رشته ای که می خوانند تثلیثی است.

عباسی با تاکید بر اینکه در قبال مسائل جامعه مسئول هستیم، گفت: در قابل معرفت مردم، ربای بانکی و در قابل ساخت و ساز نظام معرفتی منحط غربی که غرب را دارد به زمین می زند و هیچ کس صدایش را در نمی آورد چون قرار است پسابرجام مشکلات ما را حل کند، مسئول هستیم. اقتصاد جهان ۶۰ تریلیون دلار بدهی دارد و نمی توانند مشکل ما را حل کنند.

رئیس اندیشکدهٔ یقین تصریح کرد: مادامی که ساده لوحانه و ساده اندیشانه از ابتدای انقلاب آمدیم این ساده سازی را انجام دادیم نتیجه می شود اینکه امروز شاهدیم.

وی افزود: قطعیت در دین مطرح است نه توجیه پذیری، اینکه هر کس برای اینکه به هر جایگاه برسد یا بخواهد به هر کاری دست بزند توجیه کند. اگر توحید در جهان شیوع پیدا نکرده به خاطر خود ما مسلمانان است که این مهم را خود نیز به خوبی نمی شناسیم.

عباسی در ادامه گفت: باید پدیده های هستی را با آیت ها مورد مطالعه قرار داد که امروز در تعدادی از مدارس کشور جریان آیت مداری را برای کودکان تدریس و تسهیل می کنند و هر هفته با یک آیت جدید آشنا می شوند. همچنین تا شش سال نسل جدید از اندیشمندان را خواهیم داشت که قدرت تفکیک علوم توحیدی از غیر توحیدی را خواهند داشت.