• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
13
در میزگرد دانشجویی بیست و سومین نشست سالانه مطرح شد،

نسبت جریان دانشجویی با دانشگاه چیست؟

  • کد خبر : 15803
  • 24 مرداد 1401 - 13:20
نسبت جریان دانشجویی با دانشگاه چیست؟
در اولین روز بیست و سومین نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در میزگرد دانشجویی به پرسش و پاسخ پیرامون نسبت جریان دانشجویی با دانشگاه پرداخته شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان مستقل، در اولین روز بیست و سومین نشست سالیانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های کشور، میزگرد دانشجویی با عنوان “نسبت جریان دانشجویی با دانشگاه” و با حضور آقایان شکیبامنش، دبیر انجمن مستقل بیرجند، مشهدی، دبیر انجمن مستقل سمنان و دردانه، دبیر اسبق انجمن مستقل علوم پزشکی یاسوج برگزار شد.

مشهدی در پاسخ به چیستی جایگاه و رسالت انجمن مستقل در دانشگاه‌ها گفت: تشکل دانشجویی، فضای آرمان‌خواه و اصلاح‌خواهی دارد؛ وظیفه دفاتر انجمن نسبت به دانشجو به مراتب بالاتر از اتحادیه است و هنگامی که دغدغه ما صرفا مسائل کلان کشوری و استانی باشد در حق دانشجو جفا می‌شود. چرا که محیطی که در آن زیست می‌کنیم مهم‌تر است. ما نسبت به دانشجویی که ما را به عنوان نماینده خود انتخاب کرده وظیفه داریم و نباید این وظیفه را فراموش کرده و صرفا دغدغه مسائل کشوری داشته باشیم.

شکیبامنش نیز پاسخ داد: برای فعالیت دانشگاهی نباید مرزبندی “سطح دانشگاهی و ملی” قائل شویم. مرزبندی بین این دو وجود ندارد و مطالبات باید همزمان پیش برود. ما از دانشجو و برای دانشجوییم و اگر نتوانیم مطالبه دانشجو را به گوش مسئولین برسانیم، بدان معناست که در حیطه داخلی دانشگاه هم ضعف‌هایی داریم. از طرفی با توجه به آرمان‌های تشکل‌های دانشجویی فعالیت ما باید در سطح ملی حداکثری باشد. باید بدانیم اگر دیدگاه کلان داشته باشیم به تمدن اسلامی می‌رسیم. لذا هم مسائل داخل دانشگاه هم مسائل سطح کلان باید همراه با هم پیگیری بشود.

همچنین دردانه در ادامه گفت: باید سعی کنیم دانشگاه را از سیاست‌زدگی و سیاست‌زدایی دور کنیم. چرا که در تمام امور دانشگاهی تاثیرگذار است. دانشگاهی که دچار چنین آسیبی باشد، نمی‌تواند به هدف اصلی‌اش یعنی تولید علم برسد؛ لذا فضای دانشگاه، باید فضای منطقی و آزاد باشد. به طور کلی سیاست‌زدگی باعث ایجاد مشکل در برنامه‌های دانشگاه و تشکل‌ می‌شود. سیاست‌زدایی نیز دانشجو را نادان و بی‌تفاوت نسبت به مسائل اطراف بار می‌آورد.
وی افزود: در حقیقت سیاستِ سیاست‌‌زدایی در دانشگاه‌ها در پیش گرفته شده و برای مقابله با آن باید با سیستم حکومت مقابله کنیم؛ برگزاری مناظره‌ها، کرسی‌های آزاداندیشی و… برای رفع این آسیب موثر است. ما به دنبال احیای تفکری هستیم که معطوف به آگاهی باشد، نه قدرت. همچنین بایستی در مقابل مسائلی که باعث می‌شود جامعه از سیاست دوری کند، فضا را حفظ کنیم.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=15803

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.