• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
19
توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد برگزار شد:

مناظره دانشجویی برجام پسا ترامپ با موضوع رابطه با آمریکا + تصاویر

  • کد خبر : 7125
  • 01 آبان 1396 - 18:29
مناظره دانشجویی برجام پسا ترامپ با موضوع رابطه با آمریکا + تصاویر

به گزارش پایگاه خبری دانشجویان مستقل، مناظره دانشجویی برجام پسا ترامپ با موضوعات رابطه با آمریکا، عاقبت برجام چه خواهد شد، سیاست خارجه مطلوب و رابطه سیاست خارجه و اقتصاد و… امروز توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد و با حضور آقایان امیر حسین زرنگار و محمد رستمی؛ فعال اصلاح طلب و میلاد زردان و […]

به گزارش پایگاه خبری دانشجویان مستقل، مناظره دانشجویی برجام پسا ترامپ با موضوعات رابطه با آمریکا، عاقبت برجام چه خواهد شد، سیاست خارجه مطلوب و رابطه سیاست خارجه و اقتصاد و… امروز توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد و با حضور آقایان امیر حسین زرنگار و محمد رستمی؛ فعال اصلاح طلب و میلاد زردان و مجتبی توان پور؛ فعال سیاسی منتقد دولت و با استقبال پرشور دانشجویان برگزار کرد.
خلاصۀ مناظره به شرح زیر است:

آقای میلاد زردان:

ما بحثمان در رابطه با رابطه آمریکا و ایران، آری یا خیر، برجام، ارتباط سیاست خارجی با اقتصاد است. برجام از ۲۰ ژانویه با روی کار آمدن ترامپ مرد. می­خواهم کمی از تاریخچۀ رابطۀ ایران و آمریکا بگویم.

دولت های مرکزی ایران زمانی که نیازمندند یک بار به سمت پرتغالی ها می­روند در صفویه و یک بار به سمت انگلیس می­روند و با آنان پیمان دوستی می بندند.

حال در بحث ملی شدن صنعت نفت، آقای مصدق نه مذهبی است و نه متعصب بلکه یک فرد ملی گراست. در مورد بی اعتمادی نسبت به آمریکا باید بگوییم که یک پژوهش نیست بلکه یک تجربه تاریخی است.
چه اتفاق جدیدی افتاده است که مکوت کردید؟ ما می خواهیم با آمریکا توافق کنیم؟

من میخواهم مروری از حوادثی که اتفاق افتاد و از آن به مشکل برخوردیم را اعلام کنم و تسخیر سفارت آمریکا تسخیر سفارتی که اتفاقا جریانی شبیه با اصلاح طلب امروز محسوب می­شود یک جریانی بود. آن موقع که مبارزه با شاه را حرام اعلام می­کرد اصلا اعتقادی به مبارزه با شاه نداشت و نقش تاثیر گذاری در انقاب نداشت بعدا که سفره انقلاب پهن شد آمدند سر سفره ها!

من کاری به این کارها ندارم ولی بحث سر این است که وقتی شما سفارت کشوری را می­گیرید به تبعاتش هم باید فکر کنید اما چون دانشجویان پیرو خط امام انقلابی بودند تخربی انتحاری با جهت اقلابی هم راستا بود.

ما یک قسمت داریم که آقای ترامپ گفت خلیج عربی و رگ گردن ما باد کرد آیا اگر آنها سفارت ما را می­گرفتند یا اگر پرچم ما را ۳۸ سال آتش می­زدند، اگر مرگ بر ما می­گفتند، اگر تمام این اتفاقات می افتاد باز رفتار شما این چنین بود؟

مبحث دیگر اینکه، یکی از اصولی که امام می­گفتند اصل نه غربی نه شرقی بوده است. وقتی ما در ۸ سال جنگ ۸۵ درصد از سلاح هایی که صدام استفاده کرد ازچین و روسیه بوده ولی شما هیچوقت منظور از چین و روسیه را نمی­فهمید یعنی شما شرق را رها کرده­اید و چسبیده­اید به غرب؟ حالا نمیدانم دلیل شما چیست؟ اگر این را بگویید ممنون می­شوم.

دوستان ما باید بدانیم دولت روحانی در چه قسمتی و در چه شرایطی سر کار آمد؟ بهتر است برگردیم به دولت احمدی نژاد وقتی که سال۸۴ آقای احمدی نژاد به راس کار آمد وخیلی سریع جامعۀ جهانی را علیه ملت ایران یکپارچه کرد. مثلا قطعنامه شماره۱ که درسال۸۵ در شورای امنیت تصویب شد ۱۴ رای مثبت آورد و۱ رای ممتنع! حتی روسیه و چین هم تحریم علیه ایران را امضا کردند یا مثلا قطعنامه­ای در تاریخ دوم دی ماه ۸۵ تصویب کردند که این قطعنامه تحریم ارگان هایی مثل سپاه، صنعت موشکی و صنعت هسته­ای را در بر گرفته­است یا قطعنامۀ شماره۳ درچهارم فروردین۸۶  تصویب شد روسیه و چین اولین کشور هایی هستند که تحریم را امضا کرده اند طبق این قطعنامه با اتفاق آرای، سپاه، وزارت دفاع، صنعت هسته­ایی و موشکی و بیمه و گاز ایران را مورد هدف قرار می­دهد در قطعنامۀ شماره۴ متاسفانه خبری از روسیه وچین نیست و واکنش آقای احمدی نژاد این بود که در ۲۵ اسفند ۸۵ گفتند: شما فکر می­کنید اگر جمع شوید و کاغذ بازی کنید می­توانید جلوی پیشرفت ایران را بگیرید؟ اگر اینها کاغذ پاره بود پس چرا برجام را داریم پس میدهیم و اگر کاغذ پاره نبوده پس چرا۸ سال به ملت دروغ گفتید؟ قطعنامه شماره پنج و شش هم که نهایت تحریم را نشان می­دهد.

