• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
1
به مناسبت روز دانشجو

مطالبه گری از وظایف دانشجویان است / شخصیتم را مدیون تشکلم هستم/گاهی دنباله رو هستیم

  • کد خبر : 4599
  • 18 آذر 1395 - 11:20
مطالبه گری از وظایف دانشجویان است / شخصیتم را مدیون تشکلم هستم/گاهی دنباله رو هستیم

حافظ نیوز–محمدصادقی دانشجوی ترم ۷ کارشناسی رشته برق گرایش مخابرات در دانشگاه صنعتی شیراز و دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شیراز است. دانشجوی فعالی که مدت‌هاست در مباحث سیاسی و فرهنگی و مطالبات دانشجویی فعال است. در جریان فیش‌های حقوقی بارها مطالباتی را از رئیس دانشگاه صنعتی انجام داد و در مسائل صنفی […]

حافظ نیوزمحمدصادقی دانشجوی ترم ۷ کارشناسی رشته برق گرایش مخابرات در دانشگاه صنعتی شیراز و دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شیراز است. دانشجوی فعالی که مدت‌هاست در مباحث سیاسی و فرهنگی و مطالبات دانشجویی فعال است. در جریان فیش‌های حقوقی بارها مطالباتی را از رئیس دانشگاه صنعتی انجام داد و در مسائل صنفی همیشه مطالبه گر بوده است. به مناسبت روز دانشجو مصاحبه‌ای با وی پیرامون این روز انجام داده‌ایم.

۱- از دیدگاه شما دانشجو به چه کسی گفته می‌شود؟
دانشجو به معنای آینده جوینده علم و دانش و کسی که بدون هیچ تعلقات مادی و دل‌بستگی‌های دنیوی به آرمان‌های خود ایمان دارد و درراه رسیدن به آرمان‌هایش از هیچ‌چیزی دریغ نمی‌کند.

