دبیر سیاسی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل گفت: منظور از عدالت ساختارمند، عدالت قانونی است، برخی افراد به نام عدالتخواهی، کارهای غیرقانونی انجام دادند و یا نگاه غیر اسلامی و نئومارکسیستی از عدالت ارائه دادند، عدالتخواهی مورد نظر ما، عدالتخواهی بر طبق قانون، مردمی و انقلابی است.
حمزه دستیاردر اولین روز هجدهمین دوره آموزشی تشکیلاتی جهاد اکبر بیان کرد: شعار ما، شناسهای است که به وسیلهی آن شناخته میشویم، اکنون در بزرگترین اردوی آموزشی تشکیلاتی اتحادیه هستیم و مهمترین برونداد ما “شعار عدالتخواهی ساختارمند برای اقتصاد توانمند” است.
وی ادامه داد: در پاسخ به کسانی که نسبت به عدم استفاده واژههایی همچون مقاومت به عنوان ابرگفتمان تشکیلات دانشجویی و تاکیدات رهبری، گلایه دارند باید گفت که وقتی رهبری نیز مبحثی مانند آتش به اختیار را مطرح میکند، به این معناست که فرد در کنار روحیه انقلابی از قوه عقل برخوردار است، برای مثال وقتی که در استانی سیل با خسارتهای فراوان رخ میدهد، فرد باید تشخیص دهد که در این شرایط باید نیروی انقلابی خود را متمرکز در جبران خسارات کند، بنابراین فرد باید با عقلانیت انقلابی خود میتواند مسئله اصلی را تشخیص دهد.
دبیر سیاسی اتحادیه انجمنهای اسلامی مستقل عنوان کرد: نباید کلمات را آن گونه که دلخواه خودمان است معنا کنیم و منظور از عدالت ساختارمند، پایبندی به قانون است، طبق آمار اطلاعات سپاه، در اغتشاشات آبانماه سال جاری، حدود ۷۰۰ بانک تخریب شد، این که مردم علیه بانکها اقدام کردند، نشان دهنده خشونت ساختارمند بانکها علیه مردم شد که خشم مردم برانگیخت.
و عدالت، همچنان مطالبه ی مردم است
وی ادامه داد: امروز عدالت مطالبهی مردم است، بعد از گذشت ۴ دهه از انقلاب اسلامی، هنوز افرادی با حقوق ۱۰۰ میلیونی وجود دارند، اینکه میگوییم به عدالت ساختارمند نیاز داریم، به معنای عمل بر ضد نظام نیست، اما مکانیسمهایی وجود دارد که بی عدالتی را ایجاد میکند، برای مثال بانک ساختاری است که به مردم خشونت ساختار یافته تحمیل میکند و این خشونت ساختار یافته که مورد استفادهی عدهای رانتخوار قرار میگیرد، به فریادهایی بر علیه نظام و شخصیتهایی همچون حاج قاسم سلیمانیها تبدیل میشود.
دستیار بیان کرد: هر گاه سیاست و اقتصاد با یکدیگر برخورد پیدا کردند، نشان دهنده این است که اهالی قدرت و ثروت، به وسیله رانت و فساد، فرآیندهایی را برای ثروتمند شدن یک عده و فقیرتر شدن عدهای دیگر فراهم کرده اند، همانطور که شهید بهشتی گفتند” اگر بالای سر جامعهای که یک طرف آن ثروتمندان و یک طرف آن فقرا باشند، قرآن بگذارند، آن جامعه لجن خواهد بود.”
وی ادامه داد: منظور از عدالت ساختارمند، عدالت قانونی است، برخی افراد به نام عدالتخواهی، کارهای غیرقانونی انجام دادند و یا نگاه غیر اسلامی و نئومارکسیستی از عدالت ارائه دادند، عدالتخواهی مورد نظر ما، عدالتخواهی بر طبق قانون، مردمی و انقلابی است، بر ساختار و مبنا استوار است، عدالت در نگاه امام علی (ع) به معنای قرارگرفتن هرچیز در جایگاه خود است.
دبیر سیاسی اتحادیه انجمنهای اسلامی مستقل گفت: عدالتخواهی مورد نظر ما، منحصر به یک قوم و قبیلهی خاص نیست و دامنه عدالتخواهی بسیار گسترده است، چهارچوب این عدالتخواهی، گفتمان اسلام و انقلاب اسلامی است، مقام معظم رهبری نیز در بیانیه گام دوم خود تاکید میکنند که هرچند در بحث عدالت، پسرفت نکردهایم، اما در آن جایگاهی که باید که قرار نگرفتهایم، پس هم وجود تبعیضها و قرارگرفتن عدالت در مطالبات مردمی و هم تاکیدات رهبری در خصوص عدم وجود وضع مطلوب، نشان از اهمیت بحث عدالت در ذیل گفتمان انقلاب اسلامی است.
وی ادامه داد: از مسائلی که به صورت جزئیتر، در ذیل بحث عدالت مطرح میشود، اقتصاد توانمند است، منظور از اقتصاد توانمند نیز اقتصادی درونزا و برونگرا است، بسیاری از ظرفیتهای کشور بدون استفاده باقی مانده است و درونزایی به معنای استفاده از همین ظرفیتهای داخلی است، منظور از برونگرایی نیز استفاده از فرصتهای بینالمللی در جهت تقویت ظرفیتهای داخلی است، برای مثال چرا به خامفروشی نفت میپردازیم در حالی که میتوان در صنعت پتروشیمی در داخل کشور آن را مورد استفاده قرار داد و بسیاری از کشورهای منطقه نیز به فرآوردههای پتروشیمی نیاز دارند؟ در حقیقت، اقتصاد توانمند، اقتصادی دانشبنیان و دارای شاخصههایی همچون کاهش وابستگی به نفت است.