دولت روحانی در چه شرایطی دولت را تحویل گرفت؟ یک خزانه خالی، یک دولتی که ۱۳ میلیارد اختلاس داشته، ۱۲هزار میلیارد را یکی برده و دیگر هیچ ۱۴ هزار میلیارد را دادستانی اعلام کرده برای احمدی نژاد و همچنین فسادهای بانکی دکل گم شده  در این شرایط شما نمی­توانید بگویید آقای روحانی چرا شرایط نداشته شما باید اول جواب ۸ سال آقای احمدی نژاد را پس بدهید بعد بیایید صحبت کنید اما این ساز و کاری که برای برجام تصویب شده به نظر من جواب دوستان را می­دهد. برجام در شورای امنیت ملی، مجلس و شورای نگهبان تصویب شده و بعد امضای رهبر را به دنبال داشته و  شورای امنیت ملی متشکل است ازرؤسای سه قوه، معاون رییس جمهور، دو نماینده مستقیم رهبری، رییس ستاد فرمانده کل نیروهای مصلح، فرمانده ارتش، فرمانده سپاه، وزیر کشور، وزیر خارجه، وزیر اطلاعات.

طبق این ساز و کار، آقای روحانی هیچ اختیاری نداشته است! من حس میکنم نظام چاره­ای نداشته و بهترین گزینۀ آن مذاکره بوده است.

آقای مجتبی توانپورخطاب به آقای رستمی:
ستون تسخیر لانه ی جاسوسی شما اصلاح طلب ها بودند.۱- آیا غلامحسین الهام معاون آقای احمدی نژاد اصلاح طلب است؟

۲- علیه روسیه در زمان جنگ شعار نمیدادند! یکی از شعار ها بعد از نماز مرگ بر روسیه بود در زمان جنگ. آقای رستمی! اولین قطعنامه علیه ایران سال ۸۳ امضاء شد زمانی که شما به آقای بوش نامه می­زدید. آقای رستمی می­گویید چرا به قطعنامه ها کاغذ پاره می­گویید وباید جواب بدهید! حالا آقای روحانی هم به قطعنامه ها کاغذ پاره می­گوید پس آن هم بیاید جواب بدهد. می­گویید آقای احمدی نژاد۴۶۰۰ هزار میلیارد اختلاس کرده در حالی که این پول از حساب شرکت نفت به خزانۀ ملی واریز شده! پس شما به برادر آقای جهانگیری وبرادر آقای روحانی بپردازید.

آقای رستمی فرمودید برجام به امضای شورای امنیت ملی و رهبر انقلاب و مجلس اسلامی رسیده­است ولی نگفتید که رهبر و مجلس و شورای امنیت ۲۸شرط گذاشتند که به یک نصف آن هم پایبند نبودید.اگر برجام خوب بود نیاز به ۲۸ شرط نداشت! یک بحث فرا جناحی نیست، برجام یک بحث ملی است.

ما سال۹۲گفتیم اگر آقای روحانی بیاید تمام تاسیسات را تعطیل می­کند و مذاکره می­کند و بعد هم پشیمان می­شود وبه تولیدات و تاسیسات داخلی دوباره رجوع می­کند. که به واقعیت تبدیل شد. رابطۀ ایران و آمریکا بک رابطۀ  اقتصادی یا سیاسی صرف نیست. مشکل آمریکا با ایران مطالبۀ مردم ایران است که همان استقلال، آزادی جمهوریت و اسلام است.

و این ۴ رکن که نباشد و ما عربستان صعودی بشویم مشکل آمریکا با ما حل می­شود. گفتیم هسته­ای بهانه است دوستان توجه نکردند. و گفتند هسته­ای را کنار بگذاریم مسائل حل می­شود. نه هسته ای را کنار گذاشتیم در آن بتون ریختیم دانشمندان بزرگ را اخراج کردیم و حالا می­بینیم که یک یک بند های برجام خود را نشان می­دهد و اجرا نمی­شود. بحث لوزان شد و فکت شیت ها مطرح شد. رهبر انقلاب گفتند بیایید همه چیز را برای مردم توضیح بدهید جواب دادند نمی­شود محرمانه است. و فکت شیت نیز برگه چک نویس هایی است که دست آقای جان کری بود از پله ها میرفت بالا!

منافع و مصالح کشور ما در یکسری چک نویس دست آقای جان کری بوده از پله ها می­رفته بالا!

می­گویند ایران به روح برجام پایبند نبوده­است. حس می­گوید آن فکت شیت های دست آقای جان کری همان روح برجام است که کسی از آن خبری ندارد. حالا بحث این است که ترامپ بر سر کار آمده و می­خواهد هر آنچه را که اوباما انجام داده بر هم بزند در حالی که سیاست آمریکا در هم تنیده است. بابای ترامپ هم بشود رئیس جمهور تغییری در این سیاست ایجاد نمیشود. سیاست آمریکا یک سیاست مدون و مشخص است و با عوض شدن رئیس جمهور تغییری نمیکند.

آقای امیرحسین زرنگار:

موضوع مناظره امشب را خودتان در پوسترها مشاهده فرمودید: برجام، پسا ترامپ و مسائل مربوط ب سیاست خارجه و اقتصاد

شبی که با ما هماهنگ کردند که چنین منظره­ای هست، دوستان انجمن اسلامی به ما گفتند موضوع،  سیاست خارجه و دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی! حالا دولت های بعد از انقلاب است. ماهم گفتیم باشد. بعد پوستر را که دیدیم ، دیدیم که خورده است برجام و پسا ترامپ…

و ذیل اسم من و آقای رستمی هم زده بودند فعال اصلاح طلب و زیر اسامی دوستان هم زده بودند فعال سیاسی منتقد دولت.

این را که دیدیم، گفتیم پس نه ما باید برویم توی زمینی بازی کنیم ک بحث سیاست خارجۀ جمهوری اسلامی دولت های قبل از آقای روحانی نباید مطرح بشه چون دولت آقای احمدی نژاد که اصلا اشتباه نکرده که دوستان بخواهند اینجا اقرار کنند که اشتباه کردند! و ما الان اومدیم توی زمینی ک دوستان بگویند چقدر دولت آقای روحانی بد بوده، دولت آقای احمدی نژاد هم بسیار عالی بوده بعد این تصویری هم که زده­اند، آقای روحانی است و علامت پیروزی اقای احمدی نژاد!

امروز ۷/۲۹ هست . ۲/۲۹ مردم علامت پیروزی را در صندوق های رای نشان دادند .