 ۲- نسبت دانشجو با جامعه پیرامون خود باید چگونه تعریف شود؟
دانشجو طیف فرهیخته و پیشرو جامعه است و ارتباط تنگاتنگی با جامعه داشته ، دارد و خواهد داشت.حرف‌ها، صحبت‌ها، عملکردهای دانشجویان تأثیر بسزایی در سرنوشت مردم و جامعه دارد.امام خمینی در طول نهضت انقلاب اسلامی و بعدازآن به‌عنوان رهبر نظام جمهوری اسلامی نکات مهمی  را درباره دانشجویان مطرح کرده‌اند که به برخی موارد اشاره می‌شود و این موارد بیانگر اهمیت ، جایگاه و نقش دانشجو است .
۱-    فاش کردن خیانت‌ها و جنایت‌های استعمار گران و پیروان بی‌فرهنگ آن‌ها
۲-    احتراز از اختلاف کلمه و تفرقه و هواهای نفسانی
۳-    آگاه کردن ملت‌ها
۴-    شناسایی اسلام
۵-    آموزش تعالیم مقدسه قرآن
۶-     نشر و تبلیغ و معرفی اسلام
۷-    تأکید بر روابط دوستانه طلاب علوم دینی و دانشجویان
۸-    هوشیاری نسبت به مسائل روز
۹-    تائید فتح لانه جاسوسی به‌عنوان عملی انسانی و پاک
۱۰-    پیروی از راه انبیا
۱۱-    هوشیاری در قبال مسائل دانشگاه
۱۲-    مقابله با منحرفین
۱۳-    مخالفت با استبداد و استعمار
۳- دانشجو از جامعه تأثیر می‌پذیرد یا بالعکس؟
ارتباط دانشجو و جامعه تقریباً دوطرفه است اما دانشجو تأثیر به‌مراتب بیشتری بر روی جامعه دارد، هرچند در مواردی دانشجویان تحت تأثیر جامعه نیز واقع‌شده‌اند.
۴- نسبت دانشجو با مطالبه گری و آرمان‌خواهی چیست؟
یکی از نشانه‌های حیات وزنده بودن دانشجو مطالبه گری  و آرمان‌خواهی است، چه‌بسا دانشجوی بدون آرمان و هدف مرده‌ای بیش نیست.
از طرفی یکی از مهم‌ترین وظایفی که بر عهده دانشجویان است، مطالبه گری است. دانشجو به علت بی‌پروا بودن و نهراسیدن دنبال نقد کردن ، اصلاح و مطالبه خواسته‌هایش است.دانشجوی واقعی مطالبه می‌کند تا به آرمان مطلوب خود برسد و در این راه بدون هیچ بیم نهراسی تا رسیدن به مقصد نهایی از پای نمی‌نشیند.
۵- چه زمانی آرمان‌خواهی به توهم مبدل می‌شود؟
گفته شد که دانشجو بی آرمان مرده متحرک است، حال اگر آرمان‌های اصیل و والا جای خود را به آرمان‌های پوچ و توخالی بدهند، آرمان‌خواهی به توهم مبدل می‌شود و آن زمان نیز همانند بی آرمانی مرگ دانشجو جنبش دانشجویی فرامی‌رسد.
۶-   اصالت ۱۶  آذر چیست؟
۱۶ آذر به سبب اینکه حرکتی خودجوش و خودخواسته از جانب دانشجویان برای نشان دادن نفرت و انزجار خود از دستگاه حاکم و آمریکای جهان خوار بود، دارای اصالت است.در این روز دانشجویان بدون هیچ چشم‌داشتی و فقط برای انجام‌وظیفه خود دست به اعتراض زدند و شهادت سه تن از دانشجویان نماد استکبارستیزی بوده‌اند
۷-   نسبت تشکل خود را با آرمان‌خواهی چگونه می‌بینید؟
جنبش دانشجویی برگرفته از آرمان‌خواهی و حقیقت‌طلبی است، در همین راستا تشکل انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شیراز که بنده افتخار دبیری آن را دارا می‌باشم نیز از این قاعده مستثنا نیست. ما در این تشکل درراه رسیدن به آرمان‌هایمان قدم برمی‌داریم و تمام سعی و تلاش مجموعه مذکور نیز برای رسیدن به ایدئال و آرمان است و همگی یکدل به اینکه بی آرمان والا و اصیل مرده بیش نیستیم ایمان‌داریم و تمام تلاش را می‌کنیم که درراه پیگیری آرمان‌هایمان، الهام‌بخش این قبیل آرمان‌ها نیز باشیم.
۸- شما تاکنون در کدام ردیف از دانشجویان بوده‌اید؟پیشرو یا دنباله‌رو؟  چه مصداق‌هایی سراغ دارید که خود را این‌گونه می‌بینید؟
من و انجمنی که من در آن فعالیت می‌کنم بسته به زاویه دیدگاهی پیشرو و در برخی مسائل دنباله بوده‌ایم، و به نظرم دنباله‌رو یا پیشرو بودن امری مطلق نیست، برای مثال اگر بخواهم خدمتتان عرض کنم، درزمینهٔ ولایت‌فقیه دنباله‌رو خط امام و رهبری بوده‌ایم، حال‌آنکه مثلاً در بحث مطالبه گری تلاشمان بر این بوده است که جزو پیشروها باشیم.
۹-  به نظر شما اصالت با تشکل‌های دانشجویی است یا جنبش دانشجویی؟شما کدام‌یک را می‌پسندید چرا؟
ازلحاظ مبانی و نظر اساتید فن، اصالت با جنبش دانشجویی است و جنبش دانشجویی در ابتدا شکل‌گرفته است و در پی آن تشکل‌های دانشجویی تشکیل‌شده‌اند.
تشکل‌های دانشجویی جزی از بدنه جنبش دانشجوی هستند.
۱۰-  بعد از هر کلمه مفهومی را به ذهن شما متبادر می‌شود بگویید؟
الف : جنبش دانشجویی : لازمه هر جامعه‌ای برای پویایی بیشتر
ب) ۱۶ آذر: حماسه استکبارستیزی و روز دانشجو
ج) انقلاب اسلامی: انقلابی بی‌سابقه در جهان با مبانی الهی
د)  مطالبه گری : وظیفه همه‌ی اقشار جامعه
ه ) تشکل من: شخصیتی که الآن دارم رو مدیونش هستم

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=4599

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.