• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

مستند “خانم دکترها” رونمایی شد

  • کد خبر : 1796
  • 02 دی 1394 - 22:02
مستند “خانم دکترها” رونمایی شد

مستند خانم دکترها به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و با استقبال دانشجویان این دانشگاه اکران شد و کبری خزعلی رئیس شورای زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر هاشم موذن زاده، عضو شورای سیاست گذاری جمعیت «پزشکان و قانون» و میکائیل دیانی؛ تهیه کننده این فیلم توضیحاتی را درباره فیلم ارائه […]

مستند خانم دکترها به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و با استقبال دانشجویان این دانشگاه اکران شد و کبری خزعلی رئیس شورای زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر هاشم موذن زاده، عضو شورای سیاست گذاری جمعیت «پزشکان و قانون» و میکائیل دیانی؛ تهیه کننده این فیلم توضیحاتی را درباره فیلم ارائه کردند.

خزعلی: اگر پرونده خانم دکترها به دست رهبر معظم انقلاب برسد حتما ایشان وارد می شوند

کبری خزعلی؛ رئیس شورای زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان مشکلاتی که زنان جامعه پزشکی با آن دست به گریبان هستند گفت: زنان با روحیه لطیفی که دارند و لطف خداوند است وارد این رشته می شوند اما فشارها و مشکلات آن قدر برای آنان زیاد می شود که عمدتا دچار مشکلات روحی و روانی می شوند که بخشی از آن در این مستند به نمایش گذاشته شده بود.

وی در خصوص وضعیت خانم های دکتر گفت: بسیاری از زنان حوزه پزشکی با گریه برای من صحبت می کنند که ای کاش بی سواد بودیم اما یک زندگی با آرامش را تجربه می کردیم. جوانی مان، را از دست دادیم و نه بچه ای و نه شوهری و نه آرامشی؛ و من تنها می توانم به آنها تسلی بدهم.

وی با بیان اینکه من هنگام دیدن این فیلم گریه می کردم گفت: این خانم دکترها چه گناهی کردند که باید تیغ بی عدالتی دستان مظلوم آنها را که برای کمک به مردم مشغول است؛ بگیرد؛ اما می گویم که نباید ناامید شد و باید با امید و نشاط از این جلسه بیرون رفت و تلاش کرد که این ناحقی ها کنار زده بشود.

کبری خزعلی گفت: من به عنوان کسی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی باید سیاستگذار باشم و در مراقب حوزه علم و فرهنگ و شرایط اجتماعی جامعه ام باشم نمی توانم نسبت به این مسئله و بی عدالتی سکوت کنم و بعد از دیدن این مستند حتما من پیگیر کار خانم دکترها خواهم بود. من به عنوان یک عضو از جامعه ایران اسلامی و بعنوان یک زن که در دفاع از جامعه زنانی که در این عرصه خدمت می کنند؛ در شورای عالی انقلاب فرهنگی حرف شما را مطرح می کنم و پیام شما را به آنها می رسانم.

وی در پیشنهادی در خصوص حل شدن مشکل خانم دکترها؛ به مسئله بورسیه ها اشاره کرد که رهبری با پیگیری مستقیم خود و با این تعبیر که وضعیت سه هزار دانشجو نابه سامان است و خلاف عقل و خلاف تدبیر و غیر قانونی است به پرونده بورسیه ها ورود کردند؛ گفت: حالا بعد از شنیدن مشکلات و مصائب شما خانم دکترها، مطمئن هستم اگر این پرونده به دست رهبر معظم انقلاب برسد حتما ایشان وارد می شوند و دستور مستقیم پیگیری را می دهند.

خزعلی در ادامه به ناعادلانه بودن نحوه رسیدگی به پرونده جامعه دانشگاهی گشور گفت که برخلاف همه جامعه که یک نهاد تظلم خواهی برایشان در قوه قضاییه وجود دارد؛ جامعه دانشگاهی این نهاد تظلم خواهی را ندارد و گروهی تحت نظر وزارت علوم و بهداشت به رسیدگی پرونده ها و شکایت های جامعه دانشگاهی می پردازند؛ یعنی کسی که خود متهم است و از او شکایت شده در مقام قضاوت هم قرار می گیرد.