والا آن زمانی که آقای احمدی نژاد ثبت نام کرد توی انتخابات ریاست جمهوری، آقای زردان خیلی خوشحال بود. ما پارسال همسایه هم بودیم از آنجایی ک خدا خیلی به ما لطف داشت باهم همسایه شده بودیم  حالا اقای احمدی نژاد میاد و روحانی و میزنه و فلان میکنه و این چیزا

 ماهم گفتیم خب اگر اومدین بعدش درمسیر باد وایمیستیم میایم تا اقای احمدی نژاد بیاد.

شبی که اعلام نتایج شد و آقای احمدی نژاد رد صلاحیت شد، بگم آقای زردان؟ نه نمیگیم چون بگم بگم دورانش تمام شده است.

از حزن و اندوه دوستان احمدی نژادیمون ک حالا تعدادیشون این بالان و تعدادیشون اون پایینند ما نگیم البته ما گفتیم شورای نگهبان­اند، شماهم باید بپذیرید.

 حالا خدا را شکر یک زمانی بود که بعد از انتخابات هم خیلی دلگیر بودن شورای نگهبان حداقل توی مجمع تشخیص مصلحت نظام مجددا اقای احمدی نژاد منصوب شدند که حالا مصلحت نظام هم فردی که رد صلاحیت شده بتونه تشخیص بده!

ببینید دوستان اینکه حالا دوستان فعالان سیاسی منتقد دولت باشند یا ما فعال سیاسی دولت باشیم اینها به نظر من یعنی هممون خسته شدیم واقعا هرکسی که اومده مثلا یا طرفداری سفت کردیم یا اینکه فقط کوبیدیمش. اصلا این راهکار را ما در قبال تمام دولتها داشتیم واقعا اشتباهه.

بهترین راهکار، استراتژی اتحاد و انتقاده. ما هممون دولت جمهوری اسلامی دیگه برای همین جمهوریه اگه فقط بیایم بکوبیم حالا بگیم اصلا با ما نیست، اصلا درست نیست، فقط بخوایم توجیه کنیم این هم درست نیست!

ما پارسال همینجا با آقای زردان مناظره داشتیم سه روز مونده به انتخابات ریاست جمهوری هم توی دانشگاه علوم پزشکی باهاشون مناظره داشتیم. آقای زردان ما میدونیم که آقای روحانی ب شما گفت بی­سواد، برید به جهنم و ۴۰تا حرف زشتی که به شما زد من گفتم با این مخالفم.

 گفتم اینکه آقای صفدر حسینی، آقای نوبخت بیاد بگه ذخیره، ما با اینم مخالفیم.

گفتیم اینکه دولت تو ذخایرش ما به این واقفیم ولی گفتیم “عین این جمله بگفتیم هنرش نیز بگو” دولت روحانی فلان مشکل ها رو رو داره ولی به فلان دلیل ما بهش رای می­دیم خدارحمت کنه عزت الله صحابی ایشون قبل از انقلابم زندان بودند بعد از دولت هاشمی رفسنجانی بود آمدند انتقاد کرد که سیاست خارجه شما درست نیست اون زمان شعار میدادند “مخالف هاشمی مخالف رهبر است و مخالف رهبری دشمن پیغمبراست”

ایشون رو انداختند زندان سال ۸۴ ک آقای صحابی آمد از اقای هاشمی حمایت کرد گفتند مرد حساب این همونی بوده که تورو انداخته زندان گفت من اگر آبرویی داشته باشم باید برای همین مردم بذارم و من میدونم بین احمدی نژاد و هاشمی ، هاشمی خیلی بهتره و به همین دلیل بهش رای دادم ما هم به همین خاطر به آقای روحانی رای دادیم .

قبل از انقلاب اسلامی تقریبا بعد از جنگهای ایران و روسیه توی سیاست هایی که داشتند حالا رضاشاه و… سیاست گشودگی به سمت غرب، یعنی در های کشور را باز بگذارید شوروی و…بیان تو کشور ولی این سیاست به جایی کشیده شد که انقلاب اسلامی به خاطر همین رخ داد که ما نمیخواهیم سیاست گشودگی باشه!

همینجور درهای کشور باز باشه و هرکسی ک میخواد بیاد وارد کشور ما بشه.

مانیفست جمهوری اسلامی دقیقا همین بود. ما دنبال انزوا نیستیم که بگیم با دنیا قطع رابطه کنیم ما دنبال انضباطیم رابطه با غرب داشته باشیم، استدلال خودمون رو حفظ کنیم، اون چیزی هم که تاثیر گذار است در رابطه با غرب و شرق حفظ منافع ملی و استقلالمون هست … دقیقا دید جمهوری اسلامی و دیدی که قبلش بود درمقابل هم دیگه بودند حضرت امام یک جملۀ خیلی قشنگی دارند میگویند “قدرت های بزرگ همچون گرگ هایی هستند ک منتظرند اون یکی دیگه ب خواب بره و بیایند او را بدرند” دقیقا  هم همینجوری بود آمریکا و…دنبال موقعیت بودند که ببینند ما چشمامون رفته روهم دیگه و دوباره بخوان بیان همون سیاست گذشتشون رو در پیش بگیرند .

آقای زردان در مورد سفارت و دولت آقای روحانی که میره به آمریکا میگه که بیاین مذاکره کنیم و ایران پیش قدم میشه گفت…یک کتاب آقای الورادیه ای دبیر کل سابق آژانس بین المللی اتمی دارن ک اسمش اگه اشتباه نکنم ” عصرفریب دیپلماسی اتمی در دوران خیانت” اونجا میگه آقای احمدی نژاد سال ۸۹یا ۹۰فکر کنم اومد به من پیشنهاد داد شما برو با باراک اوباما حرف بزن بگو ما میخوایم خارج از چارچوب مشخصمون مذاکره کنیم که میگفت من این رو به آمریکا گفتم و آمریکا مخالفت کرد .

آقای توان پور گفتید که آقای غلامحسین ابهام ، من با این مخالفم که سفارت را فقط اصلاح طلب ها گرفتند، سفارت را دانشجویان خط امام گرفتند که امام هم انقلاب دوم نامیدند. گفتید ک آقای ابهام که نمیدونم در کابینه آقای احمدی نژاد هم بوده جزوه همان ها بوده ، آقای احمدی نژاد جزو پنج تای اصلی بود خودش میگفت بریم سفارت شوروی رو بگیریم که اقای اصغرزاده و سایر دوستان میگفتند نه .

