• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
10
نامه تشکل های دانشجویی به ریاست محترم جمهور:

محیط زیست میانکاله و پتروشیمی

  • کد خبر : 15184
  • 21 اردیبهشت 1401 - 21:46
محیط زیست میانکاله و پتروشیمی
میانکاله به عنوان یک منطقه زیست محیطی حساس همواره در معرض بهره برداری ها و سواستفاده های شرکت های خصوصی و دولتی با عنوان کمک به اقتصاد کشور و توسعه‌ی اقتصادی قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دانشجویان مستقل، جمعی از تشکل های دانشجویی طی نامه ای به ریاست محترم جمهور سید ابراهیم رئیسی خواستار حل مسئله پتروشیمی میانکاله شدند.

متن نامه به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

ریاست محترم جمهور
حجت الاسلام والمسلمین جناب اقای سید ابراهیم رئیسی

با اهدای سلام و تحیات

این روز ها، در استان مازندران و بلکه در کشور، مسئله ی پتروشیمی میانکاله در صدر مسائل و چالش های کلان حاکمیت قرار دارد.
میانکاله به عنوان یک منطقه زیست محیطی حساس همواره در معرض بهره برداری ها و سواستفاده های شرکت های خصوصی و دولتی با عنوان کمک به اقتصاد کشور و توسعه‌ی اقتصادی قرار گرفته است.
اکنون نیز طرحی با عنوان احداث پتروشیمی واقع در روستای حسین آباد بهشهر، در چند کیلومتری منطقه تالاب میانکاله، این ذخیره ‌گاه بین المللی را تهدید می کند.
این طرح با عناوینی همچون اشتغال زایی برای اهالی منطقه و مجوز محیط زیستی از سازمان حفاظت از محیط زیست، خود را مجاز در احداث پتروشیمی در این منطقه می داند.
بدیهی است که توسعه ی اقتصادی یک منطقه ابتدائا خواست تمام اهالی آن منطقه است و کیست که خواهان توسعه و پیشرفت منطقه و دیار خود نباشد؛ ولیکن اجرای چنین طرحی در منطقه ای زیست محیطی که به همراه ۱۴ منطقه ی دیگر در کشور به عنوان مناطق ذخیرگاه بین المللی یونسکو شناخته شده است نقد هایی را به همراه دارد که ذیلاً بدان اشاره خواهد شد.
۱٫ اشتغال از عمده دلایلی است که حامیان طرح در دفاع از آن مطرح میکنند و با بر سر زبان آوردن اعدادی اغراق آمیز مانند اشتغال زایی ۷۰ هزار نفر سعی در احداث پروژه ۹۰ هکتاری خود دارند. با نگاهی به اشتغال در کل صنعت پتروشیمی کشور در میابیم که این ادعا توهمی بیش نیست. چگونه است که اشتغال در صنعت پتروشیمی در سراسر کشور ۵۰ هزار نفر است اما پتروشیمی میانکاله به تنهایی ۷۰ هزار نفر را شاغل میکند ؟

۲٫ اشتغال زایی و توسعه ی روستای حسین آباد و مناطق حومه از دیگر دلایلی است که بر اجرای طرح صحه می‌گذارد.
باید عنوان کرد که در همین ابتدای اجرای طرح این ادعا تکذیب شده و با تحقیقی میدانی میتوان دریافت که مردم منطقه حتی در کارهای ساده عمرانی نظیر کاشت نهال و فنس کشی به کار گرفته نشده اند.
همچنین اهالی منطقه ادعا میکنند که مگر چند نفر از بومی ها در نیروگاه برق نکا شاغل به کار شده اند که اکنون این پروژه برای اهالی اشتغال زایی کند؟

۳٫ مجوز قانونی احداث این پروژه نیز مطرح است و در جواب این ادعا باید پاسخ داد که:
بله! مجوز وجود دارد ولی در موقعیت بندر امیر آباد، نه در دشت های منطقه حفاظت شده ی میانکاله
مطابق آنچه در خبرگزاری ها بیان شده است، اخیرا رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز صراحتا مخالفت خود را با اجرای این طرح اعلام کرده است.
از طرفی بررسی ابعاد قانونی این طرح نشان می‌دهد که طبق بند الف ماده ۲ تصویب‌نامه هیات وزیران(مصوب هیات وزیران به تاریخ ۱۳۸۱/۷/۳) در خصوص استقرار واحدهای صنعتی در ۳ استان شمالی کشور، استقرار صنایع شیمیایی در گیلان، مازندران و گلستان ممنوع اعلام شده است و استقرار صنایع شیمیایی در این استان‌ها فقط در شهرک‌های صنعتی لوشان(استان گیلان) و مراوه (استان گلستان) امکان پذیر است.