خزعلی یکی از شرایط عدالت در قضاوت را این دانست که متهم نباید خود در مقام قضاوت قرار بگیرد اما اینکار در خصوص جامعه دانشگاهی چه دانشجو و چه اساتید دارد اتفاق می افتد و اینها اگر از وزارت علوم  یا بهداشت شکایت داشته باشند باید به خود این شاکی رجوع کنند که قضاوت بکند و این خلاف شروط اساسی یک قضاوت عادلانه است.

خزعلی در ادامه گفت: به تهیه کننده فیلم گفتم یک نسخه از فیلم را به من بدهد تا من این را در نهادهای مختلف توزیع کنم؛ و مسئولین ببینند که قطعا اگر این فیلم و مدارکی که این دوستان جمع آوری کردند دیده بشود آن وقت تصمیم در مورد شما متفاوت خواهد بود.
خزعلی در مورد سهیمه زنان گفت: این خانم دکترها به نظام اسلامی لطف کردند که این مشکل از نظام اسلامی را رفع کنند اما امروز با بلایی مبتلا شده اند که باعث شده بسیاری از این خانم دکترها درس را رها کنند؛ که هم استعداد خودشان هدر می رود و هم هزینه هایی که برای تربیت شان شده، آن هم فقط به این دلیل که دارد در حق آنها بی عدالتی و رفتاری خلاف قانون می شود و کسی پاسخگو نیست.

خزعلی در ادامه گفت: به چه جرمی این خانم دکترها باید به ۸ تا ۱۲ سال مجازات بشوند؟ به جزم اینکه خواستند به نظام کمک کنند؟ دولت یک استدلال دارد که من به دانشجویان سهیمه زنان در مناطق محروم نیاز دارم اما من در این مدارک دیدم که اتفاقا این مسئله سهمیه زنان باعث شده تراکم پزکان در دو سه استان باشد و بسیاری از استان ها از وجود کافی زنان متخصص محروم باشند که به نظرم خود پزشکان قدرت ساماندهی و مدیریت این مسئله را دارند.

خزعلی با بیان این مسئله که جامعه زنان پزشکی باید الگوی جامعه ما باشد گفت: چرا باید زنان پزشکی ما انقدر مشکلات داشته باشند که خودشان ناراحت و ناآرام باشند، یا بچه نداشته باشند یا نتوانند برای تربیت بچه شان نقش مادری را ایفا کنند، یا همواره با همسران خود مشکل داشته باشند و یا حتی شرایط ازدواج برایشان فراهم نشود؟

خزعلی در پایان گفت: باید نمایندگان مجلس، قوه قضاییه و ما به عنوان شورای فرادستی حوزه علم و فرهنگ باید پیگیر کار خانم دکترها باشیم که من از همین جا آمادگی خودمان را برای پیگیری مشکل خانم دکترها بیان می کنم.

دیانی: سراغ بسیاری از مسئولین قوه مقننه و مجریه رفتیم و حق با خانم دکترها است؛ آنها دچار ظلمی بزرگ شده اند

در ادامه برنامه تهیه کننده این مستند با اعلام این نکته که آنچه حاصل کار تیم تولید این مستند بود؛ تنها برش کوتاهی از مشکلات زنان جامعه پزشکی است؛ مشکلات این قشر خیلی بیشتر از این ها است؛ گفت: ما تلاش کردیم تا با ساخت این مستند گوشه ای از مشکلات خانم دکترها را به تصویر بکشیم و پرونده سهمیه زنان و مستند خانم دکترها یک بخش کوچکی از این همه مشکلی است که جامعه زنان با آن دست به گریبان است.