در بحث اختلاص فریدون من با دوستان هم نظر هستم . فرق نمیکنه حسین فریدون داداش رئیس جمهوره،  نمیدونم اون یکی مهدی جهانگیری داداش معاون اول یا فاضل لاریجانی که آقای احمدی نژاد در یکشنبۀ سیاه در مجلس نشون داد برادر آقای لاریجانیه ، ما می­خواهیم که عدالت برای همه باشه و فرد بیاید محاکمه شود.

آقای میلاد زردان:

خطاب به آقای رستمی: شما گفتید گرفتن سفارت آمریکا تجاوز به خاک آمریکاست اگر رگ گردنتان برای کشوری دیگر باد می کند چرا برای آن دو نوجوان ایرانی که در فرودگاه جده تجاوز شد شما و رئیس جمهورتان سکوت کردید؟ گفتید که اکثریت مردم در ۲۹ اردیبهشت به آقای روحانی رای دادند و ما نیز به آن احترام گذاشتیم کاش موسوی هم شرافت سیاسی داشت و به رای مردم احترام می گذاشت! من اعتقادم بر این است که دولت آقای احمدی نژاد بهترین دولت بعد از انقلاب بوده است و من به همین دولت بهترین نقد دارم و نقد من در عمل است. ما مثل شما نیستیم که شعار بدهیم. چند سال است که برجام به تصویب رسیده است؟ چرا هنوز هیچ دستاوردی نداشته است؟ دوستان می فرمایند که برجام به تصویب رهبری است بلی به تصویب رهبری رسیده است ولی با ۲۸ شرط که نه شرط اصلی داشته است، کدام یک عمل شده است؟ نظر خود را درباره فصل دوم برجام به بنده بگویید.دوستان می­دانید ماشه چیست؟ دوستان می گویند چرا ما نمیتوانیم در قضیه برجام شکایت کنیم زیرا اگر شکایت کنیم شکایت های ما به شورای امنیتی می رود که ایران فقط یک حق رای دارد و طرفین مذاکره شش و هفت رای دارند و به چین و روسیه نیز نمیتوان اعتماد کرد به این میگویند ماشه! راهکار بنده این است که آقای احمدی نژاد دارای ویژگی های مثبت و منفی بود. آقای روحانی تمام ویژگی های منفی آقای احمدی نژاد را داشت و هیچ کدام از ویژگی های مثبت ایشان را نداشت.خود آقای نوبخت فرمودند که اقرار نکنید خزانه خالیست در حالی که آقای روحانی شب قبل از مذاکرات گفتند خزانه را خالی تحویل ما دادید! مورد دوم که باعث شکست مذاکرات شد این بود که ما عجول بودیم و این عجله باعث می شود که آمریکا امتیازات کمتری به ما بدهد. آقای روحانی چون خودشان دیپلمات بودند و آقای ظریف هم جزء با سواد ترین دیپلمات های ایران هستند از اول تلاش خود را بر روی برقراری ارتباط و مذاکرات گذاشتند. در بحث سیاست خارجه چند چیز برای مهم است یکی امنیت ملی و یکی پرستیژ حهانی و اقتصادی و دولت آقای روحانی برجام را با انگیزه اقتصادی انجام داد و حرف ما آن زمان این بود که با این سیاست نمیتوان به آمریکا اعتماد کرد. مثلا یکی از بند های برجام که ما به آن نقد داشتیم این بود که نمی توانیم شکایت کنیم و آقای ظریف جواب دادند که امضای کری تضمین است و در حال حاضر کری کجاست که پاسخگو باشد. در برجام باید به حداقلی ها هم توجه شود و پس از برجام هنوز تحریم های بانکی برداشته نشده است. عدم برداشتن تحریم های بانکی به معنای نقض برجام است.اگر قاچاق مهار شود تا حدودی اقتصاد ایران تقویت می شود. تفاوت فساد مالی در دوران احمدی نژاد و روحانی در این است که در دوران احمدی نژاد بودجه در جای نادرست خرج می شد و در دوران روحانی بودجه اختلاس می شود.

آقای رستمی:

انتقادها باید به کل نظام بشود نه فقط به دولت، اصلاحات مفتخر به گفتمان انتقادی است. وقتی صحبت از اختلاس برادر آقای روحانی شد ایشان گفتند من هیچکس را در خط قرمز قرار نمی­دهم ولی آقای احمدی نژاد کابینه خود را درخط قرمزشان قرار می­دادند. راجع به برجام هم باید بگویم: برجام در مجلسی تصویب شد که شورای نگهبان تمام مهره های باسواد اصلاحات را رد صلاحیت کرد و مجلس کاملا اصول گرا بود. بروید از نمایندگان بی سوادتان بپرسید که برجام چرا تایید شد؟ آقای حدادعادل اعلام کردند که حقوقشان ۸میلیون تومان است از دوستان آقای احمدی نژاد اعلام کردند که  درامد خود را هم بگویید، ما گفته ایم که خط قرمز نداریم نه برادر رییس جمهور نه فرد خاصی. اگر می­خواهید عادلانه انتقاد کنید به هم انتقاد کنید. اجازه دهید داستانی را برای شما تعریف کنم، قبل از انقلاب در زمان شاه ما برند هایی داشتیم و آن ها را صادر می­کردیم ما انقلاب کردیم که وابستگی خود را قطع کنیم، مدتی بعد در جریان دکل های نفتی قطر از این قرار داد استفاده و بهره برداری می­کرد ولی ما هنوز تلاش می­کردیم که وابستگی خود را قطع کنیم در سال ۹۱ بخاطر تحریم هایی که از جانب آمریکا در زمان آقای اوباما وجود داشت امکان خرید خودرو۲۰۶ وجود نداشت و این بخاطر سیاست های غلط ۸سالۀ آقای احمدی نژاد بود. ما می­دانیم که به آمریکا نمی­توان اعتماد کرد اما میداینم که به روسیه و چین هم نمیتوان اعتماد کرد مشکل شما این است که همه ی معضلات را تقصیر آمریکا می­دانید. شما می­خواهید تمام مشکلات شغل، تورم و.. را با مرگ بر آمریکا حل کنید.

