• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3
رضا خسروی:

معمای استعفا سعد حریری از نخست وزیری لبنان

  • کد خبر : 7251
  • 21 آبان 1396 - 22:25
معمای استعفا سعد حریری از نخست وزیری لبنان

چند روز قبل یکی از مسئولان سعودی درباره جدایی حزب‌الله از دولت لبنان اظهارنظر و تهدید کرده بود. سعد حریری یک روز بعد از حملات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به ایران، دوباره حرف‌های بنیامین نتانیاهو عیناً علیه ایران این بار در ریاض تکرار کرد و سپس از سمت نخست‌وزیری لبنان استعفا کرد. این در حالی است […]

چند روز قبل یکی از مسئولان سعودی درباره جدایی حزب‌الله از دولت لبنان اظهارنظر و تهدید کرده بود. سعد حریری یک روز بعد از حملات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به ایران، دوباره حرف‌های بنیامین نتانیاهو عیناً علیه ایران این بار در ریاض تکرار کرد و سپس از سمت نخست‌وزیری لبنان استعفا کرد. این در حالی است که هیچ مسئله جدیدی در کشور لبنان به وجود نیامده بود و سعد حریری دو روز پیش با دکتر ولایتی (نماینده رهبری در امور بین‌الملل) در کشور لبنان باهم یک دیدار هم داشتند.
اکنون‌که سعد حریری بدون مقدمه و دلیل در عربستان با اعتراض به دخالت ایران در امور لبنان استعفا داده است می‌تواند به دلایل ذیل هم باشد:
فرض اول: ممکن است استعفا نخست‌وزیر لبنان بخشی از یک نقشه‌ برای فشار به ایران باشد که امریکا به کمک سعودی‌ها و رژیم غاصب اسرائیل آن را آغاز کرده‌اند و ایران را به‌عنوان معضل اصلی در خاورمیانه هدف قرار داده‌اند.

فرض دوم: اعلام استعفا سعد حریری در ریاض می‌تواند باهدف به رخ کشیدن اقتدار سعودی در امور لبنان باشد و این پیام را به سیاستمداران لبنانی برساند که دولت سعودی بر لبنان نفوذ دارد و به دخالت و تصمیم‌گیری در امور این کشور می‌پردازد.

فرض سوم: ممکن است در شرایطی که به پایان داعش و جولان گروه‌های تروریستی در برخی کشورهای سوریه و عراق نزدیک می‌شویم و لازم است با آرام کردن فضا به جبران خسارت‌های وارده توسط تروریست‌های دست پروده آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش بپردازیم و به بازسازی کشورهای آسیب‌دیده از سال‌ها جنگ و ویرانی مشغول شویم. سعد حریری با استعفای خود قصد به هم ریختن آرامش لبنان در پایان داعش را دارد تا حزب‌الله لبنان به‌جای گرفتن جشن پیروزی نابودی داعش وارد یک چالش جدید شده و یا نیروهایش را از سوریه خارج کند تا غرب بهتر بتواند برای سوریه‌ی پسا داعش تصمیم بگیرد.

فرض چهارم: بارها مقامات لبنانی و سید حسن نصرالله در تریبون‌های مختلف اعلام کرده‌اند که؛ هیچ‌گاه ایران در مسائل لبنان دخالت نکرده است و ایران در قبال کمک به ما، هیچ‌چیز از ما نمی‌خواهد و هیچ دستوری به ما نمی‌دهد؛ اما ممکن است این‌گونه مسئله‌سازی در لبنان و بحران‌آفرینی ساختگی باهدف افزودن لبنان به لیست کشورهایی باشد که غرب، سعودی‌ها و صهیونیست‌ها مدعی هستند ایران عامل بی‌ثباتی آن‌ها است.

اما حقیقت موضوع شکست همه‌جانبه غرب و دوستانش از انقلاب اسلامی است آن‌هم در شرایطی که سخت‌ترین تحریم‌ها را بر ایران تحمیل کرده‌اند و این مسئله برای آمریکا بسیار زجرآور هست.
به نظر دبیر کل حزب‌الله دولت سعودی از طریق استعفا سعد حریری خواهان تغییر نقش حزب‌الله در لبنان و ایجاد فتنه در این کشور می‌باشند.
اعلام استعفای سعد حریری در عربستان سعودی و سخنان مطرح‌شده در بیانیه وی گویا این حقیقت است که سعد حریری بیانیه دولت عربستان را قرائت کرد.
سید حسن نصرالله استعفا سعد حریری را بیانگر دخالت دولت سعودی در امور لبنان می‌دانند هم‌چنین دبیر کل حزب‌الله تأکید کرد که پاسخ به این استعفا به‌طور مستقیم به دولت سعودی داده خواهد شد و نِه شخص سعد حریری چون هم‌اکنون او به یک‌مهره سوخته تبدیل‌ گردیده. در لبنان همه گروه‌ها و احزاب سیاسی از دلیل واقعی این استعفا خبر ندارند و همه مردم لبنان می‌دانند که سعد حریری را مجبور به استعفا کردند و استعفا نخست‌وزیر به امور داخلی لبنان مربوط نیست.

در پایان باید گفت که استعفا سعد حریری ازنخست وزیری لبنان در شرایطی اتفاق افتاد که کشور لبنان تا برگزاری انتخابات پارلمانی خود که در تاریخ ۶ می ۲۰۱۸ برگزار می‌شود و بیشتر کرسی‌ها در اختیار حزب‌الله قرارمی گیرد فاصله‌ای ندارد به عبارتی استعفا سعد حریری نقشه‌ای است تا از یک‌سو حزب‌الله لبنان در این انتخابات پیروز نگردد و همچنین موجب آشوب و تفرقه در میان گروه‌های و احزاب سیاسی در لبنان شود.

رضا خسروی، قائم سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=7251

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.