وی در ادامه به روند تولید این مستند اشاره کرد و گفت: در ابتدا ما نیز مثل خیلی دیگر از افراد که برای اولین بار با مسئله خانم دکترهای سهمیه زنان مواجه شدند آن را حق بیجای این خانم دکترها و فرار از تعهد آنها قلمداد می کردیم و نمی خواستیم برای آن حرکتی بکنیم اما وقتی مدارک قانونی آنها را دیدیدم و سراغ بسیاری از مسئولین در قوه مقننه و مجریه و غیره رفتیم دیدیم حق با این خانم دکترها است و آنها دچار یک ظلم بزرگ واقع شدند.

دیانی از مسئله خانم دکترها به عنوان دریچه ای برای توجه بیشتر به مشکلات زنان یاد کرد و گفت: این مستند شاید کارویژه اولش حل مشکلات خانم دکترهای سهمیه زنان باشد اما کارویژه کلانش توجه بیشتر به مشکلات موجود برای زنانی است که با امید وارد حوزه پزشکی می شوند اما در اکثر موارد با مشکلات روحی و روانی و مشکلات اجتماعی شدید مواجهند و فشار کاری آنها را از دیگر وظایفشان از جمله همسری و مادری می اندازد و گاها آنها را از داشتن یک زندگی خوب و آرام، همسر و یا فرزند محروم می کند.

وی در ادامه گفت: وزارت علوم می تواند یک آمارگیری انجام دهد که چند درصد از زنان پزشکی ازدواج می کنند؟ در چه سنی ازدواج می کنند؟ چه درصد زندگی آرامی دارند؟ چند درصد زندگی شان به طلاق انجامیده است؟ چند درصد فرزند دارند و چه تعداد فرزند دارند؟ و چند درصد میل به فرزندآوری دارند؟ وقتی این آمارگیری اتفاق بیفتد با عمق فاجعه و فشاری که به این خانم دکترها می آید مواجه می شوید.

وی در پایان گفت: امیدوارم این فیلم در دانشگاه ها اکران شود و بتواند یک تحرکی را در جامعه برای حل این مشکل بزرگ اجتماعی بهمراه بیاورد و امیدوارم این فیلم به دست مسئولین برسد و برای خانم دکترها کاری بکنند.

موذن زاده: حق با خانم دکترها است و در حق آنها بی عدالتی رخ داده است

در قسمت پایانی این برنامه هاشم موذن زاده عضو شورای سیاست گذاری جمعیت «پزشکان و قانون» به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: من از نگاه مردانه می گویم این مستند یک ایراد داشت و آن اینکه بخش احساسی آن بر بخش عقلانی آن غلبه داشته که البته این مربوط می شود به ویژگی زنان و احساساتی که در آنها قلیان دارد.

وی در ادامه گفت: البته ادله قانونی موجود نشان می دهد که حق با خانم دکترها است و در حق آنها بی عدالتی رخ داده است لذا با ادله قانونی موجود جمعیت «پزشکان و قانون» خانم دکترها را تنها نخواهد گذاشت و پیگیر مشکلات شما خواهیم بود.

وی در ادامه از مذاکراتی که تاکنون با دکتر قاضی زاده هاشمی شده است گفت: تاکنون مذاکرات زیادی با دکتر قاضی زاده هاشمی صورت گرفته است و ایشان بسیاری از اشتباهات و مشکلات را پذیرفته اند و انشالله موضوع خانم دکترها و سهمیه زنان دستور کار جدید مذاکرات ما با وزیر محترم بهداشت و درمان خواهد بود.

موذن زاده در ادامه به سه نقش زن بودن، پزشک بودن و متخصص بودن در خانم دکترها اشاره کرد و گفت: این سه ویژگی کار خانم دکترها را بیشتر و حساس تر کرده و کسی که می خواهد پرونده خانم دکترها را بررسی کند باید به هر سه ویژگی آنها توجه کند؛ که به نظر ما یکی از همین زنانی که پیگیر پرونده خانم دکترها بوندند باید در جایگاه تصمیم گیر هم باشند تا بتوانند همان تصمیمی که درست است را برای خانم دکترها بگیرند.

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=1796

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.