دوستان سیاست خارجه و اقتصاد به هم پیوسته است شما نمیتوانید ارتباط خود را با دنیا قطع کنید و منتظر باشید که بتوانید تولید، صادرات و واردات داشته باشید.

آقای مجتبی توان پور:

در رابطه با نسبت ما با اقای احمدی نژاد باید بگویم سال۹۲ به ما گفتند اگر اقای مشایی تایید بشود شما از آن حمایت می­کنید؟ ما گفتیم اگر آقای مشایی تایید بشود که بعید می­دانیم تایید بشود ما با تمام قدرت جلوی ایشان می­ایستیم. ما هم دولت را نقد می­کنیم و هم تایید می­کنیم. در حال حاضر مجلس و دولت سر یک سفره ی منفعت طلبانه نشسته­اند و سهم مردم از این سفره زیر ۱۰ درصد است.

اقای لاریجانی یکی از لابی گرهای بزرگ ایران است ومشکل سازترین فرد سیاسی کشور است. ما به اصولگرا و اصلاح طلب کاری نداریم ما حرف مردم را میزنیم و منفعت آن ها را می­خواهیم.

سال ۹۲ که آقای روحانی گفت ما می­خواهیم مذاکره کنیم شرایطی برای ایشان گذاشته شد که مذاکرات فقط هسته­ای باشد و از سطح وزیر امور خارجه نیز بالاتر نرود. و با وجود این خطوط قرمز به آن رای دادند.اما سطح مذاکرات به معاون وزیر امور خاجه رسید. و مذاکرات از هسته­ای نیز بالاتر رفت و خود آقای رئیس جمهور گفتند من مسئول مذاکرات هستم.

وضعیت فعلی اینگونه است که آمریکا به هیچ وجه برجام را پاره نمیکند بلکه یک فضای ملتهب ایجاد میکند و در این فضای ملتهب امتیازات بیشتری میگیرد.

روزنامه ی رسمی کشور به مسئولیت آقای روحانی تیتر میزند ۱۵۰میلیارد دلار به خاطر برجام وارد کشور شد. آقای رستمی توضیح بدهید که این پول کجا رفته و چرا ما آن را در زندگی خود احساس نمیکنیم؟

آمریکا برجام را پاره نخواهد کرد بلکه با شلوغ کردن اوضاع، قصد گرفتن امتیازات بیشتر را دارند. ترامپ در سخنرانی هایش راهبرد ارائه می­کند در حالی که آقای روحانی در سخنرانی هایش راهبرد و راهکار متاسفانه ارائه نمی­کند و فقط یک سخنرانی انقلابی می­کند ولی باید راهبرد ارائه دهد. و به نظر من دولت آقای روحانی آمادگی نقض برجام و پاره کردن برجام را ندارد و راهبردی برای آن ندارد.

یکی از دستاورد های برجام این است که ما پول خود را به کشور های خارجی داده ایم و جنس های دست دوم خریده­ایم، هواپیماهای دست دوم خریده ایم. آقای روحانی دربارۀ بودجۀ دفاعی کشور توضیح بدهند که آن را کاهش داده اند یا تقویت کرده­اند و درباره ی شرکت هواپیما سازی ایران هم توضیح بدهند.

در رابطه با برنامه ی آقای رئیسی باید بگویم برنامه محرمانه است و ان­شاءالله دولت هم راستا بیاید این برنامه در اختیار ان ها قرار گرفته و اجرا خواهد شد.

می­گویند میان آمریکا و کشور های اروپایی بر سر برجام شکاف افتاده در حالی که مقام عالی رتبه ی فرانسوی می­گوید در مسائل موشکی ایران باید کوتاه بیاید پس این چه شکافی است که میان آمریکا و کشورهای اروپایی افتاده؟!

آقای اوباما می­گوید اگر تحریم ها علیه ایران ادامه دار می­شد ما باید بزرگترین بانک جهانی را تحریم می­کردیم و معادلات ما برعکس می­شد و ارزش دلار کم می­شد. زیرا از معادلات بین المللی، دلار حذف می­شد مانند مبادلات ایران و ترکیه که دلار حذف شد. تمام کشور های دنیا باید با پشتوانۀ تولید ناخالص داخلی پول چاپ کنند و تنها کشور دنیا که بدون پشتوانه پول چاپ می­کند آمریکا است. و تمام مبادلات بین المللی با ارز این کشور انجام می­شود و اگر ارز این کشور از مبادلات حذف شود، این کشور بدهکار می­شود و خود آقای اوباما گفت اگر برجام اتفاق نمی افتاد ما نمی­توانستیم تحریم کنیم و تمام تحریم ها فرو می­ریخت.

سال۹۲گفتیم ما۲ سال سخت مقاومت کردیم و برجام را رقم نزنید.

آقای امیر حسین زرنگار:

بحث برجام شد و گفته شد که زمان مجلس ۹ بوده و با تایید رهبری تصویب شد بگذریم.

برجام الان چیزیه که باید ببینیم به کجا رسیده و اینکه بیایم بررسی کنیم چرا ما رفتیم مذاکره کردیم زمان مناسبی نیست . اون چیزی که من فکر می­کنم بشه در مورد برجام صحبت کرد که چه ثمراتی داشته و ما امتیازهایی گرفتیم و امتیاز هایی دادیم ولی خیلی خوب می­شه اگر که آخر دولت،  ما اون موقع بیایم ببینیم ک این آقای روحانی که میگفت آب ما هم به تحریم ها ما وابسته است ببینیم آیا واقعا اینجوری بوده یا نه.