۴٫ طبق نظر کارشناسان صنایع پتروشیمی مصرف آب بسیار بالایی دارد که این موضوع با توجه به میزان آب ورودی به تالاب میانکاله به دلیل بارگذاری‌های بیش از اندازه به‌شدت کم شده است، بنابراین اجرای این پروژه برای وضعیت میانکاله می‌تواند به شدت خطرناک باشد.
۵٫ سوال چالش برانگیزی که می توان مطرح کرد این است که چرا زمین های نزدیک به جاده های ترانزیتی را برای اجرای این طرح انتخاب نکرده اند و به گوشه دشت ها آمده اند؟
مگر غیر اینست که این پروژه نیز ممکن است همچون پروژه شکست خورده گلخانه ۶۰ هکتاری شکست خورده و صاحب پروژه زمین پروژه را تصاحب کند و این امر موجب افزایش زمین خواری در شمال کشور شود؟
۶٫ مطابق گزارش های میدانی ، در حال حاضر ۶۰ دامدار در دو روستای لَله مرز و حسین آباد ۱۱ هزار راس دام وجود دارد که دشت های وسیع حسین آباد و میانکاله محل چرا و تغذیه ی این دام ها هستند و این رقم فرآورده های لبنی و گوشتی بخش وسیعی مردم شمال کشور را تشکیل می دهد و اجرای این طرح در این ابعاد جغرافیایی ممکن است موجب کاهش و تعطیلی اشتغال دامداران منطقه شود.

۷٫ تخریب اکوسیستم منطقه میانکاله که تنوع زیستی بسیاری دارد، آلایندگی صنایع پتروشیمی و نیز مشکل در تامین گاز برای فعالیت این واحد، از دیگر نگرانی هایی است که در برابر احداث پتروشیمی وجود دارد.
البته باید خاطر نشان کرد که مسئولین استانی نظیر استاندار و معاون عمرانی استان مازندران با بیان اینکه استان مازندران در شرایط کنونی اقتصاد کشور، نیازمند چنین طرح هایی است و موجب اشتغال زایی و توسعه اقتصادی استان می‌گردد، خواهان همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و ارگان های مربوطه در جهت برقراری امنیت محیط زیستی و پایداری اکوسیستم موجود در منطقه با مجریان طرح احداث پتروشیمی شده اند، تا بتوان با مدیریتی حساب شده هم اقتصاد استان پیشرفت کند و هم محیط زیست در امان بماند.

این سخن که باید در توسعه اقتصادی هزینه های مربوط به امنیت محیط زیستی و جلوگیری از آلوده شدن محیط زیست را مدنظر داشت، بسیار سنجیده و به جاست. اما این مهم در صورتی امکان پذیر است که زیرساخت های قانونی و مدیریتی کشور قادر به برقراری تعادل میان صنعت و حفاظت از محیط زیست باشند.
در حال حاضر زیرساخت های قانونی و مدیریتی در حوزه محیط زیست این امکان را نمی دهد تا بتوان از چنین طرح های اقتصادی که ممکن است هزینه های جبران ناپذیری برای طبیعت و محیط زیست داشته باشند، حمایت کرد.
حنایی که مدیران دولتی در عرصه حفاظت از محیط زیست در کشور بر دستان جسم بی جان محیط زیست گذاشته اند دیگر رنگ ندارد و مفید است که نظام قانونگذاری و اجرایی کشور همان رویه سلبی خود را پیش بگیرد و مانع از اجرای احداث صنعت پتروشیمی در منطقه ذخیره‌‌ گاه بین المللی میانکاله شود.
با وجود اینکه دستور توقف احداث پتروشیمی از جانب شما و ابلاغ سازمان حفاظت از محیط زیست صورت گرفته است ولیکن همچنان اجرای این پروژه به طور خاموش و پنهانی ادامه دارد؛ فلذا از جنابعالی به عنوان بالاترین مقام تصمیم گیرنده در حوزه اجرایی کشورخواستار رسیدگی به این مسئله حیاتی هستیم و شایسته است که نسبت به عدم احداث پتروشیمی در منطقه میانکاله اقدامات موثرتری از جانب شما و دستگاه های ذی ربط و نهاد های قضایی صورت پذیرد.

رونوشت :
جناب اقای محمدباقر قالیباف ریاست مجلس شورای اسلامی
حجت الاسلام اژه ای ریاست قوه قضاییه

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مازندران
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی یزد
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه ازاد اسلامی واحد اهواز
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خوارزمی
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (۱۳۴۸)
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی
بسیج دانشجویی دانشگاه مازندران
مجمع دانشجویان عدالت خواه دانشگاه مازندران
انجمن علمی دانشجویی بین رشته ای محیط زیست دانشگاه مازندران
مجمع حقوقدانان انقلاب اسلامی مازندران
انجمن اسلامی(دفتر تحکیم وحدت) دانشگاه صنعنتی نوشیروانی بابل

لینک کوتاه : https://news.mostaghel.ir/?p=15184

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از بررسی در سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.