 ما نقد ها را به آقای روحانی وارد می­کنیم اقای زردان نشریات بنده را نشون میده من سه روز مونده به انتخابات صراحتا بهتون گفتم آقای روحانی فلان مشکل رو داره ولی در طرف مقابل ۲/۲۹ ما با دوراه کاملا متفاوت طرف بودیم یه راه بود که برنامه دولت کار و کرامت ۱۱۳صفحه است و ۷۰صفحۀ آن اشنایی با اقتصاده و من ندیدم که ایشون برنامه­ای داشته باشن دو فصل ایشون یه فصل یک صفحه ای سیاست داخلی و یه فصل سیاست خارجی مهم ترین اولویت اول سیاست خارجه ایشون این بود که برجام را ما بیایم بگیریم برجام نیاز به یک دولت انقلابی داره اقای روحانی همان زمان در مناظره ها گفت اگه برجام بد بوده پس چرا باهاش عکس یادگاری میگرفتید؟

 ببینید برجام چه خوب چه بد به هر حال الان تا یه جایی پیش رفته یه زمانی بود که آقای جلیلی میرفت مذاکره می­کرد با کاترین اشتون عکس دونفره میگرفت و بر میگشت و میذاشت توی آلبومش بدرد ما که نمیخورد. اون زمان رو ندیدیم که آقای جلیلی یکبار نمایندگان مجلس ایشون بخوان و بگه آقای جلیلی این همه مذاکره می­کنید چی شده و یه کلیپ ۱۰ ‌و ۱۵ثانیه ای هم هست و دوستان انجمن موافقت نکردند که پخش کنیم اونجا آقای احمدی نژاد درمورد تحریم ها خیلی خوب حرف میزنه ولی دوستان مخالفت کردند اون زمانی که گفته میشد اینقدر قطعنامه بدهید تا قطعنامه دانتان پاره شود و…قطعنامه ها هیچ اثری نداره ما از دوستان چیزی نشنیدیم زمانی که مردم زیر فشار تورم کمر خم کردند ما از دوستان چیزی نشنیدیم .

دوران انتخابات مسئله­ای پیش اومد قضیه ی ۲۰۳۰بود من شرم می­کنم واقعا بگم که چه کارهایی کردند دوران انتخابات هردو طرف بداخلاقی کردند آقای روحانی میرفت همدان می­گفت که طرف مقابل ۳۸سال اعدم بلد بود و ما گفتیم اقای روحانی شما هم ۳۸ساله از ارکان همین نظام بودید چی شد که بعد از ۳۸سال یادت اومده که فلان بوده ولی طرف مقابل گفت آقای روحانی رقیب هراسی می­کنه. رقیب هراسی کی کرد؟ افرادی کردند که مبلغان دینی ما رو به کار می­گرفتند که با مردم حرف بزنند و کسایی که می­فرستانند توی روستاها و می­گفتند ای مردم اگر بدونید روحانی می­خواهد باهاتون چی کار کنه! یه سندی امضا کرده که قراره توی مدارس به دانش آموزان همجنس بازی و خودارضایی یاد بدهند واقعا کی رقیب هراسی کرد؟

 گذشت و بعد از انتخابات آقای روحانی گفت من از هرچیزی که بگذرم از این توطئۀ ۲۰۳۰نمی­گذرم یه موجی علیه ایشون راه افتاد و هرکسی سخنرانی کرد درباری هم گفت نه این سازمان صهیونیستی یونسکو چرا باید برای ما برنامه تدوین کنه دو هفته پیش بود که فکر کنم آمریکا و اسرائیل از این سازمان ضد صهیونیستی اومدند بیرون. به هرحال این سند از دستور کار خارج شد شورای انقلاب فرهنگی اون را خارج کرد.

اصل ۱۱۰قانون اساسی می­گه تعیین سیاست کلی نظام با رهبری هست چند روز پیش سخنرانی کردند و گفتند “مادامی ک طرف مقابل برجام را پاره نکند ما اون رو پاره نمی­کنیم ولی اگه پاره کرد ما ریز ریز می­کنیم”قبلا هم گفته بودند ما اتش می­زنیم . ۹۴/۷/۲۹ چند شرط برای آقای روحانی گذاشت آقای توانپور کاملا درست عرض می­کنند یکی از شرطها به صراحت این بود که اگر هرگونه تحریم جدید از سوی آمریکا وزن بشه چه موضوع حقوق بشر باشه چه تروریست، باید جلوش گرفته بشه ماهم می­گیم که رهبری گفتن ۲۰۳۰نباشه و آقای روحانی که میگفت من نمی­گذرم مجبور شد تن بده.

 طبق اصل ۱۱۰قانون اساسی رهبری امر کنند که جلوی برجام گرفته بشه ماهم می­گیم و امرالیکم هرچی شما بگید ماهم عمل می­کنیم ولی هنوز رهبری حرفی نزدند من نمی­دونم چرا یه عده دوستان اینقدر هم صدا شدند با نتانیاهو و ترامپ هرروز به آقای روحانی میگن که چرا جلوی برجام را نمی­گیرید واقعا اینو خیلی دوست دارم بدونم.

یه زمانی بود آقای احمدی نژاد می­رفت با کشورهایی مثل … اسم هاشون اینقدر عجیبه که یادم نمی­مونه ، جیبوتی و گرنادین و …واستقبال خوبی هم ازش می­شد و برمی­گشت به آقای روحانی که رسید رفت در سازمان ملل و کشورهای بزرگ دنیا می­آمدند با ایشون دیدار کنند ماه عسل سیاست خارجه من میگم کاملا نمی­خوام تعریف  کنم و نقد دوستان هم درسته و اینکه آقای روحانی ب شما میگه بی­سواد من از شما عذر میخوام ولی ماه عسل سیاست خارجه این بود ک ترامپ هرکاری که میکنه که جلوی ما بایسته، کشورهای ۱+۵میان در کنار ایران و مقابل آمریکا وایمیستنند در زمان آقای احمدی نژاد همۀ کشورها علیه ما بودند من میگم آقای زردان و توانپور سیاست جمهوری اسلامی این نبود که ما فقط با کشورهای بزرگ مذاکره کنیم بلکه این بود ک کوچیک بزرگی مطرح نیست اون عزت و کرامت انسانی مطرحه .

خروجی سیاست آقای احمدی نژاد این بود که مثلا رئیس جمهور جیبوتی با روزنامۀ الحیاه مصاحبه کرد و گفت آقای احمدی نژاد به من گفت بیا سفارت جیبوتی را توی تهران بزن و من بهش گفتم نمیخوام شهر تهران به کشورم باز بشه نتیجش این بود وقتی رفتند سفارت عربستان را آتش زدند جیبوتی هم یکی از کشورهایی بود که با ما قطع رابطه کرد.

من میخوام بپرسم از دوستان که ماه عسل سیاست خارجه آقای احمدی نژاد چی بود دوتا شو بگین مذاکره اقای احمدی نژاد و کروبی یادش بخیر …آقای احمدی نژاد گفت صدتا کشور از ما برنامه خواستن آقای کروبی گفت دوتاشو بگو.

یه دیالوگ خیلی معروفی هم شد! من از شما میخوام دوتا از فواید سیاست خارجه آقای احمدی نژاد را بگید.

درمورد آقای موسوی گفتین، ما میخوایم وارد ۸۸نشیم شما هی قلقلک میدی که ما وارد بشیم به وقتش صحبت می­کنیم.

فصل دوم برجام رو آقای زردان من نخوندم اون قطعنامه هایی که آقای جلیلی پشت سرهم صادر می­کرد شما کجا بودی؟ اونارو خوندی یا نه؟

آقای رحیمی معاون اول احمدی نژاد بود و سال ۹۳گرفتنشون! آقای احمدی نژاد ۱۱/۵همون سال نامه داد که نه این مربوط میشه به سال قبل از ۸۶زمانی که ایشون دیوان عدالت اداری بودند آقای رحینی دو روز بعدش یه نامه زد گف آقای احمدی نژاد انگار یادت رفته که اون پولایی که من خرج می­کردم به خاطر چی بوده و من چوب لجبازی شما رو دارم می­خورم و سخنگوی قوۀ قضاییه هم گفتند این مشکلات مربوط به زمان معاون اول شدنشون بوده .

من حرف آقای توانپور رو دربارۀ ۱۵۰میلیارد دلار تایید می­کنم که آقای ترامپ گفت که توی صحبت  خلیج عربی واینا گم شد اقای ترامپ هم گفت یک ۱۵۰میلیارد دلار هست که ما نمی­دونیم چه جوری شده ….مسولین دولت جواب بدهند.

آقای زردان:

زمانی که شرکت های توتال برای سرمایه گذاری به ایران آمدند دولت درگیر استقلال سیاسی بود و تمامی اطلاعات مربوط به دکل های نفتی را در اختیار آنها گذاشت آن ها نیز تمامی اطلاعات را از کشور خارج کردند و به کشور های عربی و قطر دادند و در نتیجه آن ها از ما در زمینۀ نفتی جلو افتادند.

آقای رستمی:

چرا شما می­گویید برجام هیچ نفعی نداشته؟ تحریم های بانکی تقریبا کنار گذاشته شده ما سه نوع تحریم داریم، یکی از آنها تحریم های سازمان ملل که با قطعنامه­ای که بعد از برجام تصویب شد کنار گذاشته شد. حتی تحریم هایی که علیه سپاه پاسداران  و وزارت دفاع بوده  کنار گذاشته شده. شما می­دانید که آقای احمدی نژاد پول ۳۰۰s را چه زمانی به روسیه تحویل داد، چرا روسیه ۳۰۰s را به ما تحویل نداد و بعد از برجام آقای پوتین ۳۰۰s را به ما تحویل داد.

آقای زردان شما میانگین نرخ ارض در دولت آقای احمدی نژاد و آقای روحانی بیان کرد، کجای دنیا نفت را به قیمت میانگین۸ساله می­فروشند؟

در مورد سپاه باید بگویم همانطور که آقای خاتمی از سپاه دفاع کرد ما هم در موضع گیری با خارجی ها پشت خودی ها را می­گیریم.

در مورد رابطه با امریکا باید بگویم که جمهوری اسلامی ایران با همه کشورها می­تواند رابطه داشته باشد به جز اسراییل که آن را به رسمیت نمی­شناسد، اگر آمریکایی ها به ملت ایران احترام بگذارند ایران می­تواند با آنها رابطه داشته باشد. در مورد برجام آقای ظریف انقدر خوب کار کردند که ترامپ نمی­تواند برجام را پاره کند.

بخشی از سیاست خارجه دست حاکمیت است و مربوط به دولت نیست مثلا در زمان تسخیر سفارت آمریکا دولت بازرگان این حرکت را قبول نداشت و حکومت بازرگان را مجبور به کنار رفتن کرد یا در زمان احمدی نژاد گفتند که تحریم ها از دست احمدی نژاد خارج شد و در دست حاکمیت بود و یا اینکه مگر دولت فعلی می­تواند از حزب الله حمایت نکند یا از بشاراسد حمایت نکند اینها همه مربوط به حاکمیت است پس اگر نقدی وجود دارد باید از حاکمیت نقد شود.

راجع به رابطه سیاست خارجه با اقتصاد باید بگویم که ما۸سال سیاه را پشت سر گذاشته و نتیجه آن که تحریم های زیادی بود را مشاهده کرد.

آقای توان پور:

وزیر نفت آقای روحانی در جلسۀ اوپک گفت ما به تمامی اهداف خود رسیدیم و پس از جلسه نفت با کله به زمین خورد. شما جربزه و عرضۀ بالا نگه داشتن قیمت نفت را نداشتید ولی اقای احمدی نژاد داشت.

باید از فضای احساسات خارج شویم و رو بیاوریم به فضای عقلانی و برنامه محوری و برنامه های کاندیدا را به چالش بکشانیم و فعلا سیستم حاکم یک سیستم منفعت محور است و مردم نقش کمتری بازی می­کنند مگر زمانی که به رای آن ها احتیاج داشته باشند و مشارکت مردم باید بیشتر شود و سیاستمدارانی باید بر سر کار بیایند که به فکر مردم باشند. در بحث سیاست خارجه نیز تنها راهکار این است که طبق سخنان رهبری باید مقابله به مثل کنیم یعنی هر اقدامی انجام دادند ما هم مقابله کنیم زیرا تمامی اندیشکده های آمریکایی به این نتیجه رسیده اند که توان مقابله ی نظامی با ایران را ندارند. دولت ایران باید هر چه بیشتر باید در مقابل تهدید ها بایستد. باید آن بخش از تاسیساتی که لازم داریم را تولید کنیم تا هم وابستگی نداشته باشیم و هم اشتغال داشته باشیم.

ما نگران بودیم که به مانند وزارت خارجه آقای روحانی که معاون ایشان آقای موسویان جاسوس بودند الان نیز در کابینه ایشان جاسوس باشند که این روز ها را الان در تیم مذاکره کننده می­بینیم و در دفتر معاون ارشد رئیس جمهور هم جاسوس باشد. بحث جاسوس در دولت یازدهم و دوازدهم بحث سرپوش گذاشتنی نیست.

در رابطه با بحث یارانه ها تعریف آقای احمدی نژاد اینگونه بود که هر فرد به عنوان یک شهروند ایرانی سهمی از درآمد نفت دارد حال چه فقیر و چه ثروتمند.

آقای روحانی معتقد است که فقط به افراد فقیر باید پول داده شود در حالی که آقای احمدی نژاد برای هر فرد ۲۵۰هزار تومان یارانه تعیین کرده بود که مجلس جلوی آن را گرفت چون اگر این پول را می­داد مشایی رای می آورد.در حالی که مشایی انقدری نیست که من درباره ی آن حرف بزنم. یارانه حق شهروندی هر فردی است که سهم هر فرد از نفت است. دولت آقای روحانی و تیم مذاکره کننده شان باید یک روی گردانی داشته باشند از دولت های اروپایی. و این در صورتی انجام می­شود که شروط ۲۸ گانه مجلس شورای اسلامی و شورای امنیت و رهبری را اجرا کنند و در امتیاز دهی باید موازنه انجام شود. آقای روحانی خواست که تمامی پرونده مذاکرات از شورای امنیت خارج شده و به وزارت خارجه تحویل داده شود پس حالا رئیس جمهور نمی­تواند شانه خالی کند. دانشمند هسته ای ما که برنده جایزه نوبل بود را دئلت آقای روحانی رئیس بخشی از آب و فاضلاب قرار دادند!

چرا دل بسته­اید به خارج از کشور؟

نگاه باید به درون باشد. کشوری که توانسته موشک بسازد و غنی سازی انجام دهد می تواند خودرو هم بسازد. بحث این است دولتی که بر سر کار است نگاهش به درون کشور نیست آرمان انقلاب نگاه به دستان جوان  بود و باید به آن بازگردیم و اگر دل به دستان جوانان کشورمان ببندیم مشکلات حل می شود.

آقای زرنگار:

سخنان آقای احمدی نژاد درباره ی تحریم ها و کنفرانس مطبوعاتی اقای احمدی نژاد درسال۹۰

زمان آقای احمدی نژاد سازمان اوپک اعلام کرد ک از سال ۸۴تا۹۱دولت ۵۸۷میلیارد دلار درامد نفتی داشته کل دوران انقلاب از ۵۷تا۸۴ی طرف همین هشت سال هم با بیشترین درامد نفتی رو داشتیم ولی میرفتیم سنگ پا و چوب بستنی وارد میکردیم واین رو خانم دستجردی گفتن.

دادستان دیوان گفت که احمدی نژاد به علت تخلفاتی که در بحث نفت داشتن ۴هزار میلیارد تومن ایشون تخلف دارن حالا ما نمیدونیم چه جوری میخوان پرداخت کنن و یا اصلا قراره پرداخت بشه یا نه . انصافا توی این موضع هممون هم صداییم و میگیم که آقایون احمدی نژاد و روحانی بیان محاکمه بشن و رئیس جمهور بودن رو لحاظ نکنن.

اون زمانی که قطعنامه ها صادر میشد و قیمت ها می رفت بالا در سال ۹۰ و۹۱ با یک رکود تورمی خیلی عجیبی مواجه شدیم آقای احمدی نژاد زمانی که دولت را تحویل گرفت تورم حدود۱۵-۱۰درصد و وقتی تحویل داد ۴۵درصد بود و اگر ادامه پیدا می­کرد ونزوئلا همون زمان انتخابات ریخته بودند تو خیابون و ماهم ب سرنوشت انها دچار می­شدیم و برای پیداکردن یک لقمه نون خیلی کارها باهم دیگه میکردیم .

آقای احمدی نژاد زمان وفور درامدهای نفتی بودجه می­بستن با مثلا نفت صدوسی چهل دلاری رو و وقتی ب آقای روحانی رسید قیمت نفت کاهش پیدا کرد تورم به کنار، رکود هم به کنار، ارزش پول داشت روز به روز کاهش پیدا می­کرد یعنی اگه همین مسیر را می­رفتیم نیاز به حملۀ آمریکا نبود کشور خودش از درون فرومیپاشید. رسید ب آقای روحانی سال۹۴ -۹۳بود بودجه را با سی دلاری بست. ما به برنامۀ آقای روحانی هم نقدهایی داریم ولی آقای احمدی نژاد خیالش راحت بود و جیبش پر پول فقط میومد خرج می­کرد یکبار شما نپرسیدین که ۵۸۷میلیارد دلار درامد نفتی کجا رفت ما هم میپرسیم این ۱۵۰میلیارد دلاری که اقای ترامپ گفته اگه حقیقت داره کجا میره . مردم اینا رو بدونن و شما اون موقع هیچی نگفتین الان هم متاسفانه پاسخ نمیدین . یه زمانی بود آقای احمدی نژاد میگف اگه گوجه گرونه بیاد از سر کوچۀ ما بخرین.

 متاسفانه ما ناروک تهران نبودیم که بریم بخریم ولی فکر میکنم دوستان اون موقع یادشون رفته یا می­رفتن از سرکوچه اقای احمدی نژاد می­خریدند .

ماجرای دکل نفتی : یکی از شرکتهای زیر مجموعۀ وزارت نفت آقای احمدی نژاد که میگه ما می­خوایم یه دکل نفت بخریم میرن یه کشور توی رومانی پیدا می­کنن و به واسطۀ ترکیه ای میرن میگن ما یه دکل نفتی میخوایم و اون شرکت هم میگه الان تو تحریمی و من بیام به همون قیمتی ک ب بقیه می­فروشم ب تو هم بفروشم آمریکا بفهمه جلوی من را میگیره

و ما ۳۰درصد ب تو گرون تر میدیم . دکل ۶۶میلیون دلاری رو ۸۸ میلیون با ایران معامله میکنه ایران هم ۲۰میلیون  اول میده و قرار میشه مابقی هنگام تحویل دکل داده بشه ۴-۳ماه می­گذره و ایران میاد توی وزارت نفت امضا می­کنه که پول دکل داده شده و دکل تحویل گرفته شده. دکل تحویل گرفته شده الان تو آب های خلیج مکزیکه . دوستان یکبار نپرسیدن این کارهایی که آقای احمدی نژاد کرد سازمان برنامه بودجه بست به­خاطر چی بود .

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=7